[/img]
Mikä tämä voisi olla? Epäilen venetykin kuulaksi? painoa 287g Halkaisija noin 43mm
Olen löytänyt kyseisen kuvan mukaisia kuulia suomenlinnasta, tosin isompiakin, noin 80mm halkisijaltaan. Ovat tosi kevyitä joten kysymys kuuluukin , mitä materiaalia??? Samaa kokoa kuten myös pienempiä löytyy myös painavina eli rautaisina. (1700- 1800 luvulta).

Terve karppa. Taidan tietää sut geokätkö piireistä?karppa63 kirjoitti: Olen löytänyt kyseisen kuvan mukaisia kuulia suomenlinnasta, tosin isompiakin, noin 80mm halkisijaltaan. Ovat tosi kevyitä joten kysymys kuuluukin , mitä materiaalia??? Samaa kokoa kuten myös pienempiä löytyy myös painavina eli rautaisina. (1700- 1800 luvulta).
Myös isoja kuulia on löytynyt (toimitettu museovirastolle).
Kannattaisi varmaan magneetilla kokeilla tollaisia halkeamia.Schaza kirjoitti:Suomenlinnassa pyörin "turistina" hyvin usein kun asuin vielä lähiseudulla.
Kyllä niitä kuulia löytyy ihan maata potkimalla varsinkin rakennusten sisäpuolelta ampuma-aukkojen tienoilta. Muistakin paikoista varmasti löytyy missä on enemmän ammuksia käsitelty, ja ollut vähemmän turisteja.
Toki muutama sataa vuotta on linnan maita poljettu ja remonteissa maata siirrelty, mutta aina joskus voi tuurilla löytää jopa isojakin kuulia.
Paikallinen kiinteistökaveri, tms. joskus puhui, että paljailta kallioiltakin löytyy halkeamista ja koloista eri aikojen esineitä, kun silmä tarkkana kulkee.
Itse olen muutaman pienen pallon löytänyt, ja pari uudempaa kokardia. Luovutin kiinteistönhoitajalle nuo hilut, pidin vain yhden suomi-napin, kun verikauhalakista puuttui se sinivalkoinen.