Minulla on sellainen tunne että osalle alueista olemme pyytäneet luvat mutta osa meistä käy piippailemassa paikoissa mihin lupaa ei ole pyydetty. On vain menty pellolle tai muuhun paikkaan omin luvin.
Nyt kun meitä on näin paljon niin meitä näkyy varsin usein pelloilla. Ja siitä taas seuraa että joku viranomainen tai maanomistaja voi tehdä asiasta ison numeron. Tämä ei lainkaan edistä meidän etujamme vaan saattavat johtaa isoonkin takapakkiin.
Tästä aiheesta toivoisin keskustelua, jotta voisimme löytää jonkinlaisen yhteisen sävelen.
Otsikossa mainitsin pääkaupunkiseudun mutta ehkä myös muut alueet tulevat kyseeseen.
(On toki alueita joille ei lupia tarvita, esimerkiksi rakennettavat alueet, joiden tyhjentäminen on kansallinen etu.)
Pääkaupunkiseudun meille sallitut alueet
Tämä on kyllä erittäin tärkeä asia. Jo yhden henkilön luvaton etsintä saattaa pahimmassa tapauksessa lyödä reippaasti kapuloita rattaisiin harrastuksen kannalta. Eihän tuo ensivaikutelmaltaan tunnu niin isolta asialta mutta jos tapaus ylittää uutiskynnyksen ja sattuu kovaääninen maanomistaja kohdalle niin ei tiedä mitä tapahtuu. Suomessa kun maanomistajat ajattelevat maistaan että ne on lähes pyhiä.
Pitää muistaa myös se että vaikka jollain kaverilla olis lupa johonki niin se ei tarkoita että paikka ois avoin kaikille. Luvat on aina henkilökohtaisia ellei ole toisin sovittu. Mulla on esimerkiks useampia sellaisia lupia missä ehtona on ettei muita paikalle tule.
Pitää muistaa myös se että vaikka jollain kaverilla olis lupa johonki niin se ei tarkoita että paikka ois avoin kaikille. Luvat on aina henkilökohtaisia ellei ole toisin sovittu. Mulla on esimerkiks useampia sellaisia lupia missä ehtona on ettei muita paikalle tule.
- Leijona
- Kunniajäsen/Mestari/Vuoden foorumilainen
Sama täällä. Meille on luvattu paikkoja, joihin lupa on vain meillä. Olemme kysyneet maanomistajalta mahdollisuutta kaverinkin pääsyä pellolle, mutta aina se ei onnistu ja siihen on tyytyminen.Keseppa kirjoitti: Pitää muistaa myös se että vaikka jollain kaverilla olis lupa johonki niin se ei tarkoita että paikka ois avoin kaikille. Luvat on aina henkilökohtaisia ellei ole toisin sovittu. Mulla on esimerkiks useampia sellaisia lupia missä ehtona on ettei muita paikalle tule.
Mehän emme voi antaa lupaa kenellekään, jos maanomistaja on meille luvannutkin etsiä maillaan.
Kerran, kun olimme piipparoimassa, eräs kaveri tuli ohikulkiessaan kysymään, voiko hänkin tulla mukaan, mutta sanoin, että emme voi luvata, kun lupa on vain meille ja että jos hän saa peltoon luvan maanomistajalta, niin asia on ok. Kyseinen kaveri ymmärsi asian oikein hyvin ja sanoikin, että hän on samaa mieltä asiasta, että emme voi antaa lupaa eteenpäin
XP DĒUS. Varakoneena XP GoldMAXX Power V4+WS1+ muuta tarvittavaa.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Vanhin esinelöytö Suomesta: Vyönsoljen katkelma 550-800 jKr Nappisolki v. 600 jKr. Vanhin kolikko Suomesta: Dirhem Viikinkiajalta v.942-950 jKr.
Itse olen etsinyt pelloilla, metsissä ja uimarannoilla. Pelloille ja metsiin olen kysynyt luvan, rannoille en.
Pelloille pyrin aina pyytämään ryhmäluvan jottei jonkun muun tarvitsisi tehdä samaa työtä uudestaan. Joskus on kyllä niinkin käynyt kaikesta huolimatta.
Ehkäpä saamme vaikka yhdistyksen myötä jonkinlaisen rekisterin alueista ja niiden vastuuhenkilöistä... Nykyisellään tuo tieto myönnetyistä luvista ei oo kovin hyvin saatavilla.
Pelloille pyrin aina pyytämään ryhmäluvan jottei jonkun muun tarvitsisi tehdä samaa työtä uudestaan. Joskus on kyllä niinkin käynyt kaikesta huolimatta.
Ehkäpä saamme vaikka yhdistyksen myötä jonkinlaisen rekisterin alueista ja niiden vastuuhenkilöistä... Nykyisellään tuo tieto myönnetyistä luvista ei oo kovin hyvin saatavilla.
Vitae pars historia est.