Mikä saksalainen suojus tämä on?

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
Hantte
Innostunut Etsijä
Viestit: 91
Liittynyt: 19 Marras 2012, 18:12

Mikä saksalainen suojus tämä on?

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Minkähän tykin/ajoneuvon peltinen suojus tämä on? Hiekankeltaista väriä vielä hieman havaittavissa.



Kuva
Kuva
Avatar
Astalo
Raavas Tonkija
Viestit: 781
Liittynyt: 02 Loka 2012, 04:23
Paikkakunta: Rautjärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Astalo »

Tuli jo vähän nuo hevoshaarniskojen naamalevyt mieleen, mutta ei kyllä mitään tietoa oliko semmoisia käytössä vielä toisessa maailmansodassakin :lol:

http://www.flickr.com/photos/wallyg/2586177952/

Ja täsmääkö tuossa kokokaan hevosen pään mittasuhteisiin..
Hantte
Innostunut Etsijä
Viestit: 91
Liittynyt: 19 Marras 2012, 18:12

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Tämä on jonkinlainen kannentapainen. Jos olisi hevoshaarniskan naamalevy, niin olisi tarkoitettu yksisilmäiselle hevoselle, koska toisella puolella ei ole pyöreää reikää. :lol: No voihan hevonen olla menettänyt toisen silmänsä turnajaisissa eikä tarvitse enää toista aukkoa silmää varten. :lol: Suojus on löytynyt Kaamasen lentokentän lähettyviltä, joten saattaa liittyä jotenkin ilmatorjuntatykkiin tai lentokoneeseen?
Avatar
Kaleva
Viestit: 18
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 17:31
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kaleva »

Vanhoissa autoissa oli tuommoinen vaihdelaatikon suojakoppa.Verhoilu vain puuttuu.Hoikemmasta päästä lähtee gardaanitunneli ja pyöreän aukon on peittänyt käsin irroitettava kansi ( sen avaamalla pääsee öljyn täyttöroppuun käsiksi ).
Ihan samanlainen,kuin minun 1959 Octaviassa.
Hantte
Innostunut Etsijä
Viestit: 91
Liittynyt: 19 Marras 2012, 18:12

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Onkos autossa ollut rattivaihteet, kun ei näy aukkoa vaihdekepille. Vai onkohan tuo ollut auton alapuolella?
Avatar
Kaleva
Viestit: 18
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 17:31
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kaleva »

Joo ...unohtu mainita ,että tämä malli rattivaihde versiossa.Kävin vielä tallissa vertaamassa tuota sinun löytöä oman Octavian vastaavaan - kaikki pokkaukset ja lattiakiinnikkeet identtiset , joten Skodan osalta näyttää.
Tuon osan irti ottamalla tullut mm. vaihdettua siirtovivuston kumipuslia ja säädettyä vipujen liikeradat kohdalleen.Ennen auton suunnittelijat ajatelleet pikkasen huoltoystävällisemmin ,toisin kun nykyautoissa.
Hantte
Innostunut Etsijä
Viestit: 91
Liittynyt: 19 Marras 2012, 18:12

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Ei tainnu sitte ollaakaan sota-aikainen osa, ellei saksalaisilla ollu käytössä skoda, jossa oli jo käytössä sama tekiikka kun sun autossa. Se kummastuttaa kun siinä on selvästi vielä näkyvissä saksalaisten käyttämää hiekanväristä maalia. :o
Avatar
Kaleva
Viestit: 18
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 17:31
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kaleva »

Saksalaisilla oli kyllä sodan aikana käytössä Skodan tekemää kalustoa - syystä että kun miehittivät Tsekkoslovakian , niin valjastivat ( =pakottivat) Skodan tehtaat tekemään kalustoa itselleen...ja nimeksi tehtaalle tuli " Herman Göring Werke " .
Hantte
Innostunut Etsijä
Viestit: 91
Liittynyt: 19 Marras 2012, 18:12

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Onkohan tuo suojus skoda Popularista?

http://www.uniquecarsandparts.com.au/ca ... opular.htm
Avatar
Kaleva
Viestit: 18
Liittynyt: 22 Huhti 2010, 17:31
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Kaleva »

Ei saksalaisia kiinnostanut Skodan siviilipuolen vehkeet , vaan sotaan käypäset.

Kuten esim. nämä :

http://www.modelarmour.com/index.php?op ... &Itemid=60


http://en.valka.cz/viewtopic.php/t/12370

http://www.achtungpanzer.com/panzerkampfwagen-35t.htm
Vastaa Viestiin