Uusi pelto

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Urmas
Raavas Tonkija

Uusi pelto

Viesti Kirjoittaja Urmas »

Uudella pellolla 1,5 tuntia, kovassa tuulessa.
Ihan ok pellolta vaikuttaa, tässä löytöjä.

Kuva
Garrett At Pro
Garrett Pro-Pointer At
Fiskars minispade
Garrett Edge Digger
VeeVee
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja VeeVee »

Tuollaiset kukkanapit (oikeassa alanurkassa) on vissiin aika yleisiä? :O
Tuntuu, että jokaisen kokoelmissa on tuommoinen. Onkohan nuo vanhoja? Näätä meinasi, että 1600-luvulta vois olla??

Mutta hienoja löytöjä on!
Varusteet:
-GM 5+ SE
-Gold Hunter -pinpointer
-200kg supermagneetti

Vanhin kolikko:
1/6 öre 1668
Urmas
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Urmas »

Kyllä noita kukkanappeja melkein joka kerralla löytyy.
Tänään oli ihmeellinen päivä, ei löytynyt yhtään minkäänlaista solkea. :shock:
Garrett At Pro
Garrett Pro-Pointer At
Fiskars minispade
Garrett Edge Digger
ilkkap
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

VeeVee kirjoitti:Tuollaiset kukkanapit (oikeassa alanurkassa) on vissiin aika yleisiä? :O
Tuntuu, että jokaisen kokoelmissa on tuommoinen. Onkohan nuo vanhoja? Näätä meinasi, että 1600-luvulta vois olla??

Mutta hienoja löytöjä on!
Kyllä ne ymmärtääkseni ovat vasta 1800 luvulta. Meidän kesäpaikkamme on saari (tilan perustamisaikana 1820 luvulla) ja sieltä on löytynyt noita kukkanappeja.
Niiden levintä on niin laaja Suomessa että ne on kai levitetty vasta osuuskauppasysteemin kautta.
NÄÄTÄ
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja NÄÄTÄ »

Kukkanappeja on selkeästi vanhempia ja uudempia. Vanhemmissa kuviointi on kuin käsintehtyä ja kiinnityslenkki on kulmikas, johon on tehty reikä valun jälkeen. Uudemmat ovat ohuempia, lenkki on lankaa ja kuviot hyvinkin säännölliset. Molempia olen itse löytänyt ja epäilen vanhempien olevan 1600-1700-luvulta muiden löydösten perusteella.
Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
VeeVee
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja VeeVee »

Jep. Itse olen löytänyt ainakin kaksi tällaista "vanhemman mallin" kukkanappia. Toista näytinkin Näädälle siellä miitissä. Kantikas oli senkin kiinnike ollut. Toisesta napista, jossa kiinnike on ehyt, löytyy kuvakin tuolta "VeeVee 2012 kolikot+muut romppeet" -topicista.
Varusteet:
-GM 5+ SE
-Gold Hunter -pinpointer
-200kg supermagneetti

Vanhin kolikko:
1/6 öre 1668
ilkkap
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

NÄÄTÄ kirjoitti:Kukkanappeja on selkeästi vanhempia ja uudempia. Vanhemmissa kuviointi on kuin käsintehtyä ja kiinnityslenkki on kulmikas, johon on tehty reikä valun jälkeen. Uudemmat ovat ohuempia, lenkki on lankaa ja kuviot hyvinkin säännölliset. Molempia olen itse löytänyt ja epäilen vanhempien olevan 1600-1700-luvulta muiden löydösten perusteella.
Meidän kesäpaikan kukkanapit ovat noita kuvailemiasi uudempia. Kuvailemiasi vanhempia siellä ei ole. Joten taidat olla oikeassa.
Vastaa Viestiin