Metallinetsimien testit ja arvostelut
Metallinetsimien testit ja arvostelut
Tuossa parisen kuukautta taaksepäin ilmaveivi-ketjussa vähän lupasin tehdä jonkin näköisen sivuston etsimien erilaisten testien vertailuun. Homma on nyt edennyt siihen vaiheeseen, että rakenne alkaa olemaan suhkot valmis. Samalla muut ideat alkoivat puskea esiin ja koko sivuston idea on nyt muuttunut enemmän palvelusuuntaiseksi ottamalla mukaan myös käyttäjien tekemät arvostelut testien ohella. Lisäksi suunnitteilla on mukavia porkkanoita.
Tässä vaiheessa teen kuitenkin ensin arvostelu-osion valmiiksi koska se on kuitenkin helpommin toteutettavissa käytännössä ja myös tärkein alkutaipaleen harrastelijoille. Testit-osio tulee myöhemmin kunhan etsimille ja harrastajille sopivat testimenetelmät löytyy.
Nyt tarvitaan kuitenkin teidän apua miten painottaa etsimien arvosanat. Olen nyt antanut etsimille kuusi ominaisuutta: käytettävyys, ergonomia, pinpoint, ominaisuudet, laatu ja aloittajaystävällisyys. Painotuksina käytettävyys saa 50%, ergonomia 14%, pinpoint 10%, ominaisuudet 15%, laatu 10% ja aloittajaystävällisyys 1%. Näiden prosenttien mukaan määritellään laitteen ns. arvosana. Eli nyt saa heittää omia ehdotuksia painotuksen suhteen.
Vielä selvennykseksi mitä ominaisuudet sisältävät:
Käytettävyys
Mukavuus käyttää, helppous, luotettavuus jne, laite kokonaisuutena.
Ergonomia
Onko raskas, väsyykö kädet?
Pinpoint
Kuinka helposti laitteella löytää esineen sijainnin, eli iso kuoppa vs. pieni kuoppa. Varsinaista pinpoint-toimintoa ei tarvitse laitteessa olla.
Ominaisuudet
Laitteen säädettävyys.
Aloittajaystävällisyys
Kuinka helposti laitetta voisi aloittelijalle suositella.
Sivuston osoite on toistaiseksi: http://www.mdi.linkisti.net/.
Rekisteröityä voi mutta vielä ei voi itse tehdä arvosteluja eikä kirjautua. Ensi viikon aikana olisi kuitenkin tarkoitus saada käyttäjille työkalut omien arvostelujen tekemiseen valmiiksi.
Niin, ja tässä vaiheessa projektia otetaan mielellään kehitysideoita vastaan.
Tässä vaiheessa teen kuitenkin ensin arvostelu-osion valmiiksi koska se on kuitenkin helpommin toteutettavissa käytännössä ja myös tärkein alkutaipaleen harrastelijoille. Testit-osio tulee myöhemmin kunhan etsimille ja harrastajille sopivat testimenetelmät löytyy.
Nyt tarvitaan kuitenkin teidän apua miten painottaa etsimien arvosanat. Olen nyt antanut etsimille kuusi ominaisuutta: käytettävyys, ergonomia, pinpoint, ominaisuudet, laatu ja aloittajaystävällisyys. Painotuksina käytettävyys saa 50%, ergonomia 14%, pinpoint 10%, ominaisuudet 15%, laatu 10% ja aloittajaystävällisyys 1%. Näiden prosenttien mukaan määritellään laitteen ns. arvosana. Eli nyt saa heittää omia ehdotuksia painotuksen suhteen.
Vielä selvennykseksi mitä ominaisuudet sisältävät:
Käytettävyys
Mukavuus käyttää, helppous, luotettavuus jne, laite kokonaisuutena.
Ergonomia
Onko raskas, väsyykö kädet?
Pinpoint
Kuinka helposti laitteella löytää esineen sijainnin, eli iso kuoppa vs. pieni kuoppa. Varsinaista pinpoint-toimintoa ei tarvitse laitteessa olla.
Ominaisuudet
Laitteen säädettävyys.
Aloittajaystävällisyys
Kuinka helposti laitetta voisi aloittelijalle suositella.
Sivuston osoite on toistaiseksi: http://www.mdi.linkisti.net/.
Rekisteröityä voi mutta vielä ei voi itse tehdä arvosteluja eikä kirjautua. Ensi viikon aikana olisi kuitenkin tarkoitus saada käyttäjille työkalut omien arvostelujen tekemiseen valmiiksi.
Niin, ja tässä vaiheessa projektia otetaan mielellään kehitysideoita vastaan.
Kiitos.
Ei ole mitään julkaisujärjestelmää käytössä, eli koodi väsätään ite. Tälläisissä projekteissa missä tietokantaan tehdään omat taulut on melkein pakko itse tehdä koodit jos siitä haluaa sellaisen kuin on suunnitellut.
Etsinten ominaisuuksien painotuksen perusteella lasketaan etsimen arvosana asteikolla 10-100. Oikea suhde on sikäli tärkeä, että saadaan todellisuutta vastaava tulos, vaikkakin arvosana lasketaan arvostelujen keskiarvon mukaan. Pointti on kuitenkin se, että väärin painotettuna saadaan helposti hyviä arvosanoja, vaikka käytännössä laite olisi huono. Esim. jos aloittajaystävällisyyttä painostaisi 50%, niin kaikki helpot laitteet olisi kärjessä. Toki sivustoon tulee mahdollisuus järjestää laitteita eri ominaisuuksien arvosanojen mukaan mutta itse laitteen arvosana pitäisi olla todenmukainen.
Ei ole mitään julkaisujärjestelmää käytössä, eli koodi väsätään ite. Tälläisissä projekteissa missä tietokantaan tehdään omat taulut on melkein pakko itse tehdä koodit jos siitä haluaa sellaisen kuin on suunnitellut.
Etsinten ominaisuuksien painotuksen perusteella lasketaan etsimen arvosana asteikolla 10-100. Oikea suhde on sikäli tärkeä, että saadaan todellisuutta vastaava tulos, vaikkakin arvosana lasketaan arvostelujen keskiarvon mukaan. Pointti on kuitenkin se, että väärin painotettuna saadaan helposti hyviä arvosanoja, vaikka käytännössä laite olisi huono. Esim. jos aloittajaystävällisyyttä painostaisi 50%, niin kaikki helpot laitteet olisi kärjessä. Toki sivustoon tulee mahdollisuus järjestää laitteita eri ominaisuuksien arvosanojen mukaan mutta itse laitteen arvosana pitäisi olla todenmukainen.
Rekisteröidyin ja kokeilin tehdä pari arvostelua.
Minusta olet tehnyt varsin hyvän sivuston! Arvostelu on tehty helpoksi arvostelijalle, ja lukijat varmasti arvostavat selkeän ja lyhyen arvostelun. Lisäksi olet minusta ottanut tärkeimmät seikat esille arvostelukohteissa ja nettisivustokin on todella hieno. Tämä onsivusto joka tulee olemaan kaikille piipparia hankkiville hyvä työkalu.
Toivottavasti Keseppa siirtäisi tämän keskustelun Metallinetsimet osioon ja tekisi siitä pysyvän.
Minusta olet tehnyt varsin hyvän sivuston! Arvostelu on tehty helpoksi arvostelijalle, ja lukijat varmasti arvostavat selkeän ja lyhyen arvostelun. Lisäksi olet minusta ottanut tärkeimmät seikat esille arvostelukohteissa ja nettisivustokin on todella hieno. Tämä onsivusto joka tulee olemaan kaikille piipparia hankkiville hyvä työkalu.
Toivottavasti Keseppa siirtäisi tämän keskustelun Metallinetsimet osioon ja tekisi siitä pysyvän.
- P.Aholainen
- Kunniajäsen
Niimpä. Garreteistahan ei tarvitse tehdä arvosteluja koska niissä ei ole mitään vikaaP.Aholainen kirjoitti:ZyrTech on tehnyt hienot sivut.
Toivottavasti arvostelijat ei ole samalla tavalla merkkiuskollisia laitteilleen niinkuin automiehet ym. yleensä ovat.
Tulee realistisempi kuva laitteesta kun laitetaan viat/hyvät puolet esiin totuuden mukaisesti.
Garrett AT Pro
Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
Pronssikirves 1700-1100 eKr, Rannerengas ja kaarisolki 0-200 jKr, Lintuneula 400 jKr, Rapusolki 600 jKr, Linturiipus, ketjunkantajia, tiuku, solki, sormus, korvaputki, kupuroita, hevosenkenkäsolkia 800-1100 jKr, Kultasormus 1400
P.Aholainen mainitsi juuri sen seikan mikä on näissä arvosteluissa kaikkein vaikeinta. Tiedän se ihan omakohtaisestakin kokemuksesta. Kun on testaillu ja kokeillu ison määrän eri etsimiä niin vasta sillon alkaa kehittymään riittävän objektiivinen asenne arvostelua kohtaan. Lisäksi kun osaaminen lisääntyy ja tuntemus etsinten toimintaperiaatteista niin arvosteluperusteet tahtoo muuttua väkisten. Samoin kuin laiteuskollisuus niin etsintäharrastuksen suuntaus vaikuttaa myös etsimen arvosteluun. Eri etsimet kun on painotettu/suunnattu eri tyyppisiin tilanteisiin. Kaikkeen sopivaa yleisetsintä kun ei ole vielä tullu markkinoille.P.Aholainen kirjoitti:ZyrTech on tehnyt hienot sivut.
Toivottavasti arvostelijat ei ole samalla tavalla merkkiuskollisia laitteilleen niinkuin automiehet ym. yleensä ovat.
Tulee realistisempi kuva laitteesta kun laitetaan viat/hyvät puolet esiin totuuden mukaisesti.
Ylläoleva ei ole sit tarkotettu arvosteluks Zyrtechin sivustolle, päinvastoin. Sivusto tulee tarpeeseen ja toteutuskin on selkeä. Kävin myös rekisteröitymässä sinne.
Pari kehityskohtaa tuli mieleen ihan ensitutkimisella ilman syvällisempää tutkimista. Tuon ominaisuudet kohdan vois nimetä uudelleen vaikka säätömahdollisuudet nimellä. Kuvais selostuksen mukaan vähä paremmin sitä kohtaa. Ominaisuudet sana kattaa mielestäni vähän laajemmasti asioita. Lisäksi vois arvostelijoiden avuksi kirjottaa vähä enemmänki selostuksiin eri kohdissa.
Tässä voi käydä niin, että kaikki etsimet saa pisteitä n. 70-85, eli kovin isoja eroja ei saada aikaan. Kaikkihan tykkäävät omasta työkalustaan. ACE250 ja AT Pro ovat mielestäni ihan turhan lähekkäin toisiaan. Itse molemmat omistavana antaisin ehkä pisteet 50 - 85 näille laitteille.
Ominaisuuksia voisi tosiaan lisätä; syvyys, erottelukyky, palautumisnopeus, valikoiden/säätöjen helppous jne.
Hieno sivusto kuitenkin, kunhan muovautuu kokemusten myötä.
Ominaisuuksia voisi tosiaan lisätä; syvyys, erottelukyky, palautumisnopeus, valikoiden/säätöjen helppous jne.
Hieno sivusto kuitenkin, kunhan muovautuu kokemusten myötä.
Golden Mask 4W Pro + Garrett ProPointer
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
(Entisiä vehkeitä: ACE250, Blisstool LTC48 ja 64 v1, AT Pro, XP Deus)
Hyvin tehty sivusto, helpottaa varmasti laitehankintaa, varsinkin
kun saadaan enemmän arvosteluja samoistakin laitteista!
Tehdäänkö arvostelut tehdas varustuksella olevalle laitteelle, tarkoitan
sitä kun monet ovat tehneet "parannuksia" omaan laitteeseensa.?
Esim. itse olen parantanut oman laitteen ergonomiaa varren osalta.
XP GoldMaxx Power V4 +WS1,
Gator digger.
Gator digger.
Kiitoksia kommenteista ja palautteista.
Joo, arvosteluiden pisteytys tulee varmaankin olemaan, ainakin suurimmalla osalla laitteista, välillä 70-90. Sinänsä se ei mielestäni ole ongelma koska tarkoitus on, että laitteen arvostelija antaa oman mielipiteensä laitteesta. Suosituimmat laitteet toki saavat väkisinkin parempia arvosanoja mutta ehkä siksi ne onkin suosittuja kun niitä voi suositella muillekin. Toisaalta ennen kuin sivusto alkaa kunnolla toimia niin laitteista tarvitaan useampia arvosteluja, jotta pisteet alkavat asettua keskiarvojen mukaan omille paikoilleen. Myös omia arvosteluja pystyy muokkaamaan jos vaikka uuden etsimen jälkeen mielipide vanhasta muuttuu.
NÄÄDÄN mainitsemat syvyys, erottelu ja palutumisnopeus on tarkoitus toteuttaa testien avulla ja tulokset voi sen jälkeen tallentaa sivustoon. Testien tuloksista voisin kyllä jonkin senttimetrikaavan mukaan väsätä myös pisteytyssysteemin joka näkyisi laitteen arvostelusivulla. Pääarvosana voisi muodostua sitten vaikka arvostelun ja testien pisteistä. Tällöin arvosana ei olisi pelkästään mielipiteen varassa vaan myös käytännön toimivuus tulisi mukaan arvosanaan.
Testien tekemisestä pitäisi kuitenkin tehdä sen verran helppo ja yksinkertainen toimenpide, että porukka sen jaksaisi tehdä. Itse olen ajatellut neljää eri testiosaa: ilmatesti, syvyys, palutumisnopeus ja erottelukyky. Ilmatestin pystyy helposti jokainen tekemään, syvyystestaukseen pitää rakentaa rata. Miten palautumisnopeus kannattaa testata, entä erottelukyky? Nyt saa heittää ideoita ja vääntää rautalangasta.
Joo, arvosteluiden pisteytys tulee varmaankin olemaan, ainakin suurimmalla osalla laitteista, välillä 70-90. Sinänsä se ei mielestäni ole ongelma koska tarkoitus on, että laitteen arvostelija antaa oman mielipiteensä laitteesta. Suosituimmat laitteet toki saavat väkisinkin parempia arvosanoja mutta ehkä siksi ne onkin suosittuja kun niitä voi suositella muillekin. Toisaalta ennen kuin sivusto alkaa kunnolla toimia niin laitteista tarvitaan useampia arvosteluja, jotta pisteet alkavat asettua keskiarvojen mukaan omille paikoilleen. Myös omia arvosteluja pystyy muokkaamaan jos vaikka uuden etsimen jälkeen mielipide vanhasta muuttuu.
NÄÄDÄN mainitsemat syvyys, erottelu ja palutumisnopeus on tarkoitus toteuttaa testien avulla ja tulokset voi sen jälkeen tallentaa sivustoon. Testien tuloksista voisin kyllä jonkin senttimetrikaavan mukaan väsätä myös pisteytyssysteemin joka näkyisi laitteen arvostelusivulla. Pääarvosana voisi muodostua sitten vaikka arvostelun ja testien pisteistä. Tällöin arvosana ei olisi pelkästään mielipiteen varassa vaan myös käytännön toimivuus tulisi mukaan arvosanaan.
Testien tekemisestä pitäisi kuitenkin tehdä sen verran helppo ja yksinkertainen toimenpide, että porukka sen jaksaisi tehdä. Itse olen ajatellut neljää eri testiosaa: ilmatesti, syvyys, palutumisnopeus ja erottelukyky. Ilmatestin pystyy helposti jokainen tekemään, syvyystestaukseen pitää rakentaa rata. Miten palautumisnopeus kannattaa testata, entä erottelukyky? Nyt saa heittää ideoita ja vääntää rautalangasta.
Hyvä ehdotus! Mä olen miettinyt kans tuota pinpoint-kohtaa, että olisiko parempi jos se olisikin 'Tarkkuus'? Siinä kun ei tarkoiteta onko laitteessa pinpoint-ominaisuus, vaan yleisesti kuinka tarkasti laite löytää. Pinpoint on kuitenkin ehdottomasti hyvä lisä tarkkuuden parantamiseen.Pari kehityskohtaa tuli mieleen ihan ensitutkimisella ilman syvällisempää tutkimista. Tuon ominaisuudet kohdan vois nimetä uudelleen vaikka säätömahdollisuudet nimellä. Kuvais selostuksen mukaan vähä paremmin sitä kohtaa. Ominaisuudet sana kattaa mielestäni vähän laajemmasti asioita. Lisäksi vois arvostelijoiden avuksi kirjottaa vähä enemmänki selostuksiin eri kohdissa.
Näin olen ajatellut, että tehdasvarustuksella arvostelut tehtäisiin. Jossain vaiheessa vois kyllä ottaa esimerkiksi eri kelat mukaan arvosteluihin.hoyla kirjoitti:Hyvin tehty sivusto, helpottaa varmasti laitehankintaa, varsinkin
Mainio metallinetsintäsivusto, oli oikein pakko käydä kirjoittamassa muutama arvostelu. Käykää muutkin ihmeessä rekisteröitymässä ja kirjoittakaa lisää arvosteluja.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
Golden mask 5+ 9x10 kelalla.(374,55e)
Vanhin kolikko: Gotlantilainen skilling vuodelta 1523.
Vanhin metalliesine: kammanpuolikas 800-1250 luvulta.
Top 60 kolikot: 25 penniä 1871 ja 25 penniä 1867.
11" dd kela.(207,7e)
Puuttuuko joku metallinpaljastin listalta? Voit ilmoittaa siitä alla olevan lomakkeen avulla kirjoittamalla laitteen valmistajan ja mallin nimen.
Garrett Seahunter Mk II puuttuu ja niin puuttuu muuten tuo puuttuvan laitteen ilmoituslomakekin
t. patti
Garrett Seahunter Mk II puuttuu ja niin puuttuu muuten tuo puuttuvan laitteen ilmoituslomakekin
t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Excalibur 2
GM3
- Gold found is four times as sweet as gold bought
Jätin vielä itse lomakkeen lisäämättä kun en ole ehtinyt testaamaan sitä mutta tosiaan, voi täälläkin ilmoittaa tai yv:llä niin lisäilen niitä sitä mukaan kun olen oman koneen äärellä. Kuvia laitteista pyrin myös lisäämään sitä mukaan kun arvosteluja tule. Se on muuten aikaa vievää hommaa, että löytää kuvia joissa ei todennäköisesti ole tekijänoikeuksia kieltämässä kuvien käyttöä. Vois tietty ottaa suoraan yhteyttä valmistajiin ja pyytää promokuvia mutta sekin olisi aika homma. Maahantuojilta saattais kans saada. Kuvat on kuitenkin mun mielestä tärkeitä jo sen takia, että näkee miltä laite näyttää ja joissakin verkkokaupoissa kuvat on aika olemattomia.patti kirjoitti:Garrett Seahunter Mk II puuttuu ja niin puuttuu muuten tuo puuttuvan laitteen ilmoituslomakekin.i
Loistava palvelu tosiaan! Kiitos, ZyrTech!
Tein äsken arvostelut omistamistani laitteista.
Jonkinlaiset referenssit tuohon 1 - 10 asteikolle voisi olla hyväksi. Ajattelin, että asteikolla 1 vastaa käyttökelvotonta tuotetta siltä osalta ja 10 on taas täydellinen, jota parempaa ei ole, eikä voisikaan olla. 5 olisi puolestaan keskimääräinen, neutraali tai jotain sen tapaista. Mielestäni nyt on ehkä turhan hyviä numeroita annettu... tai mikä minä olen sanomaan. Tämähän on aika suhteellista. Eikö olisi paras suhteuttaa arvostelut ennalta sovittuihin referenssipisteisiin eikä esim. hintaan?
Esim.
Annoin ACE 250:lle käytettävyydestä kutosen. Se kuulostaa huonolta, mutta on kuitenkin yli puolenvälin. En antanut parempaa, koska Ace ei kestä vettä, ei toimi hyvin merivesiolosuhteissa, ottaa helposti häiriöitä, syvyys kohtalainen, erottelu voisi olla paljon parempi jnejne. Matkaa täydellisyyteen on siis paljon, mutta siltikin laite on oikein toimiva peli. Joku muu voi ajatelle, että tähän hintaan ei parempaa saa ja antaa 10.
Tein äsken arvostelut omistamistani laitteista.
Jonkinlaiset referenssit tuohon 1 - 10 asteikolle voisi olla hyväksi. Ajattelin, että asteikolla 1 vastaa käyttökelvotonta tuotetta siltä osalta ja 10 on taas täydellinen, jota parempaa ei ole, eikä voisikaan olla. 5 olisi puolestaan keskimääräinen, neutraali tai jotain sen tapaista. Mielestäni nyt on ehkä turhan hyviä numeroita annettu... tai mikä minä olen sanomaan. Tämähän on aika suhteellista. Eikö olisi paras suhteuttaa arvostelut ennalta sovittuihin referenssipisteisiin eikä esim. hintaan?
Esim.
Annoin ACE 250:lle käytettävyydestä kutosen. Se kuulostaa huonolta, mutta on kuitenkin yli puolenvälin. En antanut parempaa, koska Ace ei kestä vettä, ei toimi hyvin merivesiolosuhteissa, ottaa helposti häiriöitä, syvyys kohtalainen, erottelu voisi olla paljon parempi jnejne. Matkaa täydellisyyteen on siis paljon, mutta siltikin laite on oikein toimiva peli. Joku muu voi ajatelle, että tähän hintaan ei parempaa saa ja antaa 10.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
- hamarapuoli
- Metallinetsijä
Hyvää jälkeä sivustolla! Itse tämmöisenä ns. persjalkaisena kaipasin vertailuun enemmän ergonomiaan vaikuttavaa tietoa, joita olisivat laitteen pituuden äärisäädöt ja paino. Ostin sitten itse tuon Minelabin X-terra 705:n joka on muuten alkuvaikutelmaltaan aivan mainio vekotin, mutta pituutta varressa on lyhyehkölle henkilölle muutaman sentin liikaa eli kannatteleminen tuntuu heti hartioissa. T: nimim. sahako käteen.
Ei tarvitse tarttua sahaan, osta X-terraan tämmönen: http://www.minelab.com/emea/products/co ... aft-black-hamarapuoli kirjoitti:Hyvää jälkeä sivustolla! Itse tämmöisenä ns. persjalkaisena kaipasin vertailuun enemmän ergonomiaan vaikuttavaa tietoa, joita olisivat laitteen pituuden äärisäädöt ja paino. Ostin sitten itse tuon Minelabin X-terra 705:n joka on muuten alkuvaikutelmaltaan aivan mainio vekotin, mutta pituutta varressa on lyhyehkölle henkilölle muutaman sentin liikaa eli kannatteleminen tuntuu heti hartioissa. T: nimim. sahako käteen.
Normaalia lyhyempi alavarsi.
Xp Deus.
11" dd kela.(207,7e)
11" dd kela.(207,7e)
- hamarapuoli
- Metallinetsijä
- hamarapuoli
- Metallinetsijä
Rautasaha on jo taloudessa ja kasvuikä on edelleen, tosin kasvu on ikävästi vaihtanut suuntaa pituudesta leveyteen
Hiukan vaan irvistyttää mennä sahailemaan monen sadan euron värkkiä poikki, mutta lienet kyllä oikeassa. Ei tuo lyhennyspätkä varmaan ihan ilmainen ole.
Jotain pitää kumminkin tehdä, jatkuvat niska-hartiavaivat eivät ole kiva juttu.
Hiukan vaan irvistyttää mennä sahailemaan monen sadan euron värkkiä poikki, mutta lienet kyllä oikeassa. Ei tuo lyhennyspätkä varmaan ihan ilmainen ole.
Jotain pitää kumminkin tehdä, jatkuvat niska-hartiavaivat eivät ole kiva juttu.
- rcislandlake
En vilkassu, mutta löytyykö OKM:n eXp 4000-5000 ja muut vempaimet.
Onko porukoilla vielä tommoisia 3D metallinetsimiä ?
http://www.exp5000.com/index.html
http://www.detectorcenter.de/
Onko porukoilla vielä tommoisia 3D metallinetsimiä ?
http://www.exp5000.com/index.html
http://www.detectorcenter.de/
-
- Kunniajäsen