Vanhaa kolikkoa pellosta

Olipa löytämäsi aarre sitten pieni tai suuri, nappi tai kolikko, tämä on paikka missä voit siitä kertoa mahdollisen kuvan kera.
avei
Innostunut Etsijä
Viestit: 61
Liittynyt: 21 Heinä 2007, 18:32
Paikkakunta: Oulu

Vanhaa kolikkoa pellosta

Viesti Kirjoittaja avei »

Hep.

Toivottavasti tän foorumin porukka muisti viedä kukkia äidille?

Muuten äitienpäivä on hyvä päivä piippailla pellolla. :)
Eli paikkana taas Iin Olhava. Oman suvun pelloilta löytyi taas kaikkea ihan jänskää. mm. mun joskus pentuna hukkaama leikkiauto. Oli tosin hieman heikolla hapella. Jäljellä enää alusta ja hieman renkaiden ripustuksia.

Päivä 1.
Kuva

Tuolla tarkempi kuva kolikoista. http://veijola.kapsi.fi/metalli/olhava1 ... 1coin2.jpg

Skillingin ja 10-pennisen kohtalo harmittaa. Molemmat löytyivät vanhalta melkein soistuneelta pellolta joten kun kolikot kuivasivat, niiden musta päällyste hilseili pois :(


Mielenkiintoisimpana löytönä tuo 1700-luvun "Adolf Fredrik", melko hienokuntoinen omasta mielestäni.
Kuva
eli tuollainen.. Kuva


Päivä 2.
Ja toisen päivän löytöinä mm. sormustin ja leijonanappi.
Kuva
Kuva
X-terra 705 + hilppeet
weasel
Viestit: 12
Liittynyt: 25 Heinä 2007, 12:36

Viesti Kirjoittaja weasel »

Hienoja löytöjä! Itsekkin löysin samanlaisen Fredrikin aikaisen äyrin :)
ACE 150
Avatar
sudenkolo
Metallinetsijä
Viestit: 427
Liittynyt: 09 Helmi 2008, 14:54
Paikkakunta: Karkkila

Viesti Kirjoittaja sudenkolo »

Leijonanappi on aika hieno kuten muutkin tuossa kuvissa.
Garrett Ace 250
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Ihan mukavat löydöt.
Kolikot mielestäni ihmeen hyväkuntoisia. :roll:

Löytäisipä vielä itsekin joku päivä noita raha vanhuksia...
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
Avatar
McSeeker
Raavas Tonkija
Viestit: 945
Liittynyt: 20 Touko 2007, 12:50
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja McSeeker »

Mc_Mursu kirjoitti:Ihan mukavat löydöt.
Kolikot mielestäni ihmeen hyväkuntoisia. :roll:

Löytäisipä vielä itsekin joku päivä noita raha vanhuksia...
Jos pellolla mistä etsit on vähänkin historiaa, niin löydät aika varmasti. Hieman epäillen lähdin ekalle peltoreissulle, mutta alle kahdessa tunnissa löytyi jo vanhempaa kolikkoa :) Vielä kun löytäisi hieman paremmassa kunnossa olevia...
X-terra 70 + Excalibur II 8" Detector Pro Jolly Rogers kuulokkeet.

Piippailuvideoita
avei
Innostunut Etsijä
Viestit: 61
Liittynyt: 21 Heinä 2007, 18:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja avei »

Ihmeen hyväkuntoisia kyllä kun ajattelee, että peltoa on lannoitettu ja muokattu melkeinpä joka vuosi tähän päivään asti. Luulisi että rahat olisivat enemmän kärsineitä.

Olisipa kykenevämpi paljastin, tuo ACE150 ei tunnu löytävän tavaraa kovin syvältä, ellei kyseessä ole joku ankkuri tms puolikas kyntöauraa..
X-terra 705 + hilppeet
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Hyvät löydöt. Montako neliömetriä katsoit?
Avatar
Mariza
Metallinetsijä
Viestit: 202
Liittynyt: 04 Loka 2007, 12:48
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mariza »

Hienoja löytöjä! Minä en paljonkaan ehtinyt viikonlopun aikana etsiä, vähäksi aikaa ehdin eilen piippailemaan. Ongelmia tuottaa etsintäpaikka, pellolt ovat kaikki viljeltyjä, joten tuskin viitsii edes isännältä kysyä lupaa. Pitäis nyt löytää kesantopeltoja,joita vois tutkia.
Metsänreunaankin menin ja siellä tuli raudasta signaali, vähintään 8 tuuman syvyydessä. Alue on paikkakunnan vanhinta asuttua aluetta, joten innolla kaivamaan. No... se jäi löytämättä... alun sain kaivettua, mutta puiden juuret ja metsämaan kovuus teki lopun siitä yrityksestä.
Paikka jäi mieleen enkä saa rauhaa ennenkuin käyn siellä joskus uudelleen. Oksasakset mukaan ja teroitettu lapio, joten eiköhän kaivaminen onnistu näilläkin "muskeleilla"... :D
* Garret Ace 250 *
Avatar
Mc_Mursu
Kunniajäsen
Viestit: 1594
Liittynyt: 19 Tammi 2008, 14:45
Paikkakunta: Vantaa, Korso

Viesti Kirjoittaja Mc_Mursu »

Mariza kirjoitti:
Metsänreunaankin menin ja siellä tuli raudasta signaali, vähintään 8 tuuman syvyydessä. Alue on paikkakunnan vanhinta asuttua aluetta, joten innolla kaivamaan. No... se jäi löytämättä... alun sain kaivettua, mutta puiden juuret ja metsämaan kovuus teki lopun siitä yrityksestä.
Paikka jäi mieleen enkä saa rauhaa ennenkuin käyn siellä joskus uudelleen. Oksasakset mukaan ja teroitettu lapio, joten eiköhän kaivaminen onnistu näilläkin "muskeleilla"... :D
Jos kohde on jäänyt jo puunjuurienkin alle, niin voisi uskoa sieltä nousevan jotain wanhaa. :wink:
Garrett AT Pro + 4.5" Super Sniper
Garrett Pro-Pointer
Lesche 85 & MursuScoop 2.0
avei
Innostunut Etsijä
Viestit: 61
Liittynyt: 21 Heinä 2007, 18:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja avei »

ilkkap kirjoitti:Hyvät löydöt. Montako neliömetriä katsoit?
Paha sanoa tarkasti, mutta aktiivisesti tutkin muutaman päivän aikana yhteensä jotain luokkaa 60x150m alueen. Syvemmällä on takuuvarmasti lisää, mutta tuo ACE ei yllä sinne asti :(

edit: saattaa olla kyllä pienempikin alue, olen huono arvioimaan pinta-aloja ja tiluskarttaa ei ollut tuohon hätään. Siitähän ala olisi ollut helppo tarkistaa.
X-terra 705 + hilppeet
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Kysyin siksi kun kolikkojen määrä oli suurehko noin ensimmäiseksi kerraksi.
Onkohan paikalla ollut markkinapaikka vai talo vai mitä. 1800 luvulla oltiin sen verran köyhiä ettei juuri peltotöissä pidetty rahoja taskussa kun ei ollut kioskejakaan josta limsat ja tupakat.

Itse olen tänä ja viime keväänä katsonut Espoon Mankin kylän viereistä peltoa museoväen iloksi (joku teistä ehkä lukenut lehdistä näistä kaivauksista, jotka alkoivat tänään ja jatkuvat kesäkuun loppuun). Pellolta löytynyt alle kymmenen 1800 luvun rahaa ja itse pidän sitä jonkinlaisena markkinapaikkana 1800 luvun alkupuolelta. Löytöalue 20x100m (itse pelto paljon laajempi). Kehä III on tuhonnut alkuperäisestä alueesta 2/3 ja vain tämä 20x100 on jäljellä.
Itse kylä autioitui 1570 luvulla, joten mahdollinen markkinapaikka on erillinen juttu.
avei
Innostunut Etsijä
Viestit: 61
Liittynyt: 21 Heinä 2007, 18:32
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja avei »

ilkkap kirjoitti:Kysyin siksi kun kolikkojen määrä oli suurehko noin ensimmäiseksi kerraksi.
Onkohan paikalla ollut markkinapaikka vai talo vai mitä. 1800 luvulla oltiin sen verran köyhiä ettei juuri peltotöissä pidetty rahoja taskussa kun ei ollut kioskejakaan josta limsat ja tupakat.

Itse olen tänä ja viime keväänä katsonut Espoon Mankin kylän viereistä peltoa museoväen iloksi (joku teistä ehkä lukenut lehdistä näistä kaivauksista, jotka alkoivat tänään ja jatkuvat kesäkuun loppuun). Pellolta löytynyt alle kymmenen 1800 luvun rahaa ja itse pidän sitä jonkinlaisena markkinapaikkana 1800 luvun alkupuolelta. Löytöalue 20x100m (itse pelto paljon laajempi). Kehä III on tuhonnut alkuperäisestä alueesta 2/3 ja vain tämä 20x100 on jäljellä.
Itse kylä autioitui 1570 luvulla, joten mahdollinen markkinapaikka on erillinen juttu.
Paikalla on ollut maatila 1600-luvulta(ainakin) asti. Kyseinen pelto on ollut vissiin aina peltona. Varmaa on se, että ei ainakaan markkinapaikka. Tuo alue+naapurien maat ovat kuuluneet yhdelle isolle tilanomistajalle. Se että missä päärakennus on ennen sijainnut, on itselleni mysteeri.
X-terra 705 + hilppeet
Avatar
Hannu
Metallinetsijä
Viestit: 333
Liittynyt: 15 Tammi 2007, 21:40
Paikkakunta: Aurajokilaakso

Viesti Kirjoittaja Hannu »

ilkkap kirjoitti:Itse olen tänä ja viime keväänä katsonut Espoon Mankin kylän viereistä peltoa museoväen iloksi (joku teistä ehkä lukenut lehdistä näistä kaivauksista, jotka alkoivat tänään ja jatkuvat kesäkuun loppuun).
Lueskelin jostain paikkalislehdestä Mankbyn kaivauksista tuoreita tuloksia. On ilmeisesti osoittautunut melko hyväksi paikaksi? Olisiko sinulla kertoa mitään tuoretta tuolta "työmaalta"? Onko tullut piipparilla hyviä löytöjä?
Teknetics T2, Vibra-Probe 570
ilkkap
Kunniajäsen
Viestit: 2158
Liittynyt: 16 Elo 2007, 16:35

Viesti Kirjoittaja ilkkap »

Hannu kirjoitti:
ilkkap kirjoitti:Itse olen tänä ja viime keväänä katsonut Espoon Mankin kylän viereistä peltoa museoväen iloksi (joku teistä ehkä lukenut lehdistä näistä kaivauksista, jotka alkoivat tänään ja jatkuvat kesäkuun loppuun).
Lueskelin jostain paikkalislehdestä Mankbyn kaivauksista tuoreita tuloksia. On ilmeisesti osoittautunut melko hyväksi paikaksi? Olisiko sinulla kertoa mitään tuoretta tuolta "työmaalta"? Onko tullut piipparilla hyviä löytöjä?
Itse kaivuupaikka, eli kylän talot, ovat rinteessä ja siellä ei käytetty metallinetsintä kuin aivan aluksi irtoroskan poistoon. Taustalla myös toive että jokunen vahva positiivinen kaiku viittaisi rautakautiseen kalmistoon. Näin ei kuitenkaan käynyt ja noita kuoppia tehtiin vain 3-4.
Rinteen alapuolella maa kääntyy pelloksi ja sitä tutkittiin metallietsimellä. Kaikki pellon löydöt olivat selvästi nuorempia kuin kylän aikaisia. Valitettavasti kehä kolmonen on juuri tuossa taitekohdassa ja sen rakentaminen on varmasti "syönyt" mahdollisia löytöjä.

Itse kaivaukset olivat tänä vuonna runsaslöytöiset mutta täytyy odottaa että kaivausvastuulliset saavat raporttinsa tehdyksi.
Kuten lehdessä on kerrottu kylä autioitui 1500 luvun puolivälissä. Ja aivan varmasti kylässä elettiin sen aikaista köyhää elämänkitkutusta joten aarteiden löydöstä on tuskin mitään toivoa. Kaivauksen "aarteet" ovat ihan muualla kuin löytöjen hinnoissa.
Vastaa Viestiin