Sodan jäljet

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
electriccrayonset
Metallinetsijä
Viestit: 197
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 19:10
Paikkakunta: pori
Viesti:

Sodan jäljet

Viesti Kirjoittaja electriccrayonset »

Tässä viikon itärajan kaivelureissun tuloksia. Sodan jälkiä löytyy maaperästä runsaasti...


Kuva

Nämä lentokonetykin/KK:n hylsyt olivat parhaat löydöt:

Kuva

Tällaisia kasoja löytyi useita...


Kuva

Kunnioitusta herättäviä sirpaleita ...



Kuva


Edellisen kaivelijan peittämättömät jäljet...

Kuva



Kuva

Laitan lisää kuvia tunnistus-osioon...
Garrett AT Pro + Super Sniper kela
Garrett Pro Pointer
BW kenttälapio+halpis puutarhaveitsi
BW Tetsarit
Puolikuurot korvat
Avatar
Lalli
Metallinetsijä
Viestit: 250
Liittynyt: 01 Syys 2009, 16:34

Viesti Kirjoittaja Lalli »

Perhana, sullahan on mun lapio! :)

Noi isot sirpaleen on tosiaankin kunnioitusta herättäviä kikkareita ja kun niitä lähemmin käsissään pyörittelee niin näkee mikä voima siinä on ollut takana kun noi on aikoinaan ilmoille sinkoutuneet... Ei tekisi mieli seistä noitten möhkäleiden edessä kun ne ilmassa viilettää.

Ootko toimitellut noita panoksia eteenpäin? Viimeksi kun itse kannoin kasan kaivettuja panoksia poliisille, oli etelän poliisin ilme aika näkemisen arvoinen, pohjoisessahan tilanne on luonnollisesti vähän toinen... :)

Komiat on löydöt!
electriccrayonset
Metallinetsijä
Viestit: 197
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 19:10
Paikkakunta: pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja electriccrayonset »

Ootko toimitellut noita panoksia eteenpäin? Viimeksi kun itse kannoin kasan kaivettuja panoksia poliisille, oli etelän poliisin ilme aika näkemisen arvoinen, pohjoisessahan tilanne on luonnollisesti vähän toinen...

Komiat on löydöt!
Kiitos , Lalli ..et kai vaan ole täältä Köyliöstä?? :D

En ole vielä vienyt poliiseille , muutamia ainakin tulee pidettyä muistona ...
Garrett AT Pro + Super Sniper kela
Garrett Pro Pointer
BW kenttälapio+halpis puutarhaveitsi
BW Tetsarit
Puolikuurot korvat
Avatar
Salamiratsaaja
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Elo 2012, 21:36

Viesti Kirjoittaja Salamiratsaaja »

electriccrayonset kirjoitti:
Ootko toimitellut noita panoksia eteenpäin? Viimeksi kun itse kannoin kasan kaivettuja panoksia poliisille, oli etelän poliisin ilme aika näkemisen arvoinen, pohjoisessahan tilanne on luonnollisesti vähän toinen...

Komiat on löydöt!
Kiitos , Lalli ..et kai vaan ole täältä Köyliöstä?? :D

En ole vielä vienyt poliiseille , muutamia ainakin tulee pidettyä muistona ...
Avaa patruunat, tyhjennä pussiin, pistä luoti takaisin kiinni ja vie ruuti poliisille. En ole varma, pitääkö nalleja pamauttaa mutta näin ainakin saat pitää kaikki muistot itelläs.
electriccrayonset
Metallinetsijä
Viestit: 197
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 19:10
Paikkakunta: pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja electriccrayonset »

Avaa patruunat, tyhjennä pussiin, pistä luoti takaisin kiinni ja vie ruuti poliisille. En ole varma, pitääkö nalleja pamauttaa mutta näin ainakin saat pitää kaikki muistot itelläs.
Kiitos ! Täytyypä hoitaa asia ...
Garrett AT Pro + Super Sniper kela
Garrett Pro Pointer
BW kenttälapio+halpis puutarhaveitsi
BW Tetsarit
Puolikuurot korvat
Avatar
Lalli
Metallinetsijä
Viestit: 250
Liittynyt: 01 Syys 2009, 16:34

Viesti Kirjoittaja Lalli »

electriccrayonset kirjoitti:
Avaa patruunat, tyhjennä pussiin, pistä luoti takaisin kiinni ja vie ruuti poliisille. En ole varma, pitääkö nalleja pamauttaa mutta näin ainakin saat pitää kaikki muistot itelläs.
Kiitos ! Täytyypä hoitaa asia ...
Kaikki tietävät, että noin sen voi tehdä, mutta en neuvoisi ketään niin tekemään. Tylsältähän se kuulostaa ettei niitä purkaa kannata ja itsekin olen niin nuorempana tehnyt, mutta en silti kehottaisi mitään räjähteitä itse purkamaan.

Kaverilla on noista hommista ollut 16-vuotta muistona lasisilmä, joten huonoimmassa tapauksessa siinä voi käydä niin.
electriccrayonset
Metallinetsijä
Viestit: 197
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 19:10
Paikkakunta: pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja electriccrayonset »

Kaikki tietävät, että noin sen voi tehdä, mutta en neuvoisi ketään niin tekemään. Tylsältähän se kuulostaa ettei niitä purkaa kannata ja itsekin olen niin nuorempana tehnyt, mutta en silti kehottaisi mitään räjähteitä itse purkamaan.

Kaverilla on noista hommista ollut 16-vuotta muistona lasisilmä, joten huonoimmassa tapauksessa siinä voi käydä niin.
Taitaa olla parempi ettei ala sorkkimaan ...
Garrett AT Pro + Super Sniper kela
Garrett Pro Pointer
BW kenttälapio+halpis puutarhaveitsi
BW Tetsarit
Puolikuurot korvat
Avatar
Lalli
Metallinetsijä
Viestit: 250
Liittynyt: 01 Syys 2009, 16:34

Viesti Kirjoittaja Lalli »

No pojat on poikia, eikä tarkoitus ollut nyt ruveta ilonpilaajaksi tai moralisoimaan sen enempää. Kaikki tyylillään. Noita voi purkaa vaikka 30-vuotta niin ettei mitään tapahdu, mutta huonolla tuurilla voi käydä ekan kudin kanssa huonosti

Tämä oli kirjoitukseni tarkoitus.
electriccrayonset
Metallinetsijä
Viestit: 197
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 19:10
Paikkakunta: pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja electriccrayonset »

No pojat on poikia, eikä tarkoitus ollut nyt ruveta ilonpilaajaksi tai moralisoimaan sen enempää. Kaikki tyylillään. Noita voi purkaa vaikka 30-vuotta niin ettei mitään tapahdu, mutta huonolla tuurilla voi käydä ekan kudin kanssa huonosti

Tämä oli kirjoitukseni tarkoitus.
No, "fyysiset" poikavuodet alkaa olla takanapäin, ja toivon mukaan on viisautta ja varovaisuuttakin hiukan tullut iän mukana. Toki poikamaisuus on säilynyt, tuskin muuten tällaista edes tulisi harrastettua :-)...
Paukuteltua on kyllä tullut ihan tarpeeksi jo työnkin puolesta , eli siinä mielessäkin saa kudit olla härkkimättä ...:-)
Garrett AT Pro + Super Sniper kela
Garrett Pro Pointer
BW kenttälapio+halpis puutarhaveitsi
BW Tetsarit
Puolikuurot korvat
Avatar
Salamiratsaaja
Viestit: 14
Liittynyt: 19 Elo 2012, 21:36

Viesti Kirjoittaja Salamiratsaaja »

Voihan kudin lyödä pihteihin ja sen jälkeen johonkin paksuun metalliseen laatikkoon. Jos pamahtaa, niin luoti ei lähe mihinkään mutta hylsy lentää mahtavaa nopeutta. Pääasia, ettei kuitenkaan purkajalle käy mitään.

Jos pamahtaa. Vanhoista panoksista ei voi koskaan tietää.

EDIT: Voihan sitä toki kokeilla jos joku panoksen luoti olisi hieman löysällään. Itse en pitäisi kotona vanhoja ampumattomia panoksia, voisi käydä äkkiä vahinko. Vaarallisia purkamatta ja purkamisessakin on se riski.
Avatar
ärkoo
Kunniajäsen
Viestit: 2470
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 14:45
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Oliko noissa 23x152mm hylsyissä vyölenkit kiinni löytäessäsi? Nimittäin ammuttaessa aseessa ne irtoavat toisistaan. Jos olivat yhdessä niin joku on koonnut ne taas yhteen, tai ovat olleet ampumattomia joista luoti on irroitettu - tuolloin pitäisi nallin olla ilman iskurinjälkeä?

Niin, ja oli kyse mistä tahansa räjähteitä/ruutia sisältävistä A-tarvikkeista en kehota leikkimään niiden kanssa. Käytännössä on aivan sama räjähtääkö käsissä 20millinen tai 150millinen ammus.
Lallin mainitsemalla kaverilla kävi itse asiassa hyvä tuuri kun pelkän silmän menetyksellä säilyi.

Maasta kaivetuilla sota-aikaisilla kiväärinpatruunoilla ei ole rahallista arvoa eikä kovin paljoa historiallistakaan. Itse olen joskus ottanut talteen löytämäni ja heittänyt ne sopivaan vesistöön ettevät satu enää jonkun toisen kaivajan kohdalle.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Avatar
Sulikka
Raavas Tonkija
Viestit: 803
Liittynyt: 02 Tammi 2012, 13:44
Paikkakunta: Turenki Rock City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sulikka »

Näin pioneerina sanoisin, että todennäköisyys rajähdykseen on pienempi kuin auton alle jääminen, mutta jos ei noiden kanssa ole sinut niin kannattaa jättää tekemättä.

Tässä tarinaa kaiken totuuden torvesta, suomi24.fi: stä

http://keskustelu.suomi24.fi/node/3129118
turve
Metallinetsijä
Viestit: 103
Liittynyt: 02 Joulu 2008, 22:30
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja turve »

Noita kiväärinpatejahan on tuolla maastoissa niin määrättömästi että en oikein näe mitään järkeä alkaa kaivaa niitä ylös ja viedä mihinkään.Itse peitän ne saman tien takaisin,tosin saman teen kaikille a-tarvikkeille.Jos ammus on ollut maan alla tähänkin asti,saa se minun puolestani olla siellä edelleen.
electriccrayonset
Metallinetsijä
Viestit: 197
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 19:10
Paikkakunta: pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja electriccrayonset »

Oliko noissa 23x152mm hylsyissä vyölenkit kiinni löytäessäsi? Nimittäin ammuttaessa aseessa ne irtoavat toisistaan. Jos olivat yhdessä niin joku on koonnut ne taas yhteen, tai ovat olleet ampumattomia joista luoti on irroitettu - tuolloin pitäisi nallin olla ilman iskurinjälkeä?
Ei ollut , erikseen löytyivät ... itse en olisi tunnistanut tuota vyölenkiksi, mutta oli onneksi tunnistusapua saatavana...
Aika loogisesti olivat hylsyt linjassa , jos olivat lentokoneesta ammutut...
Garrett AT Pro + Super Sniper kela
Garrett Pro Pointer
BW kenttälapio+halpis puutarhaveitsi
BW Tetsarit
Puolikuurot korvat
Avatar
UrsusArctos
Innostunut Etsijä
Viestit: 57
Liittynyt: 19 Tammi 2012, 21:12
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja UrsusArctos »

Patruunoiden purkamiseen löytyy vartavasten suunniteltuja työkaluja useampaakin eri sorttia. Purkuvasara on niistä edullisin (20-30€). Itseäni lainaten.
Nallin voi muuten deaktivoida öljyllä. Toki ruutipanos pitää ensin poistaa ja luoti irrottaa. Onnistuu helpoiten tähän tarkoitukseen tehdyllä purkuvasaralla tai -holkilla. Kuva
Patruunasta poistetun ruudin voi hävittää vaikka kukkapenkin lannoitteeksi.
Avatar
ärkoo
Kunniajäsen
Viestit: 2470
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 14:45
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Tein kerran kokeen jossa vanhoihin purettuihin kiväärinpatruunahylsyihin tiputin sisään muutaman tipan erilaisia öljyjä; koneöljyä, dieselöljyä, valopetrooli-öljyseosta ja annoin seistä useampia viikkoja.
Sen jälkeen kokeilin laukaista nallit aseessa ja yli puolet poksahti vielä.
Jos nallin sisäpuolinen suojalakka on ehjä niin öljykylpy ei sitä välttämättä tee toimintakyvyttömäksi.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
piippori
Metallinetsijä
Viestit: 181
Liittynyt: 09 Loka 2011, 21:48
Paikkakunta: PORI

Viesti Kirjoittaja piippori »

Mahdoton määrä tavaraa sieltä näköjään löyty :shock:
Garret 250,Garret propointter, Fiskarssin kaivuuvälineet
ja kauheesti intoa
electriccrayonset
Metallinetsijä
Viestit: 197
Liittynyt: 03 Kesä 2011, 19:10
Paikkakunta: pori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja electriccrayonset »

Mahdoton määrä tavaraa sieltä näköjään löyty
Tuosta vielä puuttuu noin kaksinkertainen määrä rautaromua jonka kannoin pois...ja ainakin toinen mokoma kiväärinpatruunaa,jotka annoin heti pois...

Rauta pörähtelee joka vedolla ... useimmiten pieniä kranun sirpaleita.
Garrett AT Pro + Super Sniper kela
Garrett Pro Pointer
BW kenttälapio+halpis puutarhaveitsi
BW Tetsarit
Puolikuurot korvat
Vastaa Viestiin