DD-kelan edut?

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
Itärajan ihme
Metallinetsijä
Viestit: 332
Liittynyt: 05 Marras 2011, 09:30
Paikkakunta: Kainuu

DD-kelan edut?

Viesti Kirjoittaja Itärajan ihme »

Minulla on tällä hetkellä käytössä kaksi piipparia joissa molemmissa on DD-kela. Jotenkin näillä keloilla harrastaessa on jäänyt sellainen käsitys että DD-kelaa käyttäessä varsinkin kohteen koon määrittely on vaikeampaa kuin perus kelalla ja tarkkuuskin on erilainen. Ulkomaan foorumeilla tuntuu olevan saman suuntaisia kirjoituksia vaikka onhan DD-kelalla omat etunsakin. Kokemuksia?
KAINUUN METALLINETSIJÄT
XP DEUS
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Re: DD-kelan edut?

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

Itärajan ihme kirjoitti:on jäänyt sellainen käsitys että DD-kelaa käyttäessä varsinkin kohteen koon määrittely on vaikeampaa kuin perus kelalla ja tarkkuuskin on erilainen.
-----
Kokemuksia?
Minä olen luullut DD-kelan olevan se peruskela.
Kohteen koon määrittämisestä DD-kela vs. muut tyypit en osaa sanoa mitään, kun ei muista ole kokemuksia, mutta DD:llä en osaa sitä kovin tarkasti tehdä. Paljon riippuu siitä, kuinka syvällä kohde on. Laitteena minulla on GM3.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

DD-kela on muodostunu viimevuosien aikana ns. peruskelaks sen hyvien ominaisuuksien takia. Alunperinhän peruskela oli CC eli concentric kela. Monon lisäksi nuo on perusmallit mutta niiden lisäks löytyy tietysti kaikenlaisia muitaki kokoonpanoja mitkä pitäs piirtää että ne sais kunnolla selostettua. Ois ne mulla piirrettynäki mutta ne kuvat on menossa kirjaan niin sieltä sit aikanaan lisää.

DD-kelan paras ominaisuus on että sen "jalanjälki" on pienempi kuin CC-kelass eli se on hieman tunteettomampi mineraaleille. Lisäksi se on hieman nopeampi palautumaan samasta syystä. Rakenteellisesti se on myös helpompi valmistaa ja tasapainottaa.

Teoreettisesti CC-kela etsii syvemmältä mutta koska CC-kelan etsintäkeila on kartiomainen ja DD-kelan viuhkamainen niin käytännössä löytämisen mahdollisuus on DD-kelalla parempi. CC-kelalla heilautusten pitää mennä enemmän päällekkäin että alue ois kunnolla tutkittu.

Diskriminointi eli materiaalin tunnistaminen on CC-kelalla parempi. pääasiassa tämä johtuu siitä että CC-kelalla etsimellä on enemmän aikaa analysoida kohdetta. Tämä ero on kuitenkin vähenemässä kun yhä nopeampaa suoritintekniikkaa tulee käyttöön etsimissä. Yksi häiritsevä ominaisuus DD-keloissa on diskriminoinnin kannalta ja sitä nimitetään "wraparound" efektiksi. Tämä tarkoittaa sitä että rautaesineet helposti DD-kelalla antaakin erittäin korkean positiivisen signaalin. Tämäkin ongelma on paranemaan päin kunhan valmistajat virittelevät diskriminointipiirejään paremmin DD-kelalle sopivaksi. Moni kun on vielä jumittunu vanhoihin CC-kelan asetuksiin. Toinen syy miks DD-kela antaa helposti korkean signaalin raudalle on esine joka on maannu kauan samalla paikalla maassa ja muodostanu ympärilleen rautaoksiidi pilven. DD-kela on sen verran nopea että se lukee vaan tämän oksiidipilven ja varsinainen rautaesine maskaantuu. Tuosta ongelmasta pääsee kun tarkistaa kohteen DD-kelan kantapäällä tai kärjellä. Jos sillon kuuluu rautasignaali niin se on kans rautaa.

Kohteen koon määrittäminen pitäisi olla DD-kelalla helpompaa. Ongelma on kuitenkin lähinnä käyttäjässä. Jokainen etsin/kela yhdistelmä on hieman erilainen koon määrittämisessä. Jos sit vaihtaa kelaa niin tilanne on taas uus. Samoin käy jos etsimessä on mahdollisuus muuttaa reaktionopeutta. Esim. GM 3:ssa reaktionopeus muuttuu vaihdettaessa automaatilta manuaalille eli kohteen koon tunnistaminen muuttuu kans. Tärkeintä on aina opetella se oma etsin/kela yhdistelmä jolloin ois mahdollisuus jonkunverran tunnistaa myös kokoa. Kokemuksesta tiedän että tässä menee kyllä aika monesti vipuun.

Jos kohteen kokoa yrittää selvittää pinpointin avulla niin kannattaa muistaa ettei pinpoint toimi DD-kelalla kunnolla pitkittäissuunnassa. Se toimii kunnolla vaan sivuttain eli käyttäjän pitää kääntyä 90 astetta kohteen ympäri eikä lykkiä kelaa edestakas. Olen nähnyt pellolla monen erehtyvän tuohon ja myös nettikeskusteluissa kun on valiteltu pinpointin epätarkkuutta niin ongelma on ollu hyvin usein tuo. Itse olen sitä mieltä että koko pinpoint on nykyään ihan turha jos on DD-kela käytössä. Ihan yhtä tarkasti saa tarkennettua kohteen kun tarkistaa kahdesta eri suunnasta normi motion moodissa.
Itärajan ihme
Metallinetsijä
Viestit: 332
Liittynyt: 05 Marras 2011, 09:30
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja Itärajan ihme »

Joo, juuri tämän tyylisiä asioita olen huomannut DD-kelan kanssa, signaali sekoilee ehkä enemmän suhteessa CC-kelaan ja pinpointatessa kohdetta signaali tulee leveältä alueelta jolloin kohdetta herkästi luulee isommaksi kuin se onkaan.

Mutta asia vaatinee ainakin minun kohdalla vaan lisää treeniä. Pitää talvella hankkia kela tai kaksi lisää ja vertailla asiaa kunnolla ensi keväänä.

Onko Keseppa kokoamassa jotain aiheeseen liittyvää julkaisua, kirjaa?
KAINUUN METALLINETSIJÄT
XP DEUS
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Semmonen teos on tuloillaan. Materiaalia on jo niin paljo että joutuu tiivistään tai tekeen kaks kirjaa :lol: Taitto-ohjelman hankinta on edessä seuraavaksi
Avatar
Lalli
Metallinetsijä
Viestit: 250
Liittynyt: 01 Syys 2009, 16:34

Viesti Kirjoittaja Lalli »

Keseppa kirjoitti:Semmonen teos on tuloillaan. Materiaalia on jo niin paljo että joutuu tiivistään tai tekeen kaks kirjaa :lol: Taitto-ohjelman hankinta on edessä seuraavaksi
Jos tarvitset ammattilaisvinkkejä kirjan taitto-/kuvitus-/ulkoasun suhteen niin pistä viestiä. Muutamia suhteita noihin kirjanteko piireihin näet löytyy.
Totuus löytyy kaurapuurosta.

XP Deus x 2
Suomen Metallinetsijät Ry
Itärajan ihme
Metallinetsijä
Viestit: 332
Liittynyt: 05 Marras 2011, 09:30
Paikkakunta: Kainuu

Viesti Kirjoittaja Itärajan ihme »

Lalli kirjoitti:
Keseppa kirjoitti:Semmonen teos on tuloillaan. Materiaalia on jo niin paljo että joutuu tiivistään tai tekeen kaks kirjaa :lol: Taitto-ohjelman hankinta on edessä seuraavaksi
Ja jos tarvitset ostajan sille kirjalle niin täältä löytyy :D
KAINUUN METALLINETSIJÄT
XP DEUS
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Lalli kirjoitti:
Keseppa kirjoitti:Semmonen teos on tuloillaan. Materiaalia on jo niin paljo että joutuu tiivistään tai tekeen kaks kirjaa :lol: Taitto-ohjelman hankinta on edessä seuraavaksi
Jos tarvitset ammattilaisvinkkejä kirjan taitto-/kuvitus-/ulkoasun suhteen niin pistä viestiä. Muutamia suhteita noihin kirjanteko piireihin näet löytyy.
Kiitti. Painetaan mieleen. Viestin kautta tulikin jo toisestaki suunnasta avuntarjous. Itse koitan aluks tehdä mut saatan kysellä neuvoja jossain vaiheessa.

Hienoa että löytyy harrastuksen parista monenlaista osaamista :D
Avatar
Jussi
Kunniajäsen
Viestit: 1178
Liittynyt: 29 Marras 2009, 13:11
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Mä osaan ryypiskellä punkkua kirjailijan seurana ja kuunnella luomisen tuskasta :D
garrett ace 250
GM3
XP Deus
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Jussi kirjoitti:Mä osaan ryypiskellä punkkua kirjailijan seurana ja kuunnella luomisen tuskasta :D
Nyt ei Tainu olla Jussista apua. En juo punkkua enkä alkoholia muutenka juuri yhtään. Luomisen tuskanki olen pyrkiny välttämään sillä etten ole asettanu määräaikoja tai muita paineita. Aineistoa tulee tasaseen tahtiin ja suurin työ on tiivistää sekä valita tärkeimmät asiat ettei opuksesta tule tiiliskiveä.

Kiitti tarjouksesta kuitenki :D Parempi vaihtoehto ois istua nuotiolla pellon laidalla keittelemässä pakuriteetä ja juttelemassa piipparoinnista muuten.
Sig
Raavas Tonkija
Viestit: 524
Liittynyt: 16 Maalis 2008, 22:44

Viesti Kirjoittaja Sig »

Keseppa kirjoitti:
Jussi kirjoitti:Mä osaan ryypiskellä punkkua kirjailijan seurana ja kuunnella luomisen tuskasta :D
Nyt ei Tainu olla Jussista apua. En juo punkkua enkä alkoholia muutenka
Nou hätä, Jussihan tuon punkun lupasi hoitaa, näin kirjaa odotellessa :D
Tallessa on
Metallinetsijä
Viestit: 207
Liittynyt: 30 Heinä 2011, 16:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tallessa on »

Joko voi kirjaa tilata?Ottaisin ainakin 3 kpl. Itselle, vävypojalle ja appiukolle!
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Ei vielä oo siinä mallissa että vois tilata. Ilmottelen kyllä sit foorumilla heti kun tiedän aikatauluja
Vastaa Viestiin