Macrokuvaus

Mistä kannattaa etsiä ja miten? Miten syvaltä kolikko loytyy? Mitä pakkaat reppuusi ja mikä on kaivamisen apuvälineesi?
appenzell
Kunniajäsen
Viestit: 1147
Liittynyt: 06 Marras 2009, 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Macrokuvaus

Viesti Kirjoittaja appenzell »

http://www.dealextreme.com/p/40cm-photo ... white-5224

Ostin siis äsken valoteltan, koska olen saanut hyviä vinkkejä niistä. Lisäksi olen huomannut kuinka paljon helpommin saa tunnistustietoja kolikoista ja esim selville leimat koruista macrokuvien avulla.

Onko joku täällä käyttänyt vastaavaa parantaakseen macrokuvien laatua? Millaisia lamppuja voisi vielä olla hyvä hankkia/pitää teltan ympärillä?
Avatar
ZyrTech
Kunniajäsen
Viestit: 1200
Liittynyt: 17 Huhti 2009, 22:20
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ZyrTech »

Paras vaihtoehto olisi tietysti pari irtosalamaa, yhdelläkin pärjää mutta jos niitä ei ole, niin joku tarpeeksi tehokas kohdevalo tai pöytävalo on yksi vaihtoehto. Ne tosin ei ole ikinä puhdasta valoa jolloin valkotasapaino kannattaa säätää kohdilleen jo kuvattaessa, tosin onnistuu se myös jälkikäsittelyssä. Myös auringon valoa voi käyttää hyväksi. Ja tietysti tukeva jalusta on pop.

Valoteltassa on se ongelma, ainakin kolikoita kuvattaessa, että se heijastaa valoa jokapuolelta, jolloin kolikon ykstyiskohtien erottaminen saattaa hankaloitua varjojen puuttuessa. Melkein kannattaa toinen sivu teltasta vuorata mustalla kankaalla tai vastaavalla, että valo tulee selkeesti yhdestä suunnasta. Kokeilemalla ja testaamalla kyllä löytyy ne parhaimmat kikat eri esineille.
Kuva
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Jos vaikka pari Yongnuo YN-462 salamaa laittaisi orjana teltan päälle / sivuille niin varmasti riittäisi poweri ja ne on hyvin halpoja. Toki toimii paremmin jos vielä laittaisi Yongnuo RF-602 radiolaukaisimet kaveriksi mutta sitten budjetti kasvaa hieman :)

Yksi vaihtoehto on ostaa esim Ebaystä ISOT energiansäästölamput joista saa valoa kivasti eikä ne kuumene liikaa ( haittapuolena se ettei valotehoa saa säädettyä ). Photography bulb hakusanoilla kun etsii niin löytyy vaihtoehtoja enemmän kuin tarpeeksi!
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Re: Macrokuvaus

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

appenzell kirjoitti:http://www.dealextreme.com/p/40cm-photo ... white-5224

Ostin siis äsken valoteltan, koska olen saanut hyviä vinkkejä niistä. Lisäksi olen huomannut kuinka paljon helpommin saa tunnistustietoja kolikoista ja esim selville leimat koruista macrokuvien avulla.

Onko joku täällä käyttänyt vastaavaa parantaakseen macrokuvien laatua? Millaisia lamppuja voisi vielä olla hyvä hankkia/pitää teltan ympärillä?
Millä kameralla kuvaat?
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

ZyrTechiltä tuli hyvät ohjeet.

Mitähän vielä itse keksisin... Niin joo, katohan, että telttaan ei pala reikää, jos laitat liian lähelle telttaa tehokkaan spottilampun. :wink:

Ite oon kuvissani ampunut salaman katon kautta. Siinä on vähän sama idea, kuin tässä teltassa, eli valo tulee pehmeästi suunnilleen joka puolelta. Alustana valkonen A3.
Lähes tunnistamattomiksi kuluneet kolikot vaatii tosiaan sen voimakkaan sivuvalon.

Jos sulla on mahdollisuus kuvata RAW formaatissa, niin se antaa paljon paremman lähtökohdan jälkikäsittelylle. Esim. valkotasapainon voi säätää uudelleen häviöttömästi ja huippuvaloja (heijastumat ja muut ylivalottuneet kohdat) pystyy pudottamaan merkittävästi paremmin, kuin JPEG:llä.

Mitenköhän polarisaatio filtteri toimisi tässä? Sillä saisi varmaan heijastumat kuriin ja ehkä paremmin esille esineen "tekstuuria".
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

1 mitä voi harkita myös on ostaa lumiquestin light modifier tuotteita joka tekee salamasta suoraan "softboxin". Voin sanoa että toimii ainakin messutyttöjen kuvauksessa :D
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
appenzell
Kunniajäsen
Viestit: 1147
Liittynyt: 06 Marras 2009, 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Macrokuvaus

Viesti Kirjoittaja appenzell »

McSeeker kirjoitti:
appenzell kirjoitti:http://www.dealextreme.com/p/40cm-photo ... white-5224

Ostin siis äsken valoteltan, koska olen saanut hyviä vinkkejä niistä. Lisäksi olen huomannut kuinka paljon helpommin saa tunnistustietoja kolikoista ja esim selville leimat koruista macrokuvien avulla.

Onko joku täällä käyttänyt vastaavaa parantaakseen macrokuvien laatua? Millaisia lamppuja voisi vielä olla hyvä hankkia/pitää teltan ympärillä?
Millä kameralla kuvaat?
Kiitos kaikista neuvoista, näin mäkin sen vähän ajattelin.

Kuvaan Canon 50D:llä, RAW -kuvilla Photoshoppia varten mutta macro-objektiivia ei vielä ole. Macrot olenkin tähän mennessä kuvannut vanhalla Olympuksen puolidigijärkkärillä. Canonin salamana toimii Speedlite 430EX II, jota pitää käyttää hyödykseen myös valoteltan takana.

Tilasin myös huvin vuoksi Canoniin DealXtreme:stä macrolinssin, siis sellaisen 8x. Laittaisin sen kiinni EF 28 mm:n objektiiviin, mutta saa nähdä miten toimii vai toimiiko ollenkaan. Onneksi se ei maksa kuin tuopin verran.
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

McSeeker kirjoitti:1 mitä voi harkita myös on ostaa lumiquestin light modifier tuotteita joka tekee salamasta suoraan "softboxin". Voin sanoa että toimii ainakin messutyttöjen kuvauksessa :D
Tämähän menee mielenkiintoiseksi. :D

Mulla on Nissinissäni tommonen snadihko "softboxi". Tämä: http://www.dealextreme.com/p/universal- ... mera-37666

Kokeilin joskus kuvata tollakin löytöjä, mutta mielestäni katon kautta saa kuitenkin parhaan valon.

Toi on kyllä muuten tosi kiva. Vähän ärsyttävä viritellä salamaan tai taitella reppuun. Lisäksi kannattaa käyttää salamalaitteessa itsessään eteen taittuvaa bounce levyä.

Mulla oli eilen toi softboxi kiinni, kun kävin kuvaamassa fillarikisoja "takapihalla". Ihan hyvää jälkeä tuli salaman puolesta: http://mursun.kuvat.fi/kuvat/Maastopy%F ... so%202011/
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Re: Macrokuvaus

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

appenzell kirjoitti: Kuvaan Canon 50D:llä, RAW -kuvilla Photoshoppia varten mutta macro-objektiivia ei vielä ole. Macrot olenkin tähän mennessä kuvannut vanhalla Olympuksen puolidigijärkkärillä. Canonin salamana toimii Speedlite 430EX II, jota pitää käyttää hyödykseen myös valoteltan takana.

Tilasin myös huvin vuoksi Canoniin DealXtreme:stä macrolinssin, siis sellaisen 8x. Laittaisin sen kiinni EF 28 mm:n objektiiviin, mutta saa nähdä miten toimii vai toimiiko ollenkaan. Onneksi se ei maksa kuin tuopin verran.
Jumankauta. Sullahan on laatuvehkeet! :lol:
Oon kyllä vähän skeptinen noiden kiinan makrolinssisuotimien kanssa. Laita sitten kuvaa, kun olet päässyt kokeilemaan.
Mun on pitänyt tilata tuolta "kylmä" loittorengas setti, mutta joka kerta, kun olen mennyt niitä etsimään, on ostoskoriin kertynyt kaikkea muuta kivaa ja PayPal tili tyhjentynyt siinä. :lol:
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Vanha Canon 20D + Canon 50mm f1.8 + Nissin DI866 + Lumiquest ultrasoft =

Kuva
American car show 2011 model by Timo Huovinen, on Flickr

Menee jo todella offtopicciin ehkä mutta :D

Tamron 90mm macro:

Kuva
Gold beetle ( Cetonia aurata ) by Timo Huovinen, on Flickr
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Re: Macrokuvaus

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Mc_Mursu kirjoitti: Mun on pitänyt tilata tuolta "kylmä" loittorengas setti, mutta joka kerta, kun olen mennyt niitä etsimään, on ostoskoriin kertynyt kaikkea muuta kivaa ja PayPal tili tyhjentynyt siinä. :lol:
Kuulostaa niiiin tutulta :D
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

McSeeker kirjoitti:Vanha Canon 20D + Canon 50mm f1.8 + Nissin DI866 + Lumiquest ultrasoft
Hyvää jälkeä. Oliko noi sun kuvaamia? Sama salama löytyy täältä. Kerran vaihdettu takuussa uuteen.
Toi EF 50mm f/1.8 II on ollut ostoslistalla, mutta saa ny nähdä. Olis varmaan aika passelli muotokuvaukseen ja hämäriin messuhalleihin. Hinta-laatu-suhde varmaan paras ja vähän himmennettynä terävä kuin mikä.
Oon vähän haaveillut EF-S 17-55 f/2.8 IS USM:stä. En ole oikein parempaa 1,6x kroppikennolle löytänyt. Ei tuohon varaa kyllä ole varmaan koskaan, eikä se ole L sarjaa.

Muutama virke vielä makrokuvauksesta:
Ihmettelin, kun tarkennus oli aina poskella ja kuvat pehmeitä. Heitin Live viewin päälle ja tarkentelin näppäimistöä. AF vei liian taakse. Tässä oli pieniä eroja eri aukoilla ja polttoväleillä. Pistin 50D:ssä AF:n hienosäätöä 10 napsua eteenpäin, niin alkoi tarkennus olemaan kohdallaan.
Jossain netissä näin ihan sellaisen viivakartan, jolla pysty toteamaan tarkennuksen, kun sen tulosti paperille. Kannattaa kokeilla, jos tuntuu, että tarkennus on poskellaan.

Aika offtopikkia, mutta varsin mielenkiintoinen aihe.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Mc_Mursu kirjoitti:
McSeeker kirjoitti:Vanha Canon 20D + Canon 50mm f1.8 + Nissin DI866 + Lumiquest ultrasoft
Hyvää jälkeä. Oliko noi sun kuvaamia?
On tullut nuo kuvattua joo! Jos käyt tutkimassa mun flickr sivuja enemmän niin löytyy esimerkkejä vaikka ja kuinka miten 50mm 1.8 toimii. Aivan fantastinen lasi satasella :)
Aika offtopikkia, mutta varsin mielenkiintoinen aihe.
Todella mielenkiintoinen :)
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Mc_Mursu kirjoitti:Oon vähän haaveillut EF-S 17-55 f/2.8 IS USM:stä. En ole oikein parempaa 1,6x kroppikennolle löytänyt. Ei tuohon varaa kyllä ole varmaan koskaan, eikä se ole L sarjaa.
Ei tarvi kyllä olla L-sarjaa että saa hyviä kuvia. Mun 90mm tamron makroa on jopa kehuttu Canonin L makron veroiseksi kuvanlaadussa, tarkennuksen nopeus on toki L putkissa aivan eri planeetalta, tamron sahaa välillä ties missä mutta ei tuo mikään paparazzi putki olekkaan..
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

McSeeker kirjoitti:Ei tarvi kyllä olla L-sarjaa että saa hyviä kuvia. Mun 90mm tamron makroa on jopa kehuttu Canonin L makron veroiseksi kuvanlaadussa, tarkennuksen nopeus on toki L putkissa aivan eri planeetalta, tamron sahaa välillä ties missä mutta ei tuo mikään paparazzi putki olekkaan..
Lähinnä mua L:ssä himottaisi mekaaninen laatu ja sääsuojaus. Tuolla kun ulkona kiertelee kuvailemassa piippailua, pyöräilyä ja ties mitä männynkäpyjä, niin ei voi aina olettaa, että on poutasää. Lisäksi noi "pumppuzoomit" tuntuvat imevän linssirakenteisiinsa pölyä. Onhan siinä ällässä tietty se punainen rengaskin vielä. :wink:
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Mc_Mursu kirjoitti:Lähinnä mua L:ssä himottaisi mekaaninen laatu ja sääsuojaus. Tuolla kun ulkona kiertelee kuvailemassa piippailua, pyöräilyä ja ties mitä männynkäpyjä, niin ei voi aina olettaa, että on poutasää. Lisäksi noi "pumppuzoomit" tuntuvat imevän linssirakenteisiinsa pölyä. Onhan siinä ällässä tietty se punainen rengaskin vielä. :wink:
Olen ottanut sellaisen asenteen että yritän vaan kuvata vähintään yhtä hyviä ja jopa parempia kuvia halvemmilla linsseilla kun mitä L sarjalaisilla saa aikaiseksi. Joskus onnistuu ja joskus ei :D Zoomiputket on kyllä hankala juttu koska niissä varsinkin laatu näkyy heti..
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
Avatar
trk
Viestit: 29
Liittynyt: 21 Touko 2009, 23:19
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Viesti Kirjoittaja trk »

Halvalla jos haluaa hyvää, niin Sigman vanhemmat 50mm 1:1 macrot tuottavat erinomaista jälkeä halpaan hintaan (~100e). Canoneissa taitavat tosin toimia manuaalitarkenteisina? Itse en ole valotelttaa toistaiseksi kaipaillut. Epäsuora salama on riittänyt löytöjen/leimojen kuvaukseen hyvin.
Huispain: Garrett AT Pro
Vanhin kolikko: Kristiinan ¼ äyriä 1654
appenzell
Kunniajäsen
Viestit: 1147
Liittynyt: 06 Marras 2009, 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Re: Macrokuvaus

Viesti Kirjoittaja appenzell »

Mc_Mursu kirjoitti: Oon kyllä vähän skeptinen noiden kiinan makrolinssisuotimien kanssa. Laita sitten kuvaa, kun olet päässyt kokeilemaan.
Kuva

Uploaded with ImageShack.us

Tässä on eka kuva 8€:n macrolinssillä (kiinni Canonin järkkärissä). Manuaalitarkennuksella pitää tietenkin mennä, ei muuten onnistu millään.

Kuten kuvasta huomaa, niin pitää olla mahottoman tarkka tarkennuksen kanssa. Keskellä on tarkkaa, mutta kulma jo epätarkka. Ajattelin tehdä pleksistä vinon tason jolloin tuo ongelma poistuu.

Mutta ihan OK 8€:n linssiksi, riittänee hyvin tähän tarkoitukseen kunhan opin sitä käyttämään ja saan sen vinon tason tehtyä. Kuvaa ei ole käsitelty muulla tavoin kuin että croppasin turhat valkoiset pois kolikon ympäriltä.
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Kohtuu hyvältähän tuo näyttää. Pitäisi tietty olla vertailukohta.

Kattelin, että toi on exifin mukaan f/4@28mm. Kokeilitko pienentää aukkoa? Ehkäpä joku f/8-f/13 voisi olla parempi lähikuvissa laajemman dofin takia. Ellei tuo makrolinssisuodin vain sitten suttaa reunapiirtoa yksinkertaisesti liikaa.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
appenzell
Kunniajäsen
Viestit: 1147
Liittynyt: 06 Marras 2009, 20:02
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja appenzell »

Tuo linssi oli kiinni kiinteässä 28mm objektiivissani, täysautomaatilla ja käsivaralla. Eli vielä on vielä liikkumavaraa parempaa kuvaa varten. Uskon että jos saan kohteen vähän vinoon, ja kameran jalustalle niin siinä on minulle tarpeeksi tarkka kuva.

Olisihan kaikki helpompaa esim Canonin 100mm F/2.8:lla, mutta mieluummin käytän rahat ensin uuteen piippariin :)
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

appenzell kirjoitti:Tuo linssi oli kiinni kiinteässä 28mm objektiivissani, täysautomaatilla ja käsivaralla. Eli vielä on vielä liikkumavaraa parempaa kuvaa varten. Uskon että jos saan kohteen vähän vinoon, ja kameran jalustalle niin siinä on minulle tarpeeksi tarkka kuva.

Olisihan kaikki helpompaa esim Canonin 100mm F/2.8:lla, mutta mieluummin käytän rahat ensin uuteen piippariin :)
Jalusta on kyllä aika must esine jne makroiluun. Av mode päälle vaan ja aukko pieneksi niin tulee terävää :)
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
raptor136
Metallinetsijä
Viestit: 107
Liittynyt: 18 Marras 2008, 11:01
Paikkakunta: Vantaa, Havukoski

Viesti Kirjoittaja raptor136 »

Kun nyt macroilusta puhutaan niin laitan näytille kolme kuvaa muutaman vuoden takaa. Nyt mulla on siis käytössä EF100/2.8 Macro + salama mutta on tullut vuosien varrella kokeiltua muitakin välineitä. Seuraavat kuvat on otettu mun all-time-favorite-Canonilla, EF300/L4 IS USM, joka soveltuu myös lähikuvaukseen mutta piippailulöytöjen kuvaus saattaa toki olla hiukkasen hankalaa. Kyseistä putkea useaan otteeseen kehuttu Canonin parhaasti piirtäväksi objektiiviksi ja hyvinhän se futaa. Laatu kun riittää melkoiseen croppailuunkin :wink: Tais mennä taas hiukkasen ohi aiheen :oops:

Kuva

Kuva

Kuva
X-Terra 70
250 "ÄssÄ"
Pro-Pointer
Kenttälapio + taipunut istutuslapio
_________________________________
Vanhin kolikko ¼ öre 1633-34 Nyköping
-Team Vandaalit-
Avatar
kolmijalka
Metallinetsijä
Viestit: 240
Liittynyt: 12 Syys 2011, 12:52

Viesti Kirjoittaja kolmijalka »

Öh, ei niin valokuvauksellinen kysymys. Mistä olette löytäneet kohtuuhintaisia luuppeja? Olympuksen uTough kanssa voisi testata ks viritystä. Olisihan sillä luupilla muutakin käyttöä.
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Tuolta löytyy jos jonkinlaista luuppia ja hinnat on kohdillaan:

http://www.dealextreme.com/c/microscopes-magnifiers-808

Kovin laadukkaita tuotteita ei noilla hinnoilla varmaan saa, mutta kannattaa lukea arvosteluja. Ilmainen postitus, joka tosin kestää aina parista viikosta pariin kuukauteen.
_________

Komeita kuvia raptorilla!
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Vastaa Viestiin