Voihan niitä toki museollekin näyttää, mutta tein itse metalliartesaaniopintojen aikana paljon pronssivaluhommia ja nuo näyttävät hyvin paljon semmoisilta roiskeilta mitä syntyy kun muottiin kaataa sulaa pronssia vähän liian ronskisti ja yli mennyttä metallia lentää ympäriinsä pitkin lattioita. (
Polttoroviossa sulaneiden kappaleiden muoto olisi luultavasti jotenkin yhtenäisempi eikä ihan noin riekaleinen, koska pelkän avonaisen kokon lämpötila ei yleensä riitä siihen, että pronssiesine sulaisi täysin nestemäiseksi saakka, vaan pikemminkin sulaa vain osittain reunoista tms.)
Tämänkin kuvan
http://postimage.org/image/u76s5y4zh/ vasemman reunan yhdessä kappaleessa oli hyvä esimerkki siitä miltä näyttää, jos sulaa pronssia tai messinkiä tippuu vaikkapa muottia tukemassa olleiden parin tiilenpalan päälle, tai ohi muotin kaatoaukosta ja osa metallista valuisi puoliskojen väliseen rakoon muusta kohtaa.
Myös kuvan monissa litteissä kappaleissa oli samaa muotoa mikä syntyy kun sulaa metallia tippuu tai valuu betoni- tai tiililattian kaltaisen kovan pinnan päälle.
Jos möykyissä on hiiltä seassa, niin on myös mahdollista, että upokas olisi kaatunut ahjossa ja metalli on levinnyt sen takia ympäriinsä ja se selittäisi ehkä myös klimppien riekaleisuudenkin.
Pronssin ja messingin valu oli ihan yleistä hommaa melkein joka sepänpajalla vielä muutama sukupolvi sitten, koska maatalousyhteiskunnassa oli aina käyttöä lehmänkelloille, hevosvermeiden soljille ja niin edelleen.