Varovaisuutta kaivuuseen
- Tirehtoori
- Kunniajäsen
Varovaisuutta kaivuuseen
Elä sinä Ville mene käsines sinne minne toiset jättää teräviä esineitä!
Piippailemas nurmikentällä ja VILTOSUOJA hanskat kädessä. Mullan tönkäisyä kuopasta ja AUTS.... Hetken pällisteltyäni tajusin metallisen piikin lävistäneen sormen. Ei auttanut viiltosuojatut hanskat kun esine oli vaan tarpeeksi terävä.
ONNEKSI kyseessä ei ollut neula vaan rosterinen ohut piikki. Hetken kerkesin jo kuitenkin huolestua siitä neulasta ja sitten huolestuin lisää kun huomasin esineen olevan täysin läpi keskeltä sormea
Piippailemas nurmikentällä ja VILTOSUOJA hanskat kädessä. Mullan tönkäisyä kuopasta ja AUTS.... Hetken pällisteltyäni tajusin metallisen piikin lävistäneen sormen. Ei auttanut viiltosuojatut hanskat kun esine oli vaan tarpeeksi terävä.
ONNEKSI kyseessä ei ollut neula vaan rosterinen ohut piikki. Hetken kerkesin jo kuitenkin huolestua siitä neulasta ja sitten huolestuin lisää kun huomasin esineen olevan täysin läpi keskeltä sormea
- Tirehtoori
- Kunniajäsen
Puristellaan mätää nyt muutama päivä pois sormesta
Ei taharo löytyä muuta keinoa kuin kaivella varovaisemmin kun ei kalliit hanskatkaan suojaa aivan kaikelta. Sittenalakaas jännäkakkaa pukata housuihinkun huomais injektioneulan sormissa pystyssä.
Millaisia hanskoja muut kaivelijat käyttää suojaamaannakkeja?
Ei taharo löytyä muuta keinoa kuin kaivella varovaisemmin kun ei kalliit hanskatkaan suojaa aivan kaikelta. Sittenalakaas jännäkakkaa pukata housuihinkun huomais injektioneulan sormissa pystyssä.
Millaisia hanskoja muut kaivelijat käyttää suojaamaannakkeja?
Mäkin olen käyttänyt VIILTOsuojahanskoja kaivaessa mutta viime aikoina olen alkanut miettimään PISTOsuojahanskojen käyttöä. Teräviä reunoja vastaan nuo pistosuojat suojannee myös riittävästi, koska tavalliset nahkahanskatkin tekee sen mutta puisto-/rantapiipparina tuo pistovaara on mielestäni suurempi uhka kuin viilto. Paranemisia ja onhan jäykkäkouristuspiikki voimassa?
t. patti
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
- Tirehtoori
- Kunniajäsen
Se pistosuojatuissa hanskoissa ärsyttää, että ne ei ole kunnolla tunnokkaita. Meinaanäppituntuma kadota jos hanska on liian kankea ja paksu. Toki on varmaan sellaisiakin hanskoja jotka on tarpeeksi ohuita ja tunnokkaita, mutta ei ole omalle kohdalle vielä tullutvastaan.Luopio kirjoitti:nimenomaan.. noista ei mene se piikkikään läpi
Itellä ihan normi pinnotetut puuvillahanskat käytössä. Tekniikkaa olen miettiny sen mukaan etten työnnä kättäni mihinkään mitä en ole tunnistanu. Kaivan siis pinnalle työkaluilla ja tutkin maan siinä varovasti. Hieman työläämpää ja hittaampaa mutta turvallisempaa. Pinpointteria käytän myös turvallisuussyistä ja hiekalla scooppia, myös puistohiekalla.
Kannattaa seurata tarkkaan ettei tulehdus/myrkytys lähe leviämään suonta pitkin. Se voi yhtäkkiä lähtee liikkeelle jo muutamassa tunnissa. Tuon veikkasessa haavassa harkitsisin jo jäykkäkouristuspiikin uusimista.
Kannattaa seurata tarkkaan ettei tulehdus/myrkytys lähe leviämään suonta pitkin. Se voi yhtäkkiä lähtee liikkeelle jo muutamassa tunnissa. Tuon veikkasessa haavassa harkitsisin jo jäykkäkouristuspiikin uusimista.
Muistakaatten että on se jäykkäkouristusrokotus vielä voimassa just tästä syystä.
T: villimies
T: villimies
GM3 + Garrett Pro-Pointer + Magellan Triton 200
vanhimmat löydöt: rapusolki n. 700-luvulta (Hämeenlinna), rautakaut. eläimenpäänmuot. hihnanjakajan hela (Rautjärvi)
vanhin kolikko: Juhana III: 1/2 äyriä v. 1580 (Rautjärvi)
SME:n jäsen nro 0008, lupa etsiä
vanhimmat löydöt: rapusolki n. 700-luvulta (Hämeenlinna), rautakaut. eläimenpäänmuot. hihnanjakajan hela (Rautjärvi)
vanhin kolikko: Juhana III: 1/2 äyriä v. 1580 (Rautjärvi)
SME:n jäsen nro 0008, lupa etsiä
- Tirehtoori
- Kunniajäsen
-
- Metallinetsijä
Jaa.. ilman hanskoja ollaan liikkeellä.. niin jäykkis piikin (kuten muutkin piikit) otin viimeks intissä 99.. pakosta
Mä en jaksa hirveesti stressata eliväthän ne ne ennenkin ..
Minulla on muutenkin aika paksu nahka käsissä... teen niillä työtä
Lapiolla kun kaivaa tai sandscoopilla niin en näe suurta varaa että saisin viillon..
Lapiolla kun kaivaa tai sandscoopilla niin en näe suurta varaa että saisin viillon..
xterra705
NEL Sharpshuter 18,75kHz
NEL Storm 18,75kHz
Excalibur II
Garret Propointer
Koss Kuulokkeet
Lapio.. 125kgmagneettos
M9Sandscoop + rei´itetty äyskäri
Vanhin kolikko = 2 Kopeks 1813
Ei tartte olla iso vika, jos se on päässä!
NEL Sharpshuter 18,75kHz
NEL Storm 18,75kHz
Excalibur II
Garret Propointer
Koss Kuulokkeet
Lapio.. 125kgmagneettos
M9Sandscoop + rei´itetty äyskäri
Vanhin kolikko = 2 Kopeks 1813
Ei tartte olla iso vika, jos se on päässä!
- Tirehtoori
- Kunniajäsen
Kuuluisia viimeisiä sanojaromu&rautaa kirjoitti:Jaa.. ilman hanskoja ollaan liikkeellä.. niin jäykkis piikin (kuten muutkin piikit) otin viimeks intissä 99.. pakosta
-
- Metallinetsijä
Onneksi kuitenkin maastossa olevista huumeruiskuista häviää tartuntavaara jo parissa viikossa.
Garrett AT Pro
Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Ja onneksi sisältävät niin vähän metalliakin, että tuskin paljoakaan detektorit edes reagoi niihin, joten sellaisen löytää varmaan korkeintaan vahingossa? Onko piikit muuten rosteria vai tavan mustaa rautaa?Taurus kirjoitti:Onneksi kuitenkin maastossa olevista huumeruiskuista häviää tartuntavaara jo parissa viikossa.
Minelab E-Trac / Garrett ACE250 / Garrett Pro-Pointer
Piikit on rosteria ja kyllä etsimet niihin reagoi. Mulla ainaki ihan selvästi ja aika syvältäki. Riippuu tietysti vähä etsimestä. Hankalintahan se ois jos ei reagois ja sellanen tulis vastaan muuta kaivaessa jolloin ei ehkä osais olla niin varovainen.Pauli kirjoitti:Ja onneksi sisältävät niin vähän metalliakin, että tuskin paljoakaan detektorit edes reagoi niihin, joten sellaisen löytää varmaan korkeintaan vahingossa? Onko piikit muuten rosteria vai tavan mustaa rautaa?Taurus kirjoitti:Onneksi kuitenkin maastossa olevista huumeruiskuista häviää tartuntavaara jo parissa viikossa.
Joo, eiköhän rosteri jotain signaalia anna. En ole onneksi koskaan moisiin kaivellessa törmännyt, niin ei ole päässyt toteamaan millaista signaalia antaa, ja toivottavasti ei moisia tarvitse koskaan löytääkään!Keseppa kirjoitti:Piikit on rosteria ja kyllä etsimet niihin reagoi. Mulla ainaki ihan selvästi ja aika syvältäki. Riippuu tietysti vähä etsimestä. Hankalintahan se ois jos ei reagois ja sellanen tulis vastaan muuta kaivaessa jolloin ei ehkä osais olla niin varovainen.Pauli kirjoitti:Ja onneksi sisältävät niin vähän metalliakin, että tuskin paljoakaan detektorit edes reagoi niihin, joten sellaisen löytää varmaan korkeintaan vahingossa? Onko piikit muuten rosteria vai tavan mustaa rautaa?Taurus kirjoitti:Onneksi kuitenkin maastossa olevista huumeruiskuista häviää tartuntavaara jo parissa viikossa.
Minelab E-Trac / Garrett ACE250 / Garrett Pro-Pointer
- Tirehtoori
- Kunniajäsen