kilven muotoinen sinettileimasin
- Nil Melius
- Metallinetsijä
No johan On, hienot löydöt varsinkin tuo sinettileimasin
Onnittelut
Onnittelut
Vanhimmat löydöt rautakautta 300 - 1150/1300, vanhin kolikko dirhemi lyöty ennen v.833
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät
https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks
XP Deus
Garrett Pro-Pointer
Kanta-Hämeen Menneisyyden Etsijät
https://www.facebook.com/khmeweb?ref=bookmarks
Kait se mun on vaan sit rautapiipitkin kaivettava...Lalli kirjoitti:Pakkohan se oli tulla mesoamaan! Mulla tippu siinä tohinassa kirveskin sinne notta jos satut löytämään niin toimita museoviranomaisille!iipe kirjoitti:Arvasin että Lalli tulee tännekkin mesoomaan...
Mitä nyt riimukirjoituksia tutkineena, niin onhan tuossa keskellä tuo merkki selvää riimua... Saattaa museontäti kaivella yhden jos toisenkin sanakirjan!
Ja kiitos kaikille onnitteluista. Laitan inffoa, kun itse sitä jossain vaiheessa saan...
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
moderaattori
Miksei keskellä voisi olla riimukin, mutta reunoilla kiertävä teksti on selvää latinaa. Kuvasta on paha lukea, mutta omiin silmiini tuo voisi olla vaikka "SIGILLA o :. v ILONIS", joista tuo "v" olisi lähinnä sydänsymboli. Olisiko sinulla kuvia noista reunoista suoraan ylhäältä kuvattuna?
Ilonis on muuten liettualainen sukunimi.
Ilonis on muuten liettualainen sukunimi.
Riimukiviä taitaa suomesta olla vain yksi löytynyt. Hiittisistä.appenzell kirjoitti:Onko sulla Iipee tietoa montako esinettä Suomessa on löytynyt jossa riimukirjoitusta? Ahvenanmaalla näin jonkun patsaan, tms kiven vanhassa kirkossa jossa oli, mutta se on toistaiseksi ainut minkä olen livenä nähnyt. (enkä muista oliko aito vai oliko se viety museoon)
Garrett AT Pro
Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Jep, mökkimme vierestä, samalta saarelta josta löysin sen 1300-luvun kolikon. Sitä ihmettelinkin siellä Ahvenanmaalla miksi siellä oli toinen..Taurus kirjoitti:Riimukiviä taitaa suomesta olla vain yksi löytynyt. Hiittisistä.appenzell kirjoitti:Onko sulla Iipee tietoa montako esinettä Suomessa on löytynyt jossa riimukirjoitusta? Ahvenanmaalla näin jonkun patsaan, tms kiven vanhassa kirkossa jossa oli, mutta se on toistaiseksi ainut minkä olen livenä nähnyt. (enkä muista oliko aito vai oliko se viety museoon)
Käsittääkseni Mikkelistä löytynyt solki, vai oliko se jokin koru, on ainoa suomesta löytynyt riimukirjoitusta sisältänyt esine. Näin muistelen.appenzell kirjoitti:Onko sulla Iipee tietoa montako esinettä Suomessa on löytynyt jossa riimukirjoitusta? Ahvenanmaalla näin jonkun patsaan, tms kiven vanhassa kirkossa jossa oli, mutta se on toistaiseksi ainut minkä olen livenä nähnyt. (enkä muista oliko aito vai oliko se viety museoon)
garrett ace 250
GM3
XP Deus
GM3
XP Deus
Mitä tarkoitat?
Ei tuossa ole riimukirjoitusta.
Tuolla sivulla on:
http://fi.wikipedia.org/wiki/Riimukirjoitus
Ilkkap:lle...
Riimukirjaimistoja oli monia tyyppejä. Manner-Euroopan germaaneilla (gooteilla) oli käytössä 24 merkkiä ja anglosakseilla 30. Pohjolassa käyttöön tuli viikinkiajalla lyhyempi 16 merkin riimukirjaimisto, josta oli tanskalainen ja ruotsalais-norjalainen versio.
Ja tuota keskellä olevaa "kirjainta" mä tarkoitan.
Riimukirjaimistoja oli monia tyyppejä. Manner-Euroopan germaaneilla (gooteilla) oli käytössä 24 merkkiä ja anglosakseilla 30. Pohjolassa käyttöön tuli viikinkiajalla lyhyempi 16 merkin riimukirjaimisto, josta oli tanskalainen ja ruotsalais-norjalainen versio.
moderaattori
moderaattori
Meillä kummallakaan ei ole pätevyyttä sanoa onko riimu vai ei. Joten eiköhän odotella kunnes asiantuntija sanoo miten asia oikein on.iipe kirjoitti:Ilkkap:lle...
Onnitelut! Kerrassaan mahtava löytö.
Voisikoha sinetin teksti olla suomeksi: UHKAPELURIN SINETTI
Latinan sana ALEO (A:n ja O:n päällä pieni poikittainen viiva)
tarkoittaa uhkapeluria, aleonis taitaa olla sanan aleo taipunut muoto?
Signum, sigillum = mm. jälki, merkki, kuvio, sinetti, leima
Minkähän laisilla panoksilla tuohon aikaan on pelattu?
-Pehe
Ei se auta nyt, kuin jäädä odottamaan Helsingin museolta "tuomiota". Täällä Satakunnan museolla sanoivat keskimmäisen kirjaimen näyttävän hyvinkin riimulta. Ympäröivää tekstiä ei siinä ehditty edes alkaa tavailemaan.
Riimu "a" tai "ash" on hyvin samannäköinen, tuota alasakaraa lukuunottamatta. Liekö sitten jonkin suvun itselleen muokkaama merkki...
"a" = Aleonis/Alfonis
Voihan tuo olla myös uhkapelurin leimasin, joka on lyöty huijjarille merkiksi otsaan.
Riimu "a" tai "ash" on hyvin samannäköinen, tuota alasakaraa lukuunottamatta. Liekö sitten jonkin suvun itselleen muokkaama merkki...
"a" = Aleonis/Alfonis
Voihan tuo olla myös uhkapelurin leimasin, joka on lyöty huijjarille merkiksi otsaan.
moderaattori
moderaattori