Aloittelijan kysymyksiä
Aloittelijan kysymyksiä
Moi.
EDIT:
Muokkasin nyt näitä, eli tässä olisi peruskäytäntö etsimisen aloittamiseen.
1. Älä etsi äläkä kaiva muinaisjäännöksillä tai niiden välittömässä läheisyydessä!
2. Hommaa lupa maa-alueelle missä etsit ja kaivat, poislukien yleiset uimarannat.
3a. Jos löydät jotain minkä oletat yli 100 vuotta vanhaksi, lopeta kaivaminen ja ota yhteys Museovirastoon. He hoitavat asian siitä eteenpäin.
3b. Kun löydät pieneltä alueelta tunnistamattomia esineitä enemmän kuin yhden käden sormilla saat laskettua, jätä alue rauhaan ja kerro löydöstäsi lähimpään museoon.
3c. Jos löydät jotain minkä oletat alle 100 vuotta vanhaksi, kerro löydöstä maanomistajalle ja tietenkin foorumiin!
4. Jos ihmiset kyselee, kerro hyvällä hengellä mistä kysymys ja edistä harrastuksen säilymistä!
EDIT:
Muokkasin nyt näitä, eli tässä olisi peruskäytäntö etsimisen aloittamiseen.
1. Älä etsi äläkä kaiva muinaisjäännöksillä tai niiden välittömässä läheisyydessä!
2. Hommaa lupa maa-alueelle missä etsit ja kaivat, poislukien yleiset uimarannat.
3a. Jos löydät jotain minkä oletat yli 100 vuotta vanhaksi, lopeta kaivaminen ja ota yhteys Museovirastoon. He hoitavat asian siitä eteenpäin.
3b. Kun löydät pieneltä alueelta tunnistamattomia esineitä enemmän kuin yhden käden sormilla saat laskettua, jätä alue rauhaan ja kerro löydöstäsi lähimpään museoon.
3c. Jos löydät jotain minkä oletat alle 100 vuotta vanhaksi, kerro löydöstä maanomistajalle ja tietenkin foorumiin!
4. Jos ihmiset kyselee, kerro hyvällä hengellä mistä kysymys ja edistä harrastuksen säilymistä!
Viimeksi muokannut männer, 02 Maalis 2009, 14:02. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
oletetusti yli 100 vuotiaista irtolöydöistä esim. kolikko kerkeää varmaan ilmoitella myöhemminkin museo viranomaisille,eli kaivele vaan irtolöytöjä ihan kaikessa rauhassa,muutenhan tässä pitäisi kokoajan olla soittelemassa museoon tai lähettelemässä viestejä,hermothan niillä varmaankin palaisi ennen pitkää.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
11" dd kela.(207,7e)
Joo mun käsittääkseni homma menee justiinsa noin..
Mutta jos itse löytäisin jotain oletettavasti yli 100 v. vanhaa, niin tuskinpa juoksisin kotiin museovirastolle soittelemaan. Asia erikseen on tietenkin kalmistot, joukkohaudat, oikeat muinaisesineet (viikinkiajan esineet jne.) ja muu mikä saattaisi museovirastoa kiinnostaa.
Kolikot tms kaivelisin varmaan kaikessa rauhassa ja laittaisin sit vaikka sähköpostilla kuvat museovirastolle, jos niillä olisi ikää reippaasti enemmän, kuin 100 v. En myöskään varmuuden vuoksi yrittäisi puhdistaa löytöjäni, jos on pienikin epäilys, että ne museota kiinnostaisi.
Noin olen ajatellut itse toimia. Vielä en ole mitään varmuudella yli 100 v. löytänyt, joten elkää turhaan häkkiin laittako.
Mutta jos itse löytäisin jotain oletettavasti yli 100 v. vanhaa, niin tuskinpa juoksisin kotiin museovirastolle soittelemaan. Asia erikseen on tietenkin kalmistot, joukkohaudat, oikeat muinaisesineet (viikinkiajan esineet jne.) ja muu mikä saattaisi museovirastoa kiinnostaa.
Kolikot tms kaivelisin varmaan kaikessa rauhassa ja laittaisin sit vaikka sähköpostilla kuvat museovirastolle, jos niillä olisi ikää reippaasti enemmän, kuin 100 v. En myöskään varmuuden vuoksi yrittäisi puhdistaa löytöjäni, jos on pienikin epäilys, että ne museota kiinnostaisi.
Noin olen ajatellut itse toimia. Vielä en ole mitään varmuudella yli 100 v. löytänyt, joten elkää turhaan häkkiin laittako.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Garrett Pro-Pointer
Olen aloittelija näissä hommissa ja minulla ei ole vielä edes ko. laitetta. Asun paimiossa ja tämä on vanhaa maaperää ihan viikinkejäkin on täällä talsinut. Onko mitään nettisivua/ juttua josta saisin tietää esim 1800luvun rakennuksia ym jotta voisi niiden lähistölle mennä piippailemaan tai vanhoja taistelupaikkoja.
Eiköhän paras ratkaisu ole,että rupeat rohkeasti kyselemään vanhoilta ihmisiltä ja maatilan isänniltä sopivia piippailu paikkoja,niin ainakin itse olen tehnyt.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
11" dd kela.(207,7e)
Tunnen yhden kaverin jonka perhe omistaa aika vanhan talon ja peltoa. Pellolta on löytynyt kivikirves mutta eivät ole sitä museoon vienyt (tunnearvosta ). En heiltä kehtaa varmaankaan kysyä. Tiedän muutamia paikkoja jossa voisi olla kaikkea jännää kuten erään talon kivijalka joka on aivan sammaleen peitossa. Talo on todella vanha ja rapistunut (vain muutama kivijalan kivistä jäljellä). Onko ihan normi metsissä usein löytöjä. Täällä Paimiossa ei ole varmana yhtäkään harrastajaa joten rannat ovat minun (kun saan piipparin). Tietääkö kukaan onko paimiossa käyty yhtään taistelua. Ukkini mukana pääsen joskus Karjalaan hänen syntymäkodille voisin siellä piipparoida (vanhaa seUTUA räisälässä). Mammani pellolta voisin myös kokeilla. Onko muita vinkkejä mistä kannattaisi kokeilla (erityisesti kiinnostaa taistelut ja tykinkuulat) Onko kukaan muuten löytänyt asetta (suomen sodista).
No löytyyhän kaikenlaista tavaraa vaikka umpimetsästä(katso vaikka päivän löydöistä),mietit vain missä ennen vanhaan on esim. levähdetty ja onhan ympäri suomea rähistä tapeltu,että kyllähän nyt pitäisi ainakin jokunen musketinkuula löytyä,jostain niityltä tai pellolta.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
11" dd kela.(207,7e)
-
- Kunniajäsen
Löytöjä
Kannattaa myös tutkia kaikenlaiset maamerkit,suurien kivien/kallioiden ympärykset,unohtamatta vanhoja suurikokoisia puita ja niiden lähimaastoa
Joo harrastan myös airsoftia ja me pelataan tosi vanhassa metsässä missä on vanhoja keloja. Maaperä on vanhaa ja siellä on ollut asutustakin sinne siis!. Mökiltänikin löytyy kaikkea siistiä kuten löysin kukkapenkistä VANHAN ovenkahvan ja vähän uudemman ruosteisen paistinpannun. Mammani asuu vanhassa maatolassa ja hänellä on peltoa ja metsää joten voisin sinne pelloille mennä (pellot ovat Kyrössä)
Saako kartanon lähistöltä etsiä (esim pelloilta jos sattuu saamaan luvan etsiä). Eli saako kartanoiden lähistöltä etsiä jos saa luvan kartanon omistajalta. Paimiossa on tosi vanhoja kartanoita. Esimerkiksi nämä: http://fi.wikipedia.org/wiki/Spurilan_kartano
http://fi.wikipedia.org/wiki/Viksbergin_kartano (ota tuo viksbergin kartano paimiossa. En saanut linkkiä jostain syystä toimimaan suoraan)
http://fi.wikipedia.org/wiki/Viksbergin_kartano (ota tuo viksbergin kartano paimiossa. En saanut linkkiä jostain syystä toimimaan suoraan)
Eiköhän sitä saa etsiä lähes missä vaan, jos saa maanomistajan luvan ja lähettyvillä ei ole muinaisjäännöksiä, arkeologisia kaivauksia tms.
Mainitsemasi Spurilan kartanon wikipedian tiedoissa puhutaan kovasti muinaisjäännöksistä. Eli sinne ei taida olla asiaa.
Ennen kuin kyselet lisää kannattaa lukea:
Wikipedia: Muinaisjäännös
Wikipedia: Muinaismuistolaki
Metallinetsintä harrastuksena: Lainsäädäntö
Mainitsemasi Spurilan kartanon wikipedian tiedoissa puhutaan kovasti muinaisjäännöksistä. Eli sinne ei taida olla asiaa.
Ennen kuin kyselet lisää kannattaa lukea:
Wikipedia: Muinaisjäännös
Wikipedia: Muinaismuistolaki
Metallinetsintä harrastuksena: Lainsäädäntö
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Garrett Pro-Pointer
Täältä näet kätevästi tunnetut muinaismuistoalueet:
http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsov ... fault.aspx
(Tämä linkki on myös jossain muualla näillä palstoilla).
http://kulttuuriymparisto.nba.fi/netsov ... fault.aspx
(Tämä linkki on myös jossain muualla näillä palstoilla).
Re: Aloittelijan kysymyksiä
Oliskos 4. pykälä seuraava:männer kirjoitti:Moi.
Rekisteröidyin juuri foorumiin ja tässä olisi kysymys.
Eli meneekö homma yksinkertaisuudessaan näin?
3b. Jos löydät jotain minkä oletat alle 100 vuotta vanhaksi, kerro löydöstä maanomistajalle ja tietenkin foorumiin!
4. Jos museovirasto lunastaa löydön, lunastussumma menee 50-50 löytäjän ja maanomistajan kanssa.
Miten olette menetelleet vai onko kellään tälläistä tilannetta tullut eteen?
Briteissä se on ainakin käytäntönä.
Saapi suomessa olla melkoinen löytö,että siitä saisi muutakin kuin lämmintä kättä,englannissa on asiat paremmin.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
11" dd kela.(207,7e)
Re: Aloittelijan kysymyksiä
männer kirjoitti:Oliskos 4. pykälä seuraava:männer kirjoitti:Moi.
Rekisteröidyin juuri foorumiin ja tässä olisi kysymys.
Eli meneekö homma yksinkertaisuudessaan näin?
3b. Jos löydät jotain minkä oletat alle 100 vuotta vanhaksi, kerro löydöstä maanomistajalle ja tietenkin foorumiin!
4. Jos museovirasto lunastaa löydön, lunastussumma menee 50-50 löytäjän ja maanomistajan kanssa.
Miten olette menetelleet vai onko kellään tälläistä tilannetta tullut eteen?
Briteissä se on ainakin käytäntönä.
Minä olen tehnyt niin että olen maanomistajalta kysynyt luvan (jos tiedossa).
Kaikki löydöt näytetty maanomistajalle.
Kertaakaan eivät pyytäneet mitään, joskus tuputtanut heille muistoksi jonkin kolikon (josta jo etukäteen tiedän ettei Museovirasto ole kiinnostunut).
Kukaan maanomistaja ei ole tähän asti ollut kiinnostunut rahallisesta korvauksesta.
Siis näin tähän asti mutta varmaankin on olemassa maanomistajia jotka toivovat jotain korvausta. Asiasta voi varmaankin avoimesti keskustella heidän kanssaan.
Täältä muuten löytyy mainiot ohjeet arkeologisen tiedon säilyttämiseen jne. metallinetsintää suorittaessa!
http://www.finds.org.uk/conservation/note1.php
http://www.finds.org.uk/conservation/note1.php
Fisher F4
C. Scope CS1MX
Vanhin kolikko: 5mk 1937
C. Scope CS1MX
Vanhin kolikko: 5mk 1937