Metallinpaljastinta olen tähän asti käyttänyt itse eläissäni vain kerran: Tulin suutuspäissäni paiskanneeksi kihlasormukseni parvekkeelta (5.kerros), minkä sitten seuraavana päivänä etsin lainakoneella.
Olen pienen ikäni kuunnellut isoisäni juttuja, kuinka hän nuorempana hevosella peltoja kyntäessä nyppi käännön päälle nousevia kolikoita taskuihinsa. Vähän itsekin silmiä pyöritellyt noita kuunnellessa. Nyt kuitenkin erinäisten vaiheiden jälkeen sain käsiini ja omistukseeni muutaman rasian... joiden löytämisen riemun jakamiseen tämä voisi olla oikea foorumi.

...eikä noissa vielä ole isoisäni löytökolikoita mukana. Noistakin kuitenkin iso osa on pelloilta NOUKITTUJA, 60+ vuotta sitten! Rasioita on näiden lisäksi useampia, sekä "irtokolikoita" useampia kourallisia. Olen luvannut lähteä käymään näitä kaikkia läpi isoisäni kanssa, minkä lisäksi pitää ilmeisesti sama läpikäynti tehdä museon kanssa. Kuvien ulkopuolisissa kolikoissa muutamia kolikoita 1600-luvulta esti. Tarkempia kuvia ja selvityksia voin laittaa sivustolle, kunhan saan kuvia otetuksi. (-Ja jos sivuston puolesta kukaan ei tykkää kyttyrää, vaikka näitä en varsinaisesti ole itse löytänytkään. Aarteena kuitenkin maan alla on iso osa noista viettänyt, odotellen löytäjiään)
Uskomatonta ajatella että aikojen saatossa tuollainenkin määrä rahaa vain levinnyt pitkin maita ja mantuja... Ja julmettu kutina päästä itse samoille apajille etsimen kanssa... (Luvat luultavasti saatavissa, toivottavasti... ehkä)
Mutta tästä se lähtee
(edit -muutama typo)