Löytöni tänään.

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
detective
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Elo 2012, 17:31

Löytöni tänään.

Viesti Kirjoittaja detective »

Eli tommonen kolikko tuli nostettua. Ei hajuakaan vielä mikä kyseessä kun en ole ehtinyt tutkimaan.

Muuta järkevää ei sitten saatukaan :)


Kuva


Kuva

Kertokaa toki mikäli kolikosta tietoa kiitos :)
Avatar
teksako
Kunniajäsen
Viestit: 1985
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 17:25
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja teksako »

Onkos toi joku 1718-1719.Ihan hyvä kolikko itse löysin samanlaisen joku aika sitten ,ei vaan ollu noin hyvässä kunnossa.
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

No jo on komea taaleri, ja missä kunnossa!

Kuva
1 DSM Mars http://ingemars.se/koppar_sv.htm
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
detective
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Elo 2012, 17:31

Viesti Kirjoittaja detective »

Ihmeen hyvässä kunnossa on kyllä :)
Mitenkäs noiden vanhojen rahojen kanssa pitäisi toimia, kun en ole sitä vielä suuremmin puhdistanut. Kevyesti hammasharjalla veden kanssa rapsutin ja vuosiluku tuli näkyviin eli 1718. Eli kannattaako puhdistaa ja miten?
Kuparia toi raha ilmeisesti vaikuttaa olevan.
Viimeksi muokannut detective, 21 Elo 2012, 22:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Tuota ei kannata puhdistaa enää mitenkään. Todennäköisesti menisi vain huonommaksi.
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Taurus kirjoitti:Tuota ei kannata puhdistaa enää mitenkään. Todennäköisesti menisi vain huonommaksi.
Näin on. Parhaimmillaan tuollaisenaan.
Kyllähän tuon saa ihan kiiltäväksi, mutta sitten se on luonnottoman näköinen ja uudelleen tummumista saa odottaa muutamat kymmenet vuodet.
Omallasi voit tietysti tehdä mitä vaan, mutta itse kokeilisin kiillottamista vähän heikompi kuntoisella kolikolla.
Rahallista arvoahan näillä ei juurikaan ole.
(Mutta toisaalta, olisihan tuo aika hieno kiiltävänä :wink:)
detective
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Elo 2012, 17:31

Viesti Kirjoittaja detective »

JK kirjoitti:
Taurus kirjoitti:Tuota ei kannata puhdistaa enää mitenkään. Todennäköisesti menisi vain huonommaksi.
Näin on. Parhaimmillaan tuollaisenaan.
Kyllähän tuon saa ihan kiiltäväksi, mutta sitten se on luonnottoman näköinen ja uudelleen tummumista saa odottaa muutamat kymmenet vuodet.
Omallasi voit tietysti tehdä mitä vaan, mutta itse kokeilisin kiillottamista vähän heikompi kuntoisella kolikolla.
Rahallista arvoahan näillä ei juurikaan ole.
(Mutta toisaalta, olisihan tuo aika hieno kiiltävänä :wink:)

Joo en nyt sitä ajatellut ihan kiiltäväksi hinkata;)
Tarkoitin vaan että miten yleensä toimitte kolikoiden puhdistuksen ja säilytyksen kanssa. Kovastihan noi alkaa hapettumaan jos pöydälle jättää.
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Tuskinpa tuo mihinkään tuosta hapettuu.
Itse olen tuollaisia vesipesun jälkeen hinkannut pehmeällä kankaalla ja ihan pelkillä sormilla.
Mielestäni nuo on parhaimman näköisiä kun saa tuon kuivan pinnan sellaiseksi tummaksi puolikiiltäväksi.
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Näyttäisi olevan kuviot vielä kolikossa kiinni, jolloin voi kokeilla vaikka lämpimällä vedellä ja soodalla hinkata kolikkoa. Jos puhtaanman värisen haluaa, niin elektrolyysissä varovasti antaa puoliminuuttia kuplia ja hinkaa jälleen soodalla, niin lähtee patinat pois. Tällöin myös patinan tasoittamat syöpymät tulee esiin. Tämän jälkeen vahaa päälle, niin kolikko ei näytä liian kirkkaan kupariselta.
Kuva
detective
Viestit: 18
Liittynyt: 05 Elo 2012, 17:31

Viesti Kirjoittaja detective »

ZyrTech kirjoitti:Näyttäisi olevan kuviot vielä kolikossa kiinni, jolloin voi kokeilla vaikka lämpimällä vedellä ja soodalla hinkata kolikkoa. Jos puhtaanman värisen haluaa, niin elektrolyysissä varovasti antaa puoliminuuttia kuplia ja hinkaa jälleen soodalla, niin lähtee patinat pois. Tällöin myös patinan tasoittamat syöpymät tulee esiin. Tämän jälkeen vahaa päälle, niin kolikko ei näytä liian kirkkaan kupariselta.

Mitä vahaa tarkalleen ottaen tarkoitit?
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Olemassa on varmasti erilaisia metallivahoja mutta itse olen "vahannut" kolikot tuikkukynttilällä, mikä on siis parafiinia ja toimii siksi hyvin. Oikean vahaustekniikan löytämiseen saattaa mennä hetki koska tuikusta saattaa tulla helposti liian paksu kerros vahaa kolikkoon, jolloin kolikon pinta näyttää maitomaiselta. Onneksi parafiinin sulamispiste on alhainen 40 asteesta ylöspäin, joten kuumailmapuhallinta tai vaikka fööniä voi käyttää apuna vahakerroksen viimeistelyyn.

Käytännössä itse teen niin, että raapaisen pikkasen tuikulla kolikon pintaa ja peukalolla hieron vahan tasaiseksi ja kirkkaaksi. Tarvittaessa lämmitän kolikkoa paremman lopputuloksen saamiseksi.
Kuva
Vastaa Viestiin