Merovinkikelloriipus 400-800 jaa. Eli tutummin piipunhattu..

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Kultaseppä
Raavas Tonkija
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Loka 2011, 12:12
Paikkakunta: Itä-Uusimaa – Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Ei toki sulje pois, ei myöskään sirottimen kantta/hattua, joka vilahti toisessa topikissa...
Avatar
Jussi
Kunniajäsen
Viestit: 1178
Liittynyt: 29 Marras 2009, 13:11
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tiukassa meinasi olla, mutta löytyihän se. Vuosilukua ei mainittu kirjassa, mutta käsitykseni mukaan 1700 luvulla mennään.

Kuvassa posliinipesäinen äkkiväärä. Näyttääkö kansi tutulta? :)


Kuva
garrett ace 250
GM3
XP Deus
Arkeologi
Metallinetsijä
Viestit: 151
Liittynyt: 05 Heinä 2009, 14:09
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Arkeologi »

Loistavaa! Tuota kuvaa on paha mennä kenenkään kyseenalaistamaan.
paukar
Metallinetsijä
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Touko 2012, 21:28
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja paukar »

Nokta Goldengate 3D Plus
XP Deus
MI6
Detectorpro Pistol Probe
Black ADA SodBuster
SAND SCOOP EVROEXCAVATOR V.5
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Hienoa työtä Jussi. Olisi kiva tietää millä perustein museo oli näitä aikoinaan määritellyt kun vastaus on noinkin lähellä.
Kuva
spwaw
Metallinetsijä
Viestit: 482
Liittynyt: 17 Syys 2010, 20:01

Viesti Kirjoittaja spwaw »

Hieno homma kun selvisi. Tuo selittääkin miksi niin "yleinen" löytö. itsellä 2kpl.

Museovirasto voisi selittää nyt kantansa ?
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Hyvä Jussi!
Avatar
Nil Melius
Metallinetsijä
Viestit: 433
Liittynyt: 31 Joulu 2011, 14:12
Paikkakunta: Vantaa / Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Nil Melius »

Hyvin selvitetty! Ei tarvitse tuota viime viikkoista omaa löytöäkään enää retostella tutuille perusteettomasti. :)
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja iipe »

:)
Internetti ja tälläinen foorumi käyttäjineen on ihan mieletön voimavara, saattaa museo kaikkinensakkin kalveta tämän rinnalla... Yhteistyötähän tämä silti on.

Mites, muokkaisko tuota otsikkoa jotenkin?
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Kultaseppä
Raavas Tonkija
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Loka 2011, 12:12
Paikkakunta: Itä-Uusimaa – Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Loistavaa salapoliisityötä kerrassaan...! Otsikko sopii minusta oikein hyvin tähän yhteyteen.
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10506
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Hyvä Jussi. Hyvää tutkimustyötä :D
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Hienoa. Nyt meillä on ainaki yksi varma tieto käytöstä.

Kyselin tästä asiasta paikallisella museolla ja sielläki oltiin lopulta sitä mieltä että tutkimuksessa mistä juttu on lähteny käyntiin on käytetty kuvaa vääränlaisesta kellosta, juuri tällaisesta pellistä tehdystä. Meronviki aikasia kelloja ilmeisesti on kyllä ja koristeluineen muistuttavat tätä mutta ovat valettuja.

Iso kiitos jussille kuva/tieto löydöstä.
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Laitetaan linkki tähän mainioon julkaisuun tännekkin.
http://www.doria.fi/bitstream/handle/10 ... sequence=1

Edit:
Siis ilman sarvia ja hampaita: tämä on tosiaan hyvä julkaisu ja auttaa varmaan monen kiikellon ajoittamiseen.
Ylempänä mainittiin, että tuohon on erehdyksessä tullut väärä kuva juuri tämän merovingiaikaisen ryhmän A kelloriipuksen kohdalle. Olisikohan jossain kuva siitä oikeasta?
Viimeksi muokannut JK, 25 Heinä 2012, 14:23. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Tässä vielä kuva JK:n linkittämästä opuksesta:
Kuva

*Poistan kuvan jos se katsotaan aiheelliseksi.

Mod edit: Lähdetieto - Suomen rautakautiset kulkuset, kellot ja kelloriipukset
Suomen musiikkikirjastoyhdistyksen julkaisusarja
Jaakko Tuohiniemi, sarjan toimittaja
Osa 138

Kyllä tällaisen voi julkaista yleisesti jaossa olevasta tekstistä mutta lähdetieto on hyvä mainita. Olihan se tavallaan jo tuolla ylhäällä mutta parempi näin.
Kuva
Avatar
hamarapuoli
Metallinetsijä
Viestit: 161
Liittynyt: 14 Huhti 2012, 09:39
Paikkakunta: Varsinainen Suomi

Viesti Kirjoittaja hamarapuoli »

Tuli vaan noin äkkiseltään mieleen, jotta mitäs jos tuokin kuvassa oleva kilistin onkin myös piipunhattu :P
Minelab CTX3030
Minelab Pro-find 25
Honkkarin istutuslapio ja appiukolta peritty ruuvari
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

hamarapuoli kirjoitti:Tuli vaan noin äkkiseltään mieleen, jotta mitäs jos tuokin kuvassa oleva kilistin onkin myös piipunhattu :P
Sehän tässä juuri onkin ongelma että tuota kilistintä ei olla pidetty niin vanhana ja nyt löyty oikea käyttökohdekki sille. Tietysti piirretystä kuvasta on vaikea sanoa mutta mun mielestä tuokin näyttää pellistä väsätyltä.

Meillä on siis epäilys että tuon tutkimuksen kertoma ei pidä paikkansa ja se taas herättää paljo lisäkysymyksiä eikä ne kaikki oo miellyttäviä. Yleisesti hyväksytyn tutkimustuloksen kyseenalaistaminen on aina hieman hankala juttu.
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

Nyt kun joku vielä bongaisi jostain valokuvan kyseisestä piipunhatusta alkuperäisessä käytössä.
Mielestäni tämä on selvä tapaus, mutta mielenkiinnolla odotan MV:n vastinetta.
Kultaseppä
Raavas Tonkija
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Loka 2011, 12:12
Paikkakunta: Itä-Uusimaa – Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Keseppa kirjoitti:
hamarapuoli kirjoitti:Tuli vaan noin äkkiseltään mieleen, jotta mitäs jos tuokin kuvassa oleva kilistin onkin myös piipunhattu :P
Sehän tässä juuri onkin ongelma että tuota kilistintä ei olla pidetty niin vanhana ja nyt löyty oikea käyttökohdekki sille. Tietysti piirretystä kuvasta on vaikea sanoa mutta mun mielestä tuokin näyttää pellistä väsätyltä.

Meillä on siis epäilys että tuon tutkimuksen kertoma ei pidä paikkansa ja se taas herättää paljo lisäkysymyksiä eikä ne kaikki oo miellyttäviä. Yleisesti hyväksytyn tutkimustuloksen kyseenalaistaminen on aina hieman hankala juttu.
Tiedon luonteeseen kuuluu vanhan tiedon väistyminen uuden tieltä. Tämä päntätään kalloon jo yliopiston perusopinnoissa, joten ei tuosta nyt kannata tehdä itseään suurempaa asiaa. Kyseessä on piipunhattu ja epäilemättä kaikki sen voivat nyt myöntää. Ja mikäpä on myöntäessä, kun tutkimus on yksi parhaimmista 2000-luvulla tehdyistä. :D
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Kultaseppä kirjoitti:
Keseppa kirjoitti:
hamarapuoli kirjoitti:Tuli vaan noin äkkiseltään mieleen, jotta mitäs jos tuokin kuvassa oleva kilistin onkin myös piipunhattu :P
Sehän tässä juuri onkin ongelma että tuota kilistintä ei olla pidetty niin vanhana ja nyt löyty oikea käyttökohdekki sille. Tietysti piirretystä kuvasta on vaikea sanoa mutta mun mielestä tuokin näyttää pellistä väsätyltä.

Meillä on siis epäilys että tuon tutkimuksen kertoma ei pidä paikkansa ja se taas herättää paljo lisäkysymyksiä eikä ne kaikki oo miellyttäviä. Yleisesti hyväksytyn tutkimustuloksen kyseenalaistaminen on aina hieman hankala juttu.
Tiedon luonteeseen kuuluu vanhan tiedon väistyminen uuden tieltä. Tämä päntätään kalloon jo yliopiston perusopinnoissa, joten ei tuosta nyt kannata tehdä itseään suurempaa asiaa. Kyseessä on piipunhattu ja epäilemättä kaikki sen voivat nyt myöntää. Ja mikäpä on myöntäessä, kun tutkimus on yksi parhaimmista 2000-luvulla tehdyistä. :D
Olen kanssas aivan samaa mieltä. Siks olen vaan varovainen koska olen aikasemmin keskustelussa eräässä ryhmässä kyseenalaistanu tämän kellon ja sain näiltä korkeasti oppineilta aika avokätistä palautetta ettei mun koulutuksella kannattais sekaantua tuollaiseen asiaan. Nyt tilanne on toisin ja meinaan ottaa yhteyttä keskusteluun osallistuneisiin tarkistaakseni heidän nykyisen kantansa :roll:
Avatar
Tri Tuonela
Metallinetsijä
Viestit: 369
Liittynyt: 26 Touko 2011, 17:48
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja Tri Tuonela »

Olen Kesepan ja Kultasepän kanssa täsmälleen samoilla linjoilla. Totta on, että vakiintuneen käsityksen kyseenalaistaminen on "vaarallista", mutta vain silloin, jos ei ole faktoja väitteen tueksi. Epäilyjä voi toki aina esittää. Onhan näitä paljon muitakin: esim. tämä piipunrassi / vaateneula / hiusneula -tapaus, josta on ollut puhetta.

Tutkimustiedolla on taipumus muokkautua tai kumoutuakin aikojen saatossa, kun käsitykset monipuolistuvat ja täsmentyvät. Kun olen lueskellut arkeologian alan teoksia, olen huomannut, että eri tutkijat toisinaan kyseenalaistavat toistensa näkemyksiä aika rankastikin, kuten muillakin tieteenaloilla tehdään. Maallikot keksivät myös asioita, jotka muokkaavat vanhaa tietoa, vaikkakin paljon ammattilaisia harvemmin. Yksityisesti voi perehtyä moniin tutkimuksen osa-alueisiin hyvinkin syvällisesti ilman tutkintoa. Tällaisten maallikko-käsitysten tyrmääminen suoralta kädeltä on ihan yhtä vaarallista kuin näiden mielipiteiden esittäminenkin ilman kunnon perusteluja. Kuten on nähty, tällä palstalla on paljon harrastelijoita, jotka pystyvät perustelemaan mielipiteensä. Hyvä näin.
Avatar
Jussi
Kunniajäsen
Viestit: 1178
Liittynyt: 29 Marras 2009, 13:11
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kuva löytyi Jorma Heinosen ja Osmo Vuoriston "Antiikkikirja" -kirjasta, sivulta 191.
Ainakin kuva, jollei itse piippukin on Kansallismuseon kokoelmista.
garrett ace 250
GM3
XP Deus
Kultaseppä
Raavas Tonkija
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Loka 2011, 12:12
Paikkakunta: Itä-Uusimaa – Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Keseppa kirjoitti:
Kultaseppä kirjoitti:
Keseppa kirjoitti: Sehän tässä juuri onkin ongelma että tuota kilistintä ei olla pidetty niin vanhana ja nyt löyty oikea käyttökohdekki sille. Tietysti piirretystä kuvasta on vaikea sanoa mutta mun mielestä tuokin näyttää pellistä väsätyltä.

Meillä on siis epäilys että tuon tutkimuksen kertoma ei pidä paikkansa ja se taas herättää paljo lisäkysymyksiä eikä ne kaikki oo miellyttäviä. Yleisesti hyväksytyn tutkimustuloksen kyseenalaistaminen on aina hieman hankala juttu.
Tiedon luonteeseen kuuluu vanhan tiedon väistyminen uuden tieltä. Tämä päntätään kalloon jo yliopiston perusopinnoissa, joten ei tuosta nyt kannata tehdä itseään suurempaa asiaa. Kyseessä on piipunhattu ja epäilemättä kaikki sen voivat nyt myöntää. Ja mikäpä on myöntäessä, kun tutkimus on yksi parhaimmista 2000-luvulla tehdyistä. :D
Olen kanssas aivan samaa mieltä. Siks olen vaan varovainen koska olen aikasemmin keskustelussa eräässä ryhmässä kyseenalaistanu tämän kellon ja sain näiltä korkeasti oppineilta aika avokätistä palautetta ettei mun koulutuksella kannattais sekaantua tuollaiseen asiaan. Nyt tilanne on toisin ja meinaan ottaa yhteyttä keskusteluun osallistuneisiin tarkistaakseni heidän nykyisen kantansa :roll:
Joo, sitä on todellakin saanut kuulla jos jonkinlaista saarnaa ja vihjailuja. Viimeksi keväällä silmästä silmään erään arkeologin saarnan, kuinka: "Vain Museovirastossa työskentelevä akateemisen oppiarvon omaava maisteri on riittävän pätevä tekemään arkeologiaan liittyviä määrityksiä". Oli pokassa pitelemistä, mutta sain hillittyä itseni sillä kertaa, eli en pannut loihe mitään nasevaa :lol: :lol: :lol:
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja iipe »

Mä joskus jossain muussa ketjussa tästä jo avauduinkin, mutta me teemme tätä intohimosta! Museolla saattaa käydä joku vain töissä...

Ja ilkkaP:lle tiedoksi, tämä on vain minun epäilys.
:)
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Vastaa Viestiin