Mikäs luoti?

Oletko löytänyt omituisen esineen? Näytä tunnistamaton löytösi ja aarremaanalla.comin jäsenet yrittävät auttaa sinua selvittämään mistä on kysymys.
esso
Metallinetsijä

Mikäs luoti?

Viesti Kirjoittaja esso »

Pituus 34mm ja paksuutta 8mm. Ontto.
31mm syvä reikä.
Onko ruutiaseenluoti ollenkaan, vai ehkäpä jousipyssyn nuolenkärki?

Kuva

Kuva
MineLab E-Trac __________ Minelab Pro-Find 25
MineLab X-Terra 705 ______ Garrett ProPointer
XP Deus v.3.2 ____________ Whites Bullseye TRX
Luopio
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Luopio »

7.62x53R luoti tyyppi D166 , veikkaan vahvasti
Golden mask 4

Taivas varjele mitä sieltä tulee
Yki
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Yki »

Luopio kirjoitti:7.62x53R luoti tyyppi D166 , veikkaan vahvasti
Siltähän tuo näyttää. Joku on tosin saattanut tehdä siitä nuolenkärjen kun lyijyt näyttää puuttuvan.

Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
Scharf
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja Scharf »

Ei ainakaan nuolen kärki :D
Veikkaan 7,62x53R tai 7,9mm Mauser...ihan vaan lonkalta.
Mielestäni ei ole D166.

Jaska
"Kun kaikki muut olivat pessimistejä, minä olin ainoa onanisti"
Scharf
Innostunut Etsijä

Yki ehtikin jo väliin... :D
Luopio
Metallinetsijä

Scharf kirjoitti:Ei ainakaan nuolen kärki :D
Veikkaan 7,62x53R tai 7,9mm Mauser...ihan vaan lonkalta.
Mielestäni ei ole D166.

Jaska

Mun mielestä on
Kuva

http://www.riistamaa.fi/cat/product_details.php?p=1271
Golden mask 4

Scharf
Innostunut Etsijä

Taitaapi olla :)

Jaska
Luopio
Metallinetsijä

Kukaan ei siitä nuolenkärkeä ole yrittänyt tehdä vaan siinä on galvaaninen pari, epäjalompi lyijy on uhrautunut kuparin puolesta korroosioon.
Golden mask 4

Yki
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Yki »

Luopio kirjoitti:Kukaan ei siitä nuolenkärkeä ole yrittänyt tehdä vaan siinä on galvaaninen pari, epäjalompi lyijy on uhrautunut kuparin puolesta korroosioon.
Ehkä, vaan noista on kyllä nuolenkärkiäkin tehty. Itse en niinkään mutta mulla on tuttavia jotka näin ovat kertoneet tenavana tehneensä.

Yki
White's MXT + 950 kela + Super 12 + 10x12 SEF + Vibraprobe 560
Nautilus DMC-2Ba + 6/10/15" kelat
Luopio
Metallinetsijä

Yki kirjoitti:
Luopio kirjoitti:Kukaan ei siitä nuolenkärkeä ole yrittänyt tehdä vaan siinä on galvaaninen pari, epäjalompi lyijy on uhrautunut kuparin puolesta korroosioon.
Ehkä, vaan noista on kyllä nuolenkärkiäkin tehty. Itse en niinkään mutta mulla on tuttavia jotka näin ovat kertoneet tenavana tehneensä.

Yki

Kaiverappa lyijy pois 3mm reijästä ettei siihen jälkiä pahemmin jää..En usko
Golden mask 4

OlvinJanoisin
Raavas Tonkija
Paikkakunta: U̵̶̵u̵̶̵s̵̶̵m̵̶̵u̵̶̵a̵̶̵ ̵s̵e̵k̵ä̵ Hartolan kuningaskunnan kaakkoinen piiri

Viesti Kirjoittaja OlvinJanoisin »

Jos tuo oli lyijytäytteinen tuo lyijy on sulanut kuumuudessa pois (tulipalo, nuotio tms), ei varmasti korrosioidu pois tuolta. Noista tehtiin nuolenkärkiä niin että pohjan "kaulukset" viilattiin auki ja sulatettiin lyijy pois.

Toinen vaihtoehto on että tuo on valojuova tai sen tapainen, olen nimittäin erehdyksessä "sulatellut" nuolenkärkeä juuri semmoisesta, lähti nuotiosta kuin naton ohjus :D
)_-'-----/ o
Luopio
Metallinetsijä

OlvinJanoisin kirjoitti:Jos tuo oli lyijytäytteinen tuo lyijy on sulanut kuumuudessa pois (tulipalo, nuotio tms), ei varmasti korrosioidu pois tuolta. Noista tehtiin nuolenkärkiä niin että pohjan "kaulukset" viilattiin auki ja sulatettiin lyijy pois.

Toinen vaihtoehto on että tuo on valojuova tai sen tapainen, olen nimittäin erehdyksessä "sulatellut" nuolenkärkeä juuri semmoisesta, lähti nuotiosta kuin naton ohjus :D

Ja hah.. meinaat että lyijyn sulamispisteen ylittävässä kuumuudessa ei olisi tapahtunut muodonmuutoksia vajaan 1mm kuparivaipassa jonka lämmönjohtavuus on 3. paras normi aineista.
Golden mask 4

OlvinJanoisin
Raavas Tonkija
Paikkakunta: U̵̶̵u̵̶̵s̵̶̵m̵̶̵u̵̶̵a̵̶̵ ̵s̵e̵k̵ä̵ Hartolan kuningaskunnan kaakkoinen piiri

No niinpä meinaan, voithan tietenkin kokeilla itsekin :P

Ja ihan faktaa, puhdas lyijy sulaa vähän päälle kolmessasadassa, kupari vaatii noin kolme kertaa enemmän, eikä lämmönjohtumisella ole mitään tekemistä asian kanssa.
)_-'-----/ o
Scharf
Innostunut Etsijä

Koska täällä nyt nokitellaan mm. termein "hah" jne ja kaikki paitsi yksi ovat ilmeisen kollektiivisesti väärässä, niin esitän yhden kysymyksen noista luotilöydöistä: Miksi tässä tapauksessa lyijy on uhrautunut jalomman metallin puolesta ja häipynyt "jonnekin"? Kysyn siksi, että itse olen löytänyt melkoisen määrän luoteja eri aikakausilta, vanhempiakin kuin ko.luoti, eikä niissä yhdessäkään ole lyijy hävinnyt, mieluumminkin vaippa hajoaa.
Vaikuttaako maaperä vai voisiko joku selventää?

Jaska
Luopio
Metallinetsijä

No heitäppä nuotioon luoti ja saa se siihen asentoon että lyijy valuu ulos 3mm reijästä.
puhdas lyijy vaatii sulaaksen 347.2C, mutta se ei tosiaan tee siitä nii juoksevaa että tulis ulos noin pienestä reiästä, luotilyijy on kaikkea muuta kun puhdasta, joten sulamiseen tarvittava lämpötila nousee varmasti lämpötiloihin joita et normi nuotiossa saavuta.
Golden mask 4

Luopio
Metallinetsijä

Scharf kirjoitti:Koska täällä nyt nokitellaan mm. termein "hah" jne ja kaikki paitsi yksi ovat ilmeisen kollektiivisesti väärässä, niin esitän yhden kysymyksen noista luotilöydöistä: Miksi tässä tapauksessa lyijy on uhrautunut jalomman metallin puolesta ja häipynyt "jonnekin"? Kysyn siksi, että itse olen löytänyt melkoisen määrän luoteja eri aikakausilta, vanhempiakin kuin ko.luoti, eikä niissä yhdessäkään ole lyijy hävinnyt, mieluumminkin vaippa hajoaa.
Vaikuttaako maaperä vai voisiko joku selventää?

Jaska
lue mikä on galvaaninen pari. siihen tarvii tietyt olosuhteet.
Ja tuota luotia ei ole ammuttu, joten ei ole valojuova, voin todistaa kuinka 20g sinkkiä/lyijyä häviää suolavedessä 7kk
Golden mask 4

OlvinJanoisin
Raavas Tonkija

Ja tuota luotia ei ole ammuttu
Hyvä pointti muuten!!!! Menee minun mielestä piste tulipalolle/nuotiolle.
voin todistaa kuinka 20g sinkkiä/lyijyä häviää suolavedessä 7kk
Mulla hävis kerran suolavedessä Ouzopullo 15 minuutissa. :D
)_-'-----/ o
JK
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja JK »

Muistelin ontosta luodista olleen joskus juttua ja löytyihän se.
Tuo on tosin hylsyssä kiinni ja kärjestä auki.
http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... 94e7fcfecb
Tuoma SS
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Tuoma SS »

Sekaannunpa minäkin tähän... Joitain kymmeniä kiloja luodeista lyijyä poistaneena, ei aiheuta muodonmuutoksia ja tulee hyvin ulos pienestäkin reiästä. Tuli penskana kerättyä ampumaradalta sekalaista luotia melkoinen kasa ja vajaa kymmenen vuotta sitten, kun tuli rampattua aktiivisesti jäämerellä kalassa, niin turskapilkkejä lyijystä valaessani tuli nuokin hyödynnettyä. Luoteja muutama kilo ritilän päälle, nestekaasutöhöllä lämpöä, pientä hämmentelyä ja lyijyt valuivat noroina ilman ongelmia alla olevaan astiaan.
Keseppa
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Tuoma SS kirjoitti:Sekaannunpa minäkin tähän... Joitain kymmeniä kiloja luodeista lyijyä poistaneena, ei aiheuta muodonmuutoksia ja tulee hyvin ulos pienestäkin reiästä. Tuli penskana kerättyä ampumaradalta sekalaista luotia melkoinen kasa ja vajaa kymmenen vuotta sitten, kun tuli rampattua aktiivisesti jäämerellä kalassa, niin turskapilkkejä lyijystä valaessani tuli nuokin hyödynnettyä. Luoteja muutama kilo ritilän päälle, nestekaasutöhöllä lämpöä, pientä hämmentelyä ja lyijyt valuivat noroina ilman ongelmia alla olevaan astiaan.
Juuri näin olen toiminut myös. Taitaa olla vielä parikymmentä kiloa tällasta lyijyä tallessaki. Valuu tosiaan ihan nätisti kuoresta ulos tuo lyijy ja pihdeillä vähä avitettiin kippaamalla luotia pystyyn. Kun kyse oli ammutuista luodeista niin usein vaippa oli senverran rikki ettei tarvinnu edes kippailla.

Parhaimmassa kunnossa olleet vaipat sit käytettiin nuolenkärkinä. Sen vertaa paljo niitä oli että jaettiin kavereillekki :lol:
ärkoo
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ärkoo »

Luoti on kotimainen 7,62mm D166 ja aivan ilmeisesti saanut lämpöä niin että lyijy on sulanut ulos - kuten täällä on jo useamman henkilön taholta sanottu.
Lapista olen löytänyt lukemattomia patruunanjäänteitä paikoilta jossa niitä on tuhottu polttamalla. Pääsääntöisesti ovat luotien vaipat tyhjentyneet lyijystä.
Maailmassa on monta ihmeellistä asiaa
ne hämmästyttää kummastuttaa
pientä kulkijaa
Vastaa Viestiin