Lauantai 4.10.

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Mariza
Metallinetsijä

Lauantai 4.10.

Viesti Kirjoittaja Mariza »

Tällä kertaa löytyi tällaisia :

Kertokaa jos tunnistatte jotain esineitä. Useimmat jäivät arvoitukseksi.
Viimeksi muokannut Mariza, 09 Tammi 2009, 18:30. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
* Garret Ace 250 *
RJR
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja RJR »

Kyllä sulla on hyvä pelto mistä näkyy löytyvän toinen toistaan jännempiä vekottimia. Saas nähdä tuleeko tästä 'peltojen taistelu' . Luulisi nimittäin tuolla meikäläisen tonkimispellolla olevan enemmän kuin yksi kolikko.
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä :) ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
sudenkolo
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja sudenkolo »

aarreaitta :D
Garrett Ace 250
Mariza
Metallinetsijä

Tämä unohtui lauantaisen reissun jälkeen kassin pohjalle. Luulin ensin naulaksi, mutta ei olekaan. En kyllä tiedä mikä on, mutta eiköhän tämän ja niiden muiden esineiden arvoitus ratkea ensi tiistaina Turun maakuntamuseossa.

Kuva
* Garret Ace 250 *
Aarteenmetsästäjä
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Aarteenmetsästäjä »

Mariza kirjoitti:Tämä unohtui lauantaisen reissun jälkeen kassin pohjalle. Luulin ensin naulaksi, mutta ei olekaan. En kyllä tiedä mikä on, mutta eiköhän tämän ja niiden muiden esineiden arvoitus ratkea ensi tiistaina Turun maakuntamuseossa.

Kuva
Voisiko tuo olla vanha shakkinappula?
Equipment:

- C.Scope 3MX & Garrett Ace 250
- Fiskars puutarhalapio
- Fiskars kenttälapio

Vanhin kolikko 1/3 Skilling BANCO vuodelta 1835
pax

Viesti Kirjoittaja pax »

Tuo voisi olla jonkin renkaan jääpiikki, niitähän irtoilee helposti. Kuvasta ei valitettavasti voi päätellä kokoa.
RJR
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja RJR »

Luulen että tämä on kaukana jostain jääpiikistä. Luulisin että kapistus on pronssia ja takuuvarmasti (njoo) ennen 1800 lukua. Aiemmin pintaväri on ollut samankaltainen yhdellä ilmiselvällä shakki- tai muulla pelinappulalla. En muista että foorumin viime vuoden maailmanmestari Mariza on kertonut kuinka suuri tämä luultavasti keskiajalta peräisin oleva klumppi on.
Oon vieläkin kateellinen sillee hieman. Perhana että mä en koskaan löydä semmosta peltoo kun tää naisihminen.
Mutta missäs Ma Riza on, eipä ole näkynyt vähään aikaan foorumilla?
Hey Ma Riza kerros vielä mitä maakuntamuseo on saanut aikaan sun löydöistäs paitsi peltokiellon jos olen oikein ymmärtänyt.
Eli missä nyt mennnään kun kevät lähenee.
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä :) ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
Detektori

Niinpä

Viesti Kirjoittaja Detektori »

Toivottavasti Mariza löytää takaisin foorumille. Hienoja löytöjä ja mukavia juttuja ei ole koskaan liikaa, ja Marizalla oli kumpiakin. :)
Etsijä82
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Etsijä82 »

Jospa Mariza hautoo uutta sotasuunnitelma meidän harmiksi. :D
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)

Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.

Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
RJR
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja RJR »

taikka kun nyt on ollut aloittelijana :o porukan paras viime vuonna niin haluaa suurempia haasteita. Jänniä ja mielettömän hienoja unelmalöytöjä jokatapauksessa.
Mariza
Metallinetsijä

Kiitos RJR, Etsijä ja Detektori mukavista kommenteista. :)

On tosiaan jäänyt täällä käyminen minimiin, on tuo valokuvaus harrastuksena päällimmäisenä ainakin nyt.
Asia etenee siten, että löydöt ovat maakuntamuseon hallussa tällä hetkellä ja niistä neuvotellaan....

Löytöni ja niiden esittely täällä aiheuttivat Museovirastossakin sen verran keskustelua,että katsoin parhaimmaksi poistaa linkit näiltä sivuilta.

Piippailemassa aion käydä edelleen,kunhan kevät koittaa. Saas katsoa arvaako niitä löytöjä täällä esitellä enään... ja löytääkö sitä ylipäätään enään mitään kiinnostavaa.

p.s. Ne esineetkin ovat kaikki 1500-1600-luvulta, myös tuo "piikki". Nyt en muista tarkalleen kuinka iso se on, mutta sellaiset 5 cm ainakin.
* Garret Ace 250 *
RJR
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja RJR »

Etsintouhu on täällä Harestuassakin vähän hankaloitunut kun on metri lunta. :P . Toistan aiemmat onnitteluni viimevuoden kai parhaista tuloksista ja muista pistää meille kommentteja mitä mikäkin löytö lopultakin oli.
En käsitä miksi mutta mukava saada susta elonmerkki.
Etsijä82
Kunniajäsen

Mukava sinustakin kuulla pitkästä aikaa Mariza.

Mitähän museovirasto oikein pelkää,kun löytöjä ei saisi esitellä sivustolla?
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)

männer
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja männer »

Mariza kirjoitti:Löytöni ja niiden esittely täällä aiheuttivat Museovirastossakin sen verran keskustelua,että katsoin parhaimmaksi poistaa linkit näiltä sivuilta.

... Saas katsoa arvaako niitä löytöjä täällä esitellä enään...
Täysin ihmeellistä meininkiä. Sinähän olet toiminut täysin lain mukaan, ilmoittanut löytösi ja näyttänyt paikat Museovirastolle.

Se, että laitat tänne foorumille valokuvia löydöistäsi, ei kuulu niiden päätösvaltaan yhtään mitenkään.

Uhkailiko siis Museovirasto sinua jollain sanktioilla? Vai mitä ihmettä...

Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että heidän pitäisi kiittää sinua ja niiden kuvien laittaminen tänne foorumille asiantuntijoiden määritelmien kanssa on parasta mahdollista oppia kaikille metallinetsijöille! Sitä kautta me muutkin sitten osaisimme vanhojen löytöjen kanssa edetä oikein.

Tarkistin jo, että eduskunnassa museolaista vastaa sivistysvaliokunta, täytynee ottaa sinne yhteyttä ja aloittaa lobbaaminen... 8)
Fisher F4
C. Scope CS1MX
Vanhin kolikko: 5mk 1937
Detektori

Viesti Kirjoittaja Detektori »

Mariza is back! :D

Hyvä ettet piippailua kokonaan aio jättää, ja laita vaan niitä kuvia jatkossakin... saahan ne sitten pois, jos joku jostain ihmeen syystä älähtäisi. En minäkään ymmärrä mikä intressi museovirastolla tms. voisi kuvien laiton kieltämisellä olla, varsinkaan kun et ole ilmoittanut tarkkaa paikkaa. Kuvia ja tarinaa odotellessa! :D
Mariza
Metallinetsijä

Museovirasto ei ole sanktioilla uhkaillut ja maakuntamuseon väelläkin käsittääkseni oli sellainen mielipide,että olen toiminut oikein. Ainakin tällaisen käsityksen sain.

Olen toiminut lain mukaan ja jatkossakin haluan toimia lain mukaan.
Oli vain puhetta, että löytöjen esittely tällaisella avoimella foorumilla saattaa
yllyttää toisenlaisia piippareita. Ns. aarteenetsijöitä joilla on eri tarkoitusperät.

Katsotaan nyt jos sitä enään löytääkään mitään. :wink:
* Garret Ace 250 *
ilkkap
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Mariza kirjoitti:Museovirasto ei ole sanktioilla uhkaillut ja maakuntamuseon väelläkin käsittääkseni oli sellainen mielipide,että olen toiminut oikein. Ainakin tällaisen käsityksen sain.

Olen toiminut lain mukaan ja jatkossakin haluan toimia lain mukaan.
Oli vain puhetta, että löytöjen esittely tällaisella avoimella foorumilla saattaa
yllyttää toisenlaisia piippareita. Ns. aarteenetsijöitä joilla on eri tarkoitusperät.

Katsotaan nyt jos sitä enään löytääkään mitään. :wink:
Joo , tämä on eräiden arkeologien kanta. Toisaalta tässä harrastuksen lähes 20 vuotistaipaleella olen nähnyt uskomattoman määrän tapauksia, joissa tärkeät paikat jätetään tutkimatta ja kaivinkone vie maan aarteineen
kaatopaikalle.
Katsokaapa vaikka tällä foorumilla juttuani Salosta, jossa äskettäin rakennettiin marketti 500 metrin päähän Suomen merkkittävimmästä kätkölöydöstä. Itse ehdin pelastaa sieltä vain yhden karhunhampaan plus muuta pientä.

Juuri meidän toiminnan ansiosta pelastuu edes pikkuriikkisen verran enemmän jälkipolville.

On tärkeää että postaamme kaikki kuvat tänne ja opimme toinen toisiltamme tunnistamaan paremmin tärkeät.
Jos joku innostuu näistä kuvista ja tekee omiaan niin se on kuin x y:ssä (täytä tähän itsellesi sopiva x ja y ) verrattuna siihen miten paljon hyvää teemme.
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Mariza kirjoitti: Oli vain puhetta, että löytöjen esittely tällaisella avoimella foorumilla saattaa
Menee meikäläisen ymmäryksen yli tämä... Tällä logiikallaha ei saisi sitten uutisissakaan olla mitään, jos jostain päin Suomea löytyy esim. sataviissataa vuotta vanha kultarahakätkö. Mielestäni olen kuitenkin joskus lukenut/nähnyt vastaavia uutisia (ei nyt ehkä kultarahoja), joissa löytöpaikkakin on mainittu melko tarkasti. Eikö se sitten houkuttele "ns. aarteenetsijöitä joilla on eri tarkoitusperät." :?

Kun kerta ollaan toimittu täysin lainpuitteissa, löydötkin viety löytäjältä pölyttymään museon arkistoihin (?) ja kukaan ei täällä edes tiedä mistä pellolta nuo ovat löytyneet, niin mielestäni on täysin oikeutettua näyttää kuvia löydöistään.
Sen ymmärtäisi kyllä, jos löydöistä ei oltaisi ilmoitettu museovirastoon, niin ei niitä täälläkään välttämättä uskaltaisi esitellä.

Kerta Suomessa tämä museoviraston toiminta on näin epäoikeudenmukaista (vrt. Britannia), niin en yhtään ihmettele, jos jotkut pimittävät löytönsä. :(

Mielestäni ihan turhaa varjelua poistaa noiden kuvien linkit ja museoviraston puolesta kieltää piippailu löytöpellolla. Eihän kyseessä loppujen lopuksi ole muuta, kuin kourallinen wanhoja ja likaisia kolikoita sekä muita random esineitä, jotka eivät olisi varmasti ikinä enää nähneet päivänvaloa ilman Marizan vaivannäköä ja ne esineet mitkä vielä pellossa mahdollisesti ovat saavat siellä varmastikkin mädäntyä ja kolhiintua kyntöaurasta loppuun saakka piippailukiellon takia.
Mielelläni katselisin vielä jatkossakin kuvia uskomattoman hienoista löydöistäsi enkä varmasti ole ainoa.
Viimeksi muokannut Mc_Mursu, 01 Maalis 2009, 21:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Mariza
Metallinetsijä

No juu, kyllä mun kieltämättä tekis mieli laittaa ne tänne uudelleen...

Jotenkin tuli hieman rikollinen olo siellä museossa vaikka mielestäni olen toiminut lain mukaisesti.
En mitään sen ihmeempiä kiitoksia odottanut,että olen päivänvaloon tämän löytöpaikan tuonut, mutta en sitäkään,että tunnen oloni jotenkin syylliseksi.

Olen kyllä ihan samaa mieltä tästä sinun kanssa, Mc_Mursu.

Ehkä laitan ne kuvat tänne uudelleen...kuitenkin.
* Garret Ace 250 *
ihis81
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja ihis81 »

Mäkin haluaisin nähdä nuo kuvat joista näin paljon haloota :wink:

Garretillako olet tehnyt löydöt? Kiinnostaa muittenkin löytöjen kohdalla että millä löydöt on tehty, kun aina ei kerrota asiayhteydessä.
-Fiskars kenttälapio
-Nokta Makro racer Pro pack
-Nokta The Legend Pro pack
-Garret Pro pointer

Vanhin löytö: Löytyisi nyt edes jotain...

"Tehän olette kuin kaksi marjaa; paskanmarja ja rusina"
Etsijä82
Kunniajäsen

Garretillahan Mariza on löydöt tehnyt ja monesti etsinnässä käytettävä laite lukee omissa tiedoissa alalaidassa,niinkuin minullakin.

Kaikki eivät kuitenkaan laita etsinnässä käytettävää laitetta minnekkään esille,mikä olisi toisaalta ihan kiinnostava asia tietää ihan kysymättäkin.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)

Mariza
Metallinetsijä

Kuvat löydöistä pitäisi mulla olla tallella, joten saan ne tänne uudelleen laitettua. Mielestäni sitä ei voi kukaan kieltää.

Hieman sellaista brittityylistä ajattelua tänne toivoisi tämän metallinetsinnän saralla. Haluan jatkossakin toimia lain mukaan , mutta en toivo sitä, että joudun kokemaan siitä syyllisyyttä.

Vähän pikaisempia päätöksiä museolta löytöjen kohtalon suhteen toivoisin myös.
* Garret Ace 250 *
Hannu
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Hilipathoo,

Olen seuraillut tätä "Museovirasto kieltää kuvien lataamisen" -keskustelua jonkin aikaa jo sivusta. Haluaisin tässä vaiheessa yrittää oikoa tilannetta ja tuoda toisenlaista näkökulmaa keskusteluun, joka on ehkä vähän ns. "lähtenyt lapasesta".

Kaikkihan alkoi viime kesänä siitä, kun foorumilla esiteltiin Museoviraston mielestä selvästi Muinaismuistolain piiriin kuuluvia löytöjä. Löysimme porukalla samoihin aikoihin viikinkiaikaisen (tentatiivisen) polttokenttäkalmiston ja joitakin historiallisen ajan esineitä, ja Mariza tuon pienoisen raha-aarteensa.

Kun kävimme vuoroin esittelemässä löytöjämme maakunta-arkeologille, tämä mainitse meille - vähän kuin sivulauseessa, kaiken muun rutiinin ohella - miten Museoviraston sisällä käydään keskustelua juuri nyt löytöjemme johdosta. (Täsmennän siis, että missään vaiheessa Museovirastosta ei ollut yhteydessä minuun, tai tietääkseni kehenkään muuhunkaan suoraan, eikä uhkaillut ketään minkäänlaisilla sanktioilla.)

MV:n tutkijat, erityisesti rakennusarkeologian puolella, olivat kuulopuheittemme mukaan ilmaisseet huolensa siitä, että metallinetsijät poimivat maasta valikoiden esinekeskittymiä, joiden avulla tutkijat paikallistavat vanhoja asutuspaikkoja.

Ymmärrän tutkijoiden huolen, ja olenkin siis vahvasti eri mieltä Mc_Mursun ja muiden saman henkisten kommenttien kanssa. Löytömme eivät ole pelkästään "wanhoja ja likaisia kolikoita". Kenties ne ovat sitä meille, kun emme oman tietomme ja taitojemme valossa osaa nähdä niitä yhteydessä mihinkään muuhun.

Nämä satunnaisilta tuntuvat löydöt ovat kuitenkin tutkijoille työssään tärkeää todistusaineistoa heidän pohtiessaan taas jonkun maan alta löytyneen kivijalan, tuhkakerroksen tai muurinpätkän mysteeriä ja merkitystä. Meidän metallinetsijöiden pitäisi siis löytää jostain vähän empatiaa, jotta osaisimme asettua tutkijoiden asemaan, ja lopettaa köydenveto heitä vastaan.

Marizan kolikkolöytöjen ansiosta olemme menossa mielestäni oikeaan suuntaan, sillä nykyisin tiedämme paremmin, miten toimia tällaisissa tapauksissa - ja seuraava pätkä on ehkä tämän räntin tärkein kohta:

Kun löydät pieneltä alueelta tunnistamattomia esineitä enemmän kuin yhden käden sormilla saat laskettua, jätä alue rauhaan ja kerro löydöstäsi lähimpään museoon.

Näin et tuhoa esinekeskittymää, etkä vaikeuta - tai jopa pahimmassa tapauksessa tee turhaksi - tutkijoiden työtä tulevaisuudessa. Maltti on valttia, ja irtolöytösi voivat auttaa tutkijoita jonkun suuremman, merkittävän asian löytämisessä.

Ja vielä löytökuvien esittelystä foorumilla. Museovirasto ei ole sitä keneltäkään kieltänyt, ja tuskin voikaan kieltää ketään ilmaisemasta itseään sanoin tai kuvin - pienen ihmisen oikeudet on melko hyvin suojattuja tässä maassa, toistaiseksi.. Mutta Maakuntamuseon välityksellä meille kantautunut vilpitön pyyntö on, että emme hehkuttelisi löytöjämme täällä aivan kaiken kansan pällisteltävänä ja innostaisi mahdollisesti jotakuta penkomaan tunnettuja muinaismuistoja aarteiden toivossa.

Olen itse sitä mieltä, että mahdollisuudet tämänkaltaiseen yllyttämiseen ovat aika pienet, ja koko homma haiskahtaa enemmän sensuurilta ja protektionismilta kuin järkevältä varotoimelta. Kuitenkin tässä on taas pieni totuudenjyväkin mahdollisesti mukana..

Esimerkiksi foorumin käyttäjälistoja selaamalla huomaa, että noin 400:sta käyttäjästä yli puolilla on alle 10 viestiä. Voimmeko siis sanoa olevamme hyvässä ja laadukkassa seurassa täällä? Lisäksi foorumi on kaikille avoin, eikä rekisteröityminen ole välttämätöntä viestien selailuun. Pieni joukko fiksuja aktiiveita täällä tuntuu keskustelevan ja vääntävän kättä tärkeistä asioista, mutta mitä voidaan sanoa muista "hengailijoista", joita foorumi on yli puolillaan? Ei yhtään mitään. Pitäisikö siis vetäytyä enemmän kuoreensa, vai pysyä yhtä avoimena kuin tähänkin saakka?

Itselläni ei ole oikeita vastauksia, enkä yllytä ketään mihinkään suuntaan, mutta yritän nähdä kokonaiskuvan. Toistaiseksi olen samoilla linjoilla kuin Mariza, ja vältän löytökuvien pistämistä tänne. Jos saisimme vaikka jonkinlaisen suojatun alueen, jossa löytöjä voisi esitellä suppeammalle, luotettavammalle yleisölle, voisin harkita asiaa uudelleen.
Teknetics T2, Vibra-Probe 570
männer
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja männer »

Hannu kirjoitti: Olen seuraillut tätä "Museovirasto kieltää kuvien lataamisen" -keskustelua jonkin aikaa jo sivusta. Haluaisin tässä vaiheessa yrittää oikoa tilannetta ja tuoda toisenlaista näkökulmaa keskusteluun, joka on ehkä vähän ns. "lähtenyt lapasesta"....
(Täsmennän siis, että missään vaiheessa Museovirastosta ei ollut yhteydessä minuun, tai tietääkseni kehenkään muuhunkaan suoraan, eikä uhkaillut ketään minkäänlaisilla sanktioilla.)
Kiitos Hannulle loistavasta puheenvuorosta, joka osaltaan katkoi huhuilta siivet ja toi selvennystä tähän aiheeseen ja ketjuun.
Olin omalta osaltani aloittamassa tätä keskustelua, siitä syystä että olin niin tuohtunut ajatuksesta että MV jotenkin "antaisi ymmärtää" että olisi parempi olla lataamatta niitä kuvia. Hyvä ettei näin ole.
Hannu kirjoitti: Ymmärrän tutkijoiden huolen, ja olenkin siis vahvasti eri mieltä Mc_Mursun ja muiden saman henkisten kommenttien kanssa. Löytömme eivät ole pelkästään "wanhoja ja likaisia kolikoita". Kenties ne ovat sitä meille, kun emme oman tietomme ja taitojemme valossa osaa nähdä niitä yhteydessä mihinkään muuhun.
Olen samoilla linjoilla Hannun kanssa, koska itselläni on kova arvostus museoiden työlle. Ei ne kolikot siellä varastoissa pölyty vaan ne tuovat sitä kovasti kaivattua tietoa, mitä tämän maan alueella on eri aikoina tapahtunut ja ketä täällä on liikkunut ja asunut.

Hannu kirjoitti: Meidän metallinetsijöiden pitäisi siis löytää jostain vähän empatiaa, jotta osaisimme asettua tutkijoiden asemaan, ja lopettaa köydenveto heitä vastaan.
Ehkäpä me voimme osaltamme vaikuttaa siihen, että yhteistyö olisi samankaltaista kuin briteissä, missä metallinetsijöiden ja museoiden yhteistyölle on selvät ohjeet ja se on osaltaan vaikuttanut harrastusmahdollisuuksien kasvuun sekä arkeologisen tiedon kasvuun.

Hannu kirjoitti:...Pitäisikö siis vetäytyä enemmän kuoreensa, vai pysyä yhtä avoimena kuin tähänkin saakka?

Itselläni ei ole oikeita vastauksia, enkä yllytä ketään mihinkään suuntaan, mutta yritän nähdä kokonaiskuvan.
Itse kannatan avoimuutta. Briteissä ja NDF-foorumilla löydöt ovat näytillä mutta ei sielläkään niitä GPS-koordinaattien kanssa jaeta.

Ehkäpä löydöt voi kuvina laittaa näytille ja tekstissä vain summittaiset tiedot, eikä esim. kuvia löytöpaikalta. Siten se data mikä meitä harrastajia kiinnostaa olisi tyyliin:

Kolikko 1 - pellosta Länsi-Suomesta, syvyydestä 15cm.
Kolikko 2 - Uimaranta Etelä-Suomi, syvyys 2cm

Rautaesine - Metsästä Pohjois-Suomesta, syvyys 40cm.

Ja sitten vielä nimimerkkien alta kotipaikka pois tai vain yleisemmin niinkuin itselläni?

Mä nostan ton Hannun uuden periaatteen tänne toiseen ketjuun.

EDIT: typo NRF --> NDF
Viimeksi muokannut männer, 02 Maalis 2009, 17:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Fisher F4
C. Scope CS1MX
Vanhin kolikko: 5mk 1937
Mariza
Metallinetsijä

Hetken jo pohdin, että laitan ne kuvat tänne uudelleen uusimpienkin tulokkaiden katsottavaksi, mutta....
En ihan oikeasti tiedä mitä tehdä,. Kukaan Museovirastosta tai maakuntamuseosta ei ole kieltänyt niitä esittelemästä täällä, se oli ehkä sellainen rivien välistä luettava toive.

Eli odottelenko suojattua aluetta, jolla voimme aktiiveille harrastajille esitellä löytöjä? Vai laítanko kuvat tänne takaisin?

Vielä sanoisin tuoista syyllisyyden tunteesta. En mitenkään tarkoita, että museon puolesta kukaan minua syyllisti. Saattaa olla ihan omaa mielikuvitusta, että sellainen olotila piipahti mielessä.
Näistä asioista on niin paljon keskusteltu mm. täällä ja erilaisia mielipiteitä asioiden kulusta esitetty, että se saattaa johtua siitä.
Viimeksi muokannut Mariza, 02 Maalis 2009, 14:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
* Garret Ace 250 *
Vastaa Viestiin