Joness kirjoitti:Noihin umpiruostuneisiin sotalöytöihin olen käyttänyt sitä elektrolyysi menetelmää. -napa puhdistettavaan kohteeseen ja + napa johonkin ns.paskarautaan. Molemmat tiety ämpäriin ja vettä +natriumhydroksidia=viemärinavaus ainetta. Tuossa on vaan se ikävä puoli että rauta tummuu. No, olen sitte uittanut hetken sitruunahapossa ja vähä teräsvillalla hinkaanut ja sittenhuuhtelu ja kuivaus, niin lopputulos on ok. Tätä ei tietenkään voi ehken suositella tod. vanhoihin ja harvinaisiin löytöihin. Mene ja tiedä

Jälkikäsittelyä olisi syytä minunkin opetella.
Ehkä tyhmä kyssä, mutta itse koitin syksyllä jotain rauta kikkaretta (rotanhäntä pistin) elektrolyysiä, kera jollakin ruoka soodalla, ja taisi olla tyyliin joku lusikka toisessa navassa, ja kyllä sielä kiehu, mutta todella hitaasti. En ole varma, mutta luultavasti -napa oli kikkareessa, ja sillaila
Eli, ymmärsinkö nyt oikein, että nimenomaan vastaavaa pata, -tai muuta rautaa pitäisi käyttää +navassa, vai voiko olla jalonpaa, tai epä jalonpaa?
Laivoissa käytetään sinkkiä, periaatteessa vähän samaan hommaan...voi olla tietty pikkasen eri jutska, mut kuitenkin
Sitten, kun itse kohtalaisen huonolla, tai ainakin hitaalla menetelmällä, oman kokeiluni akkulaturilla tein, niin millaisilla jännitteillä/vehkeillä noita pitäisi tehdä?
Tarkoitatko tuolla "viemäri systeemillä" sellaista pussiraetta, jota huoltomiehet käyttää vai "mr prober" tms. tyyppistä litkua?
Oliko tuo kaverin "sikalääke" vitsi, vai ihan sellainen hyväksi todettu litku... siis ihmeellisiin asioihin voi oikeesti löytyä apu jostain niin kaukaa haetulta tuotteelta, ettei mitään?
EX-eläinlääkäri, niin vois kirjoittaa reseptin "sian närästykseen", niin vois saada halvennusta
Eli moi vaan kaikille, ja aloitin tämän mielenkiintoisen foorumin KYSYMYKSILLÄ