Uskallatteko ilmoitella kaikista löydöistä ???

Saiko löytösi pulssin nousemaan? Kimalteleeko sormus kultaisena vai hopeisena? Piteletko kädessäsi satoja vuotta vanhaa kolikkoa? Kerro ja näytä.
LTJ
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Kesä 2008, 14:00
Paikkakunta: Tyrvää

Uskallatteko ilmoitella kaikista löydöistä ???

Viesti Kirjoittaja LTJ »

Hei kaikille ! Tulipa vaan mieleen, että uskallatteko ilmoitella tänne kaikista hyvistä aarrelöydöistänne ? Joku kateellinen voi ilmoittaa ja kavaltaa löytönne Museovirastolle... Vai onko se tätä kautta mahdollista ?
Mulla on digikamera, mutta voisiko joku " hieman " neuvoa, miten kuvat saa lisättyä teksteihin ?
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Jos aiot toimia muinaismuistolakia vastaan niin jätä tämä foorumi.
Kyllä täällä Museovirastokin käy katsomassa kuvia.
Avatar
Hannu
Metallinetsijä
Viestit: 333
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 21:40
Paikkakunta: Aurajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Hannu »

Totta kai hyvistä löydöistä pitää ilmoittaa museoväelle. Seuraava kysymys. :)

Pidempi vastaus: mielestään olennaisista löydöistä ei aina kannata ilmoittaa tänne, mutta aina museoon. Vaikka näille foorumeille kirjoittavat käyttäjät ovatkin varmasti fiksua ja johonkin pisteeseen saakka lainkuuliaista väkeä mitä muinaismuistolakiin tulee, niin silti pelkään, että joukossa voi liikkua joitakin turhan innokkaita tonkijoita, esim. surullisen kuuluisa Koroisten "miinaharavamies".. Olen täysin vakuuttunut siitä, että tämä harrastus voi olla antoisa ja mukava samalla kun se on laillinen.
Teknetics T2, Vibra-Probe 570
LTJ
Viestit: 6
Liittynyt: 15 Kesä 2008, 14:00
Paikkakunta: Tyrvää

Löydöistä ilmoittaminen

Viesti Kirjoittaja LTJ »

Hei kaikille ! Minä olen innokas kaiveleen aarretta, mutta mistään hinnasta minua ei saisi kaiveleen museoviraston merkkaamalle muinaishauta-alueelle eikä mihinkään muuhun lain suojaamaan paikkaan.Lähinnä peltoja olen haravoinut, silloin kuin viljat ei kasva.
Toivottavasti kukaan ei ymmärtänyt minua väärin....
Ja AINA kun olen pelloille mennyt, minulla on ollut maanomistajan lupa etukäteen.
Ja paremmista löydöistä olen ilmoittanut museolle, mutta kaikkia yli 100 v vanhoja nauloja, hevosenkenkiä en ole museolle kantanut.
Yritän joskus laittaa kuvaa jostain löydöstäni.....
JML
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2008, 13:13

Viesti Kirjoittaja JML »

kotipihallani on noin 500 vuotta vanha rakennus, joka on museovirastollakin tiedoissa ja jokseeltenkin suojeltu. Mutta kai minä kuitenkin omalla pihallani saan piippailla...? :roll: Ja tottakai ilmoitan virastolle jos löydän jotain arvokasta mutta tämän hetkiset löydöt on romua ja lasia... :lol:
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Jos vain talo on suojeltu niin mielestäni sen ympärillä voi piippailla. Mutta heitä pois vain varmasti tuntemasi roskametalli ja säilytä varsinkin löytämäsi lasi kunnes joku maakuntamuseosta tms käy ne katsomassa ja kertomassa sinulle niistä. Tuollaisessa paikassa voi olla yllättäviä löytöjä joten ei vara venettä kaada.
JML
Viestit: 12
Liittynyt: 06 Kesä 2008, 13:13

Viesti Kirjoittaja JML »

joo, kylä olen kokeillut piippailla ympäri mökkiä ja läheisiä marjapensaita, mutta koska kyseessä on todella vanha kartano, on ollut luhtia, kommoa, tallia, pajaa, tuulimyllyä, yms jotka joskus 70- luvulla on sähköistetty menee pitkin pihaa sähköjohtoja ja rautaa on kuin raatteen tiellä. Mutta isäni on löytänyt aikoinaan shillingin rattorin renkaaseen tarttuneena, niin antaahan se viitteitä että löydettävää olisi. Pappani taisteli aikoinaan valkoisten puolella, ja setäni oli talvisodassa, silloin kotipaikallani toimi kestikievari.. Nk vanhalla puolellamme on säilytetty todella paljon historiallisesti arvokasta museo tavaraa, joka on siellä edelleen...
Vastaa Viestiin