XP Deus ja ohjelmat siihen
XP Deus ja ohjelmat siihen
Jospa alotettais tällanen keskustelu eli minkälaisia säätöjä käytätte deussilla eri etsintäpaikoissa. Mielellään vinkkinä muille myös miks käytät jotain tiettyä säätöä.
Aikasemmin olen käyttänyt pelloilla pääasiassa GMP ohjelmaa paitsi laskenu taajuutta 12 kHz:iin ja herkkyyttä vähä nostanu. Erittäin hyvin pelaa sekin.
Eilen illall olin etsimässä eräällä pellolla ja löytöjä ei tullu odotuksista huolimatta kovin paljoa. Päätin sitte tutkia vähä eri säätöjen vaikutusta etsintää. Pelto oli paikoitellen erittäin rautanen kun taas toisissa paikoissa ei ollu rautaa nimeksikään. Maa oli hyvin vähä mineralisoitunu, 88-90 asteikolla.
Tämä ohjelma siis on tarkoitettu melko puhtaaseen paikkaa vähäisellä mineralisaatiolla. Roskasessa paikassa tällä on erittäin huono etsiä. Tavoitteena etsiä syvältä myös pieniä esineitä. Koitan jokaisen asetuksen kohdalla perustella valintaa.
SENS 96.
Käytin välillä jopa 99 ja se toimi tuolla pellolla kun ei lähettyvillä ollu minkäänlaista sivilisaatiota ja maa oli erittäin vähä mineralisoitunu. Näin korkeita asetuksia ei kannata milloinkaan käyttää jos mineralisaatio on 85 tai alempi lukema. Deussiss pienempi lukema kuvastaa suurempaa mineralisaatiota.
TX POWER 3
Sama tässä kuin edellisessä. 3 vain jos vähä roskaa ja vähä mineralisaatiota. Muutoin tulee sama ilmiö kuin pitkillä ajaminen sumussa, valoa on paljo mutta et nää mitään.
FREQ. 11,5
Olen huomannut että varsinkin pellolla tämä on usein toimivin taajuus. Paras kompromissi pienten esineiden ja isompien syvyyden suhteen. Jos et odota tipparahoja tai pennit ei niin kiinnosta niin kannattaa jopa käyttää 8 kHZ. 18 kHz käytän yleensä vaan rannalla ja leikkipuistoissa kullan toivossa. Märissä olosuhteissa pellolla 8 tai 12 toimivat myös paremmin. Tässä taas jos on kovasti mineralisoitunu maa niin kannattaa nostaa 18 kHz:iin.
IRON VO. 3
Tämä menee ihan oman maun mukaan. Itse haluan kuulla myös raudan maasta. Miten muuten tietäsin onko roskanen paikka. Myös raudan haamupiipit on nopeampi varmistaa kun samalla kuulet raudan äänen. Tuo kolmos taso on kuitenkin vähä matalempi kuin muut signaalit ettei pääse häiritsemään liikaa.
REACTIV. 0
Mitä hitaampi sen syvempi. Deussin nollataso on kuitenkin yhtä nopea tai nopeampi kuin muiden tavallisimpien etsinten. Mitä enemmän roskaa niin sitä enemmän nopeutta pitää olla mutta rohkeesti kannattaa kokeilla hitaampaa. Liiallinen nopeuden muutosten tekeminen ei kuitenkaan kannata koska nopeus vaikuttaa tosi paljo siihen miltä Deus kuulostaa. Jos on tottunu johonki niin muuttamalla tätä voi olla vähän aikaa "pallo hukassa"
SILENCER 3
Tätä joutuu monasti kokeilemaan eri pelloilla että mikä on paras. Vähentää varsinkin haamupiippejä kun arvoa lisää mutta saattaa myös vaimentaa joitain heikoimpia signaaleja. Itse aloitan yleensä kolmosella mutta jos mahdollista niin lasken sitä niin että vielä siedän haamupiippien määrää. Tämä on myös käänteinen toiminto reactiviteetille eli kun lisäät silenceria niin reactiviteetti vähenee. Myös herkkyys vähenee kun silenceria lisää.
AUDIO R. 5
Nostamalla tän maksimiin kuulen paremmin kaikki heikotki signaalit mutta vastaavasti häviää etu signaalin voimakkuuden kertomasta kohteen syvyydestä. Pellolla varsinkaan ei haittaa kun kaivan kuitenkin niin syvälle että löytyy. Herkemmin tulee matalista kohteista overloadia mutta kelaa nostamalla siitäki selviää.
AUDIO OVERLOAD 1
Vois käyttää nollaaki edellisestä johtuen mutta ei ole ollu mulla ongelma niin oon jättäny tehdasasetukselle
NOTCH
En ole pellolla käyttäny kun en ole katsonut tarpeelliseks. Limukorkitkin tulee niin laajalla skaalalla ettei niitä voi oikein notchata.
DISC 10
Tuossa vois olla jopa 35 mutta se lisää aika paljo epämääräisten piippien määrää. Tunnistan nuo alemmat ID:t sitävastoin äänenkorkeudesta.
4 TONES
200 HZ 0-10
470 Hz 10-35
623 Hz 35-80
791 Hz 80-99
Etsin pellolla pääasiassa äänen perusteella ja siks käytän tällasia asetuksia. Tehdasasetuksista olen säätänyt vähä enemmän eroa kahden ensimmäisen ja kahden jälkimmäisen välille että ois helpompi erottaa ne toisistaan. Periaatteessa vois olla 3 ääninenki mutta on mukavaa kun kolikota ja muut hyvät kiekasee selkeesti korkeella äänellä
Taustavalo on aina päällä kun se ei kuluta paljoakaan virtaa ja etsin aina kuulokeilla.
Ohjelmiin mun ei tarvi tehdä mitään muutoksia vaikka vaihdan kelaa välillä. Toiminnallisesti keloissa ei ole oikeastaan mitään eroa. Iso vaan on isompi, laajempi, syvempi......
Aikasemmin olen käyttänyt pelloilla pääasiassa GMP ohjelmaa paitsi laskenu taajuutta 12 kHz:iin ja herkkyyttä vähä nostanu. Erittäin hyvin pelaa sekin.
Eilen illall olin etsimässä eräällä pellolla ja löytöjä ei tullu odotuksista huolimatta kovin paljoa. Päätin sitte tutkia vähä eri säätöjen vaikutusta etsintää. Pelto oli paikoitellen erittäin rautanen kun taas toisissa paikoissa ei ollu rautaa nimeksikään. Maa oli hyvin vähä mineralisoitunu, 88-90 asteikolla.
Tämä ohjelma siis on tarkoitettu melko puhtaaseen paikkaa vähäisellä mineralisaatiolla. Roskasessa paikassa tällä on erittäin huono etsiä. Tavoitteena etsiä syvältä myös pieniä esineitä. Koitan jokaisen asetuksen kohdalla perustella valintaa.
SENS 96.
Käytin välillä jopa 99 ja se toimi tuolla pellolla kun ei lähettyvillä ollu minkäänlaista sivilisaatiota ja maa oli erittäin vähä mineralisoitunu. Näin korkeita asetuksia ei kannata milloinkaan käyttää jos mineralisaatio on 85 tai alempi lukema. Deussiss pienempi lukema kuvastaa suurempaa mineralisaatiota.
TX POWER 3
Sama tässä kuin edellisessä. 3 vain jos vähä roskaa ja vähä mineralisaatiota. Muutoin tulee sama ilmiö kuin pitkillä ajaminen sumussa, valoa on paljo mutta et nää mitään.
FREQ. 11,5
Olen huomannut että varsinkin pellolla tämä on usein toimivin taajuus. Paras kompromissi pienten esineiden ja isompien syvyyden suhteen. Jos et odota tipparahoja tai pennit ei niin kiinnosta niin kannattaa jopa käyttää 8 kHZ. 18 kHz käytän yleensä vaan rannalla ja leikkipuistoissa kullan toivossa. Märissä olosuhteissa pellolla 8 tai 12 toimivat myös paremmin. Tässä taas jos on kovasti mineralisoitunu maa niin kannattaa nostaa 18 kHz:iin.
IRON VO. 3
Tämä menee ihan oman maun mukaan. Itse haluan kuulla myös raudan maasta. Miten muuten tietäsin onko roskanen paikka. Myös raudan haamupiipit on nopeampi varmistaa kun samalla kuulet raudan äänen. Tuo kolmos taso on kuitenkin vähä matalempi kuin muut signaalit ettei pääse häiritsemään liikaa.
REACTIV. 0
Mitä hitaampi sen syvempi. Deussin nollataso on kuitenkin yhtä nopea tai nopeampi kuin muiden tavallisimpien etsinten. Mitä enemmän roskaa niin sitä enemmän nopeutta pitää olla mutta rohkeesti kannattaa kokeilla hitaampaa. Liiallinen nopeuden muutosten tekeminen ei kuitenkaan kannata koska nopeus vaikuttaa tosi paljo siihen miltä Deus kuulostaa. Jos on tottunu johonki niin muuttamalla tätä voi olla vähän aikaa "pallo hukassa"
SILENCER 3
Tätä joutuu monasti kokeilemaan eri pelloilla että mikä on paras. Vähentää varsinkin haamupiippejä kun arvoa lisää mutta saattaa myös vaimentaa joitain heikoimpia signaaleja. Itse aloitan yleensä kolmosella mutta jos mahdollista niin lasken sitä niin että vielä siedän haamupiippien määrää. Tämä on myös käänteinen toiminto reactiviteetille eli kun lisäät silenceria niin reactiviteetti vähenee. Myös herkkyys vähenee kun silenceria lisää.
AUDIO R. 5
Nostamalla tän maksimiin kuulen paremmin kaikki heikotki signaalit mutta vastaavasti häviää etu signaalin voimakkuuden kertomasta kohteen syvyydestä. Pellolla varsinkaan ei haittaa kun kaivan kuitenkin niin syvälle että löytyy. Herkemmin tulee matalista kohteista overloadia mutta kelaa nostamalla siitäki selviää.
AUDIO OVERLOAD 1
Vois käyttää nollaaki edellisestä johtuen mutta ei ole ollu mulla ongelma niin oon jättäny tehdasasetukselle
NOTCH
En ole pellolla käyttäny kun en ole katsonut tarpeelliseks. Limukorkitkin tulee niin laajalla skaalalla ettei niitä voi oikein notchata.
DISC 10
Tuossa vois olla jopa 35 mutta se lisää aika paljo epämääräisten piippien määrää. Tunnistan nuo alemmat ID:t sitävastoin äänenkorkeudesta.
4 TONES
200 HZ 0-10
470 Hz 10-35
623 Hz 35-80
791 Hz 80-99
Etsin pellolla pääasiassa äänen perusteella ja siks käytän tällasia asetuksia. Tehdasasetuksista olen säätänyt vähä enemmän eroa kahden ensimmäisen ja kahden jälkimmäisen välille että ois helpompi erottaa ne toisistaan. Periaatteessa vois olla 3 ääninenki mutta on mukavaa kun kolikota ja muut hyvät kiekasee selkeesti korkeella äänellä
Taustavalo on aina päällä kun se ei kuluta paljoakaan virtaa ja etsin aina kuulokeilla.
Ohjelmiin mun ei tarvi tehdä mitään muutoksia vaikka vaihdan kelaa välillä. Toiminnallisesti keloissa ei ole oikeastaan mitään eroa. Iso vaan on isompi, laajempi, syvempi......
Rannalla/nurmikolla käytän dry beach program, disc on 30-33 ja hiekalla herkkyydet 90-95. Nurmikolla lasken monesti herkkyyden sinne 70, muuten sama ohjelma kuin yllä.
Tätä dry beach ohjelmaa pitää vielä kokeilla hieman hienosäätää paremmin nurmikolle sopivaksi, mutta on se tällä hetkelläkin ihan ok.
Tätä dry beach ohjelmaa pitää vielä kokeilla hieman hienosäätää paremmin nurmikolle sopivaksi, mutta on se tällä hetkelläkin ihan ok.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Melko vähä on kerinnyt piippailemaan vasta.Tein noita ilmatestejä alussa ja huomasin että( basic 2 )asetuksella ei piipannu kaljapullon korkkeja ollenkaan,miten lie rannalla päteekä se hiekassakin sama kuin ilmassa?En oo vielä rannalla käynyt testaamassa ja omassa pihassa pullonkorkkeja ei paljon pitäs olla.
Basic 2 ohjelmassa on taajuus 8 kHZ mikä tunnistaa pullonkorkit paremmin ja lisäks siinä on IRON AUDIO 0 eli ruata ei kuulu ollenkaan. SILENCER on myös täysillä eli 4 mikä helpottaa kans korkin oikein tunnistamista. Ilmassa kaikki on siis ok mutta valitettavasti jotku korkit kuitenkin lyö läpi ja antaa korkeaa signaalia kun ne on hiekassa, varsinki syvällä olevat. Signaali kuitenkin pätkii ja särkyy usein ja kelan kärki/kanta ei anna tällä ohjelmalla ääntä ollenkaa.
Mun mielestä prempi ois laittaa vähän IRON AUDIO asetusta päälle (2-3) jolloin voisit todeta kelan kärjellä/kannalla että on rautaa. Ilman iron audiota niin signaali kuulostaa syvältä/pieneltä hopeaesineeltä.
Mun mielestä prempi ois laittaa vähän IRON AUDIO asetusta päälle (2-3) jolloin voisit todeta kelan kärjellä/kannalla että on rautaa. Ilman iron audiota niin signaali kuulostaa syvältä/pieneltä hopeaesineeltä.
Hienosäädin tuota dry beach ohjelmaa sen verran tällä kertaa, että blokkasin pois id numerot 63-67, jolloin pulltabit tippuivat pelistä pois todella tehokkaasti.Etsijä82 kirjoitti: Tätä dry beach ohjelmaa pitää vielä kokeilla hieman hienosäätää paremmin nurmikolle sopivaksi, mutta on se tällä hetkelläkin ihan ok.
Disc oli muuten 33 ja herkkyydet 70, totesin tänään ohjelman tosi hyväksi nurmikko jahdissa, jos paikassa on muuta roskaa enemmän kuin laki sallii..
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Tässä oli mielenkiintoinen testi ja keskustelu xp owners foorumilla. Vieläpä alunperin kopsattu muualta. Syvyydet noissa testeissä ei oo päätä huimaavia koska testipaikan maaperä oli aika mineralisoitunutta. Arvo oli 78 ja niin matalaa lukua en ole kuin kerran nähnyt täällä meidän leveysasteilla ja sekin oli uimarannalla missä ennen poltettiin paljo kokkoja. En jaksa kääntää tuota kaikkea mut jos jollaki jää jotain epäselvää niin kysykää.
Lainattua:
Translated this test to English from an Austrian forum.
Pretty remarkable to see the effect discrimination has on depth.
Thought you might be interested in the results.
The test was done according to Ingo standards.
________________________________________
Today, we were at the "borehole" on our testsite with 2 Deus for another try-out according to the INGO standard, as a follow-up of the last test.
The objective was to record what effect setting the individual of parameters in the menu have on depthperformance.
Testpiece was (again) the 2 RM-piece (1939 Paul v. Hindenburg) and as my base setting I chose my personal program "FOREST" comprising of the following parameters:
- Disk 0
- 4 Tones, but effectively 3 Tones. T1&2 200Hz., T3 317Hz., T4 791Hz. Threshold T2/3 22, T3/4 80.
- Sens 95, Power 3
- 12 Khz.
- Reactivity 0
- Audio Response 2
- Silencer 1
- G.B Manual 80, following the measurement by the DEUS.
Test:
Using the above mentioned values, the 2RM piece was placed in the ground so that it could just be detected. This was at 23 cm ( the ground was bonedry and the coil not fully charged)
Now every individual parameter was changed and the resulting depthperformance recorded. You should read the results as follows: on the left the setting, on the right the performance in cm's
With depthperformance I mean: a usable signal you would dig.
We started of with the Sensivity.
Sensitivity:
80 / 18cm
85 / 20cm
90 / 21cm
95 / 23cm
98 / 23cm
Frequency:
4 Khz / 23cm
8 Khz / 22,5cm
12 Khz / 23cm
18 Khz / 22cm
Now instead of the big 2RM piece, we tried a silver Hohlpfennig weighing 0,12gr, because frequency should have a noticable effect on the small finds capability of a detector.
4 Khz / 7cm
12 Khz / 12cm
18 Khz / 12,5cm
After which we proceeded again with the 2RM piece and with Recoveryspeed.
Recovery:
0 / 23cm
1 / 23cm
2 / 23,5cm
3 / 22cm
4 / 20cm
5 / 19cm
Audio Response:
0 /23cm
1 / 23cm
2 / 23cm
3 / 23cm
4 / 23cm
5 / 24,5cm
Discrimination:
0 / 23cm
1 / 20cm
2 / 19,5cm
3 / 17,5cm
4 / 17,5cm
10 / 16,5cm
20 / 16,5cm
40 / 16,5cm
60 / 16,5cm
Ground (Deus itself measured a value of 78):
77 / 25cm (but it was totally impossible to detect at 77, due to an incredible amount of false signals)
78 / 24cm
80 / 23cm
85 / 22,5cm
90 / 22cm
Unfortunately I totally forgot about the Silencer settings, but I will test this soon.
I couldn't change the Powersetting, despite the 12 kHz I couldn't change it in the Expertmode.
Obviously the Powersetting is coupled not only with the 4 kHz, but als with some other parameter.
I haven't found out which other setting is blocking the Power parameter in the Expertmode.
May be another Deus user can help me out.
Edited: 30.05.2011:
PS: - just tested the effects of Silencer- and Powersettings
With a freshly charged coil I can now detect the 2RM piece at 26 cm - so it pays off to have a fully charged coil - yesterday with Audioresponse at 5
in program FOREST I could only detect it at 24,5cm.
Power:
I tried all POWER settings more than once, but I can't, for the life of me, find any difference in depthperformance!
This surprises me greatly, I have taken my time with this test - the difference is truly insignificant.
I will use setting "1" in the future to save on batterylife and ask myself: why is it made adjustable at all?
Silencer:
The Silencer setting also doesn't have any noticeable effect on depthperformance - whether set in -1 or 4, performance is the same.
Setting 4 resulted in a less crisp signal and is therefore better not used.
Interesting would be to know if the Silencer has any effect on Recoveryspeed…..
I translated it for Rogers relics forum and here's some more:
________________________________________
This Dierk's a smart un because he continues to do testing and shows that with discrimination set a 0 you get 4 inches
more depth on some coins than in standard GMP setting.
So what he does is make a setting with discrimination set at 0 and 4 Tone.
The first tone is set at 200hz (lowest tone possible)
The second also at 200 hz (lowest tone possible)
The third at 480hz (somewhere in the middle range)
The fourth at 791hz (highest tone possible)
Why does he set the first two tones at 200hz?
Because now he can set the first audiothreshold at 0 iso 6.8 or 4.6 or 10 which would automatically set the discrimination at 6.8 or 4.6 or 10 and would give you loss in depth.
The 2T/3T threshold is set at 23, which gives an iron tone to any target below 23
The 3T/4T threshold is set at 80, to seperate silver targets from copper ones.
So now you end up with an all metal mode with up to 4 inches more depth than GMP.
How does this work now?
You have an all metal mode with visual ID and Audio ID, so it sounds out on every metal target, but seperates the audio in
low tones: i.e. Iron, middle tones: Copper etc,and hight tones: Silver etc.
Not a good setting for Iron infested sites, but if the ground is clean and you want maximum depth with some sort of audio ID it's a really good idea.
Now where you put the thresholds is up to personal preference of course because local targets can be different, but I think its really smart how he got a setting with maximum depth possible and still retain audio ID so you don't have to swing and look at the display the whole time.
He got (compared to standard GMP setting):
10 cm extra depth on a 50 eurocent coin = 4 inches
7 cm extra deph on a small 10 eurocent coin = 3 inches
and als 7cm extra on a 2 RM coin as discribed in the austian test = 3 inches.
And this is according to INGO standards, so no airtesting!
I think that's a lot and it shows that coin size is not important as the 10 eurocent is a very small coin and the 2 RM is a BIG coin.
But a low discriminationsetting is all important if you want depth out of the DEUS.
With the first threshold at 0 it's no longer possible to set the Iron volume, so it's at level 5 all the time, but thats a small price to pay for 4 inches extra depth.
Lainattua:
Translated this test to English from an Austrian forum.
Pretty remarkable to see the effect discrimination has on depth.
Thought you might be interested in the results.
The test was done according to Ingo standards.
________________________________________
Today, we were at the "borehole" on our testsite with 2 Deus for another try-out according to the INGO standard, as a follow-up of the last test.
The objective was to record what effect setting the individual of parameters in the menu have on depthperformance.
Testpiece was (again) the 2 RM-piece (1939 Paul v. Hindenburg) and as my base setting I chose my personal program "FOREST" comprising of the following parameters:
- Disk 0
- 4 Tones, but effectively 3 Tones. T1&2 200Hz., T3 317Hz., T4 791Hz. Threshold T2/3 22, T3/4 80.
- Sens 95, Power 3
- 12 Khz.
- Reactivity 0
- Audio Response 2
- Silencer 1
- G.B Manual 80, following the measurement by the DEUS.
Test:
Using the above mentioned values, the 2RM piece was placed in the ground so that it could just be detected. This was at 23 cm ( the ground was bonedry and the coil not fully charged)
Now every individual parameter was changed and the resulting depthperformance recorded. You should read the results as follows: on the left the setting, on the right the performance in cm's
With depthperformance I mean: a usable signal you would dig.
We started of with the Sensivity.
Sensitivity:
80 / 18cm
85 / 20cm
90 / 21cm
95 / 23cm
98 / 23cm
Frequency:
4 Khz / 23cm
8 Khz / 22,5cm
12 Khz / 23cm
18 Khz / 22cm
Now instead of the big 2RM piece, we tried a silver Hohlpfennig weighing 0,12gr, because frequency should have a noticable effect on the small finds capability of a detector.
4 Khz / 7cm
12 Khz / 12cm
18 Khz / 12,5cm
After which we proceeded again with the 2RM piece and with Recoveryspeed.
Recovery:
0 / 23cm
1 / 23cm
2 / 23,5cm
3 / 22cm
4 / 20cm
5 / 19cm
Audio Response:
0 /23cm
1 / 23cm
2 / 23cm
3 / 23cm
4 / 23cm
5 / 24,5cm
Discrimination:
0 / 23cm
1 / 20cm
2 / 19,5cm
3 / 17,5cm
4 / 17,5cm
10 / 16,5cm
20 / 16,5cm
40 / 16,5cm
60 / 16,5cm
Ground (Deus itself measured a value of 78):
77 / 25cm (but it was totally impossible to detect at 77, due to an incredible amount of false signals)
78 / 24cm
80 / 23cm
85 / 22,5cm
90 / 22cm
Unfortunately I totally forgot about the Silencer settings, but I will test this soon.
I couldn't change the Powersetting, despite the 12 kHz I couldn't change it in the Expertmode.
Obviously the Powersetting is coupled not only with the 4 kHz, but als with some other parameter.
I haven't found out which other setting is blocking the Power parameter in the Expertmode.
May be another Deus user can help me out.
Edited: 30.05.2011:
PS: - just tested the effects of Silencer- and Powersettings
With a freshly charged coil I can now detect the 2RM piece at 26 cm - so it pays off to have a fully charged coil - yesterday with Audioresponse at 5
in program FOREST I could only detect it at 24,5cm.
Power:
I tried all POWER settings more than once, but I can't, for the life of me, find any difference in depthperformance!
This surprises me greatly, I have taken my time with this test - the difference is truly insignificant.
I will use setting "1" in the future to save on batterylife and ask myself: why is it made adjustable at all?
Silencer:
The Silencer setting also doesn't have any noticeable effect on depthperformance - whether set in -1 or 4, performance is the same.
Setting 4 resulted in a less crisp signal and is therefore better not used.
Interesting would be to know if the Silencer has any effect on Recoveryspeed…..
I translated it for Rogers relics forum and here's some more:
________________________________________
This Dierk's a smart un because he continues to do testing and shows that with discrimination set a 0 you get 4 inches
more depth on some coins than in standard GMP setting.
So what he does is make a setting with discrimination set at 0 and 4 Tone.
The first tone is set at 200hz (lowest tone possible)
The second also at 200 hz (lowest tone possible)
The third at 480hz (somewhere in the middle range)
The fourth at 791hz (highest tone possible)
Why does he set the first two tones at 200hz?
Because now he can set the first audiothreshold at 0 iso 6.8 or 4.6 or 10 which would automatically set the discrimination at 6.8 or 4.6 or 10 and would give you loss in depth.
The 2T/3T threshold is set at 23, which gives an iron tone to any target below 23
The 3T/4T threshold is set at 80, to seperate silver targets from copper ones.
So now you end up with an all metal mode with up to 4 inches more depth than GMP.
How does this work now?
You have an all metal mode with visual ID and Audio ID, so it sounds out on every metal target, but seperates the audio in
low tones: i.e. Iron, middle tones: Copper etc,and hight tones: Silver etc.
Not a good setting for Iron infested sites, but if the ground is clean and you want maximum depth with some sort of audio ID it's a really good idea.
Now where you put the thresholds is up to personal preference of course because local targets can be different, but I think its really smart how he got a setting with maximum depth possible and still retain audio ID so you don't have to swing and look at the display the whole time.
He got (compared to standard GMP setting):
10 cm extra depth on a 50 eurocent coin = 4 inches
7 cm extra deph on a small 10 eurocent coin = 3 inches
and als 7cm extra on a 2 RM coin as discribed in the austian test = 3 inches.
And this is according to INGO standards, so no airtesting!
I think that's a lot and it shows that coin size is not important as the 10 eurocent is a very small coin and the 2 RM is a BIG coin.
But a low discriminationsetting is all important if you want depth out of the DEUS.
With the first threshold at 0 it's no longer possible to set the Iron volume, so it's at level 5 all the time, but thats a small price to pay for 4 inches extra depth.
Itse tuunaamani "Rantakone" ohjelma:
Disc 10
herkkyys 90
4 tones
Notch 00-00
Frequency 11.8
Iron vol 0
Reactivity 2
Silencer 2
Audio response 4
Eri äänet asetetaan tälleen:
T1 id 0-9
T2 id 10-56
T3 id 57-90
T4 id 91-98
Äänitaajuudet:
T1 200 mhz
T2 455 mhz
T3 644 mhz
T4 791 mhz
Ohjelma perustuu suurimmaksi osaksi äänierotteluun, eikä disc näin ollen tarvitse pitää kovin korkealla ja olen asettanut äänet, niin että jotkin pulltabit kuuluvat kolikoiden kanssa samassa äänessä, jolloin huomio kiinnittyy myös mahdollisiin kultaesineisiin, jolloin en menettäisi ainakaan normaalin kokoisia kultasormuksia.
Ohjelma on käytännössä testattu ja toimii hyvin, mutta ohjelmaan voi tulla muutoksia ajan oloon, kunhan käytännön kokemus lisääntyy.
Jos on oikein roskainen paikka, niin reaktiviteetin voi nostaa 3 ja tietenkin herkkyyttä voi laskea tarpeen mukaan ja notch toimintoa voi kokeilla id alueella 55-59, jolloin id numerot 56-58 jäävät pois, koska ainakin id luvulla 58 kaivoin kokeeksi muutaman pulltabin.
Koska pulltabit asettuvat ilkeästi juuri kulta alueelle, niin aika herkästi tulee kaivettua tasaiset kuuloiset pulltab signaalit, sen ah niin himoitun kullan toivossa.
Disc 10
herkkyys 90
4 tones
Notch 00-00
Frequency 11.8
Iron vol 0
Reactivity 2
Silencer 2
Audio response 4
Eri äänet asetetaan tälleen:
T1 id 0-9
T2 id 10-56
T3 id 57-90
T4 id 91-98
Äänitaajuudet:
T1 200 mhz
T2 455 mhz
T3 644 mhz
T4 791 mhz
Ohjelma perustuu suurimmaksi osaksi äänierotteluun, eikä disc näin ollen tarvitse pitää kovin korkealla ja olen asettanut äänet, niin että jotkin pulltabit kuuluvat kolikoiden kanssa samassa äänessä, jolloin huomio kiinnittyy myös mahdollisiin kultaesineisiin, jolloin en menettäisi ainakaan normaalin kokoisia kultasormuksia.
Ohjelma on käytännössä testattu ja toimii hyvin, mutta ohjelmaan voi tulla muutoksia ajan oloon, kunhan käytännön kokemus lisääntyy.
Jos on oikein roskainen paikka, niin reaktiviteetin voi nostaa 3 ja tietenkin herkkyyttä voi laskea tarpeen mukaan ja notch toimintoa voi kokeilla id alueella 55-59, jolloin id numerot 56-58 jäävät pois, koska ainakin id luvulla 58 kaivoin kokeeksi muutaman pulltabin.
Koska pulltabit asettuvat ilkeästi juuri kulta alueelle, niin aika herkästi tulee kaivettua tasaiset kuuloiset pulltab signaalit, sen ah niin himoitun kullan toivossa.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Peltokone ohjelma:
Disc 3.3
Sens 90
Freq 11.8
Iron vol 3
Reaktivity 2
Silencer 2
Audio response 4
Notch 00-00
3 tones:
200mhz
200 mhz
782 mhz
Eri äänet asetellaan tällä viisiin:
T1 id 3.3
T2 id 18
Ylläoleva ohjelma tuntui ottavan ainakin eilen märällä pellolla heiluessa ihan kivasti syvyyttä. Löytämäni rikkikuppi oli arviolta 25-30cm syvyydessä, id luvun ollessa 91-92 ja signaali oli hyvä, eli syvyyttä kyllä tuntuisi olevan riittävästi.
Ohjelma on vähän semmonen Golden mask 3 oloinen tekele ja nopeuttakin on ainakin riittävästi.
Kokeilin ohjelmaa syvyystesti paikallani ja tämmöistä tulosta tuli:
16,5cm syvyyteen hautaamani kukkanappi antoi signaalia vielä about 10-15cm etäisyydeltä ilmasta, kun sitä heilutti kohteen päällä, eli yhteensä jotain 26.5cm.
23cm syvyyteen hautaamani 5 penninen 1800 luvulta, antoi kaivettavan signaalin vielä arviolta 10cm maan pinnan yläpuolelta=33cm.
20cm syvyyteen hautaamani musketinkuula antoi signaalia vielä 10-15cm etäisyydeltä ilmasta= about 30cm.
Nämä etäisyydet siis saavutettu herkkyyden ollessa 90, varsin rohkaisevia etäisyyksiä tuntuisi olevan ja toki tulokset hieman tippuvat maan kuivuessa.
Disc 3.3
Sens 90
Freq 11.8
Iron vol 3
Reaktivity 2
Silencer 2
Audio response 4
Notch 00-00
3 tones:
200mhz
200 mhz
782 mhz
Eri äänet asetellaan tällä viisiin:
T1 id 3.3
T2 id 18
Ylläoleva ohjelma tuntui ottavan ainakin eilen märällä pellolla heiluessa ihan kivasti syvyyttä. Löytämäni rikkikuppi oli arviolta 25-30cm syvyydessä, id luvun ollessa 91-92 ja signaali oli hyvä, eli syvyyttä kyllä tuntuisi olevan riittävästi.
Ohjelma on vähän semmonen Golden mask 3 oloinen tekele ja nopeuttakin on ainakin riittävästi.
Kokeilin ohjelmaa syvyystesti paikallani ja tämmöistä tulosta tuli:
16,5cm syvyyteen hautaamani kukkanappi antoi signaalia vielä about 10-15cm etäisyydeltä ilmasta, kun sitä heilutti kohteen päällä, eli yhteensä jotain 26.5cm.
23cm syvyyteen hautaamani 5 penninen 1800 luvulta, antoi kaivettavan signaalin vielä arviolta 10cm maan pinnan yläpuolelta=33cm.
20cm syvyyteen hautaamani musketinkuula antoi signaalia vielä 10-15cm etäisyydeltä ilmasta= about 30cm.
Nämä etäisyydet siis saavutettu herkkyyden ollessa 90, varsin rohkaisevia etäisyyksiä tuntuisi olevan ja toki tulokset hieman tippuvat maan kuivuessa.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
No eihän siinä mitään, tervetuloa vaan Deus kerhoon. Tuossa on ylhäällä muutama toimiva ohjelma näin aluksi kokeiltavaksi ja lisää ohjelmia passaa kehitellä.NÄÄTÄ kirjoitti:Kolahti tommonen ranskalainen Deus postilaatikkoon, pitänee lähteä vielä pihalle koeajamaan tälle iltaa.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Kävin 15 min. pyörähtään omalla pihalla, joka on piipparin painajainen. Taloa on remontoitu moneen otteeseen ja piha on naulaa täynnä. Deus fast-ohjelma on kyllä aivan uskomaton. Naulojen seasta samantien pieni pinssi ja 1 penni 1901. Talo on rakennettu 1950-luvulla, joten tuo on vanhinta mitä tästä tontilta on löytynyt. Aivan himottaa päästä kunnon paikoille.
Pallo tietenkin vielä hukassa laitteen kanssa.
PS: Pinssi oli metsäpipparille oikea.
Pallo tietenkin vielä hukassa laitteen kanssa.
PS: Pinssi oli metsäpipparille oikea.
Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
- Leijona
- Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
- Viestit: 10558
- Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
- Paikkakunta: Etelä-Karjala
Onnittelut uudesta laitteesta. Hyvä valintaNÄÄTÄ kirjoitti:Kolahti tommonen ranskalainen Deus postilaatikkoon, pitänee lähteä vielä pihalle koeajamaan tälle iltaa.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Onnittelut
Kannattaa aluks mennä ihan tehdasasetuksilla kunnes pääsee paremmin sisälle laitteeseen. Nekin on jo todella hyvät. Säädöt sit omien mieltymysten sijaan. Ota vaikka yhteyttä jos tulee mietintää säädöistä esim. mikä oikeasti vaikuttaa mihinki. Niinku muissaki niin yhden säädön muuttaminen tahtoo vaikuttaa vähä muihinki
Kannattaa aluks mennä ihan tehdasasetuksilla kunnes pääsee paremmin sisälle laitteeseen. Nekin on jo todella hyvät. Säädöt sit omien mieltymysten sijaan. Ota vaikka yhteyttä jos tulee mietintää säädöistä esim. mikä oikeasti vaikuttaa mihinki. Niinku muissaki niin yhden säädön muuttaminen tahtoo vaikuttaa vähä muihinki
Kiitoksia!
Kyllähän se on uudella laitteella, ja varsinkin tällä, että lähdetään taas ihan nollasta ja opetellaan naulat, korkit, alumiinit, kolikot jne.
Tehdasasetuksillahan on hyvä lähteä, mutta mitä jo huomasin, niin valikot on selkeät ja asetuksia on helppo muuttaa, joten pitänee hakea myös "omia" suosikkeja, kunhan saa vähän kokemusta.
Kyllähän se on uudella laitteella, ja varsinkin tällä, että lähdetään taas ihan nollasta ja opetellaan naulat, korkit, alumiinit, kolikot jne.
Tehdasasetuksillahan on hyvä lähteä, mutta mitä jo huomasin, niin valikot on selkeät ja asetuksia on helppo muuttaa, joten pitänee hakea myös "omia" suosikkeja, kunhan saa vähän kokemusta.
Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
Mikäs ihmeen Deus huuma täällä nyt on menossa, eikö AT pro ole kyllin hyvä, täh..iipe kirjoitti:Tilasin kans jo joku viikko sitten ja rahoituskin tuntuu luonnistuvan...
http://www.huuto.net/fi/showlist.php3?s ... uh_ownlist
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Tuossa jännä Deus-etsintävideo, jossa voi seurata näytön tapahtumia, kun toinen etsii pellolta:
http://www.youtube.com/watch?v=dzEI3X8R ... re=related
http://www.youtube.com/watch?v=dzEI3X8R ... re=related
Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
I've just returned from a quick visit to XP with Alain, what's coming next ?
V3 software available towards the end of this year, additional programs, more controls, more functions.
Chargeable ? yes probably, this was always the intention long term. Big changes will be chargeable, the previous updates were all tweeks and improvements to existing programs & therefore were free.
The argument for chargeable updates will I'm sure start now but the alternative option is to sell your machine and buy the latest model which as we all know is far more expensive, this is how all manufacturers operate apart from XP. The small price paid for an update will be considerably less that the amount lost selling the old version and then buying the new version, R&D does not come cheap especially when XP employ top quality engineers and technicians, this cost needs to be recovered in some way.
We do not have details yet on how this will work but there are many options being discussed, maybe even a one off update fee which will give updates for the life of that machine.
V3 is not finalised but the basic changes are confirmed we just have to wait, sorry !
WS5 headphones, due end of the year, I have now had on my head and a had a play with them, completely new design, manufactured in-house, VERY comfortable they may even get me to change from the small backphone version, they are that comfortable & weatherproof also.
11" coil is coming late this year or early next and will be an optional coil when buying a new Deus.
Longer middle stem will be made available as accessory or maybe standard fit from late 2012.
Uudessa tulevassa päivityksessä näkyisi olevan luvassa niin monta ylimääräistä lisäherkkua, että taitavat pyytää siitä pienen latausmaksun, mutta ei sillä ole mitään väliä, koska yleensä jos tulee uusia ominaisuuksia, niin perinteisesti on joutunut ostamaan kokonaan uuden laitteen, mutta tässä tapauksessa maksetaan pieni maksu, joka tulee huomattavasti halvemmaksi kuin kokonaan uusi laite.
Tuo 11" kela on tervetullut lisä ja voi olla, että meikäläinen joutuu semmosen vielä hankkimaan.
V3 software available towards the end of this year, additional programs, more controls, more functions.
Chargeable ? yes probably, this was always the intention long term. Big changes will be chargeable, the previous updates were all tweeks and improvements to existing programs & therefore were free.
The argument for chargeable updates will I'm sure start now but the alternative option is to sell your machine and buy the latest model which as we all know is far more expensive, this is how all manufacturers operate apart from XP. The small price paid for an update will be considerably less that the amount lost selling the old version and then buying the new version, R&D does not come cheap especially when XP employ top quality engineers and technicians, this cost needs to be recovered in some way.
We do not have details yet on how this will work but there are many options being discussed, maybe even a one off update fee which will give updates for the life of that machine.
V3 is not finalised but the basic changes are confirmed we just have to wait, sorry !
WS5 headphones, due end of the year, I have now had on my head and a had a play with them, completely new design, manufactured in-house, VERY comfortable they may even get me to change from the small backphone version, they are that comfortable & weatherproof also.
11" coil is coming late this year or early next and will be an optional coil when buying a new Deus.
Longer middle stem will be made available as accessory or maybe standard fit from late 2012.
Uudessa tulevassa päivityksessä näkyisi olevan luvassa niin monta ylimääräistä lisäherkkua, että taitavat pyytää siitä pienen latausmaksun, mutta ei sillä ole mitään väliä, koska yleensä jos tulee uusia ominaisuuksia, niin perinteisesti on joutunut ostamaan kokonaan uuden laitteen, mutta tässä tapauksessa maksetaan pieni maksu, joka tulee huomattavasti halvemmaksi kuin kokonaan uusi laite.
Tuo 11" kela on tervetullut lisä ja voi olla, että meikäläinen joutuu semmosen vielä hankkimaan.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
- P.Aholainen
- Kunniajäsen
- Viestit: 3416
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09
- P.Aholainen
- Kunniajäsen
- Viestit: 3416
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09
http://www.youtube.com/watch?v=u-X5yQdv-Uw
Kohdasta 4:00 eteenpäin ovela salassa haravointi kikka...
Kohdasta 4:00 eteenpäin ovela salassa haravointi kikka...
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
moderaattori
- P.Aholainen
- Kunniajäsen
- Viestit: 3416
- Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09