Scharffin normiromuja

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Avatar
Scharf
Innostunut Etsijä
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Touko 2012, 13:33
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Scharffin normiromuja

Viesti Kirjoittaja Scharf »

Tervehdys,

Muutaman tunnin piipparoinnit suon keskellä olevassa saarekkeessa. Löytöinä vanha linkkari ja kaverilla 9.00mm vuoden -44 hylsy sekä purjerengas. Lisäksi oheinen puukko, joka oli niin syvässä, kuin voi ko.paikalla olla, eli kunttaa päällä parikymmentä senttiä ja kalliota vasten. Ei ihan kivikautinen :D , mutta minun opukseni eivät mallia tunne. Olisiko kenelläkään hyviä veikkauksia iästä. Puukko voisi olla naisen tai lapsen, tai ns.ruokapuukko. Heloitus hyvin tehty ja takahela kaksiosainen, eli kantakappale ja rengas erillisiä.

Jaska
Kuva
"Kun kaikki muut olivat pessimistejä, minä olin ainoa onanisti"
Avatar
Scharf
Innostunut Etsijä
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Touko 2012, 13:33
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Scharf »

Tänään kesantopellolla, kun sotaromu alkoi tympiä. Löydöksinä oheiset shrapnellin kuulat(miten erottaa musketin kuulista?) tod.näk. vapaussodan ajoilta, tunnistamaton hieman luodin tapainen juttu, sekä solki jostain mistä lie. Solki näyttää kohtuu iäkkäältä. Putsattu fairylla ja vedellä. Vihreä pintakerros, jota valokuva vääristää. Alla näkyy kirkkaana pronssin/kuparin kaltainen väri.
Antakaapa kommenttia. Ei ole meikäläisen vahvinta aluetta.

Jaska
Kuva

Kuva
Oikealla se tunnistamaton valkeaksi muuttunut metallisikkare, mikä lie?
Ja nuo oletetut shrapnellin kuulat eivät ole samankokoisia, eli olikohan niissä kokovaihteluja, vai voisiko olla musketin kuitenkin :shock:
"Kun kaikki muut olivat pessimistejä, minä olin ainoa onanisti"
Avatar
teksako
Kunniajäsen
Viestit: 1985
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 17:25
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja teksako »

Toi kiiltävä on ainakin shrapnellin kuula.
Avatar
Tri Tuonela
Metallinetsijä
Viestit: 369
Liittynyt: 26 Touko 2011, 17:48
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja Tri Tuonela »

Scharf kirjoitti:Solki näyttää kohtuu iäkkäältä. Putsattu fairylla ja vedellä. Vihreä pintakerros, jota valokuva vääristää. Alla näkyy kirkkaana pronssin/kuparin kaltainen väri.
Antakaapa kommenttia. Ei ole meikäläisen vahvinta aluetta.
No minäpä kommentoin, kun olen sen näiden solkien kohdalla ottanut tavaksi :D. Tyyppi on suhteellisen yleinen, eli näitä putkahtelee palstalla esiin säännöllisesti, mutta ei silti kovin usein. Perustyyli on aina sama, mutta muotoilussa ja koossa on pieniä eroja. Monesti ne ovat hieman muotopuolia (epäsymmetrisiä), mutta silti koristeltu noilla viivoilla. Iäksi on palstalla arvioitu oheislöytöjen perusteella 1600-1700 -luku. Ammattilaisen arviota ei kaiketi toistaiseksi ole. Ovat primitiivisen ulkonäkönsä takia aina hyviä löytöjä :P!
Avatar
Scharf
Innostunut Etsijä
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Touko 2012, 13:33
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Scharf »

Kiitokset kommenteista, etenkin Tuonelan solkiajoitus on mukava tieto.
Tässä tämän päivän nätein samasta pellosta. Mittasuhteita antamassa samoin tänään löytynyt kiväärikaliperin luoti. Liekö vapaussodan peruja...millejä en mitannut, mutta ei näytä ainakaan suomalaiselta 53 R:ltä.
Onkohan tuo kello kili-,aisa- vai mikä ja mahdollisesti ikiä ja sen sellaisia. Materiaalista en tiedä. Valujälkiä näkyy ja soi nätisti.

Jaska
Kuva

Kuva
"Kun kaikki muut olivat pessimistejä, minä olin ainoa onanisti"
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10504
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Lampaankellonahan tuota on pidetty, mutta onhan noita voitu käyttää vaikka hevosen kaulassakin. Joka tapauksessa olemme löytäneet noita paljon paikoista, joissa on ollut lammasaitaus.
Kilikello on hyvä yleisnimitys :D

Tinaa näyttäisi olevan seoksessa melko paljon, kun on niin hyvin säilynyt ja on melko vaalea.
Noita on käytetty varmaan pitkään, vielä 1900-luvullakin.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
Kätkäläinen
Kunniajäsen
Viestit: 1830
Liittynyt: 19 Touko 2011, 15:53
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

Komee on kilikello :D
Avatar
Jussi
Kunniajäsen
Viestit: 1178
Liittynyt: 29 Marras 2009, 13:11
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tri Tuonela kirjoitti:
Scharf kirjoitti:Solki näyttää kohtuu iäkkäältä. Putsattu fairylla ja vedellä. Vihreä pintakerros, jota valokuva vääristää. Alla näkyy kirkkaana pronssin/kuparin kaltainen väri.
Antakaapa kommenttia. Ei ole meikäläisen vahvinta aluetta.
No minäpä kommentoin, kun olen sen näiden solkien kohdalla ottanut tavaksi :D. Tyyppi on suhteellisen yleinen, eli näitä putkahtelee palstalla esiin säännöllisesti, mutta ei silti kovin usein. Perustyyli on aina sama, mutta muotoilussa ja koossa on pieniä eroja. Monesti ne ovat hieman muotopuolia (epäsymmetrisiä), mutta silti koristeltu noilla viivoilla. Iäksi on palstalla arvioitu oheislöytöjen perusteella 1600-1700 -luku. Ammattilaisen arviota ei kaiketi toistaiseksi ole. Ovat primitiivisen ulkonäkönsä takia aina hyviä löytöjä :P!
Venyttäisin noiden iän vielä 1800 -luvullekin.
garrett ace 250
GM3
XP Deus
Avatar
Scharf
Innostunut Etsijä
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Touko 2012, 13:33
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Scharf »

Kiitokset taas kaikista kommenteista. Apu tulee tarpeeseen, kun kaikkeen ei ehdi itse vihkiytyä :D
Tässä olisi näytille ja kommentoitavaksi pari päivää sitten samaisesta pellosta löytynyt "rengas". Materiaali jotain ehkä pronssin suuntaista. Ei kuparia, ei ainakaan ollut oksidoitunut vihreäksi mistään. Rengas on kierretty levystä ikäänkuin kääretorttu :) (ammattitermit hallussa). Toiselta puolelta siis sileä ja toisella puolella tuo tasaisempi reitetty osa. Kaikki siis samaa, ei liitoksia.
Renkaassa olevat taitokset ja muut kolhut lienevät peltotöissä tulleita, vaikka osin ovat symmetrisesti.

Onkohan kyseessä varhaistraktorin osa, vai voiko olla joku koru/solki/jne?

Kiitos ja anteeksi,
Jaska
Kuva

Kuva

Kuva
"Kun kaikki muut olivat pessimistejä, minä olin ainoa onanisti"
Avatar
villimies
Raavas Tonkija
Viestit: 682
Liittynyt: 02 Heinä 2011, 21:10
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja villimies »

Scharf kirjoitti: Kuva
Oikealla se tunnistamaton valkeaksi muuttunut metallisikkare, mikä lie?
Mahdollisesti lyijyä? Samannäköisen kikkareen olen löytänyt itsekin. Käyttötarkoitusta en tiedä.
T: villimies
GM3 + Garrett Pro-Pointer + Magellan Triton 200
vanhimmat löydöt: rapusolki n. 700-luvulta (Hämeenlinna), rautakaut. eläimenpäänmuot. hihnanjakajan hela (Rautjärvi)
vanhin kolikko: Juhana III: 1/2 äyriä v. 1580 (Rautjärvi)
SME:n jäsen nro 0008, lupa etsiä
Avatar
Scharf
Innostunut Etsijä
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Touko 2012, 13:33
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Scharf »

Eilen tuota valkeaa murua raaputtelin, niin kovaa se on, joskin on myös painoa. Alta tulee näkyviin kirkas metalli. Voi toki olla jotain lyijyseosta. Mites tuo muinaistraktorin kurkun tiiviste? Eikö tule keneltäkään valistuneita veikkauksia? :D

Jaska

Mod: Poistelin kovia sanoja. Jos vähä rajoittaisit niiden käyttöä kun niistä tulee palautetta lasten vanhemmilta.
"Kun kaikki muut olivat pessimistejä, minä olin ainoa onanisti"
Avatar
Scharf
Innostunut Etsijä
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Touko 2012, 13:33
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Scharf »

Nyt tipuin kärryiltä, mutta eipä ole ollut tarkoitus käytellä kovia sanoja. Oisikohan privana ollut mahdollista saada täsmennystä ko.kohtaan?

Jaska
"Kun kaikki muut olivat pessimistejä, minä olin ainoa onanisti"
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Vastasin privana.

Tuo muinaistraktosin osa taitaa olla laakerinsuojus. Rullaantunu osa on alunperin ollu lierömäinen ja on painunu kasaan tuohon muotoon.
Garage
Viestit: 11
Liittynyt: 26 Touko 2012, 21:06
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Garage »

Näyttää kyllä somisteisiin liittyvältä ennemminkin kuin konetekniikkaan liittyvältä osaselta, mutta näistä aina selvän ottaa. Reiät kehällä eivät mielestäni liity konetekniikkaan, jos näin maallikon mielipiteestä mitään apua on :D
Avatar
Scharf
Innostunut Etsijä
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Touko 2012, 13:33
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Scharf »

Terve taas pitkästä aikaa!

Kuvissa tämän päivän tärkeimmät muutaman tunnin keikalta. Musketin kuula ja vapaussodan aikainen kiväärin luoti on selviä. Rengas ja muinainen nimikyltti ovat mitä ovat(rengas kulunut yhdeltä alueelta, lienee siis ollut jossain kiinni...hevos/vaatetus tms.juttu?).
Mikä on tuo vaakunatyylinen klöntti? Pinnassa jotain ihme hieroglyfejä, ei saa selvää.

Jaska
Kuva

Kuva
"Kun kaikki muut olivat pessimistejä, minä olin ainoa onanisti"
Avatar
Reino Raappahousu
Metallinetsijä
Viestit: 117
Liittynyt: 16 Elo 2012, 11:52
Paikkakunta: Jyväskylä-Korpilahti

Viesti Kirjoittaja Reino Raappahousu »

Scharf kirjoitti:Kiitokset taas kaikista kommenteista. Apu tulee tarpeeseen, kun kaikkeen ei ehdi itse vihkiytyä :D
Tässä olisi näytille ja kommentoitavaksi pari päivää sitten samaisesta pellosta löytynyt "rengas". Materiaali jotain ehkä pronssin suuntaista. Ei kuparia, ei ainakaan ollut oksidoitunut vihreäksi mistään. Rengas on kierretty levystä ikäänkuin kääretorttu :) (ammattitermit hallussa). Toiselta puolelta siis sileä ja toisella puolella tuo tasaisempi reitetty osa. Kaikki siis samaa, ei liitoksia.
Renkaassa olevat taitokset ja muut kolhut lienevät peltotöissä tulleita, vaikka osin ovat symmetrisesti.

Onkohan kyseessä varhaistraktorin osa, vai voiko olla joku koru/solki/jne?

Kiitos ja anteeksi,
Jaska
Kuva

Kuva

Kuva
Voisi tuo reiällinen olla myös öljylampun osa, niin kuin tämä jonka löysin viikonloppuna. Sivu reikiä täynnä.

Kuva
Minelab X-Terra 305
Minelab Pro-Find 25
Avatar
Scharf
Innostunut Etsijä
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Touko 2012, 13:33
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Scharf »

Kiitoksia,
Mielestäni lähempänä esittämääsi teoriaa, kuin laakeria.
Jokohan joku jäsenistä heittäisi jotain tuosta viimeisten löydösten klöntistä? :D

Jaska
"Kun kaikki muut olivat pessimistejä, minä olin ainoa onanisti"
Avatar
Scharf
Innostunut Etsijä
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Touko 2012, 13:33
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Scharf »

Terve taas!
Edellisessä viestissä mainittu klöntti kaikkine hieroglyyfeineen lähtenyt maakuntamuseolta Helsinkiin. En luultavasti kuule enää siitä mitään.

Tänä keväänä noussut muutamalla reissulla ihan hyvin kaikkea pientä n.1700-luvun sikkaretta, ainakin rahojen vuosiluvuista päätellen.

Ohessa jokunen kuva. Alla normi ruutuvihkon sivu. Noista pienemmistä ja huonommista kolikoista haluaisin jotain tietoa, jos joku jotain saa irti. Uskaltaisko jollain putsailla, vai meneekö vähätkin?
Sitten nuo ihme mötikät on ihan vieraita. On pohdittu kaikenlaisia tulentekoon yms. liittyviä vaihtoehtoja. Tuo suurin murikka on ihme kapistus. Siinähän on joku tuollainen hahlon tyylinen. Merkkaus tuli puhtaalle "jalo"metallille, ja sen kapeasta päästä näkyy kirkas metalli heti pintamöhnän alla, mutta monin paikoin se vaikuttaa joltain seosmetallilta, eli ihan kuin olisi montaa kamaa tökerösti liitettynä toisiinsa ?
Sitten tuo nallipyssyn osa...mikä ihme se on. Voin laittaa lisäkuvia, sillä siinä on jonkinlaiset reiät jotakin varten pituusakselin päissä yms.

Kiitos ja anteeksi,

Jaska

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
"Kun kaikki muut olivat pessimistejä, minä olin ainoa onanisti"
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja iipe »

tuo pienin ja siis vasemmaisin rahajonossa, voisi jopa olla 1518 vuoden klippinki...? Varmuudella tuskin pystyy kukaan sanomaan, mutta materiaalianalyysi voisi tuoda lisävarmuutta epäilylleni. Kristianin klippingeissä on hopeaa ja hopearahastahan näiden suhteen puhutaan, mutta sitä ei mittausteni perusteella ole ollut kuin joku 50%, pikkasen rahasta riippuen
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10504
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Alimmassa kuvassa on hevosvaljaisiin kuuluva riipuke, josta on katkennut pätkä pois.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
Kätkäläinen
Kunniajäsen
Viestit: 1830
Liittynyt: 19 Touko 2011, 15:53
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

Eikös toinen rahajonossa ole 1500-1600 luvun hopearaha?
Avatar
Urmas
Raavas Tonkija
Viestit: 753
Liittynyt: 19 Syys 2011, 08:57
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja Urmas »

Minun mielestä toinen vasemmalla rahajonossa on öljylampun liekin säätöruuvi.
Garrett At Pro
Garrett Pro-Pointer At
Fiskars minispade
Garrett Edge Digger
Avatar
Kätkäläinen
Kunniajäsen
Viestit: 1830
Liittynyt: 19 Touko 2011, 15:53
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

Urmas kirjoitti:Minun mielestä toinen vasemmalla rahajonossa on öljylampun liekin säätöruuvi.
Lähempää katottuna voi ollakkin muu kuin raha.
Avatar
Scharf
Innostunut Etsijä
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Touko 2012, 13:33
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Scharf »

Kiitoksia hyvistä veikkauksista. Pikkurahoista yksi kuva lähempää, joskaan ei parempi. Tuon ison murikan lisäksi piti kuvissa olla tämä alla oleva. Samoilta paikoilta löydetty.
Mikä siis lienee?
Kuva
Kuva

Kuva
"Kun kaikki muut olivat pessimistejä, minä olin ainoa onanisti"
Avatar
Kätkäläinen
Kunniajäsen
Viestit: 1830
Liittynyt: 19 Touko 2011, 15:53
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

Kätkäläinen kirjoitti:
Urmas kirjoitti:Minun mielestä toinen vasemmalla rahajonossa on öljylampun liekin säätöruuvi.
Lähempää katottuna voi ollakkin muu kuin raha.
Uskallatko putsailla varovasti ruokasoodalla/sitruunahapolla? nähtäis mikä löytyy.
Vastaa Viestiin