Oma tekeleeni vissiin löytyy tästä ketjusta. Painaa aivan liikaa ( yli 4kg muistaakseni ) mutta on pomminkestävä = vain vesikäyttöön, rannalla ei jaksa sen kanssa tehdä yhtään mitään.appenzell kirjoitti:olen ryhtynyt suunnittelemaan itselleni sandscoopin rantavesipiippailua varten.
onko kellään pitkävartista mallia kotona? tarvitsisin tietoa siitä kuinka painava se on, olisiko sitä kevyempi parempi etc kehitettävää sekä muita juttuja mitkä olisi tärkeitä ottaa huomioon.
nettihän on pullollaan kuvia, mutta kuvat ei oikein kerro mikä toimii ja mikä ei, joten kiitos jo etukäteen!
Varsi on aika järeetä kamaa joten sen jos vaihtaisi puiseen niin mukavasti lähtisi painoa pois. Varsi on 2 osainen reissukäyttöä ajatellen ja silti kestää tällaisen yli 100 kiloisen ukon vääntelyä täydellä voimalla kaksin käsin kun kauha on kovassa pohjassa kiinni
Seuraavan kauhan hommaan luultavammin täältä
http://www.stavrscoop.com/
5GRANIK-2 malli uppoaa varmasti pohjaan kuin pohjaan todella vaivattomasti nuolimaisen kärkensä ansiosta. Reikien muodot on myös stavrilla ainutlaatuiset, tuolla saadaan varsin kevyt kauha verraten pyöreisiin reikiin. Scoopissa käytetään puista vartta joka keventää kauhaa vielä vesikäytössä enemmän
Toinen vaihtoehto on tilata joku alumiininen scooppi joka toimii sitten helposti myös biitsillä piippailussa.
Suunnitteluun vinkkejä:
Kunnollisen scoopin rakentaminen ilman ( kunnon ) välineitä on aika hankalaa. Ja kunnollisella tarkoitan sitä että se kestää rankkaakin käyttöä ilman hajoamista. Itse väsäsin oman kauhani töissä käyttäen vain pylväsporakonetta, sahaa, tig hitsiä ja käsin veivattavaa rullainta jolla sain pellin oikeaan muotoon kauhaa varten.
Reikien poraus oli todella vaivalloista koska ruostumaton teräs on aika kovaa, joten levytyökeskuksella / laserleikkauksella tekisin seuraavan mallin kyllä. Ainevahvuus oli se mitä mulla oli itsellä levyä = yli 2mm kamaa, joten tuosta voisi karsia rakenteesta riippuen jonnekkin 1.5mm hujakoille.
Alumiinista pitäisi tehdä seuraava malli mutta minulta ei löydy hitsaustaitoa alumiinille, eikä oikein materiaalia / työvälineitäkään joten voi tulla halvemmaksi tilata valmiiksi suunniteltu netistä.