"Sandin" satoa

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
Mc_Mursu
Kunniajäsen

"Sandin" satoa

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Kävin jo pari viikkoa sitten uudelleen läpi saman rannan, jonka olin käynyt läpi jo joskus tammikuussa. Kirjoitin silloin löydöistä "Tähän astiset löytöni"-aiheeseen.

Paikka on siis pieni ranta/uimamonttu Vantaan Korson Leppäkorvessa.
Tällä kertaa olin paikalla joskus n. 15 aikaan perjantaina. Muutamat ihmiset hieman katselivat ja muutamat tulivat juttusillekin.
Lähes heti, kun olin aloittanut skannailun ajoi viereisen tien reunaan auto. Autosta nousi duunarin näköinen mies työhaalareissa ja tuli kyselemään mm. "Mitä etsit?", "Mitä tolla löytää ja kuinka syvältä?", "Ootko viel löytäny mitään?", "Paljo makso? Ei taida ihan lelu olla..?"
Harmitteli myös, kun ranta on niin kamalan sotkuinen ja että pitäisi siivota se lähiaikoina. Varmaan funtsi, että tämmösellä piipparilla olis hyvä kerätä naulat ja pullonkorkit jne pois.
Kotona kuulinkin, että paikallislehdessä oli ollut juttua, että k.o. ranta on kamalassa kunnossa ja sille pitäisi tehdä jotain. Mahtoikohan mies olla vastuussa rannan siivoamisesta tai jotain...

Myös yksi pikkutyttö tuli kysymään, että "Löytääkö tolla helposti rautaa?"
En oikein keksinyt mitä sanoa. :lol: Vastasin sitten, että "Kyllä kai :) "

Noh mutta itse asiaan...

Kuvia rannalta
KuvaKuvaKuva
http://www.postimage.org/aV1_XGb0-2e4ce ... fab81b.jpg http://www.postimage.org/aV1_XNFr-2e4ce ... fab81b.jpg
http://www.postimage.org/aV1_XXE0-2e4ce ... fab81b.jpg

Olin hiljentänyt Acea aika rajusti.
Noin kolmasosa alkupään palkeista "eliminoituna", koska rannalla oli niin paljon roskaa ja "kokemukseni" mukaan näytön alkupäässä piippavat kohteet ovat lähes aina olleet roskaa.

Ace 250 rannalla

Kuva
http://www.postimage.org/aV1_ZRmS-2e4ce ... fab81b.jpg

Olin käynyt jo koko rannan lähes läpi ja saanut ihan kohtalaisesti saalista ja vyölaukullisen roskaa ja suunnittelin lähtöä, kun näin maassa jotain.

Jaa-a.. Mikähän se sieltä hiekan seasta pilkistäisikään..?
Kuva
http://www.postimage.org/aV1__GKS-2e4ce ... fab81b.jpg

No sormushan sieltä tietenkin löytyi. Näyttää vielä aivan kultaiselta.
Tein havainnon siis omin silmin ja olin poiminut sen jo käteeni, kun tajusin kokeilla, että kuinkahan Ace sen olisi ilmaissut, jos en olisi itse sitä huomannutkaan.
Ei inahdustakaan! Voi prkl!!!
Acen näyttöön ilmestyi hiljainen palkki tonne näytön kaikista eniten vasemmalla olevan punaisen kolikon alle. Eli juuri sinne minkä olin hiljentänyt, koska nämä tölkkien aukaisurenkaat eli pulltabit antavat aivan saman signaalin.
Jostain arvostelusta on jäänyt hyvin mieleeni, kun joku oli kirjoittanut: "This machine really hates gold!!!". Voisin miltei sanoa samaa itsekin.
Jos haluaa siis löytää kultakoruja, niin saa kyllä kaivaa roskaakin ihan kivasti...

Mutta aika uskomatonta, että paljain silmin löytyi.
Harmittaa vaan, kun tämä ei teoriassa ole täysin puhtaasti metallinilmaisimella tehty löytö.

Muutaman tunnin saldo
Kuva
http://www.postimage.org/aV204eBi-2e4ce ... fab81b.jpg

Joku koru? Ei leimoja.
Kuva
http://www.postimage.org/aV204XuS-2e4ce ... fab81b.jpg

Sormus
Kuva
http://www.postimage.org/aV205xV0-2e4ce ... fab81b.jpg

Leimat on tosi kuluneet. Aivan kuin tossa keskellä olevassa leimassa lukisi 525. Ilmeisesti siinä kuitenkin lukee 585, joka merkkaa 14K kultaa.

Leimat
Kuva
http://www.postimage.org/aV205Pn0-2e4ce ... fab81b.jpg

Sormuksessa on helmen näköinen "kuula"
Helmi pyörii kiinnikkeissään ja siinä on yksi reikä. Oliskohan se mahdollisesti ollut joskus vaikka romukorvakorussa ja koruseppä sitten siirtänyt sen tähän.

Reikä helmessä

Kuva

Sormus on kokoa 16 - 17 eli aika pieni.
Tuskinpa mokoma piipitin kuitenkaan vielä itseään takaisin maksoi tolla sormuksella. :lol:
Tämmöstä siis tällä kertaa.
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
RJR
Kunniajäsen

Viesti Kirjoittaja RJR »

Ace näyttää toimivan aika samalla tavalla kun x-terra. Aika paljon tulee kaivettua ylös noita aukaisurenkaita mutta just siitä syystä että ohuemmat kultasormukset osuvat samaan palkkiin ja jopa äänisignaalin korkeus on sama en ole eliminoinut x-terran kymppiä. Harmi vaan että noita aukaisulenkkejä on enemmän kuin kultasormuksia :(
X-Terra705, Garret AT pro, C-Scope 990 (eläkkeellä :) ) Fiskars kenttä ja puutarha, Minelab Pro Find 35 ja Sherlock pinpointterit. Panasonic Lumix FT-5 kamera. NMF-jäsen.
McSeeker
Raavas Tonkija

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

RJR kirjoitti:Ace näyttää toimivan aika samalla tavalla kun x-terra. Aika paljon tulee kaivettua ylös noita aukaisurenkaita mutta just siitä syystä että ohuemmat kultasormukset osuvat samaan palkkiin ja jopa äänisignaalin korkeus on sama en ole eliminoinut x-terran kymppiä. Harmi vaan että noita aukaisulenkkejä on enemmän kuin kultasormuksia :(
Sen verran vainoharhainen olen että käytän terraa nykyään all metal modella aika paljon. Kaivan kaiken muun paitsi rautasignaalit.
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
McSeeker
Raavas Tonkija

Mursulla varsin asialliset postaukset, näitä on mukava lukea :) Hieno ranta ja ennenkaikkea onnea kultasormuksen löytymisen johdosta ( mistähän mää löytäisin tuollaisen, hmm ).

Piippailuvideoita
Velsku
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Velsku »

Hyvä kertomus ja mukavat kuvat, mutta: Kun näin sinun discriminointi asetuksen, tajusin että sormukset mene sinulla hutiksi. Noin ei kannata ACEa käyttää, jos meinaa kultaisia korvakoruja ja sormuksia yms. löytää.

Vaikka kuinka roskaa on, niin ACE:lla kannattaa käyttää "All metal" modea. Piipatkoon vaan kaikille. (korkeintaan aivan vasemmanpuoleisen voi jättää pois, muttei koskaan noita jotka menee kullan alueelle, joka on ACE:ssa merkittykin)

Korvakuulolla opit nopeasti erottamaan, mikä on rautaa ja mikä ei. Ruutua ei tarvitse katsella. Kuulokkeet päähän ja takaisin rannalle. Kaiva kaikki, mitkä menee tuon vasemman puoleisimman eli "raudan" yläpuolelle. Löydät lisää sormuksia. :D

- Velsku
--------------------
Minelab Explorer XS, (8", 10,5", 15"WOT)
Garrett AT Pro (vakio + 5"x8" kelat)
Minelab digger
Garrett pro pointer
Garrett sandscoop
McSeeker
Raavas Tonkija

Velsku kirjoitti:Korvakuulolla opit nopeasti erottamaan, mikä on rautaa ja mikä ei. Ruutua ei tarvitse katsella.
Eilen etsintä testatessani kaikki mikä piippasi rautaa, oli myös rautaa. Acen rauta signaali on myös jotenkin miellyttävämpi korvalle, terrassa ääni on jotenkin masentavan kuuloinen :)

Piippailuvideoita
joppe
Innostunut Etsijä

Viesti Kirjoittaja joppe »

Koetin tänään löytää Ukin 70 luvulla kadottamaa kultasormusta. Koeponnistin ACE 250:n kultasormuksella ennen etsintää ja totesin, että etsin näytti vakaasti 5c ja pulltab indikaattoreita yhtäaikaisesti.

Etsittyäni aikani lopulta löysin sitten samanlaisen kaiun ja aloin innoissani kaivamaan sormusta esiin maasta.

Pettymyksekseni ylös nousi kullattu tölkin vetolenkki.

Yhden kyykäärmeen ja jonkusen muun korkin lisäksi, menestys ei ollut kovin mahtava ja sormus jäi vielä odottamaan löytäjäänsä.
Joppe
Garrett Ace 250 (4"/6,5"x9"/9"x12")
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Kiitoksia mukavan positiivisista kommenteista/vastauksista!
Yritän jatkossakin kirjoitella samaan malliin kuvien kera. :)

Mua jäi sen verran itseänikin vaivaamaan tuo, että olin discrimoinut kullan (ja kaiken muun roskan)pois niin pitää varmaan käydä tuo ranta sitten uudestaan läpi ja siivota se puhtaaksi pulltabeista.
Siinä vaan helposti käy niin, että kun on muutamankymmentä pulltabbia kaivanut, niin ainakin itsellä sanoo jo "järki", että "Minä en tullut tätä rantaa siivoamaan joten v***t parista mahdollisesta romukultasormuksesta... " :(

Mun varsinaisessa tämän hetkisessä parhaassa piippailupaikassa on vähintään yksi pulltabi per neliömetri. Olen jättänyt ne suosiolla kaivamatta.
Sieltä tulee joka kerta niin kivasti kolikkoa, että en ole vielä uskaltanut mainita paikasta täällä, kunnes olen itse varmistanut, että sieltä ei nouse enää mitään kivaa. :lol:
Olen varma, että siellä on kultaakin jonkin verran, mutta mutta...
Garrett Pro-Pointer
Yarrder

Viesti Kirjoittaja Yarrder »

Joo, olen kyllä ihan samaa mieltä ettei acesta kannata paljoa karsia. On sitä saanut kaivaa korkkia yms. mutta tuleepahan joskus mukaviakin löytöjä. Testasin parilla kultasormuksella ja kumpikin osui tuohon 5c palkkiin täsmälleen, ja kun siinä välillä kolikkoakin on niin enpä tuota varsinkaan karsisi. Itse olen rantoja vetänyt Jewellery-asetuksella joka karsii vain kaksi vasemman reunan palkkia jotka eivät ole kulta-alueella. Raudan ja osan folioroskista karsii hyvin, mutta melkein kaikkeen muuhun kyllä sitten reagoikin. Mutta tuleepa siivottua rannat korkeista :)
Ace marks the spot.
Mariza
Metallinetsijä

Viesti Kirjoittaja Mariza »

Onko siis niin,että suosittelette käyttämään "all metal" modea pellollakin? Olen useimmiten käyttänyt "coins" modea, mutta vaivaamaan jäi ajatus, että jääkö paljon löytämisen arvoista löytämättä siinä tapauksessa.
* Garret Ace 250 *
Mc_Mursu
Kunniajäsen

Jos pellolla ei ole paljoa rautaroskaa niin kannattaa käyttää varmaan All metal modella.
Korkeintaan karsii sen kaikista vasemman puoleisimman raudan pois. Sitten jää vain ilmeisesti hevosenkengät ja muut kivat rautaesineet löytämättä. :?

Näin jälkeen päin en keksi mitään parempaa tapaa huomata, että olin karsinut kultasormukset pois.
Käytännönhavainto "kantapään kautta" ja vielä sormuskin löytyi. :D
Garrett Pro-Pointer
Vastaa Viestiin