Moni oletti ensin että kysyn onko joku itse löytämäni esine arvoton...?
Päinvastoin, kysyn onko jokin Teidän löytämistänne esineistä niin arvoton, että sen voisi lahjoittaa eräänlaiseen "vanhojen kapistusten kokoelmaan"? Vanhoja karkkirasioita, purkkeja, pyttyjä, keittiövälineitä, maatalousvälineitä, sota-ajan tavaraa, vanhoja valokuvia... kokoelmassa on tälläkin hetkellä laidasta laitaan mitä tahansa.
Esinekokoelma on täysin voittoa tavoittelematon, pääperiaatteena on säilyttää menneen ajan esineitä seuraaville sukupolville.
Ellemme vaimon kanssa itse joskus jonkinlaista museota perusta, eikä jälkeläiset halua kokoelmaa ylläpidettäväkseen kun meistä aika jättää, kokoelma dokumentteineen lahjoitetaan museoille ja/tai muille vastaaville tahoille.
Kaikista esineistä pidän kirjaa, jossa (mikäli saan selville) on selvitetty esineen ikä, valmistaja, käyttöaika, -tarkoitus, -esimerkkejä ja muita huomioita. Lahjoituksissa myös lahjoittajan nimi on mukana mikäli niin halutaan.
Kokoelma on siis samankaltainen sekametelisoppa kuin Kantapuu-museotietokanta, mutta Kantapuu-tietokannan esineet ovat hajallaan pitkin Suomea, meillä ne ovat suurin piirtein samoissa maisemissa..
Mikäli tämmäisiä esineitä on josta raaskitte luopua, ilmoittakaapa. Mikäli kokoelmassamme ei ole vastaavaa esinettä ennestään ja esine on mielenkiintoinen, voin maksaa postikulut mutten latiakaan enempää.
Laittakaapa muutenkin palautetta mitä mieltä olette ideasta?
Seuraava ei liity tähän:
Kerään kokoelmaa myös kruunu-, ja repäisykorkeista. Teillä näitä repäisykorkkeja tuntuu olevan löydöissäne aika usein. Näistäkin maksan postikulut, mikäli ette halua itse säästää.
Arvotonta roinaa?
Täytyykin ottaa korkit talteen ensikaudella. Repäistävää ja kruunukorkkia on löytynyt hirveitä määriä.
Jotain sotaroinaa voinen lahjoittaakkin , jos vain jotain kelpaavaa on. Voin kuvia napsaista lähiaikoina. Näin pikaisesti katsottuna tuossa olisi pari isompaa sirpaletta , sytytin tai peräti kaksi. Hylsyjä ja muuta löydettyä ¨roinaa¨ .
Uusi kausi uudet roinat , joten vanhoista sopii luopua.
Jotain sotaroinaa voinen lahjoittaakkin , jos vain jotain kelpaavaa on. Voin kuvia napsaista lähiaikoina. Näin pikaisesti katsottuna tuossa olisi pari isompaa sirpaletta , sytytin tai peräti kaksi. Hylsyjä ja muuta löydettyä ¨roinaa¨ .
Uusi kausi uudet roinat , joten vanhoista sopii luopua.