onko tällä palstalla ketään joka olisi ihan oikeasti kultaa käynyt etsimässä metallin paljastimella ?? jos on niin kerroppas kommenttisi ja millaisella etsimellä etsit ja mistä päin ja tietenkin löytyikö.
itse aion laittaa etsimen vain kullan etsintää varten ensi kesäksi.
kullan kaivuulla ei elä....välillä pitää syödäkkin.
Eipä ole tullut kokeiltua...erään kaverin kanssa tuli asiasta puhuttua ja jonkinlaisia testejä on Suomessa tehtykin. Ilmeisesti Lapin kullankaivajain liiton jäsenlehdessä Prospäkkärissä on numerossa 3/2005 jotain testiä. En tiedä josko olet tuohon jo törmännyt. Ilmeisesti aika heikosti onnistuu, ihan pieneen hippuun eivät kai reagoi. Tää mun MXT on tehty kullanetsimen pohjalle joten jos satun lappiin päin niin pitääpä kokeilla...
Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
jep olen lukenut tuon kullankaivaja lehden jossa testi oli, ei kovin mairittelevaa ollut ei tahtonut oikein löytyä mutta kaikesta huolimatta kiinostukseni ei tuohon testiin lannistu vaan yritän nyt talven aikaan hankkia tietoa asiasta jaa jos polte on vielä sama keväällä niin silloin etsin täytyy ostaa ja mennä kokeilemaan onnea.
moro ei sitä kultaa kainuusta löydy.... ehkä.
kyllä se on tuonne 700km päähän mentävä lapinperukoille, mutta kyllä tarkoituss on rehellisesti sitten kertoo kuin miehen kävi siis ens kesänä.. nyt vaan tuumaillaan.
Mä olen vasta suunnitelmavaiheessa, Geologisesti on mahdollista että puronuomista Jevnakerin yläpuolta löytyy kultahippuja. En vaan ole käynyt siellä vielä. Ihan kullan takia ostin xterraan elliptisen korkeataajuuskelan.
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
juu niin täälläkin vasta suunitellaan mutta kyllä tarkoitus on myös toteuttaa ens kesänä tuo suunitelma, jotkuthan tyrmää täysin tuon etsimellä kullan etsimisen koska kulta on lapissa niin puhdasta että se ei etsimellä löydy, tai sitten niin syvällä että etsin ei yletä ja vielä maan rautapitoisuus on niin korkea että se sotkee etsimen.
mutta katotaan sitten vuodenpäästä miten on käynyt tosin etsimen käyttö pitää opetella ennen sitä koska kokemusta etsimestä ei ole mutta kovasti tässä lueskennellaan.
matson kirjoitti: ...koska kulta on lapissa niin puhdasta että se ei etsimellä löydy,
Mitähän sumeaa logiikkaa on käytetty kun tuollaiseen johtopäätökseen on tultu? Kulta on metalli siinä missä muutkin ja taitaa jopa olla sähkönjohtavuudeltaan huonompaa kuin esim. hopea. Australian ja Jenkkilän kulta-alueilla kuitenkin kultaa löydetään jatkuvasti metallinetsimillä enkä tasan usko että Lapin kulta olisi jotenkin erilaista.
Mitä tulee rautapitoisuuteen niin esim MXT:n manuskassa annetaan ohjeita juuri rautapitoisen hiekan etsintään, koska ilmeisestikin jenkkilän kulta-alueilla tällaisesta paikasta löytyy usein kultaakin...
Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
On tullut harrastetua kullanetsintää kymmeniä vuosia Keski ja Pohjois-Pohjanmaan alueella. On löytynyt kymmeniä lohkreita ja useita kalliopaljastumia joissa on näkyvää kultaa. Parhaissa analyysissä yli 200 grammaa per/kivitonni. Parina viimme vuonna olen käyttänyt metallinpaljastinta,mutta tulokset on heikot. Lapissa usealla valtauksella tulokset oli ei mitään. Ei siellä luonnonolosuhteissa piipparin lautasta saa niin lähelle kultapitoisia maakerroksia että se reakoisi. Siellä on kivet ja pusikot esteenä ja usemiten kymmnistä senteistä metriin maakerros jossa ei ole kultaa. Mutta aina voi yrittää.
Yki kirjoitti:Mitä tulee rautapitoisuuteen niin esim MXT:n manuskassa annetaan ohjeita juuri rautapitoisen hiekan etsintään,
Whites`S GMT Goldmaster "analysoi" erikseen maaperän soran, hiekan yms. koostumusta nestekidenäytöllä.
Näytössä oikealla ylhäällä jatkuvasti maalajin mukaan vaihtuvat numeroarvot 0 - 99, jotka kertovat omaa kieltänsä maaperän kemiallisesta koostumuksesta.
Tätä ominaisuutta on varsin mielenkiintoista seurata, sillä sen avulla voi saada todella arvokkaita johtolankoja
En tosin tiedä onko tätä ominaisuutta muussa kolikko tai edes ns.kultailmaisimissakaan