Ihmisten suhtautuminen harrastukseen.

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Avatar
Panda
Site Admin
Viestit: 339
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 18:34

Ihmisten suhtautuminen harrastukseen.

Viesti Kirjoittaja Panda »

Niinkuin kaikki tietavat harrastuksemme on monien nakokulmasta varmaankin aika erikoinen :D Kertokaa kommentteja mita ihmiset ovat sanoneet ohi kulkiessaan tai koiraa ulkoiluttaessaan. Itse olen huomannut etta naisia kiinnostaa enemman ja tulevat avoimesti kyselemaan etta mita ihmetta oikein hommailet.. Tyypillisin ihmisten reaktio on hymyily tai epauskoinen saaliva ilme. Myoskin iakkaammat miehet tulevat seuramaan ja kyselemaan. Muistanpa viime kesasta tapauksen jolloin yksi kaveri oli n.3 h seuraamassa loytoja ja kommentoi siina sivussa.. Hieman vei keskittymiskykya. Huuteluun olen tormannyt kaksi kertaa, mutta eivat lahemmaksi tulleet, liekko Fiskarssin kuokasta ollut apua :) Sitten lenkkeilijoilta yleensa tulee se negatiiivinen keljuilu, mistakohan tuo mahtaisi johtua, ja poikkeuksetta miespuolisilta. Ystavani pitivat aluksi minua hulluna, niinkuin moni muukin, mutta yleensa kaikki ovat soitelleet ja kysyneet voiko lahtea mukaan etsiskelemaan. Harkitseepa pari jo oman paljastimen ostamista. Vapaana juoksevat koirat kylla ovat pari kertaa saaneet pulssin nousemaan. Monikaan koira kun ei ole nahnyt tuollaista koviakin aania paastavaa laitetta. Hauskoja kommentteja on myoskin tullut mm. Ai, mina kun luulin etta myrkytat hyonteisia..
C. Scope Newforce R1, Garrett Ace 250
Avatar
retune
Innostunut Etsijä
Viestit: 96
Liittynyt: 19 Tammi 2007, 18:17
Paikkakunta: Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja retune »

Olen harrastanut vähän aikaa ja asun harvaanasutulla seudulla, joten ihmisten tapaamiset, ovat toistaiseksi jääneet vain kahteen tapaukseen.

Toisessa eräs hirvenmetsästäjä oli passissa sadan metrin päässä ja poistuinkin siitä oman turvallisuuteni vuoksi.
Toinen on pihapiirini lähettyvillä kun eräs pikkupoika kyseli että mikä minulta on pudonnut ?
Ihmiskontakteja harrastuksen jatkuessa varmaankin on odotettavissa.
Whites´s GMT Goldmaster + Kohteina mineraalit, relic, kolikot...
Avatar
Hannu
Metallinetsijä
Viestit: 333
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 21:40
Paikkakunta: Aurajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Viime kesänä uimarantoja kolutessa tuli muutamia ulkoilijoita kyselemään tyyliin "no, löytyykö mitään mielenkiintoista", eli ihan positiviisia uteliaita kommentteja on tullut tähän mennessä. Eräskin koiransa kanssa liikkeellä ollut jäi pitkäksi aikaa rupattelemaan ja kyseli, voisiko näillä laitteilla löytää kultaa ja kertoi pidemmän puoleisen tarinan jostain suvun mökistä Lapissa..

Ainoastaan kerran on tullut negatiivisempaa huomiota, nimittäin sekopäinen rantapummi tuli selittelemään omiaan ja luuli, että kuulun johonkin salaliittoon.. No, kaikenlaista sitä näkee, kun ulkona liikkuu. :)
Avatar
mipe
Metallinetsijä
Viestit: 227
Liittynyt: 12 Tammi 2007, 14:08
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja mipe »

Pelkästään ihmettelyjä ja kysymyksiä. Joku saattaa vähän naureskelle, mutta ei mulle koskaan ole kukaan alkanut päätään aukomaan. Tosin saattaa vaikuttaa, kun ei ole tukkaa päässä ja painoa yli 100kg:).

Kaverilta kysyttiin kerran, voiko mennä uimaan. Herra kun selkeästi mittailee täällä rannalla jotain pitoisuuksia...
ML Musketeer, Tesoro Vaquero
Ex: ML Sovereign Elite, Ace 250, CS 1220 XDP, CS 2MX
# Sormet savessa vuodesta 2004
metallinilmaisin
Innostunut Etsijä
Viestit: 71
Liittynyt: 23 Helmi 2007, 10:08

Viesti Kirjoittaja metallinilmaisin »

Etsijät ovat vielä harvinaisia Suomessa, mutta hyvään suuntaa ollaan menossa.

Olisko tämä ns. kansanhuvi vuonna 2010 ?
Avatar
Panda
Site Admin
Viestit: 339
Liittynyt: 11 Tammi 2007, 18:34

kaveripiiri

Viesti Kirjoittaja Panda »

Mitenkas rekisteroityneiden kaveripiiri on suhtautunut harrastukseen? Moni ainakin tuosta minun ystavapiirista on kiinnostunut jollain tasolla, ja silloin talloin soittelee etta "voisko lahtea mukaan?" Usein kiinnostus ei kesta pitkaan kun korkkia ja muuta roskaa nousee ja onhan se kovin tympeaa seurattavaa noin kadet taskussa vieresta seuraavalle. Monet taitavat pitaa hiukan lahokkaana, mutta kyllahan noita aina kiinnostaa...
Avatar
Hannu
Metallinetsijä
Viestit: 333
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 21:40
Paikkakunta: Aurajokilaakso

Re: kaveripiiri

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Panda kirjoitti:Mitenkas rekisteroityneiden kaveripiiri on suhtautunut harrastukseen?
Kaverit ovat olleet kohteliaan kiinnostuneita, mutta ketään en ole vielä saanut yllytettyä ostamaan omaa etsintä. Vaimo onneksi osaa nähdä yhdessä rannalla kävelyn hyvätkin puolet, ja suostuu tulemaan mukaan kerran, pari kesässä kolikonkeräysreissulle. :)

Erästä paikallisesta arkeologiasta paljon tietävää tuttua olen yrittänyt maanitella mukaan jännittävään harrastukseen. Kuulemma hän uskaltaa mukaan ehkä joskus yöllä, aurinkolaseissa ja poplarissa. Että silleen. :roll:
Avatar
mache
Innostunut Etsijä
Viestit: 57
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 18:34
Paikkakunta: Kainuu

Muiden suhtautumisesta

Viesti Kirjoittaja mache »

Nyt kun viikonloppuna aktiivisesti piippailin ilmaisimen kanssa, tuli huomattua se, että kyllä "sivulliset" jäävät (pääsääntöisesti) aika ihmeissään seurailemaan näitä hommia.

Muutama alaluokkalainen kävi kertoilemassa omia ajatuksiaan ja he olivat ihan innoissaan ja kiinnostuneita asiasta. Sen sijaan mahtoi yksi lintubongari aamulla puolimetrisen kaukoputkensa takaa taivastella homman mielekkyyttä...

Naapurustossa reilut 45-v isäntä katseli "mitä helv.....ä oikein teet"-tyyliin, kun piippailin takapihalla olevassa puistossa. Pitää kai hiipiä tuohon puistoon ilta- tai aamuhämärissä :wink: !
||--=[]~~~~~(0)

"The most important is not to find but to search..."

Minelab X-Terra 50
White's Eagle Spectrum
Jormando
Innostunut Etsijä
Viestit: 76
Liittynyt: 03 Syys 2007, 16:51

Re: kaveripiiri

Viesti Kirjoittaja Jormando »

---
Viimeksi muokannut Jormando, 06 Syys 2010, 22:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
RJR
Kunniajäsen
Viestit: 1180
Liittynyt: 08 Loka 2007, 21:54
Paikkakunta: Oripää Finland

Toistaiseksi positiivista uteliaisuutta

Viesti Kirjoittaja RJR »

Ainakaan toistaiseksi olen säästynyt negatiiviselta palautteelta. Ihmiset joita rannoilla olen tavannut ovat olleet uteliaita ja kyselleet tietysti onko minulla joku erityinen syy etsiskellä juuri siellä missä etsiskelen.
Joskus on ollut oikein mukavia juttutuokioita ihan ventovieraiden kanssa .

RJR
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä :) ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
Avatar
Traveller
Viestit: 46
Liittynyt: 08 Huhti 2008, 18:52

Viesti Kirjoittaja Traveller »

Ei ole tainnut nyt yhtään rantareissua olla, milloin ei olisi joku utelias tullut kyselemään, että mitäs sinä oikein täällä kaivelet :roll: Paras sattui tänään kun vanhempi mieshenkilö tuli pyöräreissultaan rannalle ja koppas mun lapion itelleen ja sanoi, et annappas kun minä hoidan kaivuuhommat :lol:
Piti sitten muutama pullonkorkki ja rautanaula kaivuuttaa sille mieliks. :twisted: Kovasti kehui laitetta. Eikä tosiaan ole ollut ainut, moni tuntuu haaveilevan omasta etsimestä.
- Garret Ace250 -
Avatar
joppe
Innostunut Etsijä
Viestit: 94
Liittynyt: 22 Touko 2007, 13:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja joppe »

Traveller kirjoitti:Ei ole tainnut nyt yhtään rantareissua olla, milloin ei olisi joku utelias tullut kyselemään, että mitäs sinä oikein täällä kaivelet :roll: Paras sattui tänään kun vanhempi mieshenkilö tuli pyöräreissultaan rannalle ja koppas mun lapion itelleen ja sanoi, et annappas kun minä hoidan kaivuuhommat :lol:
Piti sitten muutama pullonkorkki ja rautanaula kaivuuttaa sille mieliks. :twisted: Kovasti kehui laitetta. Eikä tosiaan ole ollut ainut, moni tuntuu haaveilevan omasta etsimestä.
Samoin kävi tuolla Kontiolahden Vierevänniemessä. Joku paikallinen urheilullinen 40 vuotias seurasi hyvin kiinnostuneena tönkimistä ja löytämäni 50 penninen kelpasi hyvin. "On tämä nyt selkeästi järkevämpää kuin se joku kätköjen perässä gps laitteen kanssa juoksentelu" kaveri totesi.

Hetkeä aiemmin oli pysähtynyt joku sauvakävelyä harrastava rouva "Otaniemestä", joka etsi mummonmökkiä Savonlinnan ja Kajaanin väliseltä alueelta. Jutut olivat vähän "ufomaisia" ja ilmeisesti piippari ja kuulokkeet rohkaisivat puhumaan kaikenlaisesta vähän "Truth is out there" tyyliin.

Tuntia myöhemmin 50 pennisen saanutkaveri tuli yhdellä polulla vastaan. Garretti piippasi kirkkaasti ja sanoin, että hopea-alueella piippasi, vaan ei jaksa kaivaa, jolloin tämä otti lapion ja alkoi kaivamaan kuoppaa maahan.

Kuopasta löytyi kuitenkin taottu, oksidoitunut rautanaula, jonka annoin sitten kaivajalle "ensimmäisenä aarteenaan" mukaan. :)
Joppe
Garrett Ace 250 (4"/6,5"x9"/9"x12")
Avatar
sudenkolo
Metallinetsijä
Viestit: 427
Liittynyt: 09 Helmi 2008, 14:54
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja sudenkolo »

Tulevan kaupungin rannalla huuteli joku mummo uidessa että löytyykö miinoja.Sitten tuli vanhempi mies kysymään mitä etsit kerroin että kolikoita tässä kaivellaan ja putsataan rantaa.Koiran ulkoiluttaja tuli kyselemään kanssa mitä etsin ja oli iha kaunis nuori nainen mutta varattuna joutu toppuuttaa sen jutun.Ulkonäkö itsellä on harrikka heppu mutta kyllä ihmeiset tulee kyselee.
Garrett Ace 250
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10507
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

sudenkolo kirjoitti:Tulevan kaupungin rannalla huuteli joku mummo uidessa että löytyykö miinoja.Sitten tuli vanhempi mies kysymään mitä etsit kerroin että kolikoita tässä kaivellaan ja putsataan rantaa.Koiran ulkoiluttaja tuli kyselemään kanssa mitä etsin ja oli iha kaunis nuori nainen mutta varattuna joutu toppuuttaa sen jutun.Ulkonäkö itsellä on harrikka heppu mutta kyllä ihmeiset tulee kyselee.

Kerronpa minäkin tapauksen, joka sattui veljelleni useita vuosia sitten.

Hän oli piipparoimassa kodin lähellä olevalla mäellä toisen maailmansodan aikaisia taisteluhautoja, välillä kuulokkeiden kanssa ja ilman.
Hän ei huomannut koko aikana, kun oli keskittynyt etsimiseen, että naapurin emäntä oli sattunut paikalle.
Naapuri oli säikähtänyt aivan hirveästi, ja oli kertonut kylällä nähneensä ufon, ja että sillä oli hohtava kypärä, ja siitä kuului piipitystä.

Varmaan Häntä helpotti kovasti, kun sai tietää kuka siellä metsässä oli.
Ainakin ajankohta sattui niihin aikoihin jolloin Hän oli ollut metsässä.

Se kypärä oli kylläkin lippalakki, mutta kun mielikuvitus pääsee valloilleen, niin kuka vain näyttää humanoidilta.
Tai jospa siellä sittenkin oli se............

Että olemme me piipparoijat sitten ihme ufoja. Tunnistamattomia käveleviä
olioita. (miten se lyhennetään englanniksi) heh heh...
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
ansku
Viestit: 19
Liittynyt: 09 Loka 2008, 12:56

Viesti Kirjoittaja ansku »

Heh, onpa hauskoja juttuja kyllä :lol:
Omalle kohdalle on kanssa sattunut sellaista hyväntahtoista hymähtelyä, vielä en tosin paljon ole ihmisten ilmoilla piippaillut..
Ehkä hyvä nimitys meille voisi olla UWO, unidentified walking objects :)
Avatar
teksako
Kunniajäsen
Viestit: 1985
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 17:25
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja teksako »

Toi on kyllä ihan hyvä ollaan UWO:ja.
predator
Viestit: 43
Liittynyt: 12 Huhti 2009, 22:10
Paikkakunta: 45360

Viesti Kirjoittaja predator »

ollessani ensimmäistä kertaa uimarannalla piipparoimassa tuli iäkkäämpi herra kysymään että etsitkö uraania :lol: kerrottuani hänelle että etsin kolikoita hän jäi vähäksi aikaa katselemaan ja häipyi sitten. positiivisesti ihmiset ovat ainakin tähän asti suhtautuneet piipparointiin.
Avatar
kalamies18
Metallinetsijä
Viestit: 170
Liittynyt: 02 Elo 2007, 15:19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja kalamies18 »

Ei ole ventovieraita tullut kyselemään, koska olen etsinyt vaan meidän omalla tilalla keskellä metsää :lol: mutta isoveli,2 serkkua ja kaveri on ollut ihan innoissaan mukana, molemmat vissiin ajatellut ostaa paljastimen, mutta ei taida ostaa ja jos ostaa niin niiltä loppuu varmaan innostus koska ei tällä mitään aarteita aina löydä. Itse kyllä jaksan harrastaa vaikka ei mitään arvokasta löytyisikään, mukavaa hommaa ja saa kuntoa ku lapioi :wink: varsinkin kun on tämä metsätila (ennen ollut maatila) meillä niin ei tarvi pitkään aikaan lähteä muualle kun voi vaan kotipihassa piippailla metsittyneitä peltoja,vanhojen talojen ja rakennusten ympärystä yms..
Ykköskone: Xp Deus
Varakone: Minelab X-terra 705
Avatar
Schaza
Raavas Tonkija
Viestit: 600
Liittynyt: 08 Marras 2008, 20:20
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja Schaza »

Piippari on vielä hankkimatta, mutta luvat on puhuttu jo useammallekin pellolle. Kunnan alueille pitää vielä käydä pyytämässä lupa. :)
"I reject your reality and substitute my own."

Pulinaa plooturahoista: http://www.hjsc.org/fin/plootu.html
Vanhin piippiraha: 20c 1999. :D
Avatar
orion
Metallinetsijä
Viestit: 193
Liittynyt: 11 Touko 2009, 22:27
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja orion »

Olin muutama päivä sitten Keski-Suomessa piippailemassa pellolla. Tien poskeen ajoi sinimusta paku josta tuli esiin mies joka lähti harppomaan pellon toista reunaa päin minua kohti, luulin, että nyt sieltä tulee joku valittamaan jotakin. Tervehdin sitten häntä ja vastaukseksi hän tervehti takaisin ja kysyi kovalla äänellä: "MITÄ IHMETTÄ SÄ TÄÄLLÄ OIKEET HOMMAAT", meinasi siinä kyllä hiukan hymyilyttää. Kerroin hänelle sitten piipparista ja piippailusta ja sitten hän sanoi ymmärtävänsä kun näki piipparin ja lähti pois :lol: :lol:
Garret ACE 250 - Fiskarssin kenttälapio
_____________________
Avatar
Etsijä82
Kunniajäsen
Viestit: 6255
Liittynyt: 27 Touko 2008, 14:26
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

orion kirjoitti:Olin muutama päivä sitten Keski-Suomessa piippailemassa pellolla. Tien poskeen ajoi sinimusta paku josta tuli esiin mies joka lähti harppomaan pellon toista reunaa päin minua kohti, luulin, että nyt sieltä tulee joku valittamaan jotakin. Tervehdin sitten häntä ja vastaukseksi hän tervehti takaisin ja kysyi kovalla äänellä: "MITÄ IHMETTÄ SÄ TÄÄLLÄ OIKEET HOMMAAT", meinasi siinä kyllä hiukan hymyilyttää. Kerroin hänelle sitten piipparista ja piippailusta ja sitten hän sanoi ymmärtävänsä kun näki piipparin ja lähti pois :lol: :lol:
Kyllähän niitä kaikenlaisia hiippareita riittää,jotka ei keksi muuta kuin tulla muille pätemään,kyllä minullekin on muutama tullut ulisemaan,mutta olen sanonut semmosille miten asia on ja hyvin liukkaasti ovat menneet pois siitä häiritsemästä. :lol:
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)


Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Jos on hyvä ote Fiskarsista, niin harvempi uskaltaa tulla ihan viereen "pätemään". :wink:
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
teksako
Kunniajäsen
Viestit: 1985
Liittynyt: 23 Helmi 2008, 17:25
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja teksako »

Joo onhan näitä ,tuossa muutama viikko sitten uimarannalla yksi tyyppi käveli koiran kanssa ohi ja kysyi vähän niin kuin naljaillen että ..No löytyykö miinoja? eihän siihen voinut vastata muuta, kun että.. löytyy ja paljon.
Avatar
ihis81
Kunniajäsen
Viestit: 1229
Liittynyt: 15 Helmi 2009, 18:42
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Olin eräällä uimarannalla joka lammen rannassa, ja siinä on nurmikenttää ympärillä.
Niin kaupungin työntekijä oli kierroksella juuri vaihtamassa roskiksiin jätesäkkejä, ja ohi kävellessään tokaisi että
"peitä sitten kuoppas ettei jää mitään muhkuja nurmikolle"

Olis pitäny sanoa että etsi parempi duunipaikka jos noin hatuttaa. Mutta ajattelin esittää kohteliasta, ja sanoin tyynesti että peitetään kyllä. :lol:
Viimeksi muokannut ihis81, 05 Kesä 2009, 18:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-Fiskars kenttälapio
-Nokta Makro racer Pro pack
-Nokta The Legend Pro pack
-Garret Pro pointer

Vanhin löytö: Löytyisi nyt edes jotain...

"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
Avatar
JK
Kunniajäsen
Viestit: 2165
Liittynyt: 10 Elo 2008, 21:23
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja JK »

ihis81 kirjoitti:Olin eräällä uimarannalla joka lammen rannassa, ja siinä on nurmikenttää ympärillä.
Niin kaupungin työntekijä oli kierroksella juuri vaihtamassa roskiksiin jätesäkkejä, ja ohi kävellessään tokaisi että
"peitä sitten kuoppas ettei jää mitään muhkuja nurmikolle"

Olis pitäny sanoa että etsi parempi duunipaikka jos noin vituttaa. Mutta ajattelin esittää kohteliasta, ja sanoin tyynesti että peitetään kyllä. :lol:
??? Eikös toi ollu ihan asiallinen kommentti?
Vastaa Viestiin