Mikä käsitttely aineeksi?

Keskustelua kaikesta muusta aarteenetsintään liittyvästä ja vaikka säästä kuin jo otsikoiduista aihepiireistä. Täällä voit kertoa vaikka muista harrastuksistasi.
Joness
Raavas Tonkija

Mikä käsitttely aineeksi?

Viesti Kirjoittaja Joness »

Olisi kysymys ihan rauta, vai oisko oikeammin sanottu teräs esineistä. Noita kun oon puunaillu kiiltäviksi niin eipä aikaakaan, niin alkaa ruostepisteitä ilmaantumaan, mikä harmittaa suuresti.
Millä olette käsitelleet esineitä ettei ruoste pääsisi helpolla raiskaamaan? Olisikko suojausaine joku vaha vai mikä? Nyt kokemuksia kehiin.
Garrett Ace 250
Garrett pro pointer
Minelab safari
JK
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja JK »

Jos kiiltäväksi asti olet puunaillu, eli jollain tapaa hionut, niin toimivin koriste-esineen suojaus saattaisi olla jonkinlainen lakka. Taitaa nykyisin saada mattaakin sprayna.

Joskus olen lukenut museon konservointi ohjeen jossa rauta suojattiin sulalla parafiinilla vakuumissa. Itse olen käyttänyt parafiiniöljyä sepän takomille kapistuksille ja hyvin on ruoste pysyt poissa vaikka turhan ohuelta aine vaikuttaakin. Villimies ehdotteli mehiläisvahaa, varmaankin ihan kokeilemisen arvoinen aine.
Taroitushan on estää ilman ja kosteuden pääsy metalliin ja käsittelyn pitäisi olla mahdollisimman huomaamaton.
Miten lie poistetaan huokoisemmasta raudasta liiat kiinteän parafiinin tai vahan jämät,
harjaamalla kai?
Vastaa Viestiin