Aito ja alkuperäinen, hyväkuntoinen Tokarev SVT 38 -pistin

Löytyykö hyllystäsi vanha vaasi tai koristaako seinääsi jokin erityinen aarre minka haluat jakaa muiden kanssa? Kerro se sanoin ja näytä kuvin.
VeeVee
Raavas Tonkija

Aito ja alkuperäinen, hyväkuntoinen Tokarev SVT 38 -pistin

Viesti Kirjoittaja VeeVee »

Huomasin äskettäin, että onhan minullakin antiikkiaarteita :D

Elikkäs kyseessä on poikkeuksellisen hyväkuntoinen Neuvostoliittolainen Tokarev SVT 38 -puoliautomaattikiväärin pistin.
Tämä yksilö löytyi isäni enon vanhasta aitasta, oli mukamas piilotettu hirsien väliin :) Ilmeisesti joku hänen talvisodan käyneistä veljistään on tuonut pistimen tuliaisina kotiin... Löytöhetkellä tuppi oli pahasti ruostunut mutta olen hellästi puhdistellut enimmät pois. Itse pistin ei ole ruostunut, koska tuppi oli täynnä vanhaa, jähmettynyttä aseöljyä.

Mikäli oikein olen ymmärtänyt, ko. pistimiä ei enää ole tallessa juuri kenelläkään. Tosin uudemman SVT 40:n pistimiä löytyy enemmänkin mutta ne erottaa lyhyemmästä terästä ja erilaisesta tupesta.

Tässäpä pari kuvaa aarteestani :)

Kuva

Kuva
Varusteet:
-GM 5+ SE
-Gold Hunter -pinpointer
-200kg supermagneetti

Vanhin kolikko:
1/6 öre 1668
reinhard

Re: Aito ja alkuperäinen, hyväkuntoinen Tokarev SVT 38 -pist

Viesti Kirjoittaja reinhard »

Terve!
Nämä ovat aika harvinaisia. Ostin toisen kokoelmaani pari kuukautta sitten, maksoin 220€. Mulla on myös Simonovin pistimiä 3 kpl, ja vanhoja SVT-40 pistimiä jokunen.
Hieno härpäke!
VeeVee kirjoitti:Huomasin äskettäin, että onhan minullakin antiikkiaarteita :D

Elikkäs kyseessä on poikkeuksellisen hyväkuntoinen Neuvostoliittolainen Tokarev SVT 38 -puoliautomaattikiväärin pistin.
Tämä yksilö löytyi isäni enon vanhasta aitasta, oli mukamas piilotettu hirsien väliin :) Ilmeisesti joku hänen talvisodan käyneistä veljistään on tuonut pistimen tuliaisina kotiin... Löytöhetkellä tuppi oli pahasti ruostunut mutta olen hellästi puhdistellut enimmät pois. Itse pistin ei ole ruostunut, koska tuppi oli täynnä vanhaa, jähmettynyttä aseöljyä.

Mikäli oikein olen ymmärtänyt, ko. pistimiä ei enää ole tallessa juuri kenelläkään. Tosin uudemman SVT 40:n pistimiä löytyy enemmänkin mutta ne erottaa lyhyemmästä terästä ja erilaisesta tupesta.

Tässäpä pari kuvaa aarteestani :)

Kuva

Kuva
8) :twisted:
spieß
Viesti:

Viesti Kirjoittaja spieß »

Et ole oikein ymmärtänyt, noita 38:n pistimiä Suomessa on satoja jollei puhuta jopa suuremmastakin määrästä. Puolustusvoimain luetteloissa vuonna 1951 löytyi yli 4.000 SVT-38 kivääriä ja varmaankin "muutamassa" oli myös pistin. Itselläni on noita kulkeutunut käsien kautta muistaakseni 5 kpl.
RJR
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja RJR »

minulla on joku tommosen näköinen puistotyökaluna. :)
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä :) ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
VeeVee
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja VeeVee »

spieß kirjoitti:Et ole oikein ymmärtänyt, noita 38:n pistimiä Suomessa on satoja jollei puhuta jopa suuremmastakin määrästä. Puolustusvoimain luetteloissa vuonna 1951 löytyi yli 4.000 SVT-38 kivääriä ja varmaankin "muutamassa" oli myös pistin. Itselläni on noita kulkeutunut käsien kautta muistaakseni 5 kpl.
Eräs asekeräilijä mainitsi, ettei kannata myydä, ainakaan ihan halvalla, koska ko. pistimiä ei ole paljonkaan jäljellä. Ja hänen mukaansa näitä on nykyään vain keräilijöillä. Kai hän sitten oli väärässä... :roll:
Varusteet:
-GM 5+ SE
-Gold Hunter -pinpointer
-200kg supermagneetti

Vanhin kolikko:
1/6 öre 1668
spieß
Viesti:

Viesti Kirjoittaja spieß »

Suolasi vaan hintaa kun et hälle myynyt :)
ei vaan , eihän toi nyt jokapäiväinen kapine ole, mutta jos menet alan messuille niin ei kyllä tuota vaikeuksia ostaa useampaakin...
Vastaa Viestiin