Metsässä piippaa

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
simppa

Metsässä piippaa

Viesti Kirjoittaja simppa »

Olen tuore etsijä ja kävin metsässä haravoimassa aika kaukana asutuksesta.Paljon muuta ei löytynyt kun pari kaljapullonkorkkia ja hylsyjä.Kun olin jo lähdössä pois niin tuli piippi suon reunassa jota aloin kaivaa kenttälapiolla.Kaivoin noin 40-45 cm,mitä nyt kenttälapiontapaisella yltää.Mitään ei löytynyt ja piippaus vaan jatkui kuopan kohdalla.Maa alkoi olla jo tosi kovaa kuopan pohjalla,ja päätin tulla uudestaan ison lapion kanssa.Singnaali oli tosi kova ja lähde suurehko noin 50 cm pitkä.Olisinkin kysynyt voiko singnaali tulla jostain kivimateriaalista syvemmällä vai kannattaako mennä jatkokaivuisiin.Kohde oli varsinais-suomessa Laitilassa.
------------------
C.Scope CS1MX
Hannu
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Malmipitoiset kivet huudattaa piipparia melko harvoin kauempaa. Olen kyllä itsekin kaivanut kerran peruskallioon saakka hyvän, kuvailemasi kokoisen kohteen perässä, joten kyllä tätä tapahtuu. Pitäisin kuitenkin todennäköisempänä, että joku on polkenut suohon sinkkiämpärin, maalitynnyrin tai lapionsa.. Yleensä malmin ja esineen erottaa toisistaan kuuntelemalla niistä lähtevää signaalia, mutta en tiedä, minkälaista ääntä oma piipparisi pitää näiden kohdalla.

Muista sitten kaivaessa, että muinaismuistolaissa mainitaan erikseen esinelöydöt suosta.. :)
Teknetics T2, Vibra-Probe 570
ilkkap
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Joissain tapauksissa kaiku "peilaa". Eli antaa signaalin väärään kohtaan.
Minulla on kaksi tapausta. Ensimmäinen oli noin 45 asteen kulmassa oleva hevosenkenkäsolki, jossa signaali oli lähes 20cm pielessä. toinen oli hopeasormus, jossa antoi kaksi signaalia noin 15-20 cm päässä toisistaan, en muista missä asennossa oli.

Tuossa sinun tapauksessa kannattaa kierrättää metallinetsintä kuopassa ja sen reunoilla, jotta tarkka paikka löytyy.

Lisäksi jos kaivoit punaista hiekkaa ja piippasi koko ajan niin kyse on meri/järvimalmista eli se punainen rautapitoinen hiekka antaa äänen.

Mutta on niitä harvakseltaan malmikiviäkin ,joten siitä vain tutkimaan äänen lähdettä.

Edit: Niin ja jos on muinaismuisto niin älä ota ylös tunnistettuasi sen sellaiseksi vaan tuo arkeologit paikalle. Saattaa muuten murentua käsiin. Tuollaisessa hapettomassa ympäristössä säilyy hyvin mutta ilman happi tuhoaa esineen nopeasti.
ihis81
Kunniajäsen

Re: Metsässä piippaa

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

simppa kirjoitti:Olen tuore etsijä ja kävin metsässä haravoimassa aika kaukana asutuksesta.Paljon muuta ei löytynyt kun pari kaljapullonkorkkia ja hylsyjä.Kun olin jo lähdössä pois niin tuli piippi suon reunassa jota aloin kaivaa kenttälapiolla.Kaivoin noin 40-45 cm,mitä nyt kenttälapiontapaisella yltää.Mitään ei löytynyt ja piippaus vaan jatkui kuopan kohdalla.Maa alkoi olla jo tosi kovaa kuopan pohjalla,ja päätin tulla uudestaan ison lapion kanssa.Singnaali oli tosi kova ja lähde suurehko noin 50 cm pitkä.Olisinkin kysynyt voiko singnaali tulla jostain kivimateriaalista syvemmällä vai kannattaako mennä jatkokaivuisiin.Kohde oli varsinais-suomessa Laitilassa.
Löytyikö sieltä suosta loppujen lopuksi mitään?
Ei tälläsiä juttuja saa kesken jättää ihmisten kiusaksi :lol:
-Fiskars kenttälapio
-Nokta Makro racer Pro pack
-Nokta The Legend Pro pack
-Garret Pro pointer

Vanhin löytö: Löytyisi nyt edes jotain...

"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
Vastaa Viestiin