Erilaisista etsintäpaikoista (aloittelijan kysymyksiä)

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
tumpelo
Innostunut Etsijä

Erilaisista etsintäpaikoista (aloittelijan kysymyksiä)

Viesti Kirjoittaja tumpelo »

Kun etsitte metsistä, pitääkö samoilla kilometritolkulla ennenkuin jotain löytyy? Mitä olette metsistä löytäneet? Onko kaupungin ulkoilualueeseen kuuluva metsä kelpo etsintäpaikka? Pitääkö kaupungin ulkoilumetsässä kaivamiseen saada kaupungilta lupa?

Entä alue, jolla on kaupungin viljelypalstoja, mutta osa ei ole viljelyksessä, tarvitaanko siellä kaupungilta lupa?

Kun etsitte pellolta, kuinka syvältä kaivatte? Pystyyykö sänkipellosta kaivamaan, vai pitääkö olla kynnetty? Kuinka laajalta alueelta joutuu etsimään ennenkuin löytyy mitään?

Entä saako ulkomailla, esimerkiksi Ruotsissa, kaivaa - ja jos löytää niin saako löydöt pitää ja tuoda Suomeen? Tiedän kylän tarkkuudella hyvän etsintäpaikan perimätiedon perusteella ja pystyisin ehkä selvittämään oikean pellonkin, mutta kun se on Ruotsin puolella.
ilkkap
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Tuohon viimeiseen kysymykseen (en tiedä vaatiiko rekisteröitymisen):

http://www.suomenmetallinetsijat.fi/con ... t-ja-tavat
ZyrTech
Kunniajäsen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Metsiin ei välttämättä tarvitse lupaa, harvempi niihin kysyykään. Kaupunkien lähiömetsissä ei montaa metriä tartte piipparilla heilua, kun ensimmäinen pullonkorkki on kelan alla. Kauempana asutuksesta olevassa metsässä voi hyvinkin joutua patikoimaan etsimen kanssa satoja metrejä, ennen kuin etsin piippaa, silloinkin kyseessä on yleensä marjastajan jättämä whissy(kossu)pullon korkki tai metsästäjän aseen hylsy. Metsät on muutenkin aika haastavia paikkoja piippailla mustikanvarpuineen ja risuineen. Siitä huolimatta olen itse piipparoinut noin 90% metsissä.

Kyllä mun mielestä voit hyvin mennä kaupungin viljelypalstalle kaivamaan, kunhan tosiaan se on viljelemätön. En mä ainakaan siihen lupaa kysyisi.

Pellolla kaivan yleensä maksimissaan reilun lapion terän syvyyteen. Jos esine ei siihen mennessä ole tullut esiin, niin luovutan ja poljen maat takaisin kuoppaan. Sänkipellolla pystyy kaivamaan mutta sänki voi haitata piipparin heiluttamista paljonkin.
Kuva
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Tässä Ruotsiin liittyen.
Hoylan vastaus alempana:
http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... =ruotsissa
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Vastaa Viestiin