1. Maailmansodan rautaristi

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Tallessa on
Metallinetsijä
Viestit: 207
Liittynyt: 30 Heinä 2011, 16:50
Paikkakunta: Helsinki

1. Maailmansodan rautaristi

Viesti Kirjoittaja Tallessa on »

Ensimmäisen maailmansodan rautaristi. Metsittyneestä pellosta. Tietojeni mukaan Suomalaisista about 2000 Jääkäristä noin 190 sai tämän. Korjatkaa jos olen väärässä. Toisekseen Mikkelistä ei niin monta saajaa,elikkä yritän etsiä sukulaisia tälle jotka saattaisi arvostaa tätä vaikka onkin huonossa kunnossa.
Ja sit toi hihnanjakaja löytyi myös, tosin eri paikasta.

Kuva
Kuva
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10508
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

Hyvät löydöt :D
Onko risti numeroitu?
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Tallessa on
Metallinetsijä
Viestit: 207
Liittynyt: 30 Heinä 2011, 16:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tallessa on »

Takapuoleltakin huonossa hapessa eikä uskalla paljon putsailla,elikkä enpä numerointia ainakaan tässä kunnssa huomaa.
Avatar
talpa-myyrä
Metallinetsijä
Viestit: 160
Liittynyt: 26 Tammi 2010, 18:08
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja talpa-myyrä »

hyvä löytö! Olen jo kauan toivonut löytäväni tuollaisen, mutta en ole ainakaan vielä löytänyt:) Olen ajatellut että Suomesta on vaikea löytää tuollaista
Minelab X-Terra 705
White's M6

Örtug - Erik Pommerilainen 1396-1439
Miekka ja kirves v.900-1000

facebook.com/revealingthepast
youtube.com/revealingthepast

Italian detectorist in Finland
Tallessa on
Metallinetsijä
Viestit: 207
Liittynyt: 30 Heinä 2011, 16:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tallessa on »

Vielähän noita on 189 kpl Suomessa,jos joku toinenkin olisi hukannut omansa :D
Avatar
Riiska
Metallinetsijä
Viestit: 152
Liittynyt: 07 Loka 2009, 23:07
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Riiska »

Miten on, arveletteko että jollakulla niistä n. 14000 saksalaisesta sotilaasta jotka tulivat jelppimään valkoisia 1918 olisi voinut olla tuollainen? Hieno löytö!
Garrett AT PRO & ACE 250 & Pro-pointer
Vanhin kolikko 1/4 öre 1636.
Tallessa on
Metallinetsijä
Viestit: 207
Liittynyt: 30 Heinä 2011, 16:50
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tallessa on »

Kaikki on mahdollista. Jokuhan tuon on kadottanut joskus ja tarkemmin ajatellen ei voi tietää onko Suomalainen vai Saksalainen. Ja toisekseen itseänikin ihmetyttää miksi pellolle on täytynyt mennä risti rinnuksessa. Vai onko ollut esim lompakossa tai vaan taskussa? Lienee kadottajakin sitä aikoinaan varmaan yrittänyt kiivaasti etsiä huomattuaan menetyksensä.
hiltsi
Innostunut Etsijä
Viestit: 68
Liittynyt: 11 Touko 2009, 12:46
Paikkakunta: kontiolahti

Viesti Kirjoittaja hiltsi »

todennäköisemmin viskannut mäkeen syystä tai toisesta.
ei se korkealta putoaminen,mutta se äkkipysäys.
Jode
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Kesä 2012, 12:46

Viesti Kirjoittaja Jode »

Aivan mahtava löytö :D ! Onnee !
Avatar
Scharf
Innostunut Etsijä
Viestit: 87
Liittynyt: 22 Touko 2012, 13:33
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Scharf »

Hieno on ja todella harvinaista Suomesta moista löytää. Veikkaanpa, ettei tule foorumille koskaan toista vastaavaa.

Ja vielä tiedoksi, että ei niitä tarvitse viskoa tai pudotella taskuista, koska rautaristit ja monet muut kannettiin pääsääntöisesti AINA asepuvuissa, jolloin juurikin riski merkkejä tiputella lisääntyi, mutta olihan tuo kantaminen omana aikanaan maan tapa tai jopa määräys.

Huom! Kyseessä on 1.luokan rautaristi, jota juuri kannettiin vas.rinnassa, jolloin riski pudottamiseen oli olemassa. En tunne asiaa tarkalleen, mutta luulen, että suomalaiset eivät saaneet kovin montaa 1.luokan ristiä yleensäkään, saatikka ens.maailmansodassa, joten veikkaan sakemannien pudottamaksi.

Jaska
"Kun kaikki muut olivat pessimistejä, minä olin ainoa onanisti"
rocky86
Metallinetsijä
Viestit: 135
Liittynyt: 13 Loka 2010, 19:18

Viesti Kirjoittaja rocky86 »

miten tuo näyttää yhdessä osassa valetulta eikös ensimmäisen luokan risti ole kaksi osainen eli ite risti valettu ja sitten tuo kehä joka on liitetty ristiin muistaakseni nastoilla.
vai olenko nyt ihan väärässä :roll:
TK-mies
Metallinetsijä
Viestit: 181
Liittynyt: 09 Heinä 2010, 14:06
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja TK-mies »

Kolmiosainen. Taustalevy kiinnikkeineen,etupuolen "reunat" sekä itse risti siinä keskellä. Ensimmäisen luokan ristin mallia wwI sai Suomalaisista vain Marski.
Vastaa Viestiin