On se 1000 e mun mielestä aivan helvetisti rahaa ekasta laitteesta. Jos sen vielä ylität, niin huh huh. Mutta mikäs siinä, jos ei ole rahasta kiinni.
Voin lähes luvata, että laite ei tule koskaan maksamaan itseään takaisin löydöillä. Viikinki aarteet ja muut on aika harvinaisia löytöjä. Kolikoita ja korujakin saa aika kasan kaivella... Tietenkin etsimisen myötä saa kivasti ulkoilmaa ja liikuntaa sekä mahtavia fiiliksiä, kun löytää jotain mahtavaa. Sehän on tietysti "korvaamatonta", mutta ei siitä kuitenkaan tarvitse tonnia maksaa...
En tiedä mikä itseäsi harrastuksessa viehättää. Jos ne ovat löydöt, niin kannattaa sijoittaa ne rahasi samantien antiikkiaarteisiin. Tonnilla saa lähes varmasti hienomman kokelman, kuin mitä koskaan tulet kaivamaan. Karu totuus.
Mitä kalliimman laitteen ostat, niin sitä monimutkaisempi varmasti on. Voi ruveta ottamaan päähän, kun kesän opettelee ymmärtämään laitetta ja mitään ei tahdo löytyä. Sitten jossain vaiheessa, kun oppii laitteen ulkoa, niin löydöt tod.näk. parantuvat ja hommasta tulee paljon mieluisempaa. Voi olla ettei siihen kuitenkaan koko kesä hupene, jos ahkerasti opettelee.
Painotan vielä, että ~500 e hintaluokastakin alkaa löytyä todella todella hyviä laitteita. Pääse nopeammin ja ehkä paremminkin etsimisen makuun. Eikä v***ta yhtä paljon kaivella mitä lie roskia, kuin yli tonnin laitteella.
Tässä oli hieman vastapainoa aiemmalle viestilleni.
Kannattaa harkita budjettia, jos on yhtään rahasta kiinni. Rahaa palaa sadoittain vielä helposti muihin tarvikkeisiin. Voithan aina ostaa nyt kohtuu hintaisen laitteen ja jos myöhemmin tuntuu kannattavalta ostaa parempi, niin ostaa. Vanha menee varmaan hyvin kaupaksi.
En kuitenkaan osaa sanoa, että mikä etsin kannattaisi hankkia... Itse hommaisin aika varmasti Minelabin. Ehkä juuri aiemmin mainitun Safarin. Käsittääkseni Minelabit ei ainakaan ole huonoja. Ne on myös hyvin suosittuja ja netissä hyvin esillä. Kannattaa tsiikailla
mlotv.comia. Sieltä löytyy hyvälaatuisia videoita Minelabin laitteista itse etsinnän lisäksi.