rakuuna kirjoitti:Onko kelan suojus oikeasti niin tärkeä ku on annettu ymmärtää?
Eiköhän se ole vai meinaatko, että me täällä huviksemme väärää tietoa jaettaisiin...
Väitän siis, että kyllä se ihan tarpeellinen on.
Kela on jotain muovin ja hartsin/epoksin sekasotkua. Eli aika kovaa kamaa joka narmuuntuu todella helposti kaikkialla nurmikkoa kovemmilla paikoilla.
Yhtään hajoamisesta tai murtumisesta en ole kuullut, mutta jos käyttää etsintä paljon, niin onhan se mahdollista, että kelan kuluessa sieltä alkaa vielä jossain vaiheessa käämit paistamaan läpi. Kelan malli on myös niin "ohut", että jos sen kovasti johonkin kiveen kolauttaa, niin voihan siinä jotain ikävää tapahtua...
Mulla oli lainassa muutaman kerran Ace ilman kelansuojusta. Kovin montaa tuntia en sillä etsinyt ja kelan pohja alkoi näyttämään kuitenkin aika kuluneelta vaikken sillä maata erityisemmin laahannutkaan.
Myöhemmin kun ostin oman laitteen, niin tilasin samalla kelansuojuksen. Kelansuojus ei ole kulunut käytännössä lainkaan, vaikka olen etsinyt varmasti 10 kertaisen määrän sillä laina vehkeeseen verrattuna. Yhtään en ole katunut vaikka aika kallis muovilätty olikin. Se on kyllä jo maksanut itsensä takaisin.
Olen nähnyt Aceen myytävän kahdenlaisia kelansuojuksia.
TÄLLÄISIÄ ja
TÄLLÄISIÄ.
Itselläni on tuon jälkimäisen mallinen, jossa kelansuojus on aivan kelan muotoinen. Sitä ei siis kovin hyvin erota.
KUVA1 KUVA2
Kelansuojusta voi toki itsekkin yrittää tehdä. Esim ämpäristä tms muotoilet puukolla ja kuumailmapuhaltimella sopivan lätyn ja laitat vaikka nippusiteillä kiinni. Kaunishan siitä ei tule saatika yhtä käytännöllinen...
Todennäköisesti ainoat ongelmat suojan puuttumisesta ovat ne naarmut ja jälleenmyyntihinnan aleneminen. Kelan elinikä lyhenee myös, mutta se ei ole varmasti vuosikausiin ajankohtainen ongelma.