Tänään kahdella pellolla ja jotain löytyi
Kaksi hopeakolikkoa, tosin huonoja, lämmittivät mieltä. Toinen niistä on meille uusi tuttavuus.
Minun löytöni:
Tällaista emme ole nähneet kuin kuvissa. Hopeinen Karl 1/2 Öre 1600-1602
Sama takaa.
Hopeinen Christina 1 Öre 1634
Toinen puoli.
Nappi?
Veljeni löydöt:
Koristeellinen solki, vain kiinnitysneula puuttuu.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
On se nappi. Onhan näitä meidänkin fooorumilla ollut. Itäinen ja eteläinen (Virolainen) malli.
Tuo yläkuvan vasemmalla yläosassa oleva voisi olla pala ketjunjakajasta, aloittaisin Kivikosken kirjasta.
ilkkap kirjoitti:On se nappi. Onhan näitä meidänkin fooorumilla ollut. Itäinen ja eteläinen (Virolainen) malli.
Tuo yläkuvan vasemmalla yläosassa oleva voisi olla pala ketjunjakajasta, aloittaisin Kivikosken kirjasta.
Kyllä se on pala ketjun/hihnanjakajasta.
Jakaja ja sen yläpuolella oleva kengän soljen katkelma ja Kristiinan aikainen kolikon puolikas löytyivät pellon viereiseltä hiekkarannalta.
Tuollaisia nappeja olen löytänyt itsekin muutaman kappaleen, mutta tätä on jopa yritetty koristellakin.
Ekomasteri kirjoitti:Johan on tavaraa taas noussut. Menee jo kliseen puolelle, mutta onnea taas hopeista
Kiitoksia, Ekomasteri Kyllä hopea tuntuu aina yhtä mukavalta löytää.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Nostetaas tätä vanhaa aihetta kun tuli tietämättömyyttäni postattua tuonne 'linkkejä löytöjen tunnistamisen avuksi' -ketjuun sovittujen sääntöjen vastaisesti, eli laitetaan sama juttu tänne.
Mut juupa juu, eli Leijona oli sinne laittanut hienon linkin sivuun, missä on kuvia erilaisista hevosvaljaista ja niissä näkyvistä hevoshärpäkkeistä. http://tesororussia.ru/forum/viewtopic.php?t=1199
Toisessa kuvassa näkyy hyvin samannäköisiä läpysköjä kuin tässä ketjussa napiksi määritelty kaksireikäinen läpyskä. En tiedä onko nämä läpyskät jossain toisessa ketjussa jo liitetty hevosvaljaisiin, enkä tiedä vaikka niitä oikeesti kutsuttaisiinkin napeiksi hevosvaljaissa. Kuitenkin, nyt noita osaa ainakin yhdistää hevosiin liittyviksi, eikä vaatteisiin.
ZyrTech kirjoitti:Nostetaas tätä vanhaa aihetta kun tuli tietämättömyyttäni postattua tuonne 'linkkejä löytöjen tunnistamisen avuksi' -ketjuun sovittujen sääntöjen vastaisesti, eli laitetaan sama juttu tänne.
Mut juupa juu, eli Leijona oli sinne laittanut hienon linkin sivuun, missä on kuvia erilaisista hevosvaljaista ja niissä näkyvistä hevoshärpäkkeistä. http://tesororussia.ru/forum/viewtopic.php?t=1199
Toisessa kuvassa näkyy hyvin samannäköisiä läpysköjä kuin tässä ketjussa napiksi määritelty kaksireikäinen läpyskä. En tiedä onko nämä läpyskät jossain toisessa ketjussa jo liitetty hevosvaljaisiin, enkä tiedä vaikka niitä oikeesti kutsuttaisiinkin napeiksi hevosvaljaissa. Kuitenkin, nyt noita osaa ainakin yhdistää hevosiin liittyviksi, eikä vaatteisiin.
Minä olen pitänyt niiitä nappeina mutta olen erehtynyt ja ovatkin hevosvarusteita.
Täällä päin noita on löytynyt useampia kappaleita hieman erilaisilla kuvioilla ja reunoilla, mutta kaikissa on kuitenkin nuo reiät pitkulaisia, joten kyllä ne hihnaan kuuluvia ovat.
Yllättävän paljon löytyy samanlaisia esineitä kuin mitä olen löytänyt Venäläisiltä foorumeilta, mutta onhan se ymmärrettävää, kun näin lähellä rajaa ollaan.
Esimerkiksi ns. ristikkosoljet on liitetty Venäjällä hevosvaljaisiin kuuluviksi, jollaisia on löytynyt ainakin Porvoota myöten, jos muistan oikein, että Jedward mm. löysi samanlaisen.
Tässä lisää foorumilaisillekin tuttuja valjaiden koristeita: http://kladoiskateli.ucoz.ru/blog/stari ... 2-03-18-32
Hienoja löytöjä jälleen,kateellisia ollaan kun mies pääsee pellolle.Täällä etelässä onkin sitä lunta ja pakkasta
Vanhimmat kolikot:Saksalainen Penning v.1075,Kuningas Stephen v.1135.Dirhem v.754
Viikinkiaikainen hevosenkenkäsolki,kupurasolki,rannerengas ja ketjunkantaja ym.Ruotsalainen tippa.
Ja kaikki vasta alussa...........Minelab X-Terra 705 GoldPack
Kiitokset vaan kaikille, vaikka vanha juttu onkin
Oli kuitenkin hyvä päivä etsinnän/löytöjen kannalta