Nuolenkärki ?

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
iipe
Kunniajäsen

Nuolenkärki ?

Viesti Kirjoittaja iipe »

Kuva
Puukonterän (12cm pitkä) molemminpuolin olevat askarruttaa, mutta varsinkin tuo vasemmanpuoleinen tuo mieleen terävimmän kärjen menettänyt nuolenkärki...

Kuva

Kuva
Voisko tuossa olla sormus?
Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Kätkäläinen
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

Hevosenkengän alla tulusrauta?
Jussi
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Kätkäläinen kirjoitti:Hevosenkengän alla tulusrauta?
Näyttää olevan.
garrett ace 250
GM3
XP Deus
iipe
Kunniajäsen

Katoppas vaan, ihmettelinkin, että onkin erikoinen solki...
http://www.europeana.eu/portal/record/0 ... 54E0F.html
n. tuhannen vuoden päähän... Paikasta löytynyt aikaisemmin piikiveä, eli ei muuta kuin tulta iskemään! :P
moderaattori
ilkkap
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Nuoli on luontaisemmin porkan kärki mutta sormus voi mennä aina rautakaudelle asti.
Keseppa
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Nuoli taitaa tosiaan olla porkan kärki mut mielenkiintosempaa on nuo sun löytämät tinaesineet. Tässä tuo keskellä olava tinasolki mikä on noin hyväkuntosena harvinainen ja edellisessä postauksessa tinanappi kuvalla.

Aika harva noteeraa noita tinaesineitä mutta oikeasti ne on yleensä vanhempaa tekoa. Tinasta valmistaminen oli ennen paljo helpompaa kuin esim. pronssista eli tinaesineet on joskus jopa vanhempia kuin pronssiset. Lisäksi niitä löytyy vähän koska kun nappeja ja solkia alko saamaan semiteollisesti valmistettuja halvemmalla niin tinaesineet sulatettiin muuhun käyttöön.

Noiden ajoitus on vaikeeta koska kunnollista tutkimusta asiasta en ainakaan minä ole löytänyt. Sen perusteella mitä minä olen lukenut niin varsinkin tuo solki menee helposti 1500 luvulle tai vanhempaan, jopa paljo vanhempaan. Jos näyttäsit niitä museolle niin saatais ehkä tarkennusta siihen.

Tina on muuten kaikkein herkin metalli tuhoutumaan kun se on nostettu maasta eli kannattaa olla varovainen noiden kans. Minigrippiin ja jääkaappiin ois paras laittaa.
iipe
Kunniajäsen

Mä oon vaan lähetellyt s.postia, mut taitaa täs nyt olla aikaa poiketakkin museolla, kun nuo pellotkin on jo melkein viimistä myöten kylvetty...
moderaattori
Urmas
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Urmas »

Mä oon vaan lähetellyt s.postia
Miten kauan sinulla on yleensä mennyt kun olet saanut vastauksia viesteihisi?
Vai oletko saanut vastauksia ollenkaan?
Garrett At Pro
Garrett Pro-Pointer At
Fiskars minispade
Garrett Edge Digger
Kultaseppä
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Oma henk.koht. ennätykseni on melko tarkkaan seitsemän vuotta....! :)
iipe
Kunniajäsen

Siitäkin, kun viimeks kävin, ei vielä kauaa oo ja postia en ole laittanut, kuin vasta viimeaikoina. Kait siellä on spämmättynä postiluukku täyteen kaikenmaailman pelti läpykän kuvia... :/
Oon just aatellu, että noin käymällä näyttääs nuo erikoisimmat, varmaan kaikille helpoin. Vieläkö kun tuo museo on ihan "vieressä"!
moderaattori
spwaw
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja spwaw »

Kuukausia mutta jos haluat niin voin käydä näyttämässä paikanpäällä jos uskallat postia käyttää ja lähettää esineen minulle ensin :lol:
Jedward
Raavas Tonkija

Re: Nuolenkärki ?

Viesti Kirjoittaja Jedward »

iipe kirjoitti:Kuva
Puukonterän (12cm pitkä) molemminpuolin olevat askarruttaa, mutta varsinkin tuo vasemmanpuoleinen tuo mieleen terävimmän kärjen menettänyt nuolenkärki...

Kuva

Kuva
Voisko tuossa olla sormus?
Kuten ilkka jo mainitsi, sormus saattaa hyvinkin olla rautakautinen: http://finds.org.uk/database/search/res ... atedby/123
Fisher F75, Deep Tech Vista Relic, Fisher F70, Golden Mask 3, Tecnetics G2, Garrett ACE 150.

Vanhin metalliesinelöytö Suomesta: Roomalaisaikainen rannerengas
iipe
Kunniajäsen

Ei kelvannut sormus, eikä tinasolki, eikä muutkaan tinajutut museolle. Ei myöskään osattu sanoa juuta eikä jaata...
Eikä rauhoituksista ollut näidenkään löytöjen suhteen puhetta!

Hyvä näin!

Kait nuo sais jollekkin museotyypille tuputettua, mutta nyt on johonkin ilmoitettu ja mulla loppu lainvelvoitteet tähän.
moderaattori
Vastaa Viestiin