Pro handle sandscooppiin

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
patti
Kunniajäsen

Pro handle sandscooppiin

Viesti Kirjoittaja patti »

Moro!

Yhden kauden verran vesipiippailua takana ja havaintoja se, että sandscoopin käyttö voisi olla ergonomisempaakin. Jenkkifoorumeilla on puhuttu paljon tästä Pro kahvasta: http://prohandle.com/. Tuo auttaisi kovasti ergonomiaa siinä vaiheessa, kun pitää nostaa scoopillinen pohjamutaa sihdattavaksi. Onko kukaan nähnyt tätä tuotetta myytävänä Suomessa? Jos ei Suomesta löydy niin onko kiinnostuneita vesipiippailijoita, jotka lähtisivät kimppaan jakamaan postikuluja jos noita tilaisi jenkeistä saakka?

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

- Gold found is four times as sweet as gold bought 8)
patti
Kunniajäsen

Itse itselleni vastaten, tuollaisen kyllä rakentaisi näppärästi itsekin tässä talven aikana. Tarvittaisiin vain joku vahvarakenteinen muovilapio josta ottaisi tuon kahvan ja kiinnitysmekanismin voisi tehdä vaikka parimillisestä alumiinista.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

Keseppa
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Keseppa »

patti kirjoitti:Itse itselleni vastaten, tuollaisen kyllä rakentaisi näppärästi itsekin tässä talven aikana. Tarvittaisiin vain joku vahvarakenteinen muovilapio josta ottaisi tuon kahvan ja kiinnitysmekanismin voisi tehdä vaikka parimillisestä alumiinista.

t. patti
Aateltiin ihan samaa ja vielä lähes samaan aikaan :lol:
patti
Kunniajäsen

Keseppa kirjoitti: Aateltiin ihan samaa ja vielä lähes samaan aikaan :lol:
GMTA? ;)
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

Mc_Mursu
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Onko tuon avulla tarkoitus kaivaa kaksin käsin?
Itse olen aika tyytyväinen suoraan puuvarteen. Sitä pystyy liu'uttaa käden läpi hyödyntäen scoopin massaa. Hankalaahan se silti on, mutta voisin kuvitella lisäkahvan olevan vähän tiellä.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
patti
Kunniajäsen

Mc_Mursu kirjoitti:Onko tuon avulla tarkoitus kaivaa kaksin käsin?
Itse olen aika tyytyväinen suoraan puuvarteen. Sitä pystyy liu'uttaa käden läpi hyödyntäen scoopin massaa. Hankalaahan se silti on, mutta voisin kuvitella lisäkahvan olevan vähän tiellä.
Tuo lisäkahva kiinnitetään siihen kohtaan mistä normaalisti tartutaan kiinni kun skooppia nostetaan ylös pohjasta. Eli tuon avulla ei tarvi kumartua niin paljoa nostoa varten. Eihän teillä nuorilla tule selkä kipeäksi (vielä) mutta mä jo huomaan alaselän rasituksen ja takareisien lukkoonmenemisen ylenmääräisestä kyykkimisestä, kun nostelee pohjamutaa täynnä olevaa skooppia useamman tunnin putkeen. Viime kesänä tuli monesti mieleen kahlaillessa että tuo kahva olisi kätevä. Tosin tuo tielläolo voi olla ihan fakta mutta se selviää vasta kun kokeilee.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

McSeeker
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Kahva on varmasti kätevä jos on sen verran sissi että oikeasti pohjamutia jaksaa sihtailla :) Itse olen sen verran mukavuudenhaluinen että yritän metsästää sellaisilla paikoilla joissa pohja on edes jotenkin hyvä kaivettava. Liian hieno hiekkakin on huono koska se jumittaa scoopi aivan samalla tavalla kuin savikin ( tuli todettua sääksjärvellä ).

Kyllähän se on niin että esim vasurilla kauhan nostaminen rojuineen on todella raskasta ilman lisävartta. Varsinkin kun on esim kaulaan asti vedessä niin ei siinä edes paljoa kyykitä :D
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
patti
Kunniajäsen

McSeeker kirjoitti:Kahva on varmasti kätevä jos on sen verran sissi että oikeasti pohjamutia jaksaa sihtailla :)
En mä tiedä riippuuko kahvan tarve pohjalaadusta. Kyllä mä saan tuon 4 litran scoopin täyteen soraakin, koska mä upotan kauhaosan aina kokonaisuudessaan pystysuorassa pohjaan. Tällä tavalla kohteen saa skooppiin yleensä yhdellä kauhaisulla. Savessa tulee itse asiassa painettua tuota kauhaa pohjaan vähemmän, koska sitkeästä savesta sitä ei väännä irti erkkikään.

Näin yhdellä Youtube-videolla toisenlaisen vaihtoehdon tuolle kahvalle. Siinä oli varressa vain yksinkertainen hitsattu alumiiniputken pätkä joka oli sopivalla etäisyydellä kauhaosasta eli ei haitannut sihtausta mutta antaa silti näppärän tartuntakohdan kauhan noston avuksi. Nykyään mä olen käyttänyt akrobatiaa eli auttanut kauhaa pohjalta jalkaterän avulla ja sitten tarttunut kauhan yläreunasta toisella kädellä. Mutta kyllä jonkunlainen kahva helpottaisi tuota hommaa.

t. patti
Fisher F5
Excalibur 2
GM3

Vastaa Viestiin