Terve kaikille! Olen uusi foorumilla, vaikka olen jo harrastanut piippailua ja lukenut aarremaan sivuja viime kesästä asti. Tänne tulen laittamaan löytöjäni ja aloitankin laittamalla kuvan tämän päivän nurmipiippailun antimista.
Ensimmäinen signaali oli tuo hopeinen seitti-sormus, joten parituntinen piippailusessio alkoi ihan hyvin.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Noniin tulipas oltua siskon luona kylässä ja siinä samalla haravoitua hieman pihapiirin pulkkamäkeä. Piippailu alkoi taas mukavasti kun toisena löytönä nousi mullasta Kalevala Korun pronssinen Talon sydän sormus. Uudella vastaavalla hintaa on 41e ja kultaisena sama sormus 479e huh Kalevala Koruilla aikamoiset hinnat. Harmi vain ettei itselle koskaan tule kultaista vastaan. Kuitenkin roskia ei juurikaan ollut ja melkein jokaisella piipillä pukkasi kolikkoa. Kovin kauaa en ehtinyt piippailemaan ja nurmea jäi vielä paljon haravoimatta. No ensi visiitillä sitten toiste. Nyt täytyy vielä keksiä miten tuon pronssisen saisi putsattua nätiksi.
Tässä olis eilisiä nurmilöytöjä. Kolme hopeista; sormus, pöllöriipus ja vuoden 1966 markka
Hopeat putsattuina, tosin tuota markkaa en saanut tuon puhtaammaksi. Miten tuosta markasta saisi tuon pinttyneen lian pois? Täytyykö virittää jokin elektrolyysi systeemi? Olen lukenut myös hopean keittämisestä, mitäs mieltä olette, että miten puhtaaksi?
Hopean puhdistus: alumiinikattila, alumiinifolio revittynä pieniksi paloiksi ja ruokasoodaa kiehuvaan veteen. Teräskattilakin käy mutta ei ole niin tehokas.
Nokta Goldengate 3D Plus
XP Deus
MI6
Detectorpro Pistol Probe
Black ADA SodBuster
SAND SCOOP EVROEXCAVATOR V.5
koklasin tuota folio-suola-vesi juttua niin oma markka 1966 ei puhistunnu,.
Muut hopiat kyllä sai uutta kiiltoa.
Saapi markka maistaa kiillotuslaikkaa.
Fisher F2, C.Scope 6mxi (huollettu), Garrett Sea Hunter Mark II (korjattu), Garrett propointer, sekalaiset kaivuuvälineet, FTN-63 magneetti.
Member of Team KRE, Member of SME ry
Ite hankasin vimmatusti markkaani fairyllä ja karhunkielellä, ihan hopeanväriseksi tuli oikein hieno omasta mielestäni Ja onnittelut hyvistä löydöistä !
Garrett AT PRO
Vanhin kolikko: hopeinen 4 öre Klipping
kausi 2013: 10 kolikkoa löytynyt