rautakautista romua

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja iipe »

nämä noiden "haittaurien" osalta eroaa minun löytämäni yksinkertaisuudemman puolesta...? Ei se kertoisi sitten varhaisemmasta valmistusajasta?
Digging Norway, kokeneen kaivajan kanssa, tuon omansa tulkitsi viikinkiaikaiseksi. Ja Tuo videohan tuli just hetkisitten. (itse tilannut tuon kanavan ja vuodenpäivät jo katsellut :D ) Huvitti pellollakin jo tuo asia.

Luupilla katselin tätä omaani ja ei siinä kyllä katkopintaa tuon päässä näy...
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Avatar
Nil Melius
Metallinetsijä
Viestit: 433
Liittynyt: 31 Joulu 2011, 14:12
Paikkakunta: Vantaa / Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Nil Melius »

iipe kirjoitti:nämä noiden "haittaurien" osalta eroaa minun löytämäni yksinkertaisuudemman puolesta...? Ei se kertoisi sitten varhaisemmasta valmistusajasta? (...)
Juu, voisi hyvin kuvitella että tuollainen on ollut käytössä aiemmin, kunnes on tajuttu että tässähän pitäisi olla jokin osa josta voisi pitää kiinnikin, ja sitten r&d-osasto on kehittänyt kahvan. :) Tai sitten se on vaan ollut halvempi rinnakkaismalli...

Mielenkiintoinen löytö kyllä! Kerro kun kuulet museoväen mielipiteen.
Avatar
Tri Tuonela
Metallinetsijä
Viestit: 369
Liittynyt: 26 Touko 2011, 17:48
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja Tri Tuonela »

Videolla ehdotettiin avaimen riippuneen viikinki-aikaisessa naisen puvussa, joten sillä on aikanaan ollut myös merkitystä koruna varsinaisen käyttötarkoituksensa lisäksi, mikäli tulkinta ja ajoitus on oikea.
Avatar
NÄÄTÄ
Kunniajäsen
Viestit: 1530
Liittynyt: 26 Huhti 2010, 12:52
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja NÄÄTÄ »

Ei ole tainnut tuo abloy-malli muuttua niin nopeasti entivanhaan, eli ollut varmaan aika pitkäänkin käytössä sama malli, niinkuin koruissakin huomattu asianlaita.
Hienoja löytöjä sielläpäin, onnittelut!
Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
Avatar
matonen
Metallinetsijä
Viestit: 183
Liittynyt: 18 Marras 2012, 19:46
Paikkakunta: Naxby

Viesti Kirjoittaja matonen »

Onneksi olkoo! Komiat on löydöt, kuten aina :D :D
Vieläkö mukaa pääsis ni avot... :D
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja iipe »

välitiedote museolta:

Putkilukon avain on usealta taholta ajoitettu varhaiskeskiajalle, 1200 -1300-luvulle, vastaavia on löydetty esim Liedon Vanhalinnan linnavuorelta

(En tuota Liedon avainta ole nähnyt, mutta uskon sen kuitenkin olevan tuo 2 haittauralla oleva malli. Tästä voisi päätellä tuon minun löytämäni olevan karvan vanhempi, mutta aika näyttää...)
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Vastaa Viestiin