Mikä rautaromu?
Mikä rautaromu?
Tällainen löytyi Pohjois-Karjalasta vanhan maatilan piharakennuksesta. Tietääkö kukaan, onko sotaromua vai jotain muuta? Mikä olisi paras arvaus?
Ei valitettavasti ole nyt parempia kuvia, eikä itse esinettäkään ole saatavilla enää käsille. Koko on halkaisija n. 10 cm ja alaosan leveämmän lieriöosan korkeus n. 7 cm, kapeamman kaulaosan kanssa korkeutta n. 10 cm. Kaulaosa 3-4 senttiä leveä ja sen keskellä oleva reikä olisiko ollut sentin verran halkaisijaltaan, sellainen pikkusormen mentävä reikä... Tuossa kuvassa esine on siis isossa peltisessä keksirasiassa.
Ei valitettavasti ole nyt parempia kuvia, eikä itse esinettäkään ole saatavilla enää käsille. Koko on halkaisija n. 10 cm ja alaosan leveämmän lieriöosan korkeus n. 7 cm, kapeamman kaulaosan kanssa korkeutta n. 10 cm. Kaulaosa 3-4 senttiä leveä ja sen keskellä oleva reikä olisiko ollut sentin verran halkaisijaltaan, sellainen pikkusormen mentävä reikä... Tuossa kuvassa esine on siis isossa peltisessä keksirasiassa.
Viimeksi muokannut anne71, 16 Helmi 2013, 22:55. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
- P.Aholainen
- Kunniajäsen
-
- Kunniajäsen
Samoilla linjoilla Leijonan kanssa. Tuo murkula pyörii siinä separaattorin keskellä vinhaa vauhtia ja maito menee tuosta keskireijästä ja erottuu sitten kermaksi, maidoksi, kurriksi. Sisällä tuossa pitäisi olla semmoisia metalli suppiloita. Purkautuu avaamalla tuo päällimäisenä oleva mutteri
-Golden King DPR Plus -XP-Deus -Garrett pro pointer
Tarkennusta
Sen verran vielä tarkennusta, että keskellä oleva reikä ei mene esineen läpi. Kivan aktiivista porukkaa täällä foorumilla!
-
- Kunniajäsen
Re: Tarkennusta
Juu ei se menekkään suoraan läpi mikäli oikein muistan. Tosin vastaava osa minkä itse joskus olen nähnyt oli ylhäältä kapea ja alhaalta leveä semmoinen suppilo malliltaan.anne71 kirjoitti:Sen verran vielä tarkennusta, että keskellä oleva reikä ei mene esineen läpi. Kivan aktiivista porukkaa täällä foorumilla!
- Tirehtoori
- Kunniajäsen
- Leijona
- Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Re: Tarkennusta
Sellaisia minäkin olen nähnyt, mutta arvelin, jos niitä olisi eri mallisiaEkomasteri kirjoitti:Juu ei se menekkään suoraan läpi mikäli oikein muistan. Tosin vastaava osa minkä itse joskus olen nähnyt oli ylhäältä kapea ja alhaalta leveä semmoinen suppilo malliltaan.anne71 kirjoitti:Sen verran vielä tarkennusta, että keskellä oleva reikä ei mene esineen läpi. Kivan aktiivista porukkaa täällä foorumilla!
Toisaalta näyttää joltain suodattimelta, mutta jos toisessa päässä ei ole reikiä.
Melko vahva tuo kiinnityslaippa, vai onko tuossa laipassa yleensäkään läpireiät?
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Painon perusteella leveä, lieriömäinen alaosa on ontto ja tyhjä, jonkinlainen säiliö ehkä? Ihan kevyt tuo esine ei ollut, ei siis mitään heppoista peltiä ainakaan, vaan kohtalaisen jämäkkää metallia. Kiinnityslaipan tai mikäpä tuo yläosa onkaan, niin sen reiät eivät olleet ainakaan enää läpireikiä, ellei sitten ole ruostuneet umpeen. Ja tuossa kapeammassa kaulaosassa on sivulla reikä, en enää muista oliko useampia. Kun esineen käänsi nurin, niin pohja oli tasainen ja n. 1 cm reunoja syvemmällä. Harmi tosiaan, kun esinettä ei saa enää käsille, että voisi tarkemmin tutkia. Pari valistunutta arvausta on niiltä, jotka esinettä pääsivät luonnossa tutkimaan... eli karbiidilampun säiliöksi tai sota-aikaiseksi miinaksi sitä on arvuuteltu. Asiantuntijoiden mukaan löytyy kumpaankin sopivia rakennepiirteitä, mutta täyttä selvyyttä ei ole. Ei ainakaan sotilasräjähde kuulemma ole, vaikka toisaalta keskellä oleva reikä on kooltaan sytyttimelle sopiva.
-
- Kunniajäsen
Ainakin näkemäni separaattorin suppilo-osat joita oli kymmenkunta tuon ulkokuoren sisällä oli sinkittyjä. Täytyykin käydä katsomassa tarkemmin tuo aparaatti jahka kerkiän...ärkoo kirjoitti:Tietämäni mukaan separaattorin osat useimmiten ovat olleet tinattuja joten tuo ruosteinen pinta ei oikein siihen suuntaan vakuuta. Paremminkin jokin muu koneen osa.
Hapettunut sinkki- ja tinapinnoite näyttävät varsin samanlaisilta. Elintarvikelaitteissa tina on sinkkiä suosittelavampi pinnoite mutta voihan noita hyvinkin voinut jossain halpisveriossa olla ollut myös sinkittyjä. Paljasta rautaa en ruostumisalttiuden takia usko juuri käytetyn.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Tuossa videolinkissä kasataan semmoinen separaattorin osa, mistä keskustelussa on kyse (videon kaksi ensimmäistä minuttia)
http://www.youtube.com/watch?v=xxFFNoX1Izc
Tuohan selviäisi todella helposti kun tosiaan avaisi tuon mötikän.
http://www.youtube.com/watch?v=xxFFNoX1Izc
Tuohan selviäisi todella helposti kun tosiaan avaisi tuon mötikän.