Espoolainen patina

Tykistön nappi

Onko kolikko?
En ole Porvoon Saksalassa käväissyt,kysyn sisäpiiritietoa eräältä henkilöltä joka on asunut siellä,missä se markkinapaikka on ollut,voisi antaa vinkkejäUrmas kirjoitti:Hyviä löytöjähän sieltä Espoosta löytyy..![]()
Oletko muuten käynyt yhtään Saksalassa kyläilemässä?
Tähän voin ottaa kantaa sen verran, että olen käynyt pari vuotta takaperin lävitse lähes kaikki potentiaaliset paikat, joissa tarumainen Saksalan markkinapaikka olisi voinut sijaita. Olen tutkinut tarkkaan varmasti kymmeniä hehtaareja Saksalan alueen pelloista ja vähän metsittyneitäkin alueita. Vanhimmat kolikot jotka löysin, olivat 1600- luvun alusta.raiban kirjoitti:En ole Porvoon Saksalassa käväissyt,kysyn sisäpiiritietoa eräältä henkilöltä joka on asunut siellä,missä se markkinapaikka on ollut,voisi antaa vinkkejäUrmas kirjoitti:Hyviä löytöjähän sieltä Espoosta löytyy..![]()
Tuohan oli hyvää tietoa,Kallolan joenpuoleinen rinne näyttäisi kyllä hyvältä,onhan siinä vanhat kivijalat jostakin rakennuksesta.Vanhat markkinapaikat kyllä aina kiinnostaisi,jos ei ole sitten museon rauhoittamia?Jedward kirjoitti:Tähän voin ottaa kantaa sen verran, että olen käynyt pari vuotta takaperin lävitse lähes kaikki potentiaaliset paikat, joissa tarumainen Saksalan markkinapaikka olisi voinut sijaita. Olen tutkinut tarkkaan varmasti kymmeniä hehtaareja Saksalan alueen pelloista ja vähän metsittyneitäkin alueita. Vanhimmat kolikot jotka löysin, olivat 1600- luvun alusta.raiban kirjoitti:En ole Porvoon Saksalassa käväissyt,kysyn sisäpiiritietoa eräältä henkilöltä joka on asunut siellä,missä se markkinapaikka on ollut,voisi antaa vinkkejäUrmas kirjoitti:Hyviä löytöjähän sieltä Espoosta löytyy..![]()
Saksalan Krokarsista löytyi kuitenkin isokokoinen roomalaisaikainen nilkkarengas. Tämä rengas on merkitty myös kulttuuriympäristön karttaselaimeen.
Myöhemmin löytyi myös toinen pienempi rannerengas samalta aikakaudelta, mutta joen vastakkaiselta puolelta, reilun kilometrin verran alajuoksun suuntaan.
Yksi mahdollinen paikka markkinapaikalle voisi kuitenkin olla esim. Porvoonjoen itäpuolella oleva Kallolan kartanon rantapelto. Alue on kuitenkin kokonaisuudessaan rauhoitettu ja toisaalta kartanon omistajakin kertoi, että sieltä ei ole koskaan löytynyt 1600- lukua vanhempia kolikoita.
Olen tutkinut tarkkaan myös Srömsbergin kartanon itäpuoliset pellot. Oikeastaan ainoa potentiaalinen paikka joka on vielä tutkimatta, sijaitsee Porvoonjoesta haarautuvan pikkujoen eteläpuolella olevilla pelloilla, mutta sekin on vähän turhan alavaa aluetta viikinki/keskiaikaiseksi kauppapaikaksi. Muutenkin varmistetut viikinkiaikaiset löydöt puuttuvat vielä Porvoonjokilaaksosta, vaikka itsekin olen käynyt lävitse yhteensä varmasti yli 100 hehtaaria potentiaalisia alueita ja eiköhän Urmaskin jo lähes saman verran. Tämä ei ole mikään ihme, sillä eihän täältä ole löydetty viikinkiaikaisia hautojakaan, vaikka niitä on kyllä kovasti yritetty ensin museoihmisten, ja nykyään jo meidän metalliharrastajienkin toimesta etsiä.
Klippinki on hyvä löytö. Tietoa voisi laittaa Talviolle.raiban kirjoitti:Tuohan oli hyvää tietoa,Kallolan joenpuoleinen rinne näyttäisi kyllä hyvältä,onhan siinä vanhat kivijalat jostakin rakennuksesta.Vanhat markkinapaikat kyllä aina kiinnostaisi,jos ei ole sitten museon rauhoittamia?Jedward kirjoitti:Tähän voin ottaa kantaa sen verran, että olen käynyt pari vuotta takaperin lävitse lähes kaikki potentiaaliset paikat, joissa tarumainen Saksalan markkinapaikka olisi voinut sijaita. Olen tutkinut tarkkaan varmasti kymmeniä hehtaareja Saksalan alueen pelloista ja vähän metsittyneitäkin alueita. Vanhimmat kolikot jotka löysin, olivat 1600- luvun alusta.raiban kirjoitti:En ole Porvoon Saksalassa käväissyt,kysyn sisäpiiritietoa eräältä henkilöltä joka on asunut siellä,missä se markkinapaikka on ollut,voisi antaa vinkkejä
Saksalan Krokarsista löytyi kuitenkin isokokoinen roomalaisaikainen nilkkarengas. Tämä rengas on merkitty myös kulttuuriympäristön karttaselaimeen.
Myöhemmin löytyi myös toinen pienempi rannerengas samalta aikakaudelta, mutta joen vastakkaiselta puolelta, reilun kilometrin verran alajuoksun suuntaan.
Yksi mahdollinen paikka markkinapaikalle voisi kuitenkin olla esim. Porvoonjoen itäpuolella oleva Kallolan kartanon rantapelto. Alue on kuitenkin kokonaisuudessaan rauhoitettu ja toisaalta kartanon omistajakin kertoi, että sieltä ei ole koskaan löytynyt 1600- lukua vanhempia kolikoita.
Olen tutkinut tarkkaan myös Srömsbergin kartanon itäpuoliset pellot. Oikeastaan ainoa potentiaalinen paikka joka on vielä tutkimatta, sijaitsee Porvoonjoesta haarautuvan pikkujoen eteläpuolella olevilla pelloilla, mutta sekin on vähän turhan alavaa aluetta viikinki/keskiaikaiseksi kauppapaikaksi. Muutenkin varmistetut viikinkiaikaiset löydöt puuttuvat vielä Porvoonjokilaaksosta, vaikka itsekin olen käynyt lävitse yhteensä varmasti yli 100 hehtaaria potentiaalisia alueita ja eiköhän Urmaskin jo lähes saman verran. Tämä ei ole mikään ihme, sillä eihän täältä ole löydetty viikinkiaikaisia hautojakaan, vaikka niitä on kyllä kovasti yritetty ensin museoihmisten, ja nykyään jo meidän metalliharrastajienkin toimesta etsiä.
Kyllähän klippinki on aina kiva löytö,tämäkin oli "hole in one"eli päivän ensimmäinen nosto
Piparihan se......vm.177.........jotain,Espoolaisittain joudun puhdistamaan kloorikylvyllä,näin tulevat vuosiluvut näkyviin paremmin(kuparikolikoissa)jore ja pojat kirjoitti:Hienoa kamaa![]()
Onko yläoikella "pipari"?
Saako vuosiluvusta mitään selkoa?
Pirkka valkaisuainetta kuppiin ja kolikko perään n. tunniksi ja huuhtelu hammasharjalla ja kuivauksen jälkeen rypsiöljyyn vuorokaudeksi.kollikko kirjoitti:Kuinka teet kloorikylvyn?