Hyvää iltaa Foorumille!
Täällä virtuaalihuutelee muuan vasta nyt rapian viikonverran sikainnokkasti piipparoinut tonkija, joka on jo ennättänyt kaivelemaan maanpovesta vähintään leikkiauton vaunulastillisen verran kruunukorkkeja, sekä vielä aimo nipun niitä vähän "jalommasti kirskahtaviakin"
No...olen luojan kiitos sentään onnistunut löytämään jo muutaman vähän vanhemman kolikonkin, joista yhdestä päätin laittaa kuvan tänne esimerkiksi varomattomuudesta kaivelussa...harmittaa nuo muuten niin hyvin säilyneen kolikon kruunupuolelle turhaan aiheuttamani naarmut
Joka tapauksessa viikon kaivelun jälkeen kysymyksessä on kuitenkin tähän mennessä arvokkain löytöni.
terveisin JW
Ensihilkku maanpovesta
Todella arvokas löytö, pieni hopeinen kolikko, hyvin säilynyt.
Millainen löytöpaikka?
v.1865 25p oikea nauhanpää alas kolikkoa lyöty 705.000 kpl.
Itse löysin v 1871 25p kolikon , suunnilleen samankuntoinen.
Voi olla että saat piippailla vähän pitemmän aikaa, ennen kuin
löydät arvokkaanpaa.
Millainen löytöpaikka?
v.1865 25p oikea nauhanpää alas kolikkoa lyöty 705.000 kpl.
Itse löysin v 1871 25p kolikon , suunnilleen samankuntoinen.
Voi olla että saat piippailla vähän pitemmän aikaa, ennen kuin
löydät arvokkaanpaa.
Viimeksi muokannut hoyla, 09 Marras 2008, 09:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
XP GoldMaxx Power V4 +WS1,
Gator digger.
Gator digger.
Kolikko löytyi sammalen alta eräältä metsän keskellä olevalta matalalta kalliolta, jossa on ilmeisesti sijainnut viime vuosisadalla erään joitakin vuosikymmeniä sitten palaneen kartanon picknick-paikka...muutaman metrin päässä kyseisen 25 pennisen löytöpaikasta löysin samalla kertaa myös 5 pennin kuparikolikon vuodelta 1892.
Täytyy joskus tehdä lista kuvineen tuonne kotisivulle noista. Vanhin Suomalainen on tällainen valkoinen Lahden Erikoinen, jossa korkkipuinen tiiviste. Omani löysin armeijan Rovajärven leiriltä erään saunan alta, kun purettiin vanhoja armeijan rakennuksia.
Olen eläessäni nähnyt 2 tuollaista Lahtelaista, molemmat kruunujen keräilijöillä. Toinen näistäkin kappaleista joutui männävuosina tulipalon uhriksi. Kokoelman kerääjä jäi eloon, mutta tuskin enää koskaan harrastaa käsillään mitään pikkunäpertämistä.
Olen eläessäni nähnyt 2 tuollaista Lahtelaista, molemmat kruunujen keräilijöillä. Toinen näistäkin kappaleista joutui männävuosina tulipalon uhriksi. Kokoelman kerääjä jäi eloon, mutta tuskin enää koskaan harrastaa käsillään mitään pikkunäpertämistä.
Eikö nuo tullut aika hiljan... -60-70-luvuilla? Noita helppoja repäisykorkkejahan taisi olla olutpulloissakin ennen näitä? Vanhemmasta ikäluokasta kukaan muistaa? Itsekin muistan että aikanani on ollut vielä repäiskorkkeja olemassa (olen -79 syntynyt).Jedward kirjoitti:Miltähän vuosikymmeniltä lähtien noita kruunukorkkkeja on alettu pulloissa käyttää?
Mallajuoman tehdashan on perustettu Lahteen jo 1900 luvun alussa
Saati sitten että koska nuo nykymallin lasipullot on tullut jokaisen ulottuville? Olen löytänyt täältä tontilta tonkiessani ehjiä olutpulloja joissa pullon valmistusvuodet on olleet -74-78.
Olen myös nähnyt kirpputoreilla myynnissä iän ikuisen vanhoja olutpullojakin jossa ei ole etikettiä lain, lasiin valettu on firma ja oluen merkki, korkki on vanhaa kumia, kuttaperkkaa, tmsv. Kai näitäkin on yhtä monta mallia kun on valmistajaakin...
Myös joissain vanhoissa korkki on sellainen joka ei irtoa pullosta, vaan jää sellaisen rautalankahäkkyrän varaan pulloon kiinni. Joskus -80-luvulla nämä tämänkaltaiset tunnettiin nimellä 'patenttikorkki' mutta patenttikorkkeja sai ostaa irtona esim. retkipulloon tms.
Jos joku muuten omistaa noita patenttikorkkeja, niin ostan muutaman kappaleen 1e/kpl. Ovat pirun käteviä.
Edit 21.12.08: Syynäsin tuossa kesällä puuliiterin lattiatöhkän seasta löytämääni repäisykorkkia. Tuohan oli mokoma korkkipuisella tiivisteellä.
(ja modet voisi eriyttää tämän korkkikeskustelun tuonne omaksi ketjukseen)