Pinpointteri

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

No sitä mäkin vähä...

Mutta tossa linkittämässäni vertailuvideossa oleva Detectorpro Pistol Probe ilmeisestikin kertoo äänellä hyvin selvästi kohteen läheisyyden. Eli siinä vaiheessa, kun muut pointterit menee välimatkan kasvaessa mykäksi, niin toi Detectorpro Pistol Probe antaa vielä heikkoa ääntä. Tuntuu ajatuksena ihan hyvältä imo.

Pitäis päästä kokeilemaan itse ennenkuin tuomitsee. :roll:
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Etsijä82
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Olen katsonut myös tuota pistol probe esittely videoita youtubessa ja onhan se tietysti aika kätevä syviä kohteita pinpointatessa.Varmasti löytyy omat käyttötarkoituksensa kummallekkin mainitsemallesi aparaatille. Taitaa vaan olla aika suolainen hinta pistol probella,mutta varmasti kätevämpi aparaatti käyttää on tuo garretin tekele ja halvempi. 8)
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)

Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
Hannu Hanhi
Metallinetsijä

Tilausta?

Viesti Kirjoittaja Hannu Hanhi »

Jos joku aikoo tilata tuon Garretin pinpointterin jostain niin voisin liittyä mukaan. Ainakin postikulut pienenee.

VillenElektroniikasta (Villenkello) kyselin tänään niin ei vielä ainakaan ollut listoilla mutta lupasi ilmoittaa jos niitä sinne tulee.
Onhan tässä kevät aikaa odotella......
Ace250+isompi kela.
Minelab Musketeer Advantage 10.
Garret pinpointteri+Fiskarsin taitettava.
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Mä olen kyllä ajatellut piristää tätä harrastusta ensikaudelle hankkimalla pinpointerin. Garrett pro-pointer olisi varmaan pätevä vehje...

Regtonilla tais olla halvin mitä oon tähän asti törmännyt.

Mutta tätä täytyy katsoa sitten keväämmällä... On myös mahdollisuus, että yritän rakentaa mokoman värkin vielä itse. :?
Garrett Pro-Pointer
raptor136
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja raptor136 »

Mä kelasin tollasen Garretin Pro:n laittaa tilaukseen keväämmällä. Viron pojat myy sitä vähän päälle 100€:n hintaan ja samaan tilaukseen kun laittaa Garretin paremmat kuulokkeet niin hinta on tasan 1999EEK, jolloin paketti saapuu Suomeen ilman lähetyskuluja!! Sen verran kun nyt itse olen ehtinyt noista laitteista selkoa ottamaan niin toi ko. vekotin vaikuttaa tosi pätevältä. Käsittääkseni Jenkkilän pojatkin vannoo juuri tuon nimeen ja siellä tää harrastus on vähän laajemmalle levinnyt.

Vasta hankin piipparin ja yksi kaivelukerta takana mutta heti tuntui siltä, että pinpointteri olisi kiva apulainen. Sitäpaitsi aarteenetsintä on hyvä esimerkki välineurheilusta :D ja silloinhan välineitä pitää olla joka lähtöön. Mutta vasta keväämmällä, mieli kun saattaa vielä muuttua, kun pääsee vauhtiin.
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Joo täähän on (lähes) täysin välineurheilua koko harrastus... :mrgreen:

Ilman pinpointeria pärjää hyvin, kun ottaa maata käsiin ja heiluttelee kelan edessä ja sit aina puolittaa ja heittää piippaamattoman maan pois käsistä. Viimeistään esim. YouTube videoita katselemalla ymmärtää tän. :)

Em. tekniikka ei taas oikeen toimi puistonurmella. Usein kohde on vielä kuopassa tai sen reunoissa tiiviissä mullassa eikä siinä ruohokansiläpässä. Pyrkimyksenä tietenkin tehdä mahdollisimman olematon kuoppa, niin pinpointer olisi omiaan paikallistamaan kohteen sieltä kuopasta eikä tarvisi suurentaa kuoppaa sen kummemmin. Kädetkin pysyy ehkä puhtaampana.
Garrett Pro-Pointer
worderror
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja worderror »

Juurikin tuolla pinpointterilla saa nurmikon jätettyä hyvään kuntoon. Treasure hunting america sarjassa näytetään hyvin juurikin tuo nurmikaivuu. Ei jää jälkiä ollenkaan. Luultavasti hankittava pinpointteri jossakin vaiheessa.

Täältä foorumilta olisi näköjään moni tilaamassa noita , niin löytyykö jostain halvemmalla kuin Virosta ? Jotain kimppatilausta voisi suunnittella jonnekkin päin...
raptor136
Metallinetsijä

No toi heiluttelutekniikka on kyllä tiedossa mutta luulen, että nimenomaan tollanen nurmipäällysteinen pinta on mun etsintäpaikoilla aika hallitsevassa osassa. Senpä takia juuri "apukapulaa" ajattelin, kun en viitsisi niitä rumia multajätöksiä aiheuttaa muuten kauniiseen nurmeen. Esimerkiksi toi mun ensimmäinen piippailu tapahtui vanhempien etupihalla, joka on suht hyvässa nurmessa mutta eipä ole enää :oops: Keskellä pihaa on nyt kolme tosi kaunista täytettyä reikää, noin ½ metriä halkaisijaltaan jokainen.
Hannu Hanhi
Metallinetsijä

Pinpointter

Viesti Kirjoittaja Hannu Hanhi »

Päätinkin sitten tilata itse eestistä tuon Garretin pointterin. 102€.
Samalla isompi kela ja suojus. Tilaus lähtee huomenna.
Hyvin vastailevat heti smeiliin kun tuli kysyttävää. Englanniksi mielummin
asioivat.
Ace250+isompi kela.
Minelab Musketeer Advantage 10.
Garret pinpointteri+Fiskarsin taitettava.
raptor136
Metallinetsijä

Kyllä palvelu tosiaan pelaa ihan sairaan hyvin naapurin pojilla :shock:
wwww.metallidetektor.ee

Viesti Kirjoittaja wwww.metallidetektor.ee »

I made little dept test:

Garrett Pro-pointer vs Bounty Hunter pinpointer

Results:
Kuva
RJR
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja RJR »

Kun on niinkin hyvä pinpoint koneessa kuin mitä X-Terrassa on niin olen etsinyt halvinta erityisesti metallinetsintään rakennettua pinpointteria. Tein tässä etäisyystestin näillä euro-centtikolikoilla joita mulla on tällä ostamallani n.45€ Sherlock pinpointterilla.
Viritys ei ollut ihan 'tapissa'

5c kolikko 30mm (kuparia? )
10c kolikko 20 mm
20c kolikko 21 mm
50c kolikko 25 mm
vanha 10 pennin 'minikolikko' 22mm.
ohut kultasormus pystyssä 17mm.
Maksimietäisyys (mitattu takan edessä olevasta metallilevystä) 140mm

Kyllä tämä riittää paremmin kuin hyvin hiekkakasan seulomiseen kun on ensin etsimen pinpointilla tarkistanut että 'tavara' on tullut ulos kuopasta.
Ihmettelen vähän miksi pinpointterin pitäisi haistaa löytö 10 sentistä kun etsin sen jo tekee. Ihan turhanpäiväistä rahantuhlausta paitsi jos etsii veden alta ja sukelluksissa. Sitten tarvitaankin jo ihan eri hintaluokan etsin. Ja kumman hyvin halpa Sherlokki pärjäsi 'testissä'.
Mutta luulen että sadesäällä on paras pakata se kondomiin joka on yleislääke ehkäisemään kaikenlaisia vahinkoja.
Kuva

Kuva
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä :) ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
Mikki
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Mikki »

Juurikin tuon saman laitteen hieman eri merkkisenä tilasin Ebaysta aikanaan, oli halpa silloin. Tuo noin 20mm haisteluetäisyys riittää mainiosti, koska kuten jo mainittu, iso etsin tekee sen karkean paikantamisen. Itse pöyhin pointterillani suoraan montunpohjalta, kaivetusta kasasta tai lapion päältä. (lapio ei ole rautaa)

Tuo ohut putkimainen rakenne antaa myös mahdollisuuden tökätä sen syvemmällekkin kuoppaan tai kasaan.
gigearo

Viesti Kirjoittaja gigearo »

Onko ace 250 laitteessa cakiona tuo pinpoint juttu (jos olen oikein ymmärtänyt) Olen aika uusi näissä piireissä joten en tiedä muuta pimpointista kuin että auttaa kohteen paikantamisessa.
Etsijä82
Kunniajäsen

Ace 250 on vakiona ko. ominaisuus,ace 150 ei.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)

gigearo

Kiitti ps etsijä82 ootm aika nopee vastailemaan koko foorumilla kaikkiin aiheisiin :lol:
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Ace 250:n pinpoint ominaisuus ei kuitenkaan korvaa erillistä pinpointer laitetta.
Garrett Pro-Pointer
Etsijä82
Kunniajäsen

No ei todellakaan korvaa erillistä pinpoint laitetta,mutta ace 250 pinpoint ominaisuus pienentää rutkasti kuopan kokoa,kuin ilman ko. ominaisuutta.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)

gigearo

Kun ja jos viitsitte voisitteko antaa video linkin ace 250 pinpoint systeemistä. Miten se opetellaan ja ym.
Etsijä82
Kunniajäsen

Viimeksi muokannut Etsijä82, 29 Tammi 2009, 20:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)

gigearo

Kiitos kovasti
RJR
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja RJR »

Tässä pari videota Youtubesta. Kummastakin saa käsityksen siitä mikä hyöty kentällä on pinpointterista.

http://www.youtube.com/watch?v=ASh3YZoMguY

Tämä toinen video on mainos mutta ei mielestäni yliampuva. Filmin pinpointteri on kovan (hinta)luokan laite meikäläisen Sherlokkiin verrattuna mutta vibraa lukuunottamatta tekee saman työn. Sherlokille on sadesäällä syytä vetää kumipuku päälle. Niitähän nyt on joka miehellä (ja naisella) kukkarossa, niin ei tule vahinkoo.
http://www.youtube.com/watch?v=Rq83_DCLYLY
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä :) ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
metallinilmaisin
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja metallinilmaisin »

Onko jollakin tästä kokemusta, että onko toimiva laite?

http://www.villenkello.fi/shop/kauppa9/ ... 6&show=all
Aarteenmetsästäjä
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Aarteenmetsästäjä »

http://www.youtube.com/watch?v=qNZNFHxBqHE Tuossapa olisi jotain testiä kyseisellä pinpointerilla.
Equipment:

- C.Scope 3MX & Garrett Ace 250
- Fiskars puutarhalapio
- Fiskars kenttälapio

Vanhin kolikko 1/3 Skilling BANCO vuodelta 1835
teksako
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja teksako »

Mitenhän tää sitten,tälläinen on myynnissä Savenmaan sivuilla.
Kuva
Vastaa Viestiin