Chilinkasvatus

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Chilinkasvatus

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Olen nyt tässä parin vuoden aikana tosissani innostunut kasvattelemaan chilejä, koska tykkää syödä niitä kohtuu runsaasti ja enkä vieroksu myöskään niitä tosi tulisiakaan lajikkeita.

Nyt on kasvivalon alla 43 kappaletta kasvamassa, suurimman osan olen kasvattanut siemenestä, jotka kylvin Joulukuun lopussa.

Talvi menee rattoisasti taimien kasvua ihmetellessä ja tarkoitus olisi kesäkuun alussa siirtää kasvit jatkokasvatukseen lämpimän seinustan eteen rakennettavaan harsokasvariin.

Onkos täällä muita chilin kasvatuksesta innostuneita?
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
Nade
Innostunut Etsijä
Viestit: 64
Liittynyt: 25 Maalis 2012, 19:58
Paikkakunta: Kauhajoki/ Päntäne

Viesti Kirjoittaja Nade »

Alkukeväästä laitetaan yrtit esikasvatukseen, että pääsevät kasvussa jo vauhtiin, ennen ulos istuttamista. Muttei chilejä. :) Kasvivaloilla olen tehnyt kauppaa pitkin talvea. Kolmensadan euron lamppusettiä oon myiny kahdellakympillä useita. Niitä jäi poliisin takavarikkohuutokaupasta käteen rellukuormallinen... :)
ACE 250
Propointer AT
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Mulla on yksi t5 loisteputkivalaisin, muutama megaman kasvilamppu ja sitten yksi tehokkaampi led kasvivalaisin, jolla on kyllä tullut hyvin kasvua, kun malttaa pitää tarpeeksi lähellä kasveja.

Ledillä riittää voima mainiosti kukitukseen/sadontuottoon ja meinasinkin siirtyä kasvattamaan noita chilejä ympärivuotisesti, että tuoretta tavaraa on syötäväksi sitten koko ajan...nam nam. :P
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Muutamaa kasvia olen kituuttanut talven yli.
Tuoretta chiliä tulee vähemmän käytettyä, yleensä kuivatan ja jauhan hienoksi purkkiin.

Kuva
Avatar
Tri Tuonela
Metallinetsijä
Viestit: 369
Liittynyt: 26 Touko 2011, 17:48
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja Tri Tuonela »

Chilejä on tullut kasvateltua vuosikausia. Suurimman osan olen kesäksi vienyt ulos satoa tuottamaan, ja muutaman valikoidun pelastanut talvehtimaan uusien taimien seuraksi. Näin ei ole ollut pakko tukkia kotia chileillä, koska joudun tekemään kompromissin elämäntapojeni suhteen vaimon kanssa (ongelma lienee tuttu monelle chiliharrastajalle).

Kesällä tuoretta chiliä voi laittaa melkein ruokaan kuin ruokaan. Talvella saman asian ajaa jauhe (jota on riittänyt myös joululahjaksi). Hyytävän tuliset ja hyvin miedot löytävät aina keittiöstä paikkansa tilanten mukaan. Lajikkeita olen pyrkinyt vaihtamaan joka vuosi, eli olen idättänyt siemeniä lajikkeista, joita ei ennestään ole ollut, tai ei ainakaan muutamaan vuoteen.

Kuva

Kuva
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Mulla oli viime vuonna 11 kasvia, jotka siirtin jatkokasvatukseen seinän vierustalle harson alle ja ihan hyvin tuli satoa, vaikka viime kesä oli mitä oli.

Tässä osa mun Joulukuun lopussa kylvetyistä taimista:
Kuva
120w ledillä kasvatellaan ja toinen samanlainen valo tulossa, kohta kasvaa niin että ei väliin mahdu. :twisted:

Ledillä tulee tiivis kasvu ja näkyyhän nuo jo nuppuja pukkaavan aika vauhdilla.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Oletteko keinosiementäny vai antanu luonnon hoitaa tehtävänsä?
Oma panovälineeni törröttää yhdessä ruukussa.
Laitoin nuo omat kasvini muutama viikko takaperin uusiin ruukkuihin ja paikkakin on vähän vetoinen parvekkeen oven vieressä, joten kituliasta on kasvu.
No kunhan hengissä selviävät kesään.
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

JK kirjoitti:Oletteko keinosiementäny vai antanu luonnon hoitaa tehtävänsä?
Panovälineenä on mulla toiminut ihan vanupuikko, jonka pään olen nyppinyt siveltimen tapaiseksi ja kasvin ravisteluakin olen kokeillut. 8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
ihis81
Kunniajäsen
Viestit: 1229
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 18:42
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Onhan noita chilejä tullut jo viitsen vuotta kasvateltua.
Entinen chilinsyönnin Suomenmestari sai mut innostumaan chileistä kun Naga morich,ia ensimmäisen kerran maistoin kun tarjosi.
-Fiskars kenttälapio
-Nokta Makro racer Pro pack
-Nokta The Legend Pro pack
-Garret Pro pointer

Vanhin löytö: Löytyisi nyt edes jotain...

"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Tässä tämänhetkinen tilanne mun 8 neliön kasvihuoneesta:

Kuva
Tuonne sisälle kun menee, niin tuntuu kuin olis saunassa ja siitäkös chilit tuntuvat tykkäävän enemmän kuin minä. :P
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
teukka
Metallinetsijä
Viestit: 428
Liittynyt: 25 Heinä 2012, 10:44

Viesti Kirjoittaja teukka »

Chilejä taitaa olla tällä hetkellä 5-10kpl, pirhana ku ei riitä enää ikkunalaudalla tila enemmälle ku on kaikki muutki kasvit. Lemondroppi on toista kesää, vanhimmalla rawitilla taitaa olla kolmas kesä käynnissä ilman lisävaloa, ja yllärinä lähti keväällä jo kukkimaan ja nyt on 10-20 kypsähköä podia. Toivotaan että sais vielä kesän lopulla kukkimaan uusiks :)
Onko porukka millasella valojaksolla pitänyt talvella noita lisävaloja, jos itsekin innostuisi ens talveks hankkimaan. Mielellään varmaan sillain että ei lähtis keskellä talvea kukkimaaN?
Pieni polte ruuassa on hyvä mutta katson itteni aika tissiposkeksi chilinsyönnin suhteen. Kasvinhoito merkkaa enemmän kuin sato.
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

teukka kirjoitti: Onko porukka millasella valojaksolla pitänyt talvella noita lisävaloja, jos itsekin innostuisi ens talveks hankkimaan. Mielellään varmaan sillain että ei lähtis keskellä talvea kukkimaaN?

Pieni polte ruuassa on hyvä mutta katson itteni aika tissiposkeksi chilinsyönnin suhteen. Kasvinhoito merkkaa enemmän kuin sato.
Viime talvena oli lisävaloa antamassa 2x 120w led finland valoja ja valoa annoin chileille about 12-14 tuntia per vuorokausi, kyllä tuo määrä riitti kukitukseen ja sadontuottoon ihan ok.

Kyllä chilissä poltetta nyt pitää olla, siksi mulla kasvaa nyt tyyliin:

Fatalii, Orange habanero, Congo ja Naga morich.

Nagaa en ole koskaan tuoreena maistanut, ainoastaan kuivattuna ja kastikkeissa, mutta nyt tulee senkin aika, kun on tuossa yksi puska kukkanuppua puskemassa.

Ainakin näistä tulisimmista chileistä meinaan tehdä syksymmällä makoisaa itsetehtyä kastiketta, jota on sitten kiva pistää mihin tahansa. :P
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
Reino Raappahousu
Metallinetsijä
Viestit: 117
Liittynyt: 16 Elo 2012, 11:52
Paikkakunta: Jyväskylä-Korpilahti

Viesti Kirjoittaja Reino Raappahousu »

10m2 kasvari tuli pykättyä pystyyn viime kesänä ja kyllä chiliäkin on yritetty kasvatella ennen sitä, mutta nyt ehkä saattaa tulla satoa pienessä määrin. Pääasiallisesti kasvarissa on tomaattia, tomatilloa, mausteita ja kurkkua. Kasvimaalla on sitten esim myös maissia ja tupakkaa kaiken muun ohella.

Kuva

Kuva

Chilejä, Jamaican Bell ja toien jota en nyt muista...
Kuva

Chilit Summer Heat F1 ja Capsicum Solanum, sekä maustepaprikaa

Kuva
Minelab X-Terra 305
Minelab Pro-Find 25
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Tässä vähän tämän vuoden satoa, nam nam:
Kuva
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
rankeri
Metallinetsijä
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Heinä 2013, 14:51
Paikkakunta: PK-seutu

Viesti Kirjoittaja rankeri »

Hyvältä näyttää!

Tänä vuonna ei omia chilejä tullut, kun kiireiltäni en paljoa kotona kesällä kerennyt olemaan. Yleensä aina muutama puska vähintään. Yksi 7 vuotta vanha habaneron tynkä kituu vielä parvekkeella. Jotain bonsaikokeilua yritellyt sillä.

Maalla tosin tädin kasvihuoneessa tulikin hyvin taas. Eivät meinanneet kestää lasisessa kasvihuoneessa keskikesän paahdetta, mutta nyt syksymmällä ovat tykänneet, kun koppi lämpenee auringossa vielä hyvin.
-Garret Ace250, C.scope cs990 & Garret ProPointer-
Avatar
linker
Innostunut Etsijä
Viestit: 66
Liittynyt: 26 Helmi 2009, 09:50
Paikkakunta: Harjavalta-Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja linker »

Kolme vuotta sitten kasvatin vielä kiivaasti: kaksi pientä kasvihuonetta, talvella ntikka yms. Enimmillään 50 puskaa ja 15 lajiketta. Tapaninmyrsky vei kasvihuoneeni, jonka jälkeen kasvattelu ollut vähäistä.
Tämän kesän sadot on juuri korjattu ja säilötty: Scotch Bonnet ja Canario saivat nyt luvan riittää.
Mutta jauhoa piisaa vuosiksi aikaisemmilta satokausilta.

,
Black Bull XL
Fiskars
Krüss
Motic
iMac, MacBook & X-cover
http://www.lehmuksenoksa.com
JN
Raavas Tonkija
Viestit: 517
Liittynyt: 20 Heinä 2010, 21:22
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja JN »

Kolmas kausi alkamassa. Tänä vuonna lähti jo hieman lapasesta ja satoa tuli reilusti. Osa ensikauden puskista on jo kasvamassa ja todellinen idätys alkaa joulukuussa.

Eli siis kyllä kasvatan ja syön.
Fisher F75, Garrett propointer.
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät

https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks
Bolivar
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Loka 2013, 17:32
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Bolivar »

12 vuotta olen harrastellut chilinkasvatusta, välillä ollut vain muutaman kasvin hiljaisempi vuosi.
Nyt oli taas reilut 70 puskaa 25 eri lajiketta kasvihuoneessa. Idätin nuo vain hiukan liian myöhään ja nyt on asunnossa loppukypsymässä hirveä viidakko.
Talvetan ehkä kolmanneksen ja ensi kaudeksi hyvissä ajoin uusia lajikkeita itämään. Vielä pitäis ennen routaa kaivaa uudelle kasvarille perustukset valmiiksi.
Suomen Chiliyhdistyksen jäsenkin olen. Olin muuten tuosta Etsijä82 satokuvasta tunnistavani ainakin Lemon Dropit...?
Chilien lisäksi oli seinustalla kasvamassa 12 tomaattilajiketta.
On saanut säilöä, kuivattaa, savustaa, jauhaa ja tietenkin syödä ihan
kiitetävästi noita.
Avatar
Larry
Viestit: 34
Liittynyt: 24 Heinä 2008, 11:03
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Larry »

Kaverille soitti kerran poliisit ja sano että ollaan menosa just ny yleisavaimella sun kämppään. Koska joku oli ilmoittanut "viljelmistä" kaveri oli sanonu poliiseille että menkää jos niin kiinnostaa. Kohta oli soinu puhelin ja jeppet oli sanonu että haluatko nostaa syytteen perättömästä ilmiannosta... Chilejähän sielä kasvo :D
-Xp Deus 11"-
-Garret Pro pointer-
Avatar
linker
Innostunut Etsijä
Viestit: 66
Liittynyt: 26 Helmi 2009, 09:50
Paikkakunta: Harjavalta-Pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja linker »

mulla kun meni joskus naga-sato pikkuisen myöhäiseksi, sain hyviä tuloksia omena-kaasukypsytyksellä.
Eli ladoin raakileet uunipellille, omenalohkoja sekaan, leivinpaperi pälle, ja muutamassa päivässä kypsyivät valmiiksi.
Black Bull XL
Fiskars
Krüss
Motic
iMac, MacBook & X-cover
http://www.lehmuksenoksa.com
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Bolivar kirjoitti: Suomen Chiliyhdistyksen jäsenkin olen. Olin muuten tuosta Etsijä82 satokuvasta tunnistavani ainakin Lemon Dropit...?
Juu, oli mulla 3 kappaletta semmoisia kasvamassa tänä vuonna muiden puskien lisäksi.

Oli tarkoitus talvettaa osa puskista, mutta kasveihin iski jokin sitkeä punkin tapainen ja enkä saanut niitä hävitettyä aikani taisteltua, joten pistin kaikki kasvit tunkiolle.

Tässä listää kylvetyistä siemenistä ensi vuodelle:

C. chinense:

-Habanero chocolate.
-Petenero.
-Habanero orange.
-Fatalii.
-Rocato.

C.baccatum:

-Lemon drop.
-Aji fantasy.
-Aji golden.
-Starfish.
-Aji crystal.

C.annuum:

-Jalapeno.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Bolivar
Viestit: 14
Liittynyt: 09 Loka 2013, 17:32
Paikkakunta: Uusimaa

Viesti Kirjoittaja Bolivar »

Larry kirjoitti:Kaverille soitti kerran poliisit ja sano että ollaan menosa just ny yleisavaimella sun kämppään. Koska joku oli ilmoittanut "viljelmistä" kaveri oli sanonu poliiseille että menkää jos niin kiinnostaa. Kohta oli soinu puhelin ja jeppet oli sanonu että haluatko nostaa syytteen perättömästä ilmiannosta... Chilejähän sielä kasvo :D
Noita tapauksiahan on tosiaan sattunut chiliväelle, mullakin on yksi ikkuna taajaman pääkadulle päin aivan täynnä isoja chilejä ja samassa tilassa on taimikasvattamo ja loistarit ym. Poliisit on sinällään aivan tervetulleita niitä pällistelemään, mutta aivan taatusti myös nostaisin syytteen perättömästä
ilmiannosta... :twisted:

Tuo Linkerin omenakypsytys metodi on ollut mulla käytössä tomaatin raakileiden kypsytyksessä, toimii! Mulla vaan osa chileistä vasta alkaa kukkimaan ja on valoisaa ikkunatilaa, joten toiveissa saada vaikka joulukuusenkoristeita ;)

Etsijä82; hyvät lajikkeet on sulla, mulla oli noista Aji Cristal,-Fantasy, ja Starfish kasvamassa. Ja tuota Rocatoa ainakin täytyy ens kaudelle laittaa!
Ne vihannespunkit on mullakin joka talvinen riesa, mäntysuopa+ tilkka ruokaöljyä seoksella ahkerasti sumutellen ja rajusti leikkelemällä noista saattaa päästä voitolle, mutta sitkeitä kyllä ovat. Satokauden ulkopuolella olen vielä lisännyt Raidia liuokseen...:evil:
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Bolivar kirjoitti: Etsijä82; hyvät lajikkeet on sulla, mulla oli noista Aji Cristal,-Fantasy, ja Starfish kasvamassa. Ja tuota Rocatoa ainakin täytyy ens kaudelle laittaa!
Ne vihannespunkit on mullakin joka talvinen riesa, mäntysuopa+ tilkka ruokaöljyä seoksella ahkerasti sumutellen ja rajusti leikkelemällä noista saattaa päästä voitolle, mutta sitkeitä kyllä ovat. Satokauden ulkopuolella olen vielä lisännyt Raidia liuokseen...:evil:
Tilasin lisää siemeniä:

-7pot Burgundy
-Bonda Ma Jacque
-Caramel Bhut Jolokia
-Monster Naga
-Naga Morich

Näistä kasvien podeista syntyy kuivamalla varmasti tujakkaa jauhetta. :)

Viime keväällä meinasi sisällä ripsiäiset käydä käsiksi taimiin, mutta sain ne taltutettua ihan perusmyrkyillä.

Kasvihuoneessa ei ollut harmia tuholaisista, mutta odotappas kun siirsin kasvit sisälle, niin tuntui että punkit hyökkäsi kasvien kimppuun ihan tyhjästä.

Spruzit aineella yritin niitä taltuttaa, mutta kun ei toistuva ruiskutus niitä juuri hillinnyt.

Lopputuloksena nähtävästi ne pesivän juurakossa, niin ajattelin parhaimmaksi hävittää joka ikisen kasvin ja kasvattaa siemenistä uusia.

Samalla saan kokeiltua uusia lajikkeita vanhojen rinnalla..

Suosittelen kokeilemaan noita airpot ruukkuja, kun niissä kasvoi chilit tosi hyvin ja mahtava juurakko niihin syntyyn..tosin voi olla että se kiva juurakko myös houkuttelee muitakin kutsumattomia vieraita. :?
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Mikap
Metallinetsijä
Viestit: 141
Liittynyt: 27 Kesä 2008, 22:35

Viesti Kirjoittaja Mikap »

Tälleen sivusta seuranneena (vaimo kasvattaa) olisin sitä mieltä että joka vuosi uudet mullat ja uudet kasvit niin homma toimii ilman ihmeempää kikkailua.
Voihan noita pitää talvenkin yli mutta mitään järkevää syytä ei mielestäni ole.
Siemenet kannattaa hankkia, jos lajipuhtautta haluaa ehkä vähän kauempaa.
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Mikap kirjoitti: Voihan noita pitää talvenkin yli mutta mitään järkevää syytä ei mielestäni ole.
Talvetetut kasvit voivat tuottaa satoa paljon ennemmin tai runsaammin kuin samana vuotena idätetut, siksi niitä yleensä pyritään talvettamaan.

Mutta varjopuolena voi olla nuo sitkeät tuholaiset, jotka voivat pesiä aikuisiin kasveihin ja voivat levitä myös seuraavan vuoden taimiin.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Vastaa Viestiin