Kausi 2013 aluilla- kaikennäköstä.

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Kausi 2013 aluilla- kaikennäköstä.

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Tuli käytyä Rovaniemellä kaivuulla jo 30.4.2013.
Kuvat löydöistä:
IT-hylsyjä sun muuta.
Kuva
kolikot, 10 centtiä ja 50 markkaa 1956.
Kuva

4.5.2013- Sallassa.

Oli sulannu routa pellosta. Hopiaraha kruunasi päivän joka oli kolikoiden osalta laihan sorttinen. Tämä on vasta toinen löytämäni hopiaraha.
Kuva
Peltoa:
Kuva
Päivän löydöt:
Kuva
Rahat, 1 penninen vuodelta 1867 ja hopeinen 10 kopeekkaa vuodelta 1856:
Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut nikodeemus97, 04 Kesä 2013, 21:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja iipe »

komiat on hylsyt! Onko nuo kaksi tuossa keskellä päivänlöydöt kuvassa, jotain kranaattien kärkiä?
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Avatar
ärkoo
Kunniajäsen
Viestit: 2470
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 14:45
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Bakeliittiset kappeleet kuvan keskellä ovat saksalaisia kranaatinheittimen ammusten sytyttimiä.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Hylsyt? Täälä net on riesaksi asti, ennen tuli kerättyä kaikki.
Viimeksi muokannut nikodeemus97, 04 Touko 2013, 21:05. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Ontot ja tyhjät on nämä sytyttimet.
Näitä useampi kymmenen löytynyt...
Viimeksi muokannut nikodeemus97, 16 Kesä 2013, 16:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Avatar
Metallikokki
Innostunut Etsijä
Viestit: 83
Liittynyt: 05 Touko 2012, 13:51
Paikkakunta: Pukkila

Viesti Kirjoittaja Metallikokki »

Komiaa hopiaa!! :!:
Rohkea rokan syö. Uhkarohkea vielä pannarinkin
- - - - - - - - - - - - -
White's Spectra V3i
Suomen Metallinetsijät Ry
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Tuo hopiainenhan on aivan huippukuntoinen!
Avatar
raiban
Kunniajäsen
Viestit: 4251
Liittynyt: 26 Joulu 2009, 15:20
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja raiban »

Onnittelut hopiasta :lol:
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Tääläpäin rahat on yleensä hyväkuntoisia, hopiat erinomaisia. Kyllä se tuo hopia aina säväyttää.
Viimeksi muokannut nikodeemus97, 04 Touko 2013, 20:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Tässä nämä löytämäni hopeiset:
Tämä tämänpäiväinen ja tuo 13.10.2012 Syyslomalla löytynyt 25 penninen.
Kuva
Kuva

1.Linkki: http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... highlight=
2.Linkki: http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... highlight=
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Joona :D
Metallinetsijä
Viestit: 138
Liittynyt: 12 Helmi 2012, 14:58
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Joona :D »

Ton kuntosen hopia rahan voisi holmastoltaki löytää virtiinistä! :)
Onnittelut hopeasta!
Laite: Garret Ace 250 + Pro pointer
Vanhin raha: 2ör 1500-luku + Tippa
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Kiitoksia :)
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

5.5.2013-Sallassa.

Kerkesi vielä käymään heilumassa pellolla. Uusina tuttavuuksina tuli löydettyä näitä kukkanappeja jotka ovat siellä etelämpänä nähtävästi varsin yleisiä.
Kuva

Komeita on nuot napit.
Kuva

1 penninen vuodelta 1911. Nuorin 1 penninen tällä hetkellä.
Kuva

Mieltä lämmittävät.
Kuva
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Avatar
Tirehtoori
Kunniajäsen
Viestit: 1115
Liittynyt: 08 Touko 2012, 19:51
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Tirehtoori »

Hyvä kuntoosta tavaraa näyttää nousevan!
Spes Sibi Guisgue

Minelab Excalibur 2
Xp
Garrett AT Pro

Kuva

vanhimmat löyröt lintuneula ja dirhem noin 800-1000luvulta yms....
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Kyllä kyllä, odotellaan tulevaa.
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

18.5.2013- Sallassa, Helluntai-aattona.
Kävin eilen illalla pikakaivuulla, löytöinä kello, 1 penniä 1875 (jäi pois kuvasta), 5 penniä 1929 ja muuta roskaa. No ihan ok ilta.
Tänä päivänä tuli käytyä aamupäivästä. Tällä kertaa uusi laite näytti todella tehokkuutensa, tunnin verran tuli kaivettua :)
Mahtavat löydöt näin meikäläiselle!! Ensiksi hyväkuntoinen 1 kopeekka 1840, sitten muutama naula, ja sitten toinen 1 kopeekka samalta vuodelta, sekin hyväkuntoinen. Ei tarvinnut aikaisemmasta löytöpaikasta montaa metriä liikkua kun laite huusi ja kaivoin, noniin!! Siinä se vanhin itse löytämä rahani, 1/2 Skilling vuodelta 1801, hyväkuntoinen. Hetken ihasteltuani löytöä jatkoin etsintää ja taas signaali ja eikun kaivamaan. Noniin taas raha! 5 penniä 1866, hyväkuntoinen. Pitää mennä tässä iltapäivästä uuvestaan :D
Siinä kuvat:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Kuva

Siinä se vanhin tähän mennessä:
Kuva
Kuva

Kuva
Kuva
Viimeksi muokannut nikodeemus97, 04 Kesä 2013, 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3416
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

Harvinaisen hyvä kuntoisia kolikoita :shock:
RautaLanka
Metallinetsijä
Viestit: 241
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 16:19
Paikkakunta: Luxembourg

Viesti Kirjoittaja RautaLanka »

Mahtavaa... mää oon jo kuvitellu että kunnon löydöt jää tonne eteläsuameen. Metkin painutaa sallaan ens viikonloppu ja siitä eteenpäin pari viikkoa. Et varmaan uskalla kertoa edes viitteitä missä päin sallaa näin mahtavia löytöjä tekee??
Euro ace 350 cid V8
Garrett At Gold --> 5x8 DD & 12x13 Nel tornado
Garrett Pro pointer
Vanhin aarrekolikko 2 Ör 1573
CMAS P1
Toyota Land Cruiser BJ45
Avatar
Kätkäläinen
Kunniajäsen
Viestit: 1830
Liittynyt: 19 Touko 2011, 15:53
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

Hyvät ja hyväkuntoiset löydöt :D
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

No täälä Sallan itäkolkassa haravoin (ei kehtaakkaan paljastaa :?). Nämä on normaalikuntoisia rahoja. Johtunee pellon hiekkaisesta maaperästä. Kävin jo uuden kierroksen kolikkopellolla, tuloksena 2 rahaa: täydellinen 5 penninen 1866 ja 5 penniä 1921 ihan ok kuntonen. Kuvat tulee huomenissa.
Ois suunnitelmissa käyvä haravoimassa huomena toisessa kylässä.
Suosittelen Sallan Kursua, ittellä oilis tarkotus käyvä sielä tänä kesänä. Jos soturomua hakee niin sitä on pitkin mettiä.

Rahoja on tästä parhaasta kolikkopellosta noussut yli 40 hyväkuntosta rahaa.
Viimeksi muokannut nikodeemus97, 18 Touko 2013, 20:41. Yhteensä muokattu 10 kertaa.
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Kursu ois kyllä hyvä paikka haravoida, kun on paljon peltoalaa ja on niin vanha asuinpaikka. Olen ensi viikolla Sallassa ettimässä ensi keskiviikolta lähtien, jos on intoa yhteistyölle niin onnistunee...
On tievossa muutamia lupaavia paikkoja. Tosiaan ei kehtaa tarkempia paikkoja sanoa ettei tänne kovin pukkaisi hirviää ihmislaumaa :lol:
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10636
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Todella siistejä kolikoita :shock:
Kello on varmaan pronssia, jossa on paljon tinaa joukossa, niin näyttää hyvin vaalealta. Rautakaudellakin on käytetty monissa pronssiesineissä paljon tinaa, joten ovat säilyneet erittäin hyvin.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
nikodeemus97
Raavas Tonkija
Viestit: 538
Liittynyt: 02 Elo 2011, 18:55
Paikkakunta: Salla/Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja nikodeemus97 »

Ahaa juu mietinkin tässä, mistä nuo aisakellot onkaan valmistettu :)
Varusteet: Minelap Safari pro, Kenttälapio ja puukko.
Vanhin kolikko: 1 Öre 1724
(omassa kaveriporukassa v.1739 Denga).
Parhaimmat löydöt: nuolenkärki, Los Angeles 1932 rintaneula, pistimet ynnä muuta.
RautaLanka
Metallinetsijä
Viestit: 241
Liittynyt: 05 Maalis 2013, 16:19
Paikkakunta: Luxembourg

Viesti Kirjoittaja RautaLanka »

nikodeemus97 kirjoitti:Kursu ois kyllä hyvä paikka haravoida, kun on paljon peltoalaa ja on niin vanha asuinpaikka. Olen ensi viikolla Sallassa ettimässä ensi keskiviikolta lähtien, jos on intoa yhteistyölle niin onnistunee...
On tievossa muutamia lupaavia paikkoja. Tosiaan ei kehtaa tarkempia paikkoja sanoa ettei tänne kovin pukkaisi hirviää ihmislaumaa :lol:
Met mennään ens viikonloppuna Hirvasvaaraan tosiaan. Jos oot maisemissa 25.5. 2013 n. kahden viikon ajan niin vois käydä pari tuntia huitomassa kaverina jonain hetkenä. Ja toki jos pyyetään niin ei niitä piippailupaikkoja jakele 8)

Kursu on näköjään n. 50 km sieltä meitin munmolan tiluksilta. Sielläkin tulee huiskittua ja luultavasti siellä ei ole koskaan ennen huispareita ollut. Sotaromua ei ole aikomus hirveesti huiskia ellei satu kelan alle. Se jo kerran hukkaamani kaasunaamarin kotelo olis kiva taas pongata kun sen 30 vuotta sitten hukkasin eli heitin takaviistoon vasemmalle...
Euro ace 350 cid V8
Garrett At Gold --> 5x8 DD & 12x13 Nel tornado
Garrett Pro pointer
Vanhin aarrekolikko 2 Ör 1573
CMAS P1
Toyota Land Cruiser BJ45
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Meinasin ehdottaa materiaaliksi vaski, mutta vilkaisin ensin wikistä.
Luulin, että vaski olisi joku tinapronssiseos.
Joka päivä oppii jotain uutta.
Vaski on ikivanha sana, joka lienee alun perin tarkoittanut kuparia, sittemmin myös pronssia ja messinkiä. Joissain uralilaisissa kielissä sanan vastineet merkitsevät myös rautaa (esimerkiksi vas unkarissa merkitsee rautaa pelkästään).
http://fi.wikipedia.org/wiki/Vaski
Vastaa Viestiin