vapriikki 11.02.2012

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Kultaseppä
Raavas Tonkija
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Loka 2011, 12:12
Paikkakunta: Itä-Uusimaa – Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Ettei vain olisi utopiaa! Ainakin itse olen skeptinen MV:n suhtautumistavan muuttumisen ja avoimen vuorovaikutuksen suhteen, eihän sarvikuonotkaan ole muuttanut toimintatapoja viimeiseen – sanotaan nyt vaikka viiteen miljoonaan vuoteen. :lol:

Toinen tosiasia lienee se, etteivät tutkijat eivät yksinkertaisesti halua joutua häpeään liian läheisistä vuorovaikutussuhteista oppimattomien tallukoiden kanssa... Älykkäimmät ja menestyneimmät tutkijat tekevät toki tässäkin poikkeuksen, mikä on luonnollista ja merkille pantavaa...
Avatar
ripit
Innostunut Etsijä
Viestit: 91
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 20:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ripit »

Keseppa kirjoitti:
appenzell kirjoitti:minun näkemykseni tähän asiaan on se että museoissa meillä on paljon ystäviä ketkä näkevät heidän alueellaan hyödyt metallinetsinnästä.
Museovirasto taas sijaitsee Helsingissä jo suhteellisen kaukana "kentältä" ja heitä huolettaa mm. Harrastuksen työllistävä vaikutus. Mm. restaurointipuolella rahat minimissä, ei varaa putsata uusia esineitä. Rahaa kun ei ole niin mieluummin ovat löytämättä uusia kohteita. Eli lakaisu maton alle. Kävin MV:ssä vähän aikaa sitten eikä minua henkilönä kohtaan hyökätty, mutta tuli hyvin ulkopuolinen olo. Löytöä ei arvostettu ja epäiltiin löytöalueen muinaismuistotuntemus. Paikallinen museo taas oli aivan eri luokkaa, heihin sain hyvän yhteyden ja tunsin että arvostettiin toistemme työtä.
Tämä on tarkalleen se lopputulos mihin itsekkin olen päätynyt.

Harrastajat monesti unohtavat tuon konservoinnin työllistävän ja rahaa vativan osuuden. Esimerkkinä viime kesän kaivaukset täällä Kokkolassa. Itse kaivaukset kesti 2,5 kk. Laskettu aika arvioinneille ja konservoinnille tuplat siitä eli 5 kk ja sillonki oli kyse aika monen henkilön työpanoksesta. Lisäksi vielä raporttien laatiminen. Todellisuudessa meni vielä enemmän.

Kun te toimitatte esimerkiksi rautakautisen rautaesineen MV:lle niin ennekuin se on asiamukaisesti konservoitu ja dokumentoitu, se on voinu kuluttaa useamman henkilön yhteenlaskettua työaikaa viikosta kahteen. Tuon kun kertoo sit löytöjen määrällä ja vertaa tulosta MV:ssä olevien tätä työtä tekevien henkilöiden määrään niin alkaa ymmärtämään mistä kenkä puristaa.

Tuosta onkin jo helppoa alkaa ymmärtämään miksi MV:ssä hommat toimii kuten ne nyt tekee varsinkin kun laittaa itsensä heidän asemaansa. Vaikka kuinka ois mielenkiintoa ja jopa intohimoa tehdä sitä työtä niin jatkuva kiire ja paineet alkavat kehittämään puolustusmekanismeja joihin me harrastajina sitte törmätään. Kiristyvät määrärahat eivät tietysti auta tilannetta.

Ottamalla kaikkien osapuolien kannat huomioon niin ainut ratkaisu tilanteeseen on päästä kunnolliseen vuoropuheluun ja alkaa kehittämään toimintamalleja joiden mukaan kaikki voivat toimia yhteiseks hyväks. Yksi suuri asia tässä on esim. lakien uudistaminen/kehittäminen niin että kunnolliset yhteistyön mahdollisuudet olisivat olemassa. Pitäis päästä esimerkiksi sellaseen tilanteeseen että voisimme yhteistyössä määritellä mitkä löydöt ovat kulttuurihistoriallisesti arvokkaita ja mitkä eivät. Nykyisen lain puitteissa ei oikeasti voi niin tehdä vaan MV:n kädet ovat oikeesti sidottuna, vaikkakin tarkasta lainkirjaimesta onkin jo luistettu ja yritetty määrittää järkeviä toimintamalleja. Museovirasto on oikeasti aika erikoinen laitos siinä mielessä että tuskin on toista viranomaistahoa joka joutuu toimimaan niin suppeilla laeilla ja asetuksilla kuin he. Tästä myös johtuu se että he ovat nokkimisjärjestyksessä aika matalalla kun rahoja jaetaan.

Tuossa hieman niitä asioita joista olen yrittäny keskustella puhelimitse useammanki henkilön kans museoissa, arkeologipiireissä ja museovirastossa. Toistaseks mulla on suurin ongelma ollu se etten ole henkilökohtaisesti tavannut moniakaan heistä jolloin mun vaikuttamismahdollisuudet ovat vielä aika huonot. Se vaan on valitettava tosiasia että kun keskustelee ns. tuntemattoman henkilön kanssa niin asioiden sisäistämiskynnys on paljo suurempi kuin jos on tavannut. Tuohon asiaan pitää saada muutosta aikaseks ja onneks sielä lähempänä pelipaikkoja on aktiivisia harrastajia jotka vievät asioita esille. Kiitoksia heille siitä.
Tässäkin on hyvät huomiot ja kokeneiltakin etsijöiltä.

Meidän "harrastajien" pitäisi tehdä yhteinen esitys MV:lle mitenkä ME toivoisimme asioiden olevan yhteistyön kannalta sekä kysyä MV:een väeltä mitenkä voisimme olla heille oikeesti avuksi, tueksi, tai jopa jonkilaiseksi välivarastopaikaksi harrastuspohjalta jne.. löydetyille esineille.
Vielä kun ja jos harrastajat saataisiin yhteisen yhdistyksen alle saattaisi sillä olla jonkilainen painoarvokin.

Kuitenkin epäilen että voi yhteistyön tekeminen ilman korkeakoulututkintoa omaavien "tallukka harrastajien" kanssa sama kuin alentaisi itsensä ja laitoksensa ammattitaidon.

Sananlasku sanoo " kel onni on, se onnen kätkeköön"
taitaakin olla " kel tieto on, se tiedon itsellään pitäköön" :roll:
" Sitä mitä minä en löydä? Löytäköön sitten joku muu!"
Avatar
Tri Tuonela
Metallinetsijä
Viestit: 369
Liittynyt: 26 Touko 2011, 17:48
Paikkakunta: Satakunta

Viesti Kirjoittaja Tri Tuonela »

Kultaseppä kirjoitti:Toinen tosiasia lienee se, etteivät tutkijat eivät yksinkertaisesti halua joutua häpeään liian läheisistä vuorovaikutussuhteista oppimattomien tallukoiden kanssa... Älykkäimmät ja menestyneimmät tutkijat tekevät toki tässäkin poikkeuksen, mikä on luonnollista ja merkille pantavaa...
Pahoittelut, että puhun vertauksin, mutta näissä asioissa voisi ottaa oppia jopa konservatiivisina muinaisjäänteinä pidetyistä metsätalouden viranomaisorganisaatioista. Heillä on velvoite huolehtia Suomen kansallisen metsäomaisuuden hoitamisesta ja siirtämisestä elinvoimaisena jälkipolville. Käytännössä työtä toteutetaan satunnaisen valvonnan lisäksi valtavalla määrällä erilaisia koulutustilaisuuksia, kotikäyntejä, puhelinneuvontaa ja koulutusmateriaaleja. Toimintatapoja pyritään koko ajan kehittämään kentältä saadun palautteen ja toiveiden perusteella. Lopputuloksena kaikki oppivat ja yhteistyö normaalisti toimii. Toivotaan, että Kultasepän mainitsemat "älykkäimmät ja menestyneimmät tutkijat" saavat päättää, millaisen linjan museoväki harrastajien suhteen ottaa.
Kultaseppä
Raavas Tonkija
Viestit: 997
Liittynyt: 02 Loka 2011, 12:12
Paikkakunta: Itä-Uusimaa – Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Kultaseppä »

Juuri niin, pitemmittä puheitta pallo on heitetty...!
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Quote:

Kukahan metallinetsijä on pyydetty tuonne arkeologien kokoukseen kuultavaksi? Ei ainakaan minua.
end quote

Oli kuulemma ollut positiivinen tilaisuus. Metallinetsijöiden toimintaa pidettiin hyvin positiivisena, joskin aika työllistävänä. Ainoa mistä ei pidetty oli että ei haluttu meidän tiedustelevan löytöjen arvoja.

Tämän lopun ymmärränkin koska eihän Museovirasto ole mikään kauppa.
Jani.T
Metallinetsijä
Viestit: 492
Liittynyt: 12 Heinä 2011, 01:31
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jani.T »

Tuohan on mukava kuulla että positiivista palautetta antovat harrastuksesta.
GM 4
Kenttälapio
Puutarhalapio
VW Transporter


Paras kolikko: 25p 1868
Vanhin : Hopeinen 1 fyrk , 1575-1592
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10506
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

ilkkap kirjoitti: Oli kuulemma ollut positiivinen tilaisuus. Metallinetsijöiden toimintaa pidettiin hyvin positiivisena, joskin aika työllistävänä.
Tämä uutinen teki oikein mielen iloiseksi :P
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
Jussi
Kunniajäsen
Viestit: 1178
Liittynyt: 29 Marras 2009, 13:11
Paikkakunta: Mäntyharju

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Hienoa kuulla!! 8)
garrett ace 250
GM3
XP Deus
Ekomasteri
Kunniajäsen
Viestit: 1606
Liittynyt: 10 Loka 2008, 13:29

Viesti Kirjoittaja Ekomasteri »

Upeeta mahtavaa :D 8)
-Golden King DPR Plus -XP-Deus -Garrett pro pointer
Avatar
patti
Kunniajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 01 Heinä 2010, 20:37
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja patti »

Uskomatonta, mv nosti osakkeitaan mun silmissä. Ei ne olekaan ihan toivottomia ;)
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
Avatar
ripit
Innostunut Etsijä
Viestit: 91
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 20:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ripit »

Mitä tää porukka oikein meinaa. Eikö tästä aarremaanalle ja sen sisäpiirin jäsenistöstä löydy yhtään edes pienen vehkeen miestä, joka kertoisi meille muillekin ja MV:väelle mikä on harrastajien rooli ja kysyä onko meillä oikeesti mitään tekemistä MV:een väen kanssa. :shock:

Omasta kohden näitä kirjoituksia lukiessani tulee pakosta sellainen ajatus että ainakin osa ( minä) olemme häiriöksi MV:een toiminnassa. vanhojen hyssyttelijöiden klubi on jossain muualla.
Meikäläinen kun löytää seuraavan hylsyn ja Monte Criston aarteen ei todennäköisesti sitä täällä hehkuta kuvin ainakaan :cry:

Pitäkää meidän puolta kokeneemmat harrastajat ja foorumilaiset !
" Sitä mitä minä en löydä? Löytäköön sitten joku muu!"
Avatar
iipe
Kunniajäsen
Viestit: 3323
Liittynyt: 25 Marras 2011, 12:36
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja iipe »

lippauistin... :D
Avatar
P.Aholainen
Kunniajäsen
Viestit: 3413
Liittynyt: 20 Syys 2010, 20:09

Viesti Kirjoittaja P.Aholainen »

iipe kirjoitti:lippauistin... :D
meni kyllä vähän ohi? :?: :?:

haittaaks se?
Avatar
ripit
Innostunut Etsijä
Viestit: 91
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 20:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ripit »

P.Aholainen kirjoitti:
iipe kirjoitti:lippauistin... :D
meni kyllä vähän ohi? :?: :?:

haittaaks se?
No ei!

jos vaan olisi joku joka pitäisi tämän harrastelija ryhmänpuolta.... olisi hyvä. Ammattilaiset kyllä pitävät toisensa puolta automaattisesti.

että
sillälailla
" Sitä mitä minä en löydä? Löytäköön sitten joku muu!"
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10506
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

ripit kirjoitti:Mitä tää porukka oikein meinaa. Eikö tästä aarremaanalle ja sen sisäpiirin jäsenistöstä löydy yhtään edes pienen vehkeen miestä, joka kertoisi meille muillekin ja MV:väelle mikä on harrastajien rooli ja kysyä onko meillä oikeesti mitään tekemistä MV:een väen kanssa. :shock:

Omasta kohden näitä kirjoituksia lukiessani tulee pakosta sellainen ajatus että ainakin osa ( minä) olemme häiriöksi MV:een toiminnassa. vanhojen hyssyttelijöiden klubi on jossain muualla.
Meikäläinen kun löytää seuraavan hylsyn ja Monte Criston aarteen ei todennäköisesti sitä täällä hehkuta kuvin ainakaan :cry:

Pitäkää meidän puolta kokeneemmat harrastajat ja foorumilaiset !
Allekirjoittanut ei ole ainakaan tietoinen mistään sisäpiirin jäsenistöstä/hyssyttelijöiden klubista, tai sitten minulla on mennyt jotain ohi ja pahasti.
Meikäläisen rooli Museovirastoon on sellainen, että jos etsintäreissuilla sattuu kohdalle jotakin sellaista esineistöä, josta kuuluu ilmoittaa, niin otan yhteyttä Maakuntamuseoon, josta puolestaan ilmoitetaan museovirastoon.
Elikkä olen harvoin suoraan yhteydessä Museovirastoon.
Olen toki keskustellut muutaman kerran Museoviraston edustajien kanssa puhelimitse ja vaihtanut ajatuksia tästä harrastuksestamme heidän kanssaan ja tietenkin pitänyt aina meidän puoliamme ja olen saanut pääasiassa hyvää palautetta.
Me olemme kaikki samassa veneessä.

-Leijona-
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
ripit
Innostunut Etsijä
Viestit: 91
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 20:34
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ripit »

Hienoa Leijona!
Mitä olet mieltä siitä , kuuluuko meidän riviharrastajien ääni muuten kuin löytöjen osalta. Onko meillä oikeesti joku rooli tässä, etsintä tai löytöhommassa !

Se että olemme samassa veneessä on totta, mutta kaikille pitää olla samat pelisäännöt ! Löytöjen ikään tai määrään katsomatta !

Kiitos t ripit

ettei tulisi liian kiree pipo! Kenellekkään !
https://www.facebook.com/profile.php?id ... =1&theater
" Sitä mitä minä en löydä? Löytäköön sitten joku muu!"
Avatar
Leijona
Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Viestit: 10506
Liittynyt: 04 Helmi 2009, 22:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja Leijona »

ripit kirjoitti: Mitä olet mieltä siitä , kuuluuko meidän riviharrastajien ääni muuten kuin löytöjen osalta. Onko meillä oikeesti joku rooli tässä, etsintä tai löytöhommassa !
Kaiken lähtökohtahan on se, että kun menemme harrastamaan, ja joskus harvoin sattuu kohdalle jotakin, joka kuuluu ilmoittaa eteenpäin, niin hoidamme asian kuntoon. Kun olemme toimineet lain mukaan, niin näemme tässäkin ketjussa, (ilkkap:n viesti) kuinka saamme ainakin joiltakin museoitten ihmisiltä jonkinlaista arvostusta, joten kyllä meillä on tärkeä rooli löytäjinä, ellei jopa suurin, esineen alkuperäisen tekijän/omistajan jälkeen.
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Avatar
Kätkäläinen
Kunniajäsen
Viestit: 1830
Liittynyt: 19 Touko 2011, 15:53
Paikkakunta: Pälkäne

Viesti Kirjoittaja Kätkäläinen »

Se on tärkeää, että pyrimme toimimaan aina sen hetkisten "lakien" (mitkä saattavat tuntua kirjavilta riippuen mistä kysyy?) mukaan näin osoitamme olevamme lainkuuliaisia ja varteen otettava taho ja toivottavasti ehkä nostamme osakkeita mv silmissä?
Vastaa Viestiin