rompetta stratosfääristä
rompetta stratosfääristä
Tällaisia radioluotaimia (radiosondeja) tulee aina silloin tällöin löydettyä
kun liikkuu maastossa. Kuvassa olevat vekottimet löytyivät viime vuonna.
Näyttäis olevan melko uutta mallia. Olen myös löytänyt huonossa kunnossa olevia luotaimia metsäaurausalueilta. Ensimmäinen luotain, jonka löysin on jäänyt pysyvästi mieleen. Taisin olla ekalla luokalla koulussa. Olin ulkoiluttamassa koiraani ja vanhalla heinäniityllä huomasin heinätukun päälllä jotain valkoista kangasta. Yllätys oli suuri kun kangas osoittautui laskuvarjoksi, josta lähti pitkä valkoinen naru. Narun päässä oli kiinnitetty puukeppi, jossa roikkui paketti sisältäen useita litteitä pattereita sekä jonkinlaisen koneiston. Paketissa oli myös lappu, jossa luki: löytöpalkkio 20 markkaa jos palauttaa Vaisalalle. Tottakai se piti palauttaa.
Varmaan muillakin foorumilaisilla on radioluotainlöytöjä.
kun liikkuu maastossa. Kuvassa olevat vekottimet löytyivät viime vuonna.
Näyttäis olevan melko uutta mallia. Olen myös löytänyt huonossa kunnossa olevia luotaimia metsäaurausalueilta. Ensimmäinen luotain, jonka löysin on jäänyt pysyvästi mieleen. Taisin olla ekalla luokalla koulussa. Olin ulkoiluttamassa koiraani ja vanhalla heinäniityllä huomasin heinätukun päälllä jotain valkoista kangasta. Yllätys oli suuri kun kangas osoittautui laskuvarjoksi, josta lähti pitkä valkoinen naru. Narun päässä oli kiinnitetty puukeppi, jossa roikkui paketti sisältäen useita litteitä pattereita sekä jonkinlaisen koneiston. Paketissa oli myös lappu, jossa luki: löytöpalkkio 20 markkaa jos palauttaa Vaisalalle. Tottakai se piti palauttaa.
Varmaan muillakin foorumilaisilla on radioluotainlöytöjä.
Garrett AT Pro
Garrett ACE 250 & Pro pointer.
Vanhin löytö: 6000-5500 eKr. Vanhin metallilöytö: Putkikirves v.100-300 jKr.
Eipä ole ihme kyllä yhtään kohdalle sattunut vaikka olen n. 25v. erilaisissa maastoissa työkseni liikkunutkin. Ihan mielenkiintoinen löytö sinänsä.
T: villimies
T: villimies
GM3 + Garrett Pro-Pointer + Magellan Triton 200
vanhimmat löydöt: rapusolki n. 700-luvulta (Hämeenlinna), rautakaut. eläimenpäänmuot. hihnanjakajan hela (Rautjärvi)
vanhin kolikko: Juhana III: 1/2 äyriä v. 1580 (Rautjärvi)
SME:n jäsen nro 0008, lupa etsiä
vanhimmat löydöt: rapusolki n. 700-luvulta (Hämeenlinna), rautakaut. eläimenpäänmuot. hihnanjakajan hela (Rautjärvi)
vanhin kolikko: Juhana III: 1/2 äyriä v. 1580 (Rautjärvi)
SME:n jäsen nro 0008, lupa etsiä
-
- Kunniajäsen
vaisala
Pari tollasta oon löytänyt. Toinen pelästytti rapureissulla kun oli vasta tippunut.
Voisivat laittaa johonki muuhun kuin alumiinilevyyn palautetiedot. Selvitin sittemmin ettei niillä ole mitään palautusarvoa. Kerran kirpasi päähän oikeesti.oli hemmetisti tähtenlentoja sinä yänä. Arvaa mikä oli?Jäätynyt käpy tippu kaverin päähän ja naureskelin. Ei olis pitänyt: Asikainen on nopee!
Kommennttia, tai kirjottelen lisää?
Voisivat laittaa johonki muuhun kuin alumiinilevyyn palautetiedot. Selvitin sittemmin ettei niillä ole mitään palautusarvoa. Kerran kirpasi päähän oikeesti.oli hemmetisti tähtenlentoja sinä yänä. Arvaa mikä oli?Jäätynyt käpy tippu kaverin päähän ja naureskelin. Ei olis pitänyt: Asikainen on nopee!
Re: vaisala
Kuvasta ei tarkkaan näe mutta on joko Itämeren kalkkikiveä tai hiekkakiveä.kollikko kirjoitti:Pari tollasta oon löytänyt. Toinen pelästytti rapureissulla kun oli vasta tippunut.
Noita löytyy ainakin lounaissuomesta.
-
- Kunniajäsen
ruttuivi
Oikeessa olet, kalkki kai on syöpynyt. Asia oli kyllä noista sondeista. Niitä olen löytänyt toistakymmentä. Eihän moni löydä suppiloitakan? Puukko vain tarttui tuohon hienosti. Gps tiedot jätin paikalliselle porukalle. Hitto ku sais pari kaveria mukaan s.maalle. Sormus ja simpukka, lintissä?
Kuva on Saaremaan eteläpäästä.Menkää kattomaan! Joka neliö täynnä luoteja ja sirpaleita.
Kuva on Saaremaan eteläpäästä.Menkää kattomaan! Joka neliö täynnä luoteja ja sirpaleita.
- Kätkäläinen
- Kunniajäsen
-
- Metallinetsijä
Faija löysi kerran lapista meidän mökin läheltä (en muista olinko itsekin mukana) jonkunsortin säähavaintopallon. Muistelisin että se oli vaaleanpunainen, ei mikään kovin iso ja itse tekniikka oli jossain ihan muualla, ehkä joku korjannut "parempaan talteen" tai sitten tippunut jonnekkin kuka tietää. Faija sitä sitten selvitti kun itsekin oli valtiolla tutkijahommissa, eri alan tosin ja sai tietää että "säähavaintovärkki, ei kiinnosta romu meitä " Tosta kyllä aikaa varmaan 30 vuotta joten voi olla että muistan väärin pallon yksityiskohdat.
-
- Metallinetsijä
Re: presarvitiviko?
kollikko kirjoitti: Ookko varma ettei faija höynäyttäny kun totanoin naisviers lähti?
No aikavarma olen siitä. Kondoomin tunnistin jo silloin vaikka pikkunaskali olinkin. Ja näin kyllä ne pallon jämät. Faijalla ei ollut niin iso peli.
Se lämmön tunteminen ja virvatulet saattaa aiheutua ihan siitä jos napostelet niitä sieniä minkä kuvankin lähetit taannoin. Sopisi myös viimeaikaisiin kirjoituksiisi, kun vähän sekavan kuuloisia ovat olleetkollikko kirjoitti: Tulikin mieleen sellaane juttu notta onko kukaan nähäny virvatulia? Tai tuntenu
ylimääräistä lämpöä keskellä peltoa.
Oli mukavaa kuulla muiden sondilöydöistä.
Olipa hinta 90-luvulla hiukan noussut kun vertaa minun eka löytööni.
Ja nykyään kun elekroniikka on halpaa, näistä ei makseta enää mitään .
Olipa hinta 90-luvulla hiukan noussut kun vertaa minun eka löytööni.
Ja nykyään kun elekroniikka on halpaa, näistä ei makseta enää mitään .
Garrett AT Pro
Minä löysin joskus -80 luvun loppupuolella Ristisaaresta tai Pitkästäviiristä tuon tapaisen, jossa oli jotain elektroniikkaa ja sellanen ilmapallo.En tajunnut silloin lähettää niitä mihinkään.
Viimeksi muokannut teksako, 14 Maalis 2013, 22:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Niitä maitotölkin näköisiä pahvikuorisia luotaimia olen löytänyt useampiakin.Yksi oli vielä toimiva ja skanneriradiolla pystyi kuuntelemaan sen lähettämää piipitystä.Kuvassa on kuitenkin pappani löytö jostain 1950-60-luvulta.Tästä luotaimesta olisi mukava saada lisätietoa,onko se suomalainen vai kulkeutunut jostain muualta.Mitään tekstiä siinä ei ole.