Ja ehtoota pitkästä tovista.
Laitetta nyt kevät ja kesä käytetty, löytöjä tullut, lähinnä keskittynyt kolikoiden keräämiseen, vanhin tällä hetkellä 1719 ööre, parisen kymmentä kolikkoa, hylsyjä ja sekalaista rautaa. Pellot vasta nyt lähimaastossa puitu joten syksyn löydöt vielä vähissä. Laita myöhemmin tämän vuoden saldot kuvien kera näytille.
Rauta-aarteita ei enää viitsi useasti kaivella ellei uudelle mestalle ota yleiskatsausta.
Pelloilla iideillä ei juuri iloa ole, paitsi noiden kolikoiden suhteen, kun antaa suunnilleen samaa iideetä, mistä päin sitten huispaakin. tai onhan niistä sen verran, että ettei mitään jätä kaivamatta jos jotain kivaa sieltä haluaa löytää.
Pyöreät tasamuotoiset esineet antavat tasaista iidetä +-3 tai aina samaa esim 30
repaleiset, taitellut metallit etc hyppivää iideetä laidasta laitaan.
Äänestä pystyy hieman päättelemään, minkä sorttinen/muotoinen asia siellä, mutta ei kuitenkaan kiveen kirjoitettuna.
Löysinkin muuten sellaisen mustan, kiiltävän, kerroksisen ja noin kämmenenkokoisen kiven, joka
antoi iloista lukemaa 20-24. Samanlaista en googllella ole löytänyt, sekin tulee sitten samalla kuvien kera näytille.
Äänimaailma laitteella mielestäni hyvin kuvastaa, mitä odotettavissa on. Mun mielestä parhaan ilon saa, kun laittaa multitonen päälle, ja satojen kaivantojen jälkeen rupeaa olemaan 25% jäljillä
Laite omien kokemuksien mukaan loistava, tosin kunnollista verrokkia ole.
Hommasin tuohon 10" 18khz dd kelan lisäksi, ja sille sitten ensimmäinen hopeakolikko löytyikin, vaikkakin se tuskin tuosta kelasta oli kiinni, uusi mesta kun oli.
Samaa tontin alapuolella olevaa 20m*20m länttiä kävin alkuun läpi ja siinä ns.tuli harjoteltua. DD kelalla vielä uudelleen, ja kyllä se haistaa sieltä vielä tavaraa, vaikka normi kelalla kolmeen kertaan sen läpi olin jo käynyt.
Tuo kannattaa mun mielestä hommata, tai sitten ei, maku asia.
Edelleen, laitteeseen olen tyytyväinen ja tällä mennään ainakin ensivuosi ja varmaan vielä pidempäänkin.
Löytöjen listauksen ja kuvat laitan ,kun maat menee routaan, nyt keskitytään peltoinsinöörin työhön