Todennäköinen rahakätkö Hämeestä

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Jarkko T
Viestit: 13
Liittynyt: 08 Touko 2012, 20:32
Paikkakunta: Värtsilä

Viesti Kirjoittaja Jarkko T »

Kaivoinpa tälläisen vanhan topicin ylös ja noviisille heräsi ajatus tulevaisuudesta.

Ei voi kieltää ajatusta piipparoinnin yleistymisestä. Laitteiden hinnat ovat kohtuullisia ja omitusia hiippareita jännien härveliensä kanssa näkyy yhä useammin rannoilla sekä pelloilla.

Olimme itsekkin kaverini kanssa aika iso nähtävyys pienen kylän pellolla kun koeponnistimme Fisher F4:sta, tälläisten "ihmeiden" kautta tietoisuus(?) piippailusta lisääntyy ja kynnys "tavantallaajalle" laitteen hankintaan ja käyttämiseen madaltuu.

Voin taata ja alleviivata jotta jokainen uusi harrastaja, ei joko halua tietää tai ei saa tietoa muinaismuistolaista, ja sitä myöten uusien löytöjen tuleminen oikeiden tahojen haltuun heikkenee. Ja varsinkin jos rahallinen korvaus on naurettava niin en jaksa uskoa että kesämökkiläinen joka vahingossa löytää 1000 vuotta vanhaa tavaraa, alkaa niitä mihinkään ilmoittamaan, vaan pitää itsellään ja esittelee kavereilleen, tai vielä pahempaa, myy huutokaupassa. Ja hassulta tuntuu edes ajatella, että joku tätä viitsisi tehdä vain ja ainoastaan rahan takia, vaikka korvaus olisi merkittävämpikin. Ei tällaisia löytöjä tule joka päivä vastaan, vaikka juoksisi 24/7 pelloilla/metsissä.

Olen itsekkin aloitteleva harrastaja, enkä todellakaan tiennyt muinaismuistolaista, ennen kuin ihmettelin tätä foorumia. Eikä kyllä tosin käynyt edes mielessä että juoksisin piipparin kanssa pitkin vatukoita rahallisen korvauksen takia. Mutta näin mittavan löydön muistaminen bensa/kahvirahoilla on Museovirastolta suoraan omiin muroihin kusemista. Itse aion ilmoittaa löytöni, jos sellaisia vahingossa sattuu, mutta tekevätkö kaikki niin? Luulisi että kannuste olisi huomattavasti suurempi jos
merkittävästä löydöstä saa tuntuvan palkkion.
00na1
Innostunut Etsijä
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Touko 2007, 22:00
Paikkakunta: joensuu

Viesti Kirjoittaja 00na1 »

Eihän se motivoi,tuollainen palkkio mihinkään.
Ei ne tavarat sieltä museoviraston "pullasudeilla" löytyneet ole.
Itsellä on vahvahkot mielipiteet ko,virastosta ja sen käytöksestä .Eikä ne hevillä tule muuttumaan.
Noudatan edelleen historian proffan neuvoa,jos ei käyttöä itsellä poljemma takaisin turpeeseen.Noissa kamoissa kiinni tällähetkellä kuitenkin liki10000e,eli ei kylläkään perustu hyväntekeväisyyteen enää.
Mites Joensuusta vielä löytynyt tavaraa?
Whites eagle spectrum/ whites xlt,e-track ja excalibru
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

00na1 kirjoitti:.Noissa kamoissa kiinni tällähetkellä kuitenkin liki10000e,eli ei kylläkään perustu hyväntekeväisyyteen enää.
Kerrotko noista laitteista hieman mitä olet hankkinut?
10000e on jo paljon laitteisiin. :shock:
moderaattori
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

00na1 kirjoitti: Noudatan edelleen historian proffan neuvoa,jos ei käyttöä itsellä poljemma takaisin turpeeseen.
Kovin huono neuvo minun mielestäni... :roll:
Avatar
Taurus
Kunniajäsen
Viestit: 4686
Liittynyt: 11 Heinä 2011, 14:55
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Taurus »

Pekka Muikku kirjoitti:
00na1 kirjoitti: Noudatan edelleen historian proffan neuvoa,jos ei käyttöä itsellä poljemma takaisin turpeeseen.
Kovin huono neuvo minun mielestäni... :roll:
Varsinkin jos seuraava löytäjä on sellainen joka ei ilmoita niistä mihinkään vaan myy ne vaivihkaa rajan taakse. Juuri tänään viimeksi sain kuulla näistä "otsalamppupiippareista" joita nähty vantaan pelloilla kolmen aikaan aamusta ja veikkaampa etteivät ihan luvallisilla asioilla :D
Garrett AT Pro

Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Avatar
Andave
Metallinetsijä
Viestit: 107
Liittynyt: 07 Kesä 2011, 13:26
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Andave »

Minusta tämä on ianikuinen harrastelijat vs. ammattilaiset ongelma.

Tosiarkeologit arvostelee tosiaankin ihan eri kriteerejä kuin me ja suoraan sanoen meidän innostusen kohteet ovat heille vähänpätöisiä verrattuna vaikka jonkunlaiseen maattunut puunpalaseen oikeassa paikassa. Se selvittää sen, miksi joskus ne klippingit eivät saa museoväkeä hurraamaan.

Löytypalkkio on jotain, jonka varaan metallietsintaa harrastava ei voi ikina luottaa. Joten eiköhän ole selvä, että jos jotain tippuu niin hyvä näin. Mutta.

Museon (lue: ammatti-historioitsijen) suhtautuminen on aivan eri asia. Jos innostunut metallinpaljastaja vie paraatilöytönsä viranomaiselle ja se laitettaan hyllyyn hometumaan seuraavaksi kahdeksi vuodeksi, niin paljastaja se ei enää seuraavan löytönsä kanssa kiirehti. Jos museolla ilmoitettaan keskivertatavaroista ja ne ei vastaa sähköposteihin niin kannattako enää ilmoittaa ollenkaan? Ja jos kalifaatin kolikoiden arvo lasketaan hopean painon mukaan laskematta paljon numismaattista sekä paikallishistoriaallista arvoa, niin tämä ei ole monetaarinen vaan valtion viraston toimintaongelma.

Ensin tulee mattimeikäläinen sille päälle, että häntä on kohdeltu epäoikeudenmukaisesti ja välinpitämättömasti. Mutta edellista paljon pahempi on se, että kansalaiselle jää vahva vaikultema ettei museo ja museon kautta myös valtio ole maansa historiasta kovin paljon kiinnostuneita.

Minun mielesta on turha, että kourallinen alan ammattilaisia yrittää vieläkin keksiä miten saisi ne piipparit pois pelloista, koska sitä henkeä ei enää takaisin pulloon prässää. Nyt olisi vain kysymys miten saisi heitä käyttää parhaiden hyväkseen., eikä tämä ole kauhean hyvä linja toistaiseksi.
Tesoro Cibola. Ja tässä -
http://www.arqentale.com
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Valitettavasti aina vaan löytyy ihmisä tässäki harrastuksessa joiden voimakkain vaikutin on raha. Onneksi meidän maassa tällä harrastuksella ei ihmeempiä rahoja pääse tienaamaan eikä ole väliä myykö löydön vai toimittaako museovirastolle.

Täällä taas mollataan museoviraston korvausmääriä kun taas toiset on sitä mieltä että korvaukset on parantunu huomattavasti. Unohdetaan se että museovirasto ei maksa, eikä lain mukaan tarvitsekkaan maksaa, markkina-arvon mukaan vaan historiallisen arvon mukaan. Poislukien jalometallit joiden hinta on erikseen määritelty mutta kuitenkin toistaseks aina ovat maksaneet historiallisen arvon mukaan mikä on ollu korkeampi.

Noiden löydettyjen kolikoiden todellinen nummismaattinen arvo ois oikeasti ollu pienempi kuin museoviraston maksama hinta. Tämä ei ole minun arvio vaan asiantuntijoiden. Kunto oli senverran heikko että keräilijät eivät olisi olleet kovin kiinnostuneita niistä.

Se mikä tässä rahalöydössä meni pieleen ja on menny monessa muussaki tapauksessa on että löytäjät eivät saaneet mitään niistä kolikoista mitkä jättivät maahan, aivan kuten pitääkin. Varsinkin näin selvässä tapauksessa kun voidaan osoittaa että jatkolöydöt liittyvät alkuperäiseen löytöön pitäis muistaa heitä jotka löydön alunperin tekivät. Se motivois paljo paremmin jättämään ylimääräset kaivamiset kunnes paikka tutkittais asianmukaisesti. Tämä asia on otettu jo esille museoviraston suuntaan ja toivottavasti saahaan siihen muutosta aikaseks.

Ois toivottavaa että mollaamisen ja pelkän omanedun tavoittelun siasta saatis aikaseks rakentavaa keskustelua ja ehdotuksia miten asiaoita pitöisi muuttaa. Valittamalla asiat ei muutu vaan tekemällä asian eteen töitä.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Tietysti kun epäkohtia on niin niitä pitää tuoda esille. Sitä en tarkottanu kirjotuksellani.

Vaikuttamaan näissä asioissa pääsee ottamalla kantaa asioihin ja esittämällä vaihtoehtoja sille miten muutosta vois saada aikaseks. Avoin keskustelu on yleensäki hyvä lähtökohta muutoksen saamiseks. Yks mitä meistä jokainen voi tehdä on ottaa asiaa aina kun on tekemisissä museoiden henkilökunnan ja museoviraston kans. Tällä en tarkota sitä että aina valitettais miten huonosti asiat on vaan koitettais nähdä asiat heidänki kannaltaan ja pyrkiä kehittämään toimintaa sitä kautta.

Oikeesti museovirastolla löytyis halukkuutta maksaa meille enemmänkin löydöistämme mutta heidänki kädet ovat aika tarkkaan sidottuina. Lisäksi heidän henkilöresursinsa eivät tällä hetkellä riitä paneutumaan jokaiseen tapaukseen riittävästi. Arkistossa joka lopulta päättää esim. korvauksista on töissä vaan kaks henkilöä ja nämä korvausasiat ovat vaan pieni osa heidän toimenkuvaansa. Toki he saavat suosituksia ja ohjeita eri alojen asiantuntijoilta.

Sellaisia korvaussummia mitä esim. englannissa annetaan on melko turha toivoa meillä. Vaikka joku sattuiski löytämään jotain todella arvokasta niin rahaa ei löydy museoilta. Englannissaki suorittavat keräyksiä yrityksiltä ja yksityisiltä minkä avulla kykenevät maksamaan noita korvauksia mut uskoisin et suomessa tuollaisen keräyksen onnistuminen ois aika heikkoa. Kuka ois valmis maksamaan kymmenistä jopa satoihin euroihin siitä että joku piippariharrastaja sais muutaman kymmen tuhatta korvauksia jostain löydöstä joka sit päätyis museoviraston kokoelmiin. Suuremmista summista puhumattakaan.

Yks suurimpia ongelmia tässä vyyhdissä on miten saada ohmiset katsomaan asioita useammalta eri kantilta ja ottamaan huomioon yleisen hyödyn. Tämä ei oo helppoa kun 50-luvulta lähtien meitä on yhä enenevässä määrin kasvatettu valvomaan omia oikeuksia ja arvostamaan omaa hyötyä ennen muuta. Niin on minutkin vaikka yritän tosissaan irtaantua tuosta ajattelutavasta.
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

Tuo löydön arvostaminen on ihan totta ja se on ollu monessa yhteydessä esillä, esim. seminaarissa. Yks syy museoviraston yhden sähköpostin perustamiselle oli juuri se ettei tiedonkulku katkeaisi. Museovirastolla kyllä arvostetaan meidän löytöjä mutta aina se tieto ei tavoita meitä. Tässä on reilusti parantamisen varaa.
Ministeri
Viestit: 48
Liittynyt: 19 Kesä 2009, 09:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ministeri »

Museoviraston suhtautumisesta asiaan kertoo mielestäni paljon se, että kukaan heistä ei ole ottanut kantaa tähän erittäin tärkeään keskusteluketjuun. On vaikea ymmärtää MV:n puolta asiasta, kun he eivät sitä itse vaivaudu kertomaan vaikka tässä olisi juuri nyt mahtava tilaisuus rakentaa dialogia ammattiarkeologien ja piippareiden välille.
Olen kuitenkin saanut kuulla, että seuraavat tätä foorumia tarkasti.

Keseppa on hyvä kaveri, kun puolustaa vahvasti MV:n toimintaa, mutta uskottavampaa se olisi, jos MV:n edustajat puolustaisivat itse itseään. Nyt he antavat vain ylimielisen kuvan suhtautumisestaan tähän harrastukseen.
Avatar
Jussi
Kunniajäsen
Viestit: 1178
Liittynyt: 29 Marras 2009, 13:11
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Ministeri kirjoitti:Museoviraston suhtautumisesta asiaan kertoo mielestäni paljon se, että kukaan heistä ei ole ottanut kantaa tähän erittäin tärkeään keskusteluketjuun. On vaikea ymmärtää MV:n puolta asiasta, kun he eivät sitä itse vaivaudu kertomaan vaikka tässä olisi juuri nyt mahtava tilaisuus rakentaa dialogia ammattiarkeologien ja piippareiden välille.
Olen kuitenkin saanut kuulla, että seuraavat tätä foorumia tarkasti.

Keseppa on hyvä kaveri, kun puolustaa vahvasti MV:n toimintaa, mutta uskottavampaa se olisi, jos MV:n edustajat puolustaisivat itse itseään. Nyt he antavat vain ylimielisen kuvan suhtautumisestaan tähän harrastukseen.
Luulenpa ettei museovirasto keskustele mielellään millään harrastefoorumilla nimimerkkien kanssa. Onhan dialogia käyty hyvässä ja rakentavassa hengessä ihan nimillä ja naamoilla viimeaikoina.
garrett ace 250
GM3
XP Deus
appenzell
Kunniajäsen
Viestit: 1147
Liittynyt: 06 Marras 2009, 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja appenzell »

Jussi kirjoitti:
Ministeri kirjoitti:Museoviraston suhtautumisesta asiaan kertoo mielestäni paljon se, että kukaan heistä ei ole ottanut kantaa tähän erittäin tärkeään keskusteluketjuun. On vaikea ymmärtää MV:n puolta asiasta, kun he eivät sitä itse vaivaudu kertomaan vaikka tässä olisi juuri nyt mahtava tilaisuus rakentaa dialogia ammattiarkeologien ja piippareiden välille.
Olen kuitenkin saanut kuulla, että seuraavat tätä foorumia tarkasti.

Keseppa on hyvä kaveri, kun puolustaa vahvasti MV:n toimintaa, mutta uskottavampaa se olisi, jos MV:n edustajat puolustaisivat itse itseään. Nyt he antavat vain ylimielisen kuvan suhtautumisestaan tähän harrastukseen.
Luulenpa ettei museovirasto keskustele mielellään millään harrastefoorumilla nimimerkkien kanssa. Onhan dialogia käyty hyvässä ja rakentavassa hengessä ihan nimillä ja naamoilla viimeaikoina.
Jussi on oikeassa, ja tästä MV on itse puhunutkin. He eivät saa toimia nimimerkkien takana, eikä se silloin olisi ns reilu keskustelu kun kaikki muut voisivat suhtautua ja kirjoittaa mitä tahansa itse piilossa nimimerkkien takana.
Museoviraston ei tarvitsisi ottaa meitä harrastajia ollenkaan huomioon, onhan heillä mm muinaismuistolaki takanaan joka rajoittaa tätä harrastusta ja jota meidän tulisi seurata. He ovat kuitenkin ottaneet ison askeleen harrastajia kohti pitämällä jo yhden seminaaripäivän ja ovat nyt rakentamassa sivustoa auttamaan tiedonkulkua.
En ole siinä uskossa että MV on aiemminkaan ollut ylimielinen, enemmänkin tietämätön tästä voimavarasta jonka kanssa he nyt pyrkivät rakentamaan yhteistyötä.

Tämän keskusteluketjun aihe on lisäksi asia joka on MV:n ja löytäjien välinen, eivätkä he varmasti halua/pysty sitä sen enempää kommentoida ulkopuolisille.
Avatar
männer
Metallinetsijä
Viestit: 287
Liittynyt: 29 Tammi 2009, 17:54
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Viesti Kirjoittaja männer »

Hei kaikille.
En oo varmaan vuoteen ollut asian tiimoilla ja siksi tässä katellut vanhempiakin ketjuja ja tähän perään haluan sanoa, että

Onnittelut löydöstä! Mahtava juttu. Kunnioitukseni teille, että kunnioititte lakia ja ilmoititte löydön. Ja toivon teille lisää löytöjä ja parempia korvauksia :wink:

Tämä jos mikä motivoi taas pellolle tonkimaan!
Fisher F4
C. Scope CS1MX
Vanhin kolikko: 5mk 1937
Ministeri
Viestit: 48
Liittynyt: 19 Kesä 2009, 09:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Ministeri »

Miksei MV voisi esiintyä tällaisessa keskustelussa persoonattomana Museovirastona? Siihenhän tällaiset korvauspäätöksetkin perustuvat - ei mielipiteisiin vaan byrokraattisiin säädöksiin tai lainkirjaimeen. Asiat olisi hyvä perustella, kun kuitenkin suurin osa harrastajista on tyrmistyneitä. Korvauksen pienuus ei varmasti ole MV:n vika, mutta se kannattaisi tuoda esiin.

Lisäksi olisiko tässä paikka nyt keskustella esimerkiksi kunniakirja-käytännön uudistamisesta. Tai kysellä olisiko muita tapoja kuin rahapalkkio, motivoida piipparoijia ilmoittamaan löydöistään. Aika suuri osa harrastajista täällä tuntuu olevan tyytymättömiä kunniakirja-käytäntöihin, löytäjien nimeämisiin, näytteille asettamisiin, viestintään yms.

Tilanteenhan pitäisi olla nyt museovirastolle uskomattoman upea - muutaman arkeologin sijaan heillä on tuhansia erittäin aktiivisia kenttätyöntekijöitä tekemässä joka päivä satoja löytöjä. Koko tämä koneisto pitäisi nyt vain motivoida toimimaan yhdessä yhteisen hyvän eteen. Museovirasto voisi mielestäni perustaa tänne oman osionsa tai ketjun, jossa yhteistyötä voitaisiin kehittää.

Ja miksi nimimerkkejä pitäisi pelätä? Nettietiketti on kehittynyt nimimerkkien käyttöön, emme me ilkeydessämme nimimerkkejä käytä. Virallisten tahojen tulisi elää ajassa kiinni, eikä kieltäytyä toimimasta kuten koko muu maailma toimii.

Muuten kaikki kunnia museovirastolle ja huikeille asiantuntijoilleen. Itse olen löytöjen ilmoittamisen puolesta aina. Historiamme kuuluu kaikille.
Avatar
Pekka Muikku
Raavas Tonkija
Viestit: 585
Liittynyt: 12 Elo 2011, 22:29
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Pekka Muikku »

Ministeri kirjoitti:
Ja miksi nimimerkkejä pitäisi pelätä? Nettietiketti on kehittynyt nimimerkkien käyttöön, emme me ilkeydessämme nimimerkkejä käytä.
Vähän offtopic, mutta miksi pelätä oman nimen käyttöä tällä foorumilla? Minä lienen ainoa omalla nimellään esiintyvä... mitään haittaa en ole huomannut... :roll:
Grave Digger
Raavas Tonkija
Viestit: 527
Liittynyt: 01 Heinä 2009, 22:02

Viesti Kirjoittaja Grave Digger »

Pekka Muikku kirjoitti:
Ministeri kirjoitti:
Ja miksi nimimerkkejä pitäisi pelätä? Nettietiketti on kehittynyt nimimerkkien käyttöön, emme me ilkeydessämme nimimerkkejä käytä.
Vähän offtopic, mutta miksi pelätä oman nimen käyttöä tällä foorumilla? Minä lienen ainoa omalla nimellään esiintyvä... mitään haittaa en ole huomannut... :roll:
En olisi tuota arvannut, luulin että nimesi on väännös Kummeleiden sketsistä "sporttivartti" siinä kun esiintyy hahmo Timo Silakka.
Kell' onni on, se onnen kätkeköön,
kell' aarre on, se aarteen peittäköön,
ja olkoon onnellinen onnestaan
ja rikas riemustansa yksin vaan.
tonyCASH
Viestit: 7
Liittynyt: 06 Kesä 2012, 01:36
Paikkakunta: salo

Viesti Kirjoittaja tonyCASH »

Joo "ilmoitetaan jatkossakin museovirastolle" -tyyliset kommentit ovat hienoja ja jaloja,mutta myös museoviraston tulisi tajuta se tosiasia,että ihminen on evoluution aikana taistellessaan elintilasta ja olemassaolostaan kehittynyt perusluonteeltaan ahneeksi ja siinä ei kauniit sanat tai ajatukset paljon vaakakupissa paina. Hieman sama,kuin kaikki maailman ihmiset sanoisivat yhteen ääneen,että sota on paha asia. Silti tälläkin hetkellä maailmassa soditaan!
Myönnän ihan suoraan ja rehellisesti,että jos löydän joskus jotain jonka markkinahinta olisi vaikkapa 100K€,niin tulen sen sillä markkinahinnalla myös myymään. Museovirasto saa kahvitella ihan keskenään omilla kahvirahoillaan.
Olen varmasti monen mielestä (kuten lain silmissäkin) nyt jonkin sortin rikollinen ajatuksineni,mutta olen myöskin täysin varma siitä,että olen sanoessani asian niinkuin se on paljon rehellisempi,kuin moni muu näistä jotka vakuuttelevat ilmoittelevansa jatkossakin MV:lle huippulöydöistään.
Kieltämättä tuntisin huonoa omaatuntoa nähdessäni aarteeni vaikka jonkun muun maan museossa,mutta jos museovirasto ei arvosta minua,niin minä en arvosta heitä!

Alkuperäiselle löytäjälle kuitenkin suuri kunnia upeasta löydöstä ja osanotot olemattoman palkkion johdosta!!
Avatar
NÄÄTÄ
Kunniajäsen
Viestit: 1530
Liittynyt: 26 Huhti 2010, 12:52
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja NÄÄTÄ »

Joo "ilmoitetaan jatkossakin museovirastolle" -tyyliset kommentit ovat hienoja ja jaloja,mutta myös museoviraston tulisi tajuta se tosiasia,että ihminen on evoluution aikana taistellessaan elintilasta ja olemassaolostaan kehittynyt perusluonteeltaan ahneeksi ja siinä ei kauniit sanat tai ajatukset paljon vaakakupissa paina. Hieman sama,kuin kaikki maailman ihmiset sanoisivat yhteen ääneen,että sota on paha asia. Silti tälläkin hetkellä maailmassa soditaan!
Myönnän ihan suoraan ja rehellisesti,että jos löydän joskus jotain jonka markkinahinta olisi vaikkapa 100K€,niin tulen sen sillä markkinahinnalla myös myymään. Museovirasto saa kahvitella ihan keskenään omilla kahvirahoillaan.
Olen varmasti monen mielestä (kuten lain silmissäkin) nyt jonkin sortin rikollinen ajatuksineni,mutta olen myöskin täysin varma siitä,että olen sanoessani asian niinkuin se on paljon rehellisempi,kuin moni muu näistä jotka vakuuttelevat ilmoittelevansa jatkossakin MV:lle huippulöydöistään.
Kieltämättä tuntisin huonoa omaatuntoa nähdessäni aarteeni vaikka jonkun muun maan museossa,mutta jos museovirasto ei arvosta minua,niin minä en arvosta heitä!

Alkuperäiselle löytäjälle kuitenkin suuri kunnia upeasta löydöstä ja osanotot olemattoman palkkion johdosta!!
No, täytyy nyt sitten toivoa, ettet löytäisi mitään arvokasta, koska ei olisi itsellä mahdollisuutta sitten nähdä sitä esinettä missään.
Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
paukar
Metallinetsijä
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Touko 2012, 21:28
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja paukar »

Näätä kirjoitti:
No, täytyy nyt sitten toivoa, ettet löytäisi mitään arvokasta, koska ei olisi itsellä mahdollisuutta sitten nähdä sitä esinettä missään.



On aika epätodennäköistä, että pääset muutekaan näkemään virastolle luovutettuja esineitä. Sinne ne hukkuvat satojen tuhansien esineiden joukkoon. Se on oikein, että mahdollisesti merkittävät löydät ilmoitetaan virastolle. On vai tosiasia, että todella harvat löydöt päätyy esille ja kaikkien ihailtavaksi. Jos joku haluaa pitää löytönsä itsellään muistona niin tälläistä henkilöä on turha ryhtyä moralisoimaan ja rikolliseksi nimittämään se on jo tekopyhää. Ja tuollaiste pahojen onnien toivottaminen on lapsellista, mutta toisaalta meistä kaikista ei tuu koskaan aikuisia. :wink:
Nokta Goldengate 3D Plus
XP Deus
MI6
Detectorpro Pistol Probe
Black ADA SodBuster
SAND SCOOP EVROEXCAVATOR V.5
Avatar
Jussi
Kunniajäsen
Viestit: 1178
Liittynyt: 29 Marras 2009, 13:11
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Jussi »

paukar kirjoitti:Jos joku haluaa pitää löytönsä itsellään muistona niin tälläistä henkilöä on turha ryhtyä moralisoimaan ja rikolliseksi nimittämään se on jo tekopyhää.
Minä ainakin haluan pitää kaikki löytöni, mutta silti ilmoitan eteenpäin ilmoittamisenarvoisiksi epäilemistäni löydöistä. Jos ne ammattilaisten mielestä kuuluu jonnekin muualle kuin vitriiniini, niin se on sitten niin. Palauttaisin muuten lompakkosikin rahoinenn, jos sen löytäisin, koska lapsellinen jeesustelija sisälläni sanoo että se on oikein.

Onko paukar kotimuseosi arkisin miten auki, ja onhan kaikki löydöt varmasti esillä?

Ja tästä(kään) on turha alkaa kiskomaan hernemaisseja nenään, kun keskustelua ja näkökantojahan tässä kai vaihdellaan? Nämä kaikki keskustelut saisi olla tosin ihan omassa ketjussaan, eikä sotkemassa tätä ketjua hienosta löydöstä :(
garrett ace 250
GM3
XP Deus
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja iipe »

Taivas varjele mitä sieltä tulee!
moderaattori
Jode
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Kesä 2012, 12:46

Viesti Kirjoittaja Jode »

Hieno löytö Onnea ! :wink:
paukar
Metallinetsijä
Viestit: 215
Liittynyt: 26 Touko 2012, 21:28
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja paukar »

Jussi kirjoitti:
Onko paukar kotimuseosi arkisin miten auki, ja onhan kaikki löydöt varmasti esillä?

On auki ja osa esillä ja osa laatikoissa ei kaikki mahdu esille. Antiikia on laidasta laitaan ja todella paljon voin vaikka muutaman myydä. Eikun tervetuloa.
Mistähän niin päättelit, että herne olis menny nenään. Ei kai ny tuollasesta. Huomaat kyllä kun se tapahtuu. On pakko kommentoida tähän keskusteluun vaikka asia ei tänne kuulu kun kerran asiaa multa kysyttiin.
Nokta Goldengate 3D Plus
XP Deus
MI6
Detectorpro Pistol Probe
Black ADA SodBuster
SAND SCOOP EVROEXCAVATOR V.5
00na1
Innostunut Etsijä
Viestit: 98
Liittynyt: 10 Touko 2007, 22:00
Paikkakunta: joensuu

Viesti Kirjoittaja 00na1 »

...älä kumarra niiden patsaita joiden tuottamat on sun ongelmat.?
Menee loputkin olemattomasta "kunniasta",mutta elämä on.
Kyllähän ne omat kokemukseni ko.virastosta vuosien varrella ovat olleet sen verran negatiivisia,"johtuen heidän mm, ylimielisestä asenteesta" joka tuntuu periytyvän Tsaarin ajoilta.
Mutta kyllähän se kannattaa heidänkin muistaa että sitä niittää mitä kylvää.
Nyt valoa tunnelin päässä,osa porukasta lomautetaan.
Whites eagle spectrum/ whites xlt,e-track ja excalibru
Avatar
Keseppa
Kunniajäsen
Viestit: 2951
Liittynyt: 18 Joulu 2008, 12:20
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

00na1 kirjoitti:...älä kumarra niiden patsaita joiden tuottamat on sun ongelmat.?
Menee loputkin olemattomasta "kunniasta",mutta elämä on.
Kyllähän ne omat kokemukseni ko.virastosta vuosien varrella ovat olleet sen verran negatiivisia,"johtuen heidän mm, ylimielisestä asenteesta" joka tuntuu periytyvän Tsaarin ajoilta.
Mutta kyllähän se kannattaa heidänkin muistaa että sitä niittää mitä kylvää.
Nyt valoa tunnelin päässä,osa porukasta lomautetaan.
Et ilmeisesti ole ollenkaan seurannu keskusteluja ja tietoja mitä tuosta aiheesta on. Sun tietos on jo pahasti vanhentunutta. Kuvailemallasi tavalla asiat olivat tosiaan ennen ja sen ovat monet museovirastostaki myöntäneet. Jotku vanhemmat työntekijät jotka on tottunu liian hyvän päälle yrittää vielä hangoitella vastaan mutta kyllä heidänki vastarintansa on jo murrettu. Onneks uudet tuulet on puhaltanu siihenki taloon ja muutosta tapahtuu jatkuvasti, parempaan suuntaan.

http://www.aarremaanalla.com/foorumi/vi ... 7874#67874

Jatketaan keskustelua tuolla ja jätetään tämä löytösivu rauhaan.
Vastaa Viestiin