X-Terrasta hiukan. Mulla on vieläkin edelliset laitteet eli C-Scope Minidisk ja C-Scope 990B. Kumpikin n. 20 v vanhoja. Kun päätin 'päivittää' laitteet niin oli siinä helkkarinmoinen homma, eli ymmärrän niitä jotka lähtee ihan tyhjästä eli ilman kokemusta ostamaan ensimmäistä etsintä.
Mutta siinä on ehkä paras tehdä niinkun minä 'päivityksessä'. Kaikkein ensin pistin hintakaton eli 5500NOK +-200kruunua. (n. 610E)
Siinä tippuivat pois explorerit ja Whiten ja Garretin supermallit ja moni muu. Jäi vähemmän pähkäiltävää.
Toinen juttu oli se mitä ilmiselviä puutteita olin havainnut vanhoissa etsimissä.
Lisäksi oli mahdollista testata erilaisia laitteita kun kävin paikallisen kauppiaan luona. Hänellä oli takapihalla testialue.
Tästä kaupasta on vaikea päästä pois. On senverran harrastukselle omistautunut omistaja.
http://www.metallsoker.no/
Hänellä on 34 vuoden aktiivisen harrastuksen jälkeen esim. ulkomaisia, arvonsa menettäneitä, vanhentuneita ja ilman keräilyarvoa olevia kolikoita yli 25 LITRAA !!!!
No , testikentällä oli hopeakolikko (halk 16mm) ja kummallakin puolella 2cm päässä 5senttinen rautanaula 10 sentin syvyydessä. Siinä päädyin X-Terra 70 etsimeen. (vakiokela) CS990B löysi vain naulat vaikka olisi mitenpäin kääntänyt. Teknologian kehitystä kuvaa se että 990 ja X-terra ovat aikakautensa hintaluokissa samalla tasolla. Uusi cs990 on sekin helkkarin hyvä etsin.
Ja lopuksi.
Kuulokkeet. Ne on ihan pakolliset. Ilman niitä ei millään etsimellä saa vehkeestä kaikkea irti. X-Terralla signaalin kuulumisen voi kuvailla näin.
20 kruunun kolikko (about 2 e)
ilman kuulokkeita 0
Avoimilla kuulokkeilla +3 cm
Suljetuilla kuulokkeilla + 5 cm
Nyt kun olen ihan tosissani alkanut kiinnostua X-terran 'prospecting' osasta niin odotan että Ransfjordenin ranta paljastuu.
Ja koko X-Terra sarjan paras ominaisuus aloittelijalle on helppous palata tehdasasetuksiin.